Beste NS, mag ik even vangen?

Leeg SpoorGeachte heer Meerstadt,

Mag ik even vangen?

Sorry, ik val met de deur in huis. Laat ik anders beginnen. Als president-directeur bent u verantwoordelijk voor de invoering van de OV-Chipkaart voor de NS. Ik wil er best eentje hebben, want dat gehannes met strippenkaarten en papieren vervoersbewijzen is ook niet alles.

Er is echter een aantal zaken dat ik niet zo goed begrijp.

U wilt alle reisgegevens in een grote databank stoppen. Dat is voor de financiële afhandeling en ik begrijp dat dat moet. Maar u gaat veel verder. U stopt al mijn reisgegevens jarenlang in een marketingdatabank. Hoe lang, daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden.

Op uw site schrijft u: ,,Afgeleide reisgegevens, zoals reisfrequentie, voorkeurstations en -trajecten, de verstreken tijd sinds uw laatst gemaakte reis en of u binnen of buiten de spits reist, gebruiken wij voor relatiebeheer en om u te informeren over voor u relevante diensten en producten. ’’

Laat ik helder zijn: op uw reclameboodschappen zit ik niet te wachten. Ja, ik ben zo’n zeurpiet met een ‘nee-nee’ stikker op mijn brievenbus. Onlangs kreeg ik al ongevraagd een mail over treinen die niet konden rijden vanwege 1,5 cm sneeuw. Nou dat was wel duidelijk hoor. Ik weet overigens zeker dat ik mijn mailadres nooit aan uw organisatie heb verstrekt. Van spam ben ik niet gediend.

Daarnaast concludeer ik dat u geld gaat verdienen aan mijn reisgegevens – ik verwijs naar ‘de relevante producten’. U verdient dus geld met informatie over waar ik opstap, welk traject ik volg, hoe vaak, wanneer, hoe laat en dat over een lange periode.

Mag ik daar iets van terugzien? Kunt u mijn reis goedkoper maken? Of betere service bieden, bijvoorbeeld door de wegbezuinigde ‘railtender’ weer in ere te herstellen? Of door eindelijk eens gratis wifi internet aan te bieden?

U doet echter het omgekeerde. Als ik deze informatie niet geef, straft u mij door kortingen te onthouden. Ik kan dan geen voordeelurenkaart krijgen. Dat is gek. Ik verstrek niet minder gegevens dan voorheen en toch word ik financieel gestraft.
Daarnaast lijkt het erop dat OV-bedrijven de invoering van de chipkaart aangrijpen om de prijzen nog eens te verhogen. Over dubbel uitmelken gesproken.

Wat mij ook verbaast is dat u geen opt-out regeling heeft. Als ik een persoonsgebonden OV-Chipkaart neem, moet ik akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden. Daarin staat ook de passage over het gebruik van persoonsgegevens. Dus ik moet met beide akkoord gaan.

Waarom haalt u die persoonsgegevens er niet uit en laat u uw klanten daar apart toestemming voor geven? Dat is heel gebruikelijk hoor. In Brussel wordt bijvoorbeeld aan wetgeving gewerkt waarbij consumenten uitdrukkelijk hun toestemming aan sites moeten geven die hen met zogenoemde cookies online wensen te volgen. Wie weigert, moet alsnog toegang tot de site worden verleend. Door de verwerking van persoonsgegevens in de Algemene Voorwaarden te stoppen, ontneemt u mij een belangrijke keuze. Ook dat vind ik niet zo netjes.

Ik zal het in deze brief niet eens hebben over de meer fundamentele bezwaren tegen het volgen van zoveel mensen over zo’n lange tijd. Of over het feit dat u uw positie als monopolist misbruikt om een voor de consument nadelige productstructuur op te zetten.

Maar laat één ding duidelijk zijn. Wij reizigers gebruiken de trein niet om uw marketingdatabase te vullen. Als ik er niet aan kan ontkomen – en daar ziet het ernaar uit, want het ministerie of parlement heeft er helemaal niets over te vertellen en het CBP zit te slapen – dan wil ik daar iets van terugzien. Zo niet, dan haalt u mij maar uit uw database, zonder mij daar financieel voor te straffen.

Geeft u mij in ieder geval de keuze.

Met vriendelijke groet,

Een nederige reiziger

Een kopie van deze brief gaat naar het RET, Trans Link Systems, GVB, Veolia, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

  1. 1

    bizar, dat het CBP niet handhaaft terwijl al hun eisen wel zijn blijven staan maar gewoon zijn genegeerd door de vervoerders…

    Ik ben student en heb een chipkaart voor gratis doordeweeks reizen, maar als ik niet incheck in de tram, kan ik toch een boete krijgen. Ook doordeweeks.

  2. 3

    Had je ook al ergens staan dat ook *abonnementhouders* verplicht moeten in- en uitchecken, opdat de overheid weet hoelaat mensen regulier naar hun werk gaan? Bezopen.

    ‘…en overigens ben ik van mening dat het hoofdkantoor van Trans Link Systems zou moeten worden opgeblazen.’

  3. 5

    Inmiddels heb ik mijn voordeelurenkaart opgezegd. De directe aanleiding was een incident waarbij een conducteur mij dwong (dreigement was een boete) mijn kaart uit te lezen, terwijl ik gewoon een papieren kortingskaartje met voordeelurenpasje kon tonen. Dit heb ik in mijn opzegging ook aangegeven, maar de NS heeft daar inhoudelijk niet op gereageerd.

  4. 6

    Over de spammail van de NS heb ik ook al geklaagd, en verzocht mijn email-adres te verwijderen. Nog geen reactie op gehad (zie ook mijn weblog).

    Goed initiatief deze brief. Net zo lang de verschillende vervoerders blijven bestoken met lastige vragen (zo ben ik met de RET bezig over onjuiste en niet-transparante tarieven), tot ze er horensdol van worden.

    Het enige nadeel is dat we feitelijk geen marktmacht hebben. Sander kan wel zijn voordeelurenkaart opzeggen, maar wat dan? Duurder reizen? Met de auto? Alles met de bus doen?

    Ook de RET heb ik al gedreigd geen gebruik meer te gaan maken van hun diensten, als ze per 11 februari nog niet in staat zijn de juiste tarieven te geven. Ja en? Eén klant minder boeit niet, en ik maak het mezelf alleen maar lastig als ik naar Rotterdam ga.

    Je kan eigenlijk niets, gelukkig begint de Tweede Kamer nu langzaam wakker te worden.

  5. 7

    @5

    Te gek voor woorden. Wat ben ik blij dat ik het meeste met de fiets af kan doen :)

    Een vriend van me laatst had ook een incident in de tram in A’dam.
    Hij zat even met z’n voet op de bank. Controleur stapt in en snelt naar hem toe en trekt direct z’n bonnenboekje.
    Proces verbaal, maar zonder boetebedrag.

    Volgens mij staat daar geen geldboete op.
    Je kunt ook gewoon iemand even aanspreken, lijkt mij?

  6. 8

    @5, kun je daar eens over uitwijden? Wat was er precies aan de hand en wat wilde de conducteur -waarom- doen?

    Ik ben wel nieuwsgierig.

  7. 9

    Je adresgegevens heb je waarschijnlijk al een keer afgegeven door het insturen van een ‘geld-terug-bij-vertragingformulier’. Een naam en rekeningnummer zou moeten volstaan, maar je krijgt alleen geld terug als je akkoord gaat met opname in hun database.

  8. 11

    In zn algemeen ben ik nogal kritisch op privacy inbreuken. Maar in dit geval weet ik het nog zo niet.

    advocaat van de duivel modus aan
    Ik hoef toch als reiziger die korting niet te nemen? Ik kan er toch gewoon voor kiezen anoniem een papieren kaartje te kopen? Maar ja, als ik korting wil zal ik akkoord moeten gaan met de voorwaarden die aan die korting verbonden zijn. Is dat zo vreemd?
    advocaat van de duivel modus uit

  9. 13

    Natuurlijk hebben we marktkracht. Treinreizigers hebben nog meer macht dan marktkracht alleen. Spreek af om, uit protest, elke eerste dinsdag van de maand (of elke week) niet met de trein te reizen, maar massaal gebruik te maken van de auto (fiets achterin bij parkeerproblemen).

    Nadat de wegen in Nederland een aantal dinsdagen volstrekt vast hebben gestaan zal de NS directie de druk om aan de wensen van de reizigers tegemoet te komen niet kunnen weerstaan.

  10. 14

    @Richard Westerbeek, @Dimitri Tokmetzis: Over spam moet je niet klagen. Spammers moet je gewoon aangeven bij de OPTA; die pakken ze wel. Maar als niemand het meldt, kunnen ze ook niet bij aanhoudende klachten met boetes te gaan strooien.

    https://www.spamklacht.nl/

    Heb je je e-mailadres nooit aan NS verstrekt, maar weet je wel aan wie wel (ik geef iedereen een uniek e-mailadres; lekken zijn dan zo gedetecteerd) dan kun kun je dat hier melden:

    http://www.mijnprivacy.nl/signaal/Pages/Signaal_geven.aspx

    Geen idee wat ze ermee doen.

    Los daarvan: Openbaar vervoer. Hmmpf. Zak er maar in, mij zul je er slechts met zeer hoge uitzondering zien. En dan ook alleen in redelijk tot zeer beschonken toestand. Anders trek ik het niet.

  11. 15

    God zei dank hebben we de NS jaren geleden geprivatiseerd en kan ik nu gewoon een andere vervoerder uitkiezen voor mijn treinreizen.

  12. 17

    @6 precies, ik kan nu dus alleen duurder reizen. Maar dat is precies waar het CBP al jaren tegen is (maar toch laat gebeuren).

    @8 De conducteur wilde het pasje bij de handheld chiplezer houden. Daarmee kan de geldigheid van het voordeelurenabonnement worden gecontroleerd. Nu ken ik wel het (kul)argument dat de datum die op het pasje staat de geldigheid van de chip aangeeft, en niet van het abonnement, maar dat is het probleem van de NS. Ik wil niet dat mijn reisgegevens digitaal gecontroleerd worden. Het kan toch ook op de ouderwetse manier? De conducteur dreigde met een boete wegens onterecht reizen met korting–wat dus niet het geval was.

  13. 20

    @19 Op het kaartje staat een geldigheidsdatum. Omdat ik de kaart heb ontvangen omdat ik een voordeelurenabonnement heb, zou je denken dat dat de geldigheid voor de voordeelurenkaart is. Het is dus een fout van de ns dat niet duidelijk op de kaart staat waar de datum over gaat. Bovendien: ik zat in de trein met een ouderwets papieren-treinkaartje-met-korting. Zoaling ik niet chipreis, wordt mijn chip ook niet uitgelezen. Gewoon een blik op mijn voordeelurenpas volstaat dus, net als vroeger.

    Daarnaast heb ik bij het (ongewenst) omzetten door de ns van mijn oude voordeelurenkaart in de verchipte voordeelurenkaart aan de ns laten weten dat ik niet akkoord ben met het scannen van mijn gegevens en het vastleggen van reisgegevens.

    Bij het opzeggen van mijn voordeelurenkaart heb ik verzocht al mijn persoonsgegevens te verwijderen. Ook daar ging de ns niet op in.

  14. 21

    @20: Nu ken ik wel het (kul)argument dat de datum die op het pasje staat de geldigheid van de chip aangeeft, en niet van het abonnement,

    Klinkt mij als een ter plekke verzonnen argument van een controleur. Als de geldigheid van de chip op je pas staat aangegeven, dan kun je door de pas te bekijken zien of je chip ‘geldig is’. Een geldige chip doet verder niets, buiten dan dat-ie je allerlei rechten kan geven. Maar je weet al dat-ie ‘geldig’ is.

    Het zou een ander ding zijn als diegene had gezegd ‘we kunnen pas zien of uw kaart geldig is nadat we de chip op uw kaart hebben uitgelezen’.

  15. 22

    Is het niet mogelijk met alle moderne technologie een website te maken waar mensen zich voor het real-time carpoolen kunnen opgeven?

    Stel je voor dat je per auto van A naar B rijdt, en je checkt vanaf je mobiel eventjes of er iemand op dat moment ook toevallig vervoer nodig heeft dat op jouw route ligt. Zo ja, kun je die persoon ophalen en meenemen tegen een beloning. Maak er een mooie mobiele applicatie voor. Handel de betalingen af in een virtuele betalingeenheid wat je elders (kortingen bv.) weer voordeel oplevert.

  16. 23

    Dat is nu het effect van privatisering. Bij een geprivatiseerd bedrijf gaat het voortaan om het maken van winst en niet om het blij maken van de klanten. Die privatisering is wel gedaan door partijen waar jullie op gestemd hebben. Dus als jullie nog eens wat weten. Denk dan svp goed na als je in het stemhokje staat.

  17. 24

    @14: Bedankt voor de tip. Ik heb direct een klachtformulier ingevuld.

    “Bevat het bericht een optie om u af te melden?”
    *ja
    *ja, maar dit blijkt niet te werken
    *nee

    Typerend. In dit geval heb ik trouwens voor optie 2 gekozen. Ik had mij vroeger al afgemeld voor NS-nieuwsbrieven, maar blijkbaar vonden ze deze mailtjes daar buiten vallen. Het afmelden werkt dus niet…

  18. 26

    Volgens mij is je brief overbodig, er bestaat namelijk al de anonieme OV-chipkaart waarvoor geen persoonsgegevens nodig zijn.

    Het is inderdaad wel zo dat je als anoniem reiziger altijd de volle pond zult betalen, geen korting meer.

  19. 27

    @16: Heb je nog steeds geen concurrentie. Tussen Maastricht en Maastricht Randwyck rijden wel zowel treinen van NS als Veolia, dus daar kun je kiezen door wie je je OV-chipkaart straks gaat laten inlezen, voor wat het waard is.

  20. 28

    @21 De geldigheid van de chip staat inderdaad op de pas vermeld, maar dat zegt niks over de geldigheid van de kortingskaart. Deze is standaard een jaar geldig. Deze kan gewoon verlopen, en dan kun je de kaart wel houden. Die kun je dan nog als ‘gewone chipkaart’ gebruiken. Vandaar dat een conducteur dit wil controleren.
    Het voorkomt ook dat de NS iedereen elk jaar een nieuwe plastic kaart moet sturen, ze kunnen nu gewoon de database updaten. In principe zou het ook mogelijk moeten zijn om zo’n kortingskaart op elke willekeurige pas te zetten.

  21. 29

    @20
    Mijn voordeelurenkaart is geldig tot mei 2012. Afgegeven 2 jaar geleden, dus de geldigheid heeft betrekking op de chip; het abonnement wordt per jaar betaald. Controle op de geldigheid kan daarom uitgevoerd worden door even op de kaart te kijken. Mijn ervaring is dat sommige conducteurs dat ook doen, anderen stoppen de kaart liever in de chiplezer. Die zijn dan kennelijk aan een bril toe; de lettertjes op de kaart zijn klein.
    Ik woon in een gebied waar de chipkaart nog niet te gebruiken is. Alle palen en lezers zijn aanwezig, maar ze doen nog niets. NS heeft me al herhaaldelijk gemaand de kaart te activeren, want als ik naar b.v. de Randstad ga, om welke duistere reden dan ook, heb ik hem wel nodig. Tja, maar activeren wil hier nergens en ik heb geen zin op op de plaats van bestemming te gaan zoeken naar een mogelijkheid dat te gaan doen. De reis is al lang genoeg. Als NS nu eerst eens zijn elektronische infrastructuur op orde bracht ….

  22. 30

    Je zou denken dat de ov-chipkaart, naast de nadelen, toch best wel praktische voordelen heeft. In ieder geval zou het de tijd die het je kost om een vervoersbewijs aan te schaffen moeten bekorten, en ook conducteurs hebben minder papierwerk. Maar laatst weigerden conducteurs mij in te checken en ik begrijp niet waarom.
    Ik had op Amsterdam Centraal bij de ingang waarlangs ik kwam de incheckpalen gemist, had verwacht die in de buurt van het perron te vinden, maar nergens te vinden!
    Toen ik dit tegen de conducteurs zei, die ik aansprak zodra ze uit de trein kwamen, verzochten ze mij terug te lopen naar de incheckpalen waarvan ik zei dat ik die niet kon vinden en werd ik hartelijk uitgelachen toen ik zei dat hun trein dan weg zou zijn.
    Kortom: trein gemist. Onbegrijpelijk onvriendelijk gedrag dat niets meer met serviceverlening te maken heeft. Is dat omdat het moet van de NS-directie? Een conducteur hoeft toch geen kaartje meer uit te schrijven? Toen de conducteur controleerde of ik misschien toch had ingecheckt kon hij mij in een moeite door toch ook inchecken?

    En dan vragen die mensen zich af waarom mensen zo agressief tegen ze zijn.

  23. 33

    Goh, ik heb al zo’n drie jaar een voordeelurenkaart. Behalve het blad Spoor en brieven over mijn voordeelurenkaart heb ik nog nooit ongewenst reclame van NS gehad.
    Ook heb ik een jaarabonnement bij RET op diezelfde kaart staan.
    Goh, nog nooit ben ik door RET benaderd met een reclameuiting.

    Dat gezeur over die ‘praivasie’ steeds…

  24. 34

    Vroeger ging ik graag met de trein, lekker relaxed; beetje zitten, krantje lezen, praatje met wild vreemde mensen maken etc. Tegenwoordig vind ik het liften veel genialer. Alleen de gezellige mensen nemen je mee, verrassend genoeg zijn dit voornamelijk hoogopgeleiden en buitenlanders (of allochtonen hoe je het wilt noemen). Bovendien is het een stuk sneller dan de trein. En je wordt vaak voor de deur afgezet. Helemaal gratis + evt koffie die je ontvangt bij tankstations.
    voorbeeld van reistijd: delft-sneekweekcamping ov=4uur liften=2uur+kwartier (incl koffie)

  25. 35

    1 x per ongeluk opgewaardeerd met mn pinpas, duzz daaaag anoniem. Pasgeleden met mn ovchip en mobieletelefoon aan het reizen geweest duzzz daaag anoniem

  26. 36

    heb ik nog nooit ongewenst reclame van NS gehad.


    Goh, nog nooit ben ik door RET benaderd met een reclameuiting

    En je krijgt dan *niet* het idee dat ‘reclamedoeleinden’ een ontzettend, maar dan ook werkelijk ontzettend doorzichtige kutsmoes is om het verplaatsingsgedrag van iedereeen, inclusief voor de overheid vervelende mensen op te slaan?

    In het verlengde: Die kilometerheffing komt er echt wel. Linksom of rechtsom.

  27. 37

    Over de voordeelurenkaart: de datum die op het pasje staat is de datum waarop het pasje verloopt, de datum tot wanneer de chip geldig is (het is mij echt volkomen onduidelijk waarom daar een einddatum aanzit, maar goed). Die datum vertelt echter niet of je tot die datum ook netjes elkaar betaald hebt voor je voordeelurenkaart en of deze dus is opgeladen. Je kunt namelijk besluiten tussentijds je abonnement op te zeggen, maar dan hoef je je pasje niet in te leveren. Kortom: het langs de scanner halen door de conducteur heeft dus als doel te controleren of jij wel daadwerkelijk een geldige, betaalde voordeelurenkaart hebt.

    Dat je daarmee moet inchecken vind ik wel twijfelachtig.

  28. 38

    “Over de voordeelurenkaart: de datum die op het pasje staat is de datum waarop het pasje verloopt, de datum tot wanneer de chip geldig is (het is mij echt volkomen onduidelijk waarom daar een einddatum aanzit, maar goed)”

    Misschien wisten ze bij de NS ook dat Translink de cheap-ass versie van de RFID-chip geimplementeerd had en dat die vroeg of laat aan vervanging toe zou zijn. Zo van: “laten we het eerst hier eens mee proberen.”

  29. 39

    @Ernest, 30: volgens mij kunnen conducteurs jou niet handmatig inchecken.
    Ik heb een keer bij een NS-loket gevraagd of ze m’n chipkaart wilden uitchecken omdat de paal het niet deed, maar ook daar konden ze dat niet.

  30. 40

    @37 Echt gek is het niet om met een kaart te moeten inchecken: bij de metro zijn er poortjes die alleen opengaan bij in- of uitchecken en vermoedelijk wil de NS ook de passagiers door dergelijke poorten gaan sluizen.
    @38 Dank voor info. Toch vreemd.

    Toch is het hele idee van die poortjes en pasjes wel geweldig want je kunt er zoveel andere informatie aan koppelen.
    Bijvoorbeeld het medisch dossier: als daar instaat of iemand TBC of iets anders besmettelijks heeft, het poortje niet open laten gaan.
    Of je kunt tijdelijke controles houden, net zoals nu al langs de weg gebeurt, om te kijken of er toevallig mensen lopen met belastingschuld, ontdoken boetes, voortvluchtigen en dergelijke.
    Dan wordt het wel noodzakelijk om iedereen te verplichten een kaart op naam bij zich te hebben. Met een beroep op de veiligheid moet dat wel lukken.
    Beter is nog zo’n pas op te nemen in een ID-kaart of paspoort, zodat veel duidelijker is welke burgers wel en niet toegang hebben tot de publieke diensten.
    Je kunt dan burgers verplichten een zorgverkeringspremie te betalen want anders gaat het poortje van het ziekenhuis niet open.
    Of genoeg banksaldo erop te hebben staan – want anders gaat het poortje van het winkelcentrum niet open.
    Als je het ook koppelt aan be burgerlijke stand is meteen de mate van iemands allochtone herkomst duidelijk, en kun je in bepaalde situaties een alert doen afgaan: bijvoorbeeld als er meer dan een bepaald aantal mensen met een zekere herkomst en met een bepaalde leeftijd in een ruimte als trein, station, stadion, bioscoop of winkelcentrum is binnengekomen, weet de bewakingsdienst dat beelden van bepaalde camera’s bekeken moeten gaan worden.
    Super handig, vooral in de toekomst, als er door de vergrijzing veel minder mensen zijn voor de politie.
    Er ontstaat wel een planologisch probleem als er ruimte moet worden gemaakt voor mensen die zo’n pasje niet kunnen bemachtigen of voor wie, ook al hebben ze een pas, om allerlei het poortje toch niet opengaat. Want zij moeten natuurlijk ergens blijven.