Closing Time | Ebeneezer Goode

De nineties: de tijd waarin de ravecultuur doorbrak. Toen mensen de hele nacht doorfeesten op acid, house of techno. Dit alles terwijl er flinke hoeveelheden MDMA, MDA of andere varianten uit het grote boek van Dr. Shulgin werden geconsumeerd. Natuurlijk werd dat in de nodige liedjes bezongen. Zoals Ebenezer Goode van The Shamen, wat een niet-zo-verkapte lofzang was op XTC.

De boodschap dat drugs – en vooral psychedelica- fantastisch waren kwam ook terug in veel van hun andere werk, zoals Re: evolution, waar Terence McKenna op onnavolgbare wijze uitlegt waarom het druggebruik op raves precies op tijd kwam.

  1. 2

    Ik zat dus net te denken ‘waarom is d’r gvd geen TV-zender zoals TMF meer die alle hits van toen uitzond met bijbehorende clips’, maar ja, als je je TV tien jaar geleden bij het grofvuil hebt gezet heb je daar ook weinig aan omdat je die dan toch niet kunt zien.

    Maar techniek to the rescue: d’r is dus gewoon iemand die een playlist heeft gemaakt met de bulk van alle clips uit die tijd die in nederland werden uitgezonden.

  2. 3

    @1 en @2: Jullie zitten toch een paar jaar later en laten we zeggen, ook een andere divisie.

    Een paar jaar terug in de tijd (dat je nog naar muziek luisterde) biedt youtube ook bijna het hele album En-Tact als playlist. Met ao. Progen (later uitgebracht als de commerciële doorbraak Move any mountain) en Make it mine, maar ook meer experimentele ambient nummers als Oxigen restriction en Evil is even en natuurlijk Hear me oh my people, met delen van een preek van Desmond Tutu tegen apartheid (ja dat bestond toen nog) erin gesampled.