Niet Zwarte Piet is het probleem, maar Sinterklaas

OPINIE - De discussie over de huidskleur van Zwarte Piet komt vroeg dit jaar. Terwijl het probleem eigenlijk de huidskleur van Sinterklaas is.

Iedereen die de afgelopen jaren het Sinterklaasjournaal gezien heeft, weet dat de Sint een een warrige oude blanke man is, die het dagelijks beheer van de bv Pakjesboot al lang heeft overgedragen aan directeur Hoofdpiet. Je kunt er een symbool in zien van een vermoeide westerse wereld, die bezig is zijn dominantie te verliezen aan een jonge, globale generatie.

Niet iedereen is het met dat beeld eens. Sommigen houden liever vast aan Sinterklaas als een koloniale slavendrijver, die zijn zwarte knechten afbeult en vernedert – om daar vervolgens schande van te spreken. Ze hebben natuurlijk gelijk. De machtsverhouding tussen blank en zwart in het Sintgebeuren is een reliek uit vroeger tijden, een symbool dat zijn betekenis verloren heeft, tenzij je er voortdurend op blijft hameren. Zo zijn het ironisch genoeg vooral de tegenstanders van Zwarte Piet die zijn slavenverleden levend houden.

De doorgaans geopperde remedies zijn dan ook weinig zinvol. Geef Piet een andere kleur en hij onderdrukt Chinezen, Indianen of Smurfen; een regenboogkleur en hij staat symbool voor homo-onderdrukking. Het doet er niet toe welke kleur Piet heeft. Het probleem is Sinterklaas. Hij is een oude blanke baas met een schier oneindige schatkamer, die hij ongetwijfeld niet op koosjere wijze gevuld heeft. Er is geen beginnen aan om alles op te sommen wat er niet aan hem deugt.

Een politiek correct Sinterklaasfeest ontstaat daarom pas als de Sint met pensioen gaat, en de Nederlandse kleuters voortaan getrakteerd worden door een comité van Pieten waarin alle bevolkingsgroepen op evenredige wijze vertegenwoordigd zijn (uit gelden die via een inkomensafhankelijke belasting zijn verkregen). Van clichématige folklore is het feest dan verworden tot een ambtelijke uitdeling, maar een knappe zeurpiet die nog kans ziet er aanstoot aan te nemen.

  1. 2

    Sinterklaas staat symbool voor de katholieke kerk, zwarte piet voor alle door de kerk doorgespoelde bevolkingsgroepen.

    Dus idd, Sinterklaas de laan uit.
    Zonder pensioen, dat dan wel weer.

  2. 3

    Het is natuurlijk ook een schande dat zowel Klaas als Piet altijd tot het mannelijke geslacht behoort.

    Het vergaat mij op het sinterklaasfeest net als bij de films van Sherlock Holmes. Ik vind de oude films in een negentiende eeuwse omgeving, met paard en wagens, openbare opiumkits in Londen en criminaliteit in relatie met koloniale problemen in India nog steeds de leukste. Het is belachelijk dat we nu televisieseries zien waarin Holmes een moderne autist moet zijn en letterlijk zo genoemd wordt.

    Mijn moraal is dat we noch zwarte piet noch sinterklaas serieus moeten nemen als maatschappijindicatoren. Ze zijn onderdeel van onze geschiedenis. Daarin mogen we onszelf zeker het een en ander aanrekenen. Dat geldt trouwens voor ieder volk. Niemand is brandschoon. Wellicht is het sinterklaasfeest dan ook een aanleiding om ook iets over onze geschiedenis te vertellen op de scholen. Met kerst vertellen we ook iets over de geschiedenis van de Romeinen en de Joden.

    Onze ethiek zegt inmiddels wat anders van oude witte bisschoppen en Afrikaans personeel. Dat is de gelaagdheid van het feest waarin sprookjes, folklore en spanning op de voorgrond staan.
    Sinterklaas in traditionele vorm blijft een mooie aanleiding voor een gemeenschappelijk feest met oog voor het verleden en vooral voor het heden.

  3. 4

    leuke twist aan het debat, neemt echter niet weg dat de huidige zwarte Piet (gebaseerd op dit boek uit 1850: http://www.dbnl.org/tekst/sche039stni01_01/) overduidelijk gebaseerd is op (Moorse) Afrikanen. Dat was de oudere versie van Zwarte Piet (Krampus) niet. Als dit personage ooit zo heftig heeft kunnen veranderen, waarom kan dat dan niet nog een keer?

  4. 5

    De omschrijving “Moors” maakt het ook niet duidelijker aangezien de een daar zwarte Afrikanen mee bedoelt en de ander juist niet.

    Maar het valt mij ook op dat veel mensen moeite hebben om zelfs maar te erkennen dat zwarte piet op een racistische karikatuur lijkt. Je krijgt dan van die onzinargumenten als “een blauwe piet is dan zeker ook beledigend voor smurfen”. Het is dan ook wat te makkelijk om te zeggen dat het zijn betekenis verloren heeft. Grotendeels wel, maar blijkbaar zijn er ook mensen waarvoor dit niet zo is en die zich wél beledigd voelen.

    Let wel, ik zeg niet dat zwarte piet veranderd moet worden (ik wil me de hoon besparen en misschien is het inderdaad juist wel goed om hem als een reliek uit het verleden in stand te houden). Ik verbaas mij slechts over de enorme emotie en daarbij behorende drogredenen die er bij deze discussie naar boven komen.

  5. 6

    Door de eeuwen heeft het St. Nicolaasfeest bij ongeveer gelijke rolbezetting, een verschillende betekenis gekregen. Een heel oude pagane, een eerbiedwaardige Christelijk-Hiërarchische en nu symbool van racisme en als zodanig steen des aanstoots.

    In het Sint-Nicolaas feest nemen we waar hoe een aantal kernelementen tamelijk constant blijft, om door de eeuwen heen gemakkelijk door een groot publiek te kunnen worden herkend. Terwijl in tegenstelling daarmee interpretaties van het geheel van het feest zich zo kunnen wijzigen dat het volgende tijdvak bijna geen weet heeft van wat het vorige erin zag.

    Voorvechters van de multiculturele samenleving van het type Roemer en Ramdas lieten (laten) bij hun tirades en boutades nooit na het St. Nicolaasfeest erbij te slepen. Ongevraagd, onuitgenodigd. En dan lijkt alsof die in het schuim van antiracistisch branding verzeild geraakte traditie een shibbolet functie vervult. Hoe je erover denkt, bepaalt wie je bent en aan welke kant van het multiculturele front je staat; en of je in Nederland geïntegreerd bent.

  6. 7

    @5:

    Ik verbaas mij slechts over de enorme emotie en daarbij behorende drogredenen die er bij deze discussie naar boven komen.

    Het mooist vind ik altijd het “argument” dat Zwarte Piet geen racistische karikatuur is, maar dat hij zo zwart is van het roet van de schoorstenen waar hij door klimt.

    Ongelovelijk wat men allemaal verzint om het eigen racisme maar niet onder ogen te hoeven zien. En ergens ook wel bemoedigend, dat racisme tegenwoordig zo negatief wordt ervaren dat zelfs echte racisten er niet meer voor uit durven komen. Inderdaad, zie ook Wilders.

  7. 8

    @aynranddebiel: Inderdaad, die ontzettende emoties (en ronduit openlijke agressie) vallen me ook op. En hoewel ik in eerste instantie zoiets had van ‘meh’ met dat hele gezwartepiet, begin ik wel het idee te krijgen dat sinterklaas zolangzamerhand een nationalistisch, zoniet extreemrechts feest begint te worden.

    Wil je een neutraal kinderfeest doen? Vier kerst, met pakjes onder de kerstboom. Is nog een stuk prettiger voor de kinderen ook, want die hebben dan de hele kerstvakantie voor hun nieuwe speelgoed.

  8. 9

    @8, Is kerst niet weer erg beladen qua Amerikaanse commercie? En vziw worden de elfen net zo goed onderdrukt. En nee, dat bedoel ik niet flauw als ‘blauwe pieten is een belediging voor smurfen’ maar meer dat kerst met de kerstman nog steeds het beeld uitdraagt van een blanke man die de macht heeft en als een despoot over slaven kan heersen.

  9. 11

    @9: Waarom zou je een kerstman incl. elfen en rendieren uit de Disney-sprookjes nodig hebben om cadeaus te geven? Sinterklaas kan je inderdaad niet vieren zonder dergelijke onzin, want dan blijft er niets over, maar voor pakjes en gezang met de kinders rond de kerstboom maakt het toch niet uit.

  10. 12

    @9: Ik heb het niet over ‘de kerstman’ gehad, alleen over kerst. Maar sinterklaas is geen commercieel feest? En welke ‘slaven’ heeft de kerstman in dienst?

  11. 13

    @8: Sorry, maar kerst een neutraal kinderfeest noemen is echt onzin. Het cadeau/Kerstman idee komt van coca cola. Genoeg kritiek op te geven! Het hele christelijke aspect is toch ook niet echt prettig voor de niet christenen onder ons?

    OT: Natuurlijk heeft Sinterklaas/Zwarte Piet een racistische ondertoon en de hele discussie is slechts een aanzet naar een toekomst waarin dat rechtgezet kan worden. Een traditie verander je niet van het ene jaar op het andere, maar dat betekent niet dat je het maar naast je neer kunt leggen. Het gezeur vinden komt bij mij een beetje over als het ook gezeur vinden dat vrouwen stemrecht willen hebben. Het moet langzaam maar zeker afdruipen zoals openlijke homohaat ook naar de borreltafel is verdreven.

  12. 14

    #10 en #11, je kunt sinterklaas ook vieren zonder zwarte pieten en feitelijk ook zonder sinterklaas. Het gaat om de connotaties die het meebrengt. Kerst is in dat opzicht gewoon niet neutraler dan sinterklaas.

    En er blijft natuurlijk best wat over: namelijk nog steeds diezelfde pakjes, en naar wens surprises, gedichten, warme chocomel, marsepein en pepernoten. Heb je sinterklaas zelf volstrekt niet voor nodig.

  13. 15

    Het probleem is Sinterklaas. Hij is een oude blanke baas met een schier oneindige schatkamer, die hij ongetwijfeld niet op koosjere wijze gevuld heeft. Er is geen beginnen aan om alles op te sommen wat er niet aan hem deugt.

    Op zijn minst zou iets te zeggen zijn over het gegeven dat een machtsdrager uit de Katholieke Kerk overal openlijk kindertjes bij zich op schoot trekt, en deze intieme toenadering dan afkoopt met geschenkjes.

  14. 16

    Het moet langzaam maar zeker afdruipen zoals openlijke homohaat ook naar de borreltafel is verdreven.

    Ja, vraag dat maar aan rene van der gijp, hoe het ook alweer zit met openlijke homofobie.

  15. 17

    @16: Absoluut, maar Rene van der Gijp en co zijn precies die groep die deze discussie ook maar dom vindt. VI is ook niks anders dan borrelpraat tv. De stroom met kritiek die over hem heen viel, toont toch aan dat het geen geaccepteerde mening meer is?
    Het bewijs dat het herhaaldelijk koppen van een voetbal hersenbeschadigingen veroorzaakt, wordt bij elk interview van een voetballer bevestigd.

  16. 18

    Ik vraag me trouwens af of het wel eens rechts te noemen is. SP aanhangers zouden wel eens dezelfde mening toegedaan kunnen zijn. Meer een conservatief-progressief discussie (met rechts dat vaker wel dan niet onder conservatief valt).

  17. 19

    Wat een drukte over die bejaarde blanke, die jaarlijks stoom komt afblazen en met een paard het hogerop probeert te zoeken. Zonder pietere pieten is die toch nergens.

  18. 20

    Toch mooi, die invloed van wikipedia. In eerdere afleveringen van deze jaarlijkse discussie draaide het vooral om de vraag wat nou de ware oorsprong van Zwarte Piet is. Vervolgens is begin 2012 op de wikipedia-pagina de vermelding van het boekje van Schenkman toegevoegd en nu “weet” iedereen ineens “precies” hoe het zat.

    De plotse overgang van “ja vermoedens we weten het al jarenlang niet” naar een stellige “Schenkman” is mij te plots. Als wij, degenen die Sinterklaas vieren en dus bepalen, jarenlang niet echt goed hebben geweten wat de oorsprong of betekenis van Zwarte Piet was dan is het een beetje raar als we het dan sinds begin 2012 ineens wel zouden weten. Zwarte Piet is een cultureel verschijnsel, niet het naspelen van een ouderwets verhaaltje.

    Dat Schenkman dat boekje heeft geschreven is natuurlijk niet te ontkennen, maar wat de invloed van dat boekje op de vorming van Zwarte Piet was, in hoeverre er al dan geen verband was met andere donkergekleurde mannen die achter Sint Nicolaas aanliepen, het valt allemaal niet zomaar weer terug te halen.

    Zoals wikipedia het stelt, was er tot 1850 geen helper. Toen kwam dat boek van Schenkman en in 1859 laat ineens “menigeen” Sinterklaas vergezellen door `een ander personaadje'” genaamd Pieter? Vervolgens wist tot begin 2012 niemand die Sinterklaas vierde nog echt waar Zwarte Piet nou voor stond – hun oprecht bedoelde verklaringen worden hierboven zelfs als onzin afgedaan – en nu weten we ineens allemaal hartstikke zeker hoe het zit “want het staat op wikipedia”? Ik vind het nogal stellige conclusies op basis van slechts een ouderwets boekje en een regeltje in een krant.

  19. 22

    @20:

    Toch mooi, die invloed van wikipedia. In eerdere afleveringen van deze jaarlijkse discussie draaide het vooral om de vraag wat nou de ware oorsprong van Zwarte Piet is. Vervolgens is begin 2012 op de wikipedia-pagina de vermelding van het boekje van Schenkman toegevoegd en nu “weet” iedereen ineens “precies” hoe het zat.

    Naar mijn indruk is het net andersom, en heeft de discussie veroorzaakt dat iemand Wikipedia heeft bijgewerkt. En wat er op Wikipedia staat over dit onderwerp lijkt me ook feitelijk wel juist, hoewel misschien niet helemaal compleet.

    Dat hoeft misschien ook niet, over de geschiedenis van het Sinterklaasfeest valt vast een boek te vullen. Dat past niet op Wikipedia.

    En toen ik jong was deden we nog helemaal niet hypocriet over de herkomst van Zwarte Pieten. Natúúrlijk waren dat “gewoon” negers, uit Afrika. Maar je hoefde er toch niet bang voor te zijn want ze waren eigenlijk wel aardig. Behalve als je een slecht geweten had en/of Sinterklaas je niet zag zitten, want dan hoefde hij maar in zijn vingers te knippen en Piet gaf je met de roe, of stopte je in de zak. In het laatste geval ging je mee naar Spanje en kwam je misschien nooit meer terug.

    Negerknechten als boeman, nog maar een paar decennia geleden. En dan vinden ze het gek dat we dat tegenwoordig racistisch vinden.

  20. 23

    @22: ”Piet gaf je met de roe, of stopte je in de zak. In het laatste geval ging je mee naar Spanje en kwam je misschien nooit meer terug. … Negerknechten als boeman,”

    *heeft aha-erlebnis*

    En kindertjes die al vroeg bang zijn voor negers, die lezen later … ? Juist: De Telegraaf! Weten we dus meteen waarom TMG zich zo agressief in de discussie mengt.

    (in landen waar geen Zwarte Pieten-traditie bestaat wordt De Telegraaf ook veel minder gelezen, dat kan geen toeval zijn)

  21. 25

    Kunnen de progressieven ook alleen kun kindertjes straffen door Sinterklaas te verbieden/vernielen?
    Alvast bedankt.

    Groet,
    een conservatieve familieman

  22. 26

    Er zijn 2 dingen die me in de discussie over Sint en Piet nog het meest storen. Ten eerste is het dat er volgens mij echt heel weinig mensen zijn die Piet echt weg willen hebben en tegelijk heel veel mensen die daar over vallen en zo van een mug een olifant maken. Ten tweede dat het vanwege al die heibel nu ook al niet meer ok is om het hele fenomeen Sint en met name Piet de bespreken. Dan hoor je ook al in het anti-Piet kamp.

    Ik vind het juist wel interessant om te bespreken wat de herkomst is van die 2 en hoe zij door de eeuwen heen veranderd zijn. Dan kunnen we best wel eens ‘foute’ dingen ontdekken, want onze voorouders zaten gewoon vaak fout, ook al wisten ze niet beter.

  23. 28

    @Olav, #22 Vanzelfsprekend heeft iemand die dit tegenkwam, hoogstwaarschijnlijk in het kader van deze discussie, dit bijgewerkt.

    Feit blijft dat het op een gek moment is bijgewerkt (1 december 2011) en er zaken staan die niet direct onderbouwd worden door het bronmateriaal. Voor een dergelijk grote ommezwaai over zo’n beladen onderwerp vind ik dat op zijn zachtst gezegd frappant. Zo insinueert wikipedia dat Sinterklaas tot 1850 geen helper had. Op dit al even slecht onderbouwde artikel lees ik echter “Op een Nederlandse prent uit 1800 werd Sinterklaas nog vergezeld door een deftige blanke man met een pruik. Deze helper heette Jan de Knecht.”:

    http://www.isgeschiedenis.nl/citaat-uit-het-nieuws/geschiedenis_van_zwarte_piet/

    Het stikt trouwens van de andere uitleggen. Allen stammen uit medio 2011-2012. Twee voorbeelden:

    http://radar.nl/read/zwarte_piet_
    http://www.innl.nl/person/2129
    http://www.geschiedenis.nl/index.php?bericht_id=1527&go=home.showBericht
    http://www.meertens.knaw.nl/cms/en/nieuwsbriefteksten/nieuwsbriefuitgelicht/143982-zwarte-piet-geen-afrikaanse-slaaf-maar-een-saraceen

    En toen ik jong was deden we nog helemaal niet hypocriet over de herkomst van Zwarte Pieten. Natúúrlijk waren dat “gewoon” negers, uit Afrika.

    Jouw ervaring is duidelijk niet representatief; zie alle eerdere discussies op sargasso over dit onderwerp van voor 1 december 2011.

    https://sargasso.nl/?s=zwarte+piet&submit=Zoek
    https://sargasso.nl/wvdd/wat-zegt-de-niggabitch-en-zwarte-piet-discussie-over-ons-culturele-zelfbewustzijn/#comment-719474

    Daar kun je overigens ook nalezen dat jouw standpunt over deze zaak in ieder geval wel consistent is;-) Maargoed, mijn reden om hierover te beginnen was dan ook juist het enorme verschil in hoe zeker de gemiddelde commenter alhier was van zijn uitleg voordat iemand klaarblijkelijk dat boek in de bieb vond en daarna.

    En of wikipedia nou objectief en met goede bedoelingen is geupdate of toch misschien stiekem niet, we zullen het nooit weten, maar de manier en het moment waarom het is gedaan en de wijze waarop dat eenieder in deze discussie heeft beinvloed zorgen er wel voor dat een “zuivere” discussie over de oorsprong van Zwarte Piet niet meer gevoerd kan worden.

  24. 29

    @26:

    De St. Nicolaas Traditie wordt in tijd en ruimte verspreid – maar niet overal – op verschillende wijzen gevierd en beleefd. Er zijn vermoedelijk vandaag alleen nog maar sub-mythen waarvan onze NL-se er één is. Een vergelijkende studie van de varianten – de Kerstman hoort er ook – kan het grondthema opleveren. Ik vermoed dat dat archetype bestaat.

    Een archélogie van de Cultuur kan hem aan het licht brengen. Ik denk dat we dan op iets heel interessants zullen stuiten en meer over onszelf te weten zullen zijn gekomen.

    Ik zelf heb gebruik gemaakt van: RENTERGHEM, T. van, – HET GEHEIM VAN SINTERKLAAS EN DE KERSTMAN, Utrecht –Kosmos, 1996. Een beknopte inleiding.

    Racistisch kritiek van anti-racisten op de viering van de NL-se variant is parochiaal, gemeen en onwetenschappelijk, maar niet strikt dwaas. Ze voelen aan wat ze doen. Ze randen iets fundamenteels aan, iets dat veel meer een Kinderfeestje is. De cultuur slopers!

    Verder zie mijn commentaar op S., nr.

  25. 31

    ”Ze voelen aan wat ze doen. Ze randen iets fundamenteels aan, iets dat veel meer een Kinderfeestje is. De cultuur slopers! “

    De komische waarde van dit soort reacties loont de moeite om tegen het racistische instituut Zwarte Piet te strijden.

    Lynch Zwarte Piet! …

  26. 32

    @28:

    Daar kun je overigens ook nalezen dat jouw standpunt over deze zaak in ieder geval wel consistent is;-)

    Ik ben altijd bijzonder consistent, behalve wanneer ik van mening verander :-P

    de manier en het moment waarom het is gedaan en de wijze waarop dat eenieder in deze discussie heeft beinvloed zorgen er wel voor dat een “zuivere” discussie over de oorsprong van Zwarte Piet niet meer gevoerd kan worden.

    Maar welke zuivere discussie over de oorsprong van Zwarte Piet had je precies willen voeren? Zoals gezegd, daar is vast een heel boek over te schrijven (als dat nog niet is gebeurd).

    Of wilde je misschien nog de hypothese verkennen dat hij toch heus wel zwart uit de schoorsteen is komen klimmen?

  27. 33

    Stel dat het (sommige linkse) politiek-correcte personen in Nederland, ongeacht of ze nou autochtoon en allochtoon zijn, zou lukken om Sinterklaas en Zwarte Piet hier voorgoed uit te bannen,wat gaan zij daarna doen? Zouden ze soms in Amsterdam op de Dam een groot feest gaan vieren omdat ze het “racisme” betreffende Zwarte Piet hebben uitgebannen en dolblij uitroepen dat Sinterklaas naar Spanje vertrekt om hier nóóit meer terug te komen? Mochten deze figuren daar inderdaad werkelijk in slagen dan mogen ze zeker ook vast héél stoer uitroepen dat ze het traditionele feest voor miljoenen Nederlandse kinderen en volwassenen (die Sinterklaas en Zwarte Piet wél willen behouden) hebben verpest, die daarna vast geen cadeau’s meer krijgen op de “afgeschafte” Sinterklaasavond en deze daardoor vreselijk zullen huilen!
    Nou heb ik in mijn jeugd (op de basisschool speelde ik ook eens voor Zwarte Piet en ik heb mijn klasgenoten absoluut niét de roe gegeven!) in een verschrikkelijk Duits kinderboek genaamd ‘Het prentenboek van Tante Pau’ van Heinrich Hoffman uit de 19de eeuw het verhaal gelezen over Moriaantje die iedereen vast nog kent. Moriaantje, die zo zwart als roet was, werd toen om zijn huidskleur gediscrimineerd door drie blanke jongens wat de ergernis van Sinterklaas opwekte. Toen de jongens niet ophielden om Moriaantje uit te schelden werd Sinterklaas (die als monnik was verkleed) zo kwaad dat hij de drie racistjes meteen in een enorme inktpot gooide waardoor zij nog zwarter werden dan Moriaantje al was!
    Omdat ikzelf voor 25% allochtoons bloed heb en mijn opa Jules Vismale Sr. een Surinamer was heb ik dus helemaal niets tegen kleurlingen. Mijn opa speelde zelfs in de jaren ‘30 van de 20ste eeuw met zijn broer Evert voor Zwarte Piet op het prachtige neorenaissance station van ‘s-Hertogenbosch (1896-1944) van Eduard Cuypers. Jammer genoeg kom mijn grootvader niet de roe gebruiken om in WO II Duitse nazi’s te tuchtigen die hem uit de Philips-fabrieken in Eindhoven hadden verbannen en na de oorlog zou Jules Vismale Sr. in de buurt van een woonwagenkamp bij Vlijmen (waar hij ooit een café dreef dat ‘De Negerhut’ heette en waar hij een Canadese piloot liet onderduiken die later wegens “desertatie” werd gefusilleerd!) evenmin een roe hebben om lastige en misdragende woonwagenbewoners op een afstand te houden. Mijn opa kon echter geweldig goed boksen en met zijn bokshandschoenen stoute volwassenen vast beter pijnigen dan met de roe van Zwarte Piet!

  28. 35

    @31:
    1. ad mijn: ´iets dat veel meer ….een Kinderfeestje is.´
    Tussen ´meer´ en ´een´ had DAN moeten staan

    2. ad mijn: ´Verder zie mijn commentaar op S., nr´.
    Achter nr. had 6 moeten staan.

    Excuses voor deze slordigheden, maar de rest klopt. Dat blijkt.

  29. 36

    Sinterklaas moet gewoon blijven in de huidige vorm. Een prima suggestie is om op scholen Sinterklaas als aanleiding te gebruiken om te vertellen over slavernijverleden. Maar deze onschuldige traditie en kinderfeest moeten blijven. Wat betreft de persoon die er vrouwen en stemrecht bij haalt. Idd valt maar te bezien of het zo goed is dat vrouwen stemrecht hebben. Ze zijn namelijk zeer onvrouwelijk geworden en heel erg verwend in nl. Maar dat is weer een andere discussie. Ik ga nu pepernoten kopen, want mijn vrouw is daar te lui voor.

  30. 37

    Haha, de linksprogressieven knappen het werk van de rechtgeaarde racist op. Want zeg nou zelf, die wil toch helemaal geen neger aan zijn schoorsteen.

  31. 39

    Vele tientallen jaren gasverwarming hebben er toe geleid dat mensen niet meer weten dat Zwarte Piet zwart is van roet in kolenschoorstenen.

  32. 40

    @39
    Kijk, hier blijf ik dus door gefascineerd. Er zijn blijkbaar volwassen mensen die pretenderen te geloven dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen, terwijl dat verhaal bij de minste kritische beschouwing in duigen valt.

    Dat is toch bijna al een bewijs dat er een ongemakkelijke waarheid verborgen wordt. Deze kul kan alleen maar geboren zijn uit de cognitieve dissonantie tussen “zwarte piet is een karikatuur van een neger” en “ja maar ik ben toch zeker geen racist”.

  33. 42

    @41
    Zeker interessant, maar het één sluit het ander niet uit. Zwarte Piet kan heel goed een heidense traditie én een karikatuur van een neger zijn.

  34. 43

    @40, waarom is dat onmogelijk? Ook ik heb het geleerd: zwarte piet zijn schoorsteenvegers. (Een categorie mensen die trouwens nauwelijks hoger in aanzien stond, toch?)

    Maar ‘kritische beschouwing’. Bij de sinterklaasmythe.
    Call me stupid, maar het hele verhaal van paard over het dak, mensen door de schoorsteen die pakjes brengen is niet bepaald een verhaal dat zich leent voor ‘kritische beschouwing’.

    En dat deed ik dan ook niet als 5 jarige. Bij ons (incl vriendjes/vriendinnetjes en op school) was het toch meer de consensus dat pieten zwart waren van de schoorsteen. Of dat juist was of niet vroeg ik me niet echt af op die leeftijd.
    (Daarna ging ik wel meer vragen stellen, en toen bleek dat ze voornamelijk zwart waren van de schmink.)

    Met racistische stereotypen was ik tot die tijd nauwelijks in aanraking gekomen, bovendien was het de tijd dat het de gastarbeiders de rol van boeman kregen, maar ook dat kende ik vooral uit boeken en van het jeugdjournaal, niet uit eigen ervaring.

    Dus ik snap niet zo goed waarom je wilt bewijzen dat mensen die zwarte piet kennen als schoorsteenveger racistisch zijn?

  35. 44

    @43: Ook ik heb het geleerd: zwarte piet zijn schoorsteenvegers.

    Ik heb nog nooit een schoorsteenveger zijn werk zien doen in een pagepakje en creolen, laat staan met roodgestifte lippen. Eerder een platte pet en beroette kleren.

    [img]http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/09/16/article-1312764-0B389E7D000005DC-978_468x618.jpg[/img]

  36. 45

    @42:
    Voor mij als kind was Zwarte Piet zwart van het roet.
    Met de schimmel over de daken had ik ook geen moeite.
    Toen ik ooit bang was dat de maan naar beneden zou vallen legde mijn moeder uit, dat dat niet kon, ‘die zat vast met een touw’.

  37. 46

    @43
    Dat wil ik helemaal niet bewijzen. Integendeel. Ik zie dat er een heleboel mensen die voor het grootste deel niet racistisch zijn een feest vieren met een schijnbaar racistisch element. Daar zit een conflict en ik vermoed dat er om dat te kunnen rijmen rare verklaringen ontstaan zoals zwarte piet die zwart is door de schoorsteen.

  38. 48

    De machtsverhouding tussen blank en zwart in het Sintgebeuren is een reliek uit vroeger tijden, een symbool dat zijn betekenis verloren heeft, tenzij je er voortdurend op blijft hameren. Zo zijn het ironisch genoeg vooral de tegenstanders van Zwarte Piet die zijn slavenverleden levend houden.

    Daarmee is vrijwel alles gezegd. Sinterklaas en zijn Pietenknechten heeft een racistische oorsprong, maar geen mens die dat tegenwoordig nog zo ziet.

    Een politiek correct Sinterklaasfeest ontstaat daarom pas als de Sint met pensioen gaat, en de Nederlandse kleuters voortaan getrakteerd worden door een comité van Pieten waarin alle bevolkingsgroepen op evenredige wijze vertegenwoordigd zijn.

    Voor mij staat de vraag centraal of we wel een politiek correct Sinterklaasfeest willen. Nee. Ik niet. Niet omdat ik een racistisch gedachtegoed in ere wil houden, maar omdat tradities ontstaan uit populaire omarming en niet door drammerigheid van belangenclubjes. Toegeven aan politieke correctheid is de dood in de pot voor het Sinterklaasfeest.

  39. 49

    @Olav, #32 Maar welke zuivere discussie over de oorsprong van Zwarte Piet had je precies willen voeren? Zoals gezegd, daar is vast een heel boek over te schrijven (als dat nog niet is gebeurd).

    Of wilde je misschien nog de hypothese verkennen dat hij toch heus wel zwart uit de schoorsteen is komen klimmen?

    Zoals @Inca, #43 al aangeeft was Zwarte Piet voor velen toch echt zwart van de schoorsteen. Ik kan me van vroeger nog menig zwarte piet herinneren die niet helemaal zwart was maar slechts wat roetvegen had en werd bij verkleedpartijtjes ook als zodanig behandeld. De stelligheid waarmee jij die zwarte piet ontkent en stelt dat dit een gekunstelde smoes is komt niet overeen met mijn werkelijkheid en die van vele anderen.

    Zwarte piet is een cultureel bepaald iets, niet iets wat uit een boekje komt. Dat de hedendaagse stereotype zwarte piet inderdaad zwart is als een van chocolade gemaakte neger, dat in 1850 iemand een boekje heeft geschreven waarin hij als neger staat en dat wikipedia zegt dat dat DE oorsprong is, maakt het nog niet de waarheid. Zwarte piet is wat de Sinterklaasvierder ervan maakt. En wat die traditie precies was en hoe die is doorgegeven, is iets dat we in toenemende mate niet meer zuiver kunnen achterhalen als mensen op wikipedia “feitjes” gaan verzinnen.

    We zetten trouwens al lang voordat Schenkman zijn boekje schreef onze schoen bij de schoorsteen. Dat en het bestaan van allerlei zwart gekleurde metgezellen van Sinterklaas in de ons omringende streken maakt het voor mij des te onwaarschijnlijker dat Zwarte Piet enkel en alleen als raar uitgedosde negerslaaf van Sinterklaas bedoeld is. Neemt natuurlijk niet weg dat de chocoladenegroide zwarte piet van vandaag de dag moeilijk anders te zien is. Maar dat is niet hoe ik me de zwarte piet uit mijn jeugd herinner. Op filmpjes van het Polygoon Journaal zie ik dan weer enkel volledig gitzwarte zwarte pieten.

  40. 50

    Hoe subjectief wil je het begrip racistisch maken? Het gaat er niet meer om of het racistisch is, het gaat er uiteindelijk om of het racistisch was… Huh?

    Dus even hypothetisch.. Het “Piet is zwart vanwege de schoorsteen” verhaal is geschiedkundig juist. Is het dan niet meer racistisch?

    Dus, met andere woorden, de geschiedenis bepaald of het racistisch is? Het begrip racistisch is daarmee ook niet tijdsinvariant, denk daar maar eens over na;)

  41. 51

    Dat Zwarte Piet al zwart is van het schoorsteenklimmen vóórdat ze goed en wel met de stoomboot gearriveerd zijn, tot daaraantoe. Maar dat Sinterklaas officiëel overleden is op 6 december 343 en dat men sindsdien zijn kadaver elk jaar weer op een schimmel hijst om kinderen blij te maken vind ik wat te Generation Z.

  42. 52

    “Dat en het bestaan van allerlei zwart gekleurde metgezellen van Sinterklaas in de ons omringende streken maakt het voor mij des te onwaarschijnlijker dat Zwarte Piet enkel en alleen als raar uitgedosde negerslaaf van Sinterklaas bedoeld is.”

    Zeker niet enkel en alleen, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat Zwarte Piet niet enkel bestaat bij de gratie van zijn (al dan niet beledigend bedoelde) gelijkenis met een raar uitgedoste negerslaaf biedt ook juist de ruimte om op die elementen in de toekomst steeds minder nadruk te leggen.

  43. 53

    @49 – Wil je verdedigen dat Zwarte Piet geen zwarte neger uit Afrika moet voorstellen? Doe er wat aan. Laat Zwarte Piet voortaan weer een blanke schoorsteenveger met zonder sjiek Ottomaans morenpakje en grote negerlippen zijn.

  44. 54

    Volgens mij vonden de meeste Nederlanders tot ergens begin jaren ’70 die Kwattarepen met hun gevoel voor ritme gewoon eng.

    Ikzelf sta trouwens helemaal open voor een politiek correct, alternatief feest. Als er maar cadeautjes bij zitten. Maar het is net als Microsoft Word, he? Je komt er niet meer vanaf. Misschien met een goede marketingstrategie: “Sinterklaas is Doohood!”, bij alle basisscholen langs met wat voorlichtingsmateriaal.

  45. 55

    @44: toen ik opgroeide heb ik heb noch schoorsteenvegers, noch creolen ‘live’ gezien, en pagepakjes alleen met carnaval. Dus voor mij is die associatie er echt nooit geweest. Het was deel van het verhaal, klopt net zo min als het paard op de daken, maar had ook geen bijbetekenis. Het heeft ook nooit associaties opgeroepen met de kinderen met donkere huidskleur die ik kende. Die eigenlijk ook nooit zijn opgevallen. En bij hen volgens mij ook niet.

    En daarmee wil ik echt niet zeggen dat die racistische connotaties vergezocht zijn, want ik zie heel best waar die stereotypering vandaan komt. Maar dergelijke zaken raken geabstraheerd van hun roots, en toen ik klein was waren dat totaal losstaande zaken. Voor mij en mijn omgeving. En het is onzin om dat dan alsnog in retrospect racistisch te noemen, als het punt juist is dat die stereotypering zover van onze werkelijkheid afstond dat we eigenlijk nooit hebben bedacht dat je op huidskleur moest letten of dat het iets met zwarte piet van doen had.

    (Oh, en racisme zal in het algemeen nog best hebben bestaan, maar in mijn directe omgeving van een tamelijk open en progressieve subcultuur binnen een verder niet te spannend, niet te groot stadje was het er in elk geval niet.)

  46. 56

    Afgezien van het feit dat Zwarte Pieten de raven van de Germaanse god Wodan zijn vind ik dat zo’n slavenschuit vol Obama’s toch wel getuigt van een portie gezonde West-Indische Compagnie-mentaliteit.

  47. 57

    De katholieke kerk is het probleem. Sinterklaas is de gekerstende versie van de Germaanse god Odin die op het achtbenige paard Sleipnir door de hemel rijdt, een lange witte baard heeft en beschermheilige van de dichtkunst is. Zijn helpers zijn de twee raven Huginn en Muninn. Die vliegen dagelijks over de wereld, en keren aan het eind van de dag terug om verslag uit te brengen aan Odin over goede en stoute kinderen. Daar komen dus de zwarte pieten vandaan. Heeft oorspronkelijk niks met slavenhandel of racisme te maken, en Sinterklaas is een fake bastard.

  48. 58

    @55: Het was/is vast de progressieve schaamlap wat een inherent racistische stereotiep probeert toe te dekken met geconstueerde schoorsteenvegerlulverhalen. Zo blijkt weer dat opgroeien tussen de oude steenkolenmijnen je aanzienlijk wereldser maakt dan tussen de gezapige boerendorpen.

  49. 59

    Het is eigenlijk een discussie tussen mensen die moeite hebben om tradities en rituelen te zien veranderen en mensen die zich voor deze tradities schamen. Dat zijn onderbuikgevoelens waar de meesten zich niet overheen kunnen zetten, hetgeen leidt tot een zinloze opsomming van historische anekdotes en weer geen afschaffing van Zwarte Pieten, de komende 20 jaar.

  50. 60

    @59 Je vergeet de belangrijkste groep: degenen die de afschaffers vervelende zeurkousen vinden die niet mogen winnen omdat ze dan weer op zoek gaan naar een volgende ‘traditie’ om af te schaffen. De afschaffers hebben namelijk vooral een probleem met zichzelf en gebruiken het afschaffen als therapie voor een kwaal die nooit over gaat. Quincy Gario is geen activist maar een patiënt. Racisme heeft er niets mee te maken.

  51. 61

    @59

    Het is eigenlijk een discussie tussen mensen die moeite hebben om tradities en rituelen te zien veranderen en mensen die zich voor deze tradities schamen.

    Waar is de groep “mensen die geen politiek correcte inmenging wensen bij staande tradities”?

    Dit soort veranderingen komt van onderop, niet van bovenaf. Als mensen met een goed idee komen en dat slaat aan: prima. Maar ga niet mij voor halve (of hele) racist uitmaken omdat ik vind dat types als Quincy Gario gewoon lange tenen hebben en Amerikaanse hysterie proberen te importeren.

  52. 62

    Fuck a duck 61 reacties .
    Het is weer oktober, dat blijkt de laatste jaren de tijd te zijn waarin onze “Jaarlijkse Nationale Zwarte Pieten Discussie” plaatsvindt.
    En als die weer is overgewaaid gaat iedereen gewoon verder met de Sinterklaasviering met/zonder Zwarte Piet,zoals vanouds.

  53. 63

    @61 – “Dit soort veranderingen komt van onderop, niet van bovenaf.”

    Precies. En daarom roep ik iedereen van onderaf op om deze posters op peuterspeelzalen en basisscholen uit te delen c.q. op te hangen. Handen af van onze traditionele Sint Nicolaas! Wèg met die nèpnegers en die stoomboten! Gewoon weer munten in schoenen doen!

    http://arduenn.com/img/sinterklaasbestaat.jpg

    @61 – “Maar ga niet mij voor halve (of hele) racist uitmaken omdat ik vind dat types als Quincy Gario gewoon lange tenen hebben en Amerikaanse hysterie proberen te importeren.”

    Pardon? Wáár had ik dat gezegd? Ik weet niet eens wie Quincy Gario is.

  54. 65

    @40:

    jij neemt Lord of the Rings ook zo serieus? Maar alle eerlijke mensen zijn blank is die films! En orks, die zijn zwart en kruipen over de grond. Dat moeten wel karikaturen van negers en apen zijn. Want hollywood, dat zijn allemaal dom-rechtse onderbuik racisten…..

  55. 67

    @65
    Ik zou in ieder geval niet de eerste zijn die betoogt dat LotR racistisch is, maar een directe vergelijking met zwarte piet lijkt me onzinnig. Het punt bij zwarte piet is dat hij gewoon lijkt op een karikatuur van een neger. Als je er gewoon naar kijkt, met je ogen, zoals een buitenlander die de traditie niet kent, zie je dat.

    edit: en nogmaals, ik heb nog niemand een racist genoemd en ik heb nog niet één keer gepleit voor het afschaffen van het sinterklaasfeest of zwarte piet, dus kunnen we de stropoppen even laten voor wat ze zijn?

  56. 68

    @65: Ik zou niet zeggen dat LOTR nou een goed voorbeeld is. Maar neem een gemiddelde Hollywood actie-film en je kunt niet anders concluderen dat meestal een Rus/moslim/Mexicaan…. de bad guy is, terwijl de good guy altijd een Amerikaan is. Als er ergens een uitgesproken superioriteitsgevoel heerst dan is het wel in Amerika, dus iedere Amerikaan die iets meent te melden over een jaarlijks terugkerend toneelstukje voor kinderen in de lage landen, neem ik niet serieus.

  57. 69

    Zullen we dan maar hier verder praten over hoe we een basisinkomen voor iedereen een realiteit kunnen maken. En zo veel mensen alsook de economie een drukkertje kunnen geven?

  58. 70

    @67
    Ik zou in ieder geval niet de eerste zijn die betoogt dat LotR racistisch is
    Dat die naziboselfen dat nou niet begrepen hè, dat die orks gewoon scholing en kansen te kort kwamen.

    Als je er gewoon naar kijkt, met je ogen, zoals een buitenlander die de traditie niet kent
    Er is niets ‘gewoon’ aan het laten beoordelen van iets door iemand die er per definitie niets vanaf weet. Jij gaat toch ook niet naar de slager voor een hypotheekadvies.

  59. 72

    @70
    LotR is vrij letterlijk racistisch in de zin dat Tolkien zijn wereld netjes opdeelt in verschillende rassen waar hij allerlei aangeboren eigenschappen aan toeschrijft, maar dat is een heel ander soort discussie.

    Ik heb het hier expliciet niet over oordelen maar over simpelweg waarnemen. Je hoeft niet te oordelen om te zien dat de keizer geen kleren aanheeft.

  60. 73

    PS #71: O wacht… het ging natuurlijk om sinterklaas, die de buitenlanders niet kennen. Maar daarom zien zij dus slavernij…

    Verder is er volgens mij niks mis met erkennen, dat zwarte piet op een slavernijverleden is gebaseerd, maar toch gewoon sinterklaas te vieren, inclusief zwarte pieten. En ik snap helemaal niet, waarom we daar politiek correct over zouden moeten zwijgen. Als ik erken dat Holleeder een boef is, maakt mij dat nog geen boef, maar sommige mensen schieten nu eenmaal direct in een krampachtige verdedigingsmodus, als ergens ook maar het woord racisme genoemd wordt.

  61. 74

    @72 In LotR gaat het ook om verschillende rassen, i.t.t. bij mensen. Dat is op zich niet racistisch, hazen hebben ook andere aangeboren eigenschappen dan schildpadden. Tolkien had van een leger onmogelijk een verzameling individuen van kunnen maken, het boek was al zo dik. Je moet wel een tic hebben om alle boeken te gaan lezen vanuit de vraag hoe racistisch ze zijn.

  62. 76

    @75 Deze buitenlander vindt zelf helemaal niets maar schrijft de meningen op van Nederlanders. Een perfect voorbeeld van wat ik stelde. Bovendien kun je de mening van ‘de buitenlander’ die denkt dat Nederland de hoofdstad is van Kopenhagen nóoit serieus nemen.

  63. 77

    @66:

    Het was ook absurd bedoeld. Het hele zwarte Piet is racistisch gelul is ook absurd. Maar toch interessant te lezen dat de reageerders na mij het LotR gelul van mij door dezelfde bril gaan bekijken als zwarte Piet. Dat zegt genoeg natuurlijk. Deze mensen hebben een jeuk die waarschijnlijk nooit weg gaat.

  64. 78

    Doe toch a.u.b je ogen open….kom op nou.
    Weetje wat het probleem is met de meeste mensen in Nederland?
    Jullie zijn zeer koppig. Dit kan je toch geen ‘traditie’ noemen?

    Als ik heel eerlijk ben, boeit het me helemaal niet waar Sinterklaas vandaan komt, waarom ‘zwarte’ pieten zwart zijn en waarom ze rode lippen hebben, etc. Al die verhaaltjes slaan nergens op en worden alleen gebruikt om iets goed te keuren wat gewoon onacceptabel is. Alleen 1 ding is nu van belang: Nederlanders hebben een traditie van een ander land genomen en helemaal veranderd op zo’n manier dat (vooral) donkere mensen er last van hebben, en er vind GEEN verandering plaats.

    Hebben jullie wel door hoe mensen van andere landen naar Nederland kijken? Met volle verbazing. Ze snappen gewoon niet hoe Nederland zoiets kan ‘verzinnen’ en het dan een traditie kan noemen, zonder in acht te nemen hoe donkere mensen zich daarbij voelen. Je moet al helemaal niet klagen over het feit dat andere mensen klagen over sinterklaas. Dat heet ‘vrijheid van meningsuiting’. Zolang er geen verandering plaats vind, zullen mensen altijd blijven klagen. Vind je het vervelend? Nou ik zou zeggen, doe er wat aan.

    Er is trouwens niks mis met verandering. Je kan van een ‘traditie’ best wel iets maken waar iedereen tevreden mee kan zijn.

  65. 79

    @78 Weet je wat het probleem is met jou, je verzint een probleem waar er geen is en klaagt dan dat anderen het niet voor je willen oplossen.

    Als Sinterklaas je niet boeit, waar bemoei je je dan mee? Ga lekker je eigen feestje vieren. Laat de klagers maar lekker klagen als ze dat willen, maar laat ze geen kinderfeestjes verstoren. Vrijheid van meningsuiting, tuurlijk, maar geen vrijheid van party crashen. Donkere mensen hebben geen last van het Sinterklaasfeest, niemand ziet ze aan voor zwarte pieten want ze lijken er niet op.

    Het zijn trouwens niet eens die ‘donkere mensen’ die protesteren, dat zijn vooral witte gewoonteklagers en een enkele aandachtshoer. Dat klagen, dát is pas een traditie waar we vanaf moeten.

  66. 80

    @79: Ik verzin helemaal niets. Je zegt net zelf dat mensen erom klagen (al klopt het niet helemaal wat je zegt, ook veel donkere mensen zijn het niet eens met het sinterklaasfeest, en klagen is geen traditie maar een gevolg van). Daarbij heb ik nooit gezegd dat Sinterklaas me niet boeit, maar de verhaaltjes en smoesjes die er telkens bij komen kijken, daar wordt ik gwn moe van.

    Je hebt blijkbaar last van mensen die klagen over Sinterklaas. Ik vind het vrij apart dat jij het probleem niet ziet. Maar nogmaals, als jullie last hebben van ‘gewoonteklagers’, doe er dan wat aan.

  67. 82

    @40 ““zwarte piet is een karikatuur van een neger” en “ja maar ik ben toch zeker geen racist”.”
    Is Sinterklaas dan geen karikatuur van een blanke – rare gast met baard en jurk op paard?

  68. 83

    @82: Inderdaad. Sinterklaas is bij uitstek een karikatuur van de babyboomer — profiteert al jaaaren van pensioen/AOW, werkt maar een dag in het jaar, claimt verantwoordelijkheid voor de kado’s die andere mensen hebben gekocht en klaargezet, heeft een ouderwets hierarchische werkrelatie met z’n pieten (typische zwarte gastarbeiders, die duidelijk leiding moeten hebben want anders dan doen ze niets)… moet ik nog doorgaan?

  69. 84

    Sorry het lukt me niet om een link te plaatsen, dan maar zo.
    http://www.nieuws.nl/opmerkelijk/20131016/Witte-Pieten-zijn-ook-traditie

    Van mij mogen alle Pieten gewoon ongeschminkt hun werk doen.
    Zoals in het artikel valt te lezen waren in 1935 alle pieten gewoon “naturel”.

    In dit licht bezien doen de pakken van de Pieten mij denken aan de uniformen van de Spaanse “Soldados” uit de Tachtigjarige Oorlog.

    ETA En die Quincy krijgt mooi een keer per jaar de aandacht waar hij als kunstenaar zo naar snakt.

  70. 85

    @84, volgens mij werkt zonder schmink lang zo goed niet. Ik vind het elk jaar weer namelijk verbazend hoe iemand met schmink verandert van een bekende in de rol die gespeeld wordt. Zelfs als volwassene is het ineens veel moeilijker om er doorheen te prikken.

    Die schmink hoeft niet zwart te zijn, maar heeft volgens mij wel een belangrijker functie.

    (En het zou me niets verbazen als het zwarten van het gezicht dat genoemd wordt als alternatieve oorsprong daar vandaan komt: het maakt mensen ineens zo anders. Dat wij ooit voor zwart kozen is wellicht omdat onze huid overwegend licht is – in Afrika wordt volgens mij lichte leem voor dat doel gebruikt.)

  71. 86

    @77
    Je geeft jezelf wel heel veel eer als je denkt dat jij de “absurde” stelling dat LotR racistisch is hebt bedacht en dat wij allemaal in je geweldige retorische val getrapt zijn. Die discussie is ook al zo oud als de weg naar Rome.

    Maar goed, misschien is het ook wel gewoon een te beladen term. Iedereen die zich aangesproken voelt denkt bij “racisme” meteen aan brandende kruizen en concentratiekampen en zit dus direct op de kast. Terwijl ik eigenlijk niet meer probeer te zeggen dan dat zwarte piet zijn gelijkenis nogal euh… ongemakkelijk is en door bepaalde mensen als beledigend opgevat kan worden.

    Zo is Lord of the Rings natuurlijk ook gewoon een afspiegeling van het heersende kolonialisme in de tijd dat het geschreven werd. Gezien door een moderne bril kun je dat racistisch noemen, maar daarmee roep ik echt niet op tot een boekverbranding hoor.

  72. 87

    @79: Weet je wat het probleem is met jou, je verzint een probleem waar er geen is en klaagt dan dat anderen het niet voor je willen oplossen.

    Dat kun je wel heel gemakkelijk stellen als blanke man zijnde.

  73. 88

    @85: Met die schmink heb je een punt.
    Dan zou je met snorren, baarden en pruiken en zo kunnen gaan werken.
    Het feit dat kinderen dan Pieten gaan herkennen, zou je met een Pieten uitruilsysteem kunnen verhelpen

  74. 90

    @78: “Er is trouwens niks mis met verandering. Je kan van een ‘traditie’ best wel iets maken waar iedereen tevreden mee kan zijn.”

    Met géén verandering is ook niks mis hoor!

    Tradities maak je niet, die ontstaan. Dat is al om te beginnen een foute aanname van de tegenstanders van Zwarte Piet. Daarnaast zal er altijd wel weer iets aanstootgevends gevonden kunnen worden door de mensen die ‘kwaad’ willen. Vandaag is het Zwarte Piet en morgen is het misschien het hoofddoekje of iets anders onwelgevalligs. Wat mij betreft mag de hele discussie over Zwarte Piet afgedaan worden als gezeik in de marge.

    Want wat zou ik -als vader zijnde- mijn kind moeten vertellen wanneer Zwarte Piet (mocht dat fanatieke groepje tegenstanders zijn zin krijgen) opeens wit is geworden ?
    Dat wit nu eenmaal mooier zou zijn volgens Sinterklaas?
    Dat Zwarte Piet nu zelf de zak heeft gekregen?
    Of gewoon de waarheid dat er mensen zijn in dit land die vinden dat een Zwarte Piet nu eenmaal heel erg pijn doet. Hoe moet een kind dat nu begrijpen? Het zal misschien dan voor het eerst ervaren dat waardeoordelen kennelijk kunnen samenvallen met iemands huidskleur. Dat zou je niet moeten willen…

  75. 91

    @90: ‘Tradities maak je niet, die ontstaan. ‘

    Dat wil toch niet zeggen dat er helemaal geen verandering plaats kan vinden? Ik snap je wel hoor maar ik zie het zo. Ooit is iemand met een verklaring gekomen voor de kinderen voor waarom zwarte pieten zwart zijn, correct? Dan hoeveel moeite zal het kosten om een verhaal te verzinnen voor zwarte pieten die ineens niet meer zwart zijn? (dus gwn pieten met verschillende huidskleuren, inclusief blank)

    We lopen elkaar constant te prijzen want ze zijn zo ‘creatief’ en we gaan mee met de tijd. Iedereen is zo positief over Nederland, want we gaan oh zo goed met elkaar om. Maar wanneer we het hebben over Sinterklaas, dan lijkt het alsof we vast zitten in de jaren 50 ofzo, en daarbij houden we ook geen rekening met de gevoelens van andere. Want tja, het is een traditie, en die moet maar gewoon blijven zoals ie is, toch?

    Ik snap dat Sinterklaas leuk is voor kinderen, maar dat moet NIET de reden zijn om het maar gewoon te laten zoals het is.

    ‘Ja veel mensen voelen zich gekwetst door Sinterklaas en die zwarte pieten, maar ja onze kinderen zijn er al aan gewend dus tja, helaaaas’

    -_- Dat gaat niet meer op. Is simpelweg te makkelijk.

    ‘Ga er nou in het “ergste” geval van uit dat “zwarte Piet” vanaf nu …. kleurig is.
    Is dat zo`n ramp? De kindjes behouden hun sint en krijgen gewoon de cadeautjes (als daar nog geld voor is tijdens deze crisis) De Pietjes blijven gek doen en niemand voelt zich mee gediscrimineerd (althans wat betreft Zwarte Piet want zoals ik al schreef zit er veel meer achter)’

  76. 92

    @91 Zoals al vaker geopperd: probeer het eens uit en kijk of het aanslaat, in plaats van te zaniken over de anderen. Geen problemen mee. Moet jij eens kijken hoe makkelijk je tradities verandert.

  77. 95

    @91:

    “Ik snap dat Sinterklaas leuk is voor kinderen, maar dat moet NIET de reden zijn om het maar gewoon te laten zoals het is”

    De reden om het te laten zoals het is, is omdat er geen reden is om het te wijzigen. Geen legitieme in ieder geval. Daarnaast is Sinterklaas ook leuk voor volwassen en hun kinderen, omdat dat een van de weininge dingen zijn waarvan de Nederlander nog niet is verveermd in Nederland. Kinderen worden enthousiast door hun ouders, die geven de tradtie door. Niet een paar zeikers in het gemeentehuis in Amsterdam.

    Dus alstublieft progressief Nederland. Wees nou eens tolerant naar de gewone man. Laat het Sinterklaas feest met rust. Alleen maar omdat het kapot kan, hoeft dat dat toch niet perse. Zie het als de liefde voor gras in het voetbal. Alle wetenschappers zijn het erover eens dat kunstgras beter is etc. Maar als voetballer en fan houd je van gras. Daar is geen argument tegen opgewassen. Je kunt het wel proberen te ‘ verbeteren’, maar daarmme doe je de voetballer/fan geen plezier. Hetzelfde geldt voor het Sinterklaas feest. je kunt wel proberen het slavernijverlden uit te wissen en alle tradities neutraal voor iedereen te maken, maar dan maak je het kapot.

  78. 97

    @96: Tsja, duizenden blanke kinderen vast. Ondertussen worden massaal zwarte Antillianen en Surinamers die hun ongenoegen uitten uitgemaakt voor zeikerds, haters en nog erger. Nee, Nederland is niet racistisch, het lijkt alleen maar zo..

  79. 98

    @97: Ik heb het niet over blanke kinderen en ik heb het niet over zwarte kinderen maar ik heb het over kinderen. En dat in de meest neutrale betekenis. Lijkt mij van belang.

  80. 101

    @99: Surinamers die terecht racistische stereotypen aan de kaak stellen uitmaken voor zeikerds of nog erger is inderdaad nogal racistisch.

  81. 103

    Maar goed, waarom nu ineens? 10 jaar terug hoorde je niemand. En verder terug, toen we allemaal politiek correct waren en zoiets “extreem” als de centrumpartij makkelijk konden negeren (let op de klemtoon hier!), was Piet geen onderwerp van discussie. Gemiste kans zou ik zeggen.

  82. 106

    @105:

    Beide gevallen hebben niets met racisme te maken, maar met lomp gedrag tegenover een ander persoon, al dan niet met een kleurtje.

  83. 108

    @48: “Toegeven aan politieke correctheid is de dood in de pot voor het Sinterklaasfeest.”

    Wie is hier ‘politiek correct’, degenen die elke kritiek op het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm de mond willen snoeren of degenen die denken dat hier op zijn minst over gediscussieerd kan worden? Elke politieke stroming heeft zijn eigen taboes en dus zijn eigen ‘politieke correctheid’. De Bond Tegen Het Vloeken heeft de politieke correctheid zo’n beetje uitgevonden.

  84. 109

    @100:

    ´Ongelooflijk 100 posts gevuld met gezeik dat niets nieuws heeft te melden over een eeuwenoude traditie
    De komkommertijd is toch al voorbij?´

    Wanneer ga je nu eens wat begrijpen? Dat 100-voudige ´gezeik´ zoals je het zo onbevallig formuleert, bewijst het bestaan van de St. Nicolaas traditie, als een oude, respectabele en springlevende overlevering. En Tradities bestaan niet om in de behoefte aan nieuws te voorzien, maar om ze te onderhouden, te herkauwen en eventueel te becommentariëren. Wat nu op Sargasso gebeurt, en daar niet alleen

  85. 110

    @90:

    Want wat zou ik -als vader zijnde- mijn kind moeten vertellen wanneer Zwarte Piet (mocht dat fanatieke groepje tegenstanders zijn zin krijgen) opeens wit is geworden ?

    Eh pardon? Dat komt pas aan de orde op het moment dat je je kinderen moet vertellen, dat sinterklaas niet echt bestaat. Tot op dat moment kan je ze gewoon over alles wat je wil voor blijven liegen. Voor kinderen hoeven de pieten ook helemaal niet zwart te zijn hoor. Zo lang ze maar cadeautjes krijgen.

  86. 112

    @111, het lijkt me niet eenvoudig om te bewijzen dat kinderen zelf die link leggen, of dat ze het overnemen van de discussie door volwassenen. En het lijkt me ook nog niet eenvoudig om te zeggen of hun gevoel van ongemak voort komt uit het inherent racistische van zwarte piet, of vooral omdat ze zich in het dagelijks leven ook ongemakkelijk voelen… (Stereotypen zijn namelijk vaak veel kwetsender als ze voorkomen in een situatie waar ook werkelijk ongelijkwaardigheid is. Oftewel: als er niet zoveel alledaags racisme zou zijn, zou zwarte piet misschien veel minder een probleem zijn.)

    In dat geval is de discussie over zwarte piet natuurlijk wel weer fijn kleinschalig met eenvoudige standpunten en een duidelijke goede kant, dat scheelt weer een kritische zelfreflectie over je eigen vooroordelen. (En hee… als iedereen die vroeger het schoorsteenverhaal geloofde automatisch racistisch is, ligt de lat niet zo hoog, dus daar kunnen jullie allemaal best wel bij. Gezellig, allemaal op de racismeboot! Pepernoten anyone?)

  87. 113

    Is er al een wetenschapper actief om deze discussie voor mij te analyseren? Heeft iedereen hier kinderen onder de 10 of zo????? Of weten jullie niet dat God niet meer bestaat

  88. 114

    @113: LOL, ik had non-item eigenlijk overgeslagen, want ik doe niet aan Sinterklaas; bij ons thuis is het elke dag feest.

    Maar na 100 reacties ben ik toch maar eens gaan kijken wat er nou zo interessant is aan deze discussie. Helaas, ik heb het niet kunnen ontdekken.

  89. 115

    Hoi ik ben een surinaams meisje en ben zo blij dat veel blanken ook beginnen in te zien dat zwarte piet niet deugt. Ik ben in mijn leven vaak voor zwarte piet uitgemaakt door klasgenoten maar ook door volwassenen. Ik vond het ook raar dat zwarte piet altijd met een surinaams accent sprak als hij pepernoten uitdeelde op school en had toen al het gevoel dat er iets niet klopte. Veel donkere mensen in mijn omgeving durven zich niet uit te spreken hierover, omdat er zo fel op gereageerd wordt. Blanken die ook inzien dat dit feest racistisch is geven deze mensen een stem. Als donkere mensen zich eens hierover uitspreken word er gedaan alsof we overgevoelig zijn en overal racisme inzien of simpelweg zeurpieten zijn. Sommige mensen vinden het niet belangrijk om hier aandacht aan te schenken, want het is maar een onschuldig kinderfeest maar hoe kan het onschuldig zijn als een groep mensen door dit feest terugdenken aan een gruwelijke tijd die hun voorouders hebben doorstaan. Het voelt dan alsof jullie tegen mij zeggen “wat jouw voorouders hebben meegemaakt is niet boeiend genoeg”. Dat het plezier van jullie kinderen en behouden van jullie cultuur belangrijker is. Ik wil iedereen die dit leest vragen omeerlijk hiernaar te kijken en je voor een moment te verplaatsen in ons. Zonder jezelf gelijk te verdedigen omdat jullie het gevoel hebben dat we iets van jullie willen afpakken. Als jullie echt achter het sinteklaasfeest staan laat dat dan om de juiste redenen zijn. Ik denk dat jullie zelf geen racisten zijn en het zou daarom ook alleen in jullie voordeel zijn als er gekleurde pieten kwamen ipv alleen zwarte pieten. Ik ben trouwens via Google hierop terecht gekomen en wou graag even mijn mening hierover geven.

    Afz

    Een Surinaams meisje

  90. 116

    Ach, Surinaams meisje, het is helemaal niet zo bedoeld, dus waarom zou je het je persoonlijk aantrekken? Als je Zwarte Piet gaat verbannen is het net of je een stukje van de geschiedenis probeert onzichtbaar te maken. Dat moet je juist helemaal niet doen: laat het maar mooi een symbool van de uitbuiting blijven.

    Gewoon bijzetten in de rij van wijze sprookjes, zoals “de kleren van de keizer” en “de rattenvanger van Hamelen”; verhaaltjes met opvoedkundige waarde die je aan je kinderen vertelt.

    En die verbeten discussies, hier een elders, voegen meer toe aan het racistisch denken dan dat ze er afstand van nemen.

    Gewoon niet aan mee doen.

  91. 117

    Ach, Surinaams meisje, het is helemaal niet zo bedoeld, dus waarom zou je het je persoonlijk aantrekken?

    Jij weet beter “hoe het bedoeld is” dan degene waartegen het (“het”) geuit wordt? Ik weet dat je een vrij hoge dunk hebt van je eigen kennisniveau, maar dit slaat alles.

  92. 120

    @115 Ik ben in mijn leven vaak voor zwarte piet uitgemaakt door klasgenoten maar ook door volwassenen.
    Als Zwarte Piet niet had bestaan was je wel voor iets anders uitgescholden. Uitschelden gebeurt om iemand te kwetsen en uiteraard worden daarvoor termen gebruikt waarvan het de bedoeling is dat als onprettig worden ervaren. Wat dus interessant is is niet dat jij als Surinaams meisje voor Zwarte Piet werd uitgemaakt maar dat de schelders blijkbaar aannamen dat ‘Zwarte Piet’ onprettig over kan komen maar dat niet bedachten tijdens de Sinterklaasperiode zelf. Waarom werd jij trouwens uitgescholden, door wie en waarmee schold jij terug? Ik heb ‘Zwarte Piet’ als scheldwoord alleen maar door Surinamers onderling horen gebruiken, in dezelfde betekenis als ‘Bounty’: nepneger.

    Ik vond het ook raar dat zwarte piet altijd met een surinaams accent sprak als hij pepernoten uitdeelde op school en had toen al het gevoel dat er iets niet klopte.
    Zwarte Piet is een rol, om die een beetje overtuigend te spelen moeten de Pieten ook iets met hun stem doen, een West-Fries accent zou helemaal niet kloppen. Het moet juist als ‘anders’ overkomen, ze hadden ook iets Italiaans of Russisch kunnen doen. Je moet er maar net opkomen.

    Veel donkere mensen in mijn omgeving durven zich niet uit te spreken hierover, omdat er zo fel op gereageerd wordt.
    Er wordt fel terug gereageerd. Als je mensen aanvalt voelen ze zich aangevallen, gek he. Je kunt niet verwachten dat Nederlanders rekening willen gaan houden met Surinamers als dat omgekeerd ook niet gebeurt. En dat geldt omgekeerd net zo goed.

  93. 121

    @111: heeft niks met ‘geen kleur zien’ te maken, maar alles met het feit dat voor kinderen de kleur van zwarte piet heel wat minder belangrijk is dan voor de mensen, die dat hier komen verdedigen.

  94. 122

    @120:

    Er wordt fel terug gereageerd. Als je mensen aanvalt voelen ze zich aangevallen, gek he

    Maar wie zijn dat dan? Ik voel me daar helemaal niet door aangevallen hoor. Volgens mij voelen de mensen, die toch al een beetje vreemd naar mensen met een ander kleurtje kijken, zich aangevallen. Daarom zijn de discussies ook zo fel.

  95. 123

    @120
    Ja hoor, dat Surinaamse accent is puur toeval. Het had net zo goed Russisch kunnen zijn…

    Ongelooflijk in wat voor een bochten je jezelf moet wringen.

  96. 124

    @117: Nee joh, ik ben een diplomaloze boerenlul.

    Maar ik weet wel dat in mijn tijd roodharigen werden uitgescholden als “stoplicht”, iemand die keurig nederlands sprak de bijnaam “haagse bluf” kreeg en een stotteraar regelmatig gevraagd werd of er een barst in de plaat zat. En nou hebben we blijkbaar “zwarte pieten” op school en het zou me niets verbazen als er ook al Ali Baba´s gesignaleerd zijn.

    Niet aardig allemaal en het behoort tot de opvoedende taken om daar iets van te zeggen, maar als je er een (racistisch) drama van maakt ben je ook verkeerd bezig.

    Je helpt het probleem zo niet de wereld uit, maar de wereld in.

  97. 127

    @122:

    Dat is nogal wat. De mensen die zich aangevoelen voelen, zoals ik, kijken sowieso al vreemd naar mensen met een kleurtje. Wat een kul. Het is een aanval op mijn jeugd en de jeugd van mijn wellicht komende kinderen. Het is een aanval op mijn identiteit, die toch al de godganse tijd onderwerp van discussie is. Je deugd niet als mannenman, voetballers zijn homofoben, een voorkeur voor Nederland ipv Europa maakt me al snel een nationalist/fascist en nu vraag ik mensen het Sinterklaasfeest heel te laten, en grens je weer aan het racistische volgens sommigen (niet jij Pedro, denk ik).

    Het is gewoon gezanik. Als je iemand melkbus noemt omdat die witter dan de meesten is, is dat ook geen racisme, net zoals dat Surinaamse meisje niet zo moet zeuren.

  98. 128

    @127: “Het is een aanval op mijn identiteit, die toch al de godganse tijd onderwerp van discussie is.”

    Er zijn meer “stoere mannen” die eigenlijk alleen maar hun onzekerheid op die manier camoufleren, maar als je je identiteit moet ontlenen aan Sinterklaas,

    dan wordt het toch echt tijd om professionele hulp in te roepen.

    Overigens wordt met dat soort opmerkingen ook de indentiteit van dat meisje aangevallen (ongeacht of je daar nu racisme in ziet of niet). Dus als jij het als volwassen kerel daar al moeilijk mee hebt, dan zou je wel eens wat meer begrip kunnen tonen.

  99. 130

    Schelden moet buiten deze discussie worden gelaten omdat het een totaal ander probleem is. Schelden is namelijk per definitie discriminerend, ongeacht wie waarvoor waarom wordt uitgemaakt. Het is een vorm van verbale agressie.

  100. 131

    @130: Wel ja, gooi alles maar weer op 1 hoop.

    Iemand voor lul uitmaken is wel verbale agressie, maar geen discriminatie. De vraag aan een stotteraar of de plaat blijft hangen is bedoeld om te kleineren, maar het is geen discriminatie.

    Van discriminatie kun je eigenlijk pas spreken als het de bedoeling is om iemand uit te sluiten, rechten te ontzeggen of verplichtingen op te leggen op grond van een overtuiging of uiterlijke kenmerken.

    Als de stotteraar wordt toegevoegd dat hij niet mag meedoen omdat hij stottert, dan gaat het om discriminatie.

  101. 132

    Schelden heeft altijd de bedoeling iemand uit te sluiten, een onderscheid te maken tussen jezelf en jouw groep en ‘die ander’. ‘Of de plaat blijft hangen’ is geen schelden omdat je iemands gedrag benoemt maar niet de persoon zoals dat wel het geval is in je laatste zin. Kleineren heeft te maken met machtsverhoudingen.

    Maar het punt is dat iemand voor ‘Zwarte Piet’ uitschelden niets te maken heeft met opvattingen over traditie of het Sinterklaasfeest maar alleen bedoeld is om te kwetsen, het had net zo goed ‘lul’ kunnen zijn.

  102. 133

    @128:

    Niet zo overgevoelig zijn Andy. Je hoort mij ook niet klagen dat de Gay Parade anders moet moeten gehouden, want dan val ik anderen aan in hun indentiteit. Net zoals christenen niet moeten klagen dat het Surinaamse carnaval te sexistisch gevierd wordt.

    Zo heeft elke groep/persoon wel iets. Leven en laten leven. En als dat meisje uitgescholden wordt, moet ze daar wat aan doen. Maar niet Sinterklaas kapotmaken.

    Je laat je lenen om cultureel erfgoed te vernielen, dat is jammer. en dat culturele erfgoed is onderdeel van mijn identiteit. Dat snap je zelf ook wel, maar je vindt het waarschijnlijk gewoon lekker om een ad honinem te plaatsen en vervolgen in een latere reactie weer te zaniken over dat schelden gelijk staat aan uitsluiten.

  103. 135

    @133: “Niet zo overgevoelig zijn Andy.

    Je laat je lenen om cultureel erfgoed te vernielen, dat is jammer. en dat culturele erfgoed is onderdeel van mijn identiteit.”

    Lol. Over overgevoelig gesproken. 1)Niemand wil hier iets ‘vernielen’, maar veranderen. 2)Dat ‘cultureel erfgoed’ is van vrij recente oorsprong. 3)Dat het er in de toekomst anders uitziet verandert helemaal niets aan jouw ‘culturele erfgoed’.

    Niemand kan zeuren zoals blanke mannen kunnen zeuren.

  104. 137

    ”De vraag aan een stotteraar of de plaat blijft hangen is bedoeld om te kleineren, maar het is geen discriminatie.”

    Natuurlijk wel. Discrimineren betekent niet per se ‘uitsluiten’, maar ‘onderscheid maken’. Iemand anders (doorgaans slechter) behandelen op basis van een onderscheidend kenmerk waar hij niks aan kan doen is discrimineren.

    Dus iemand kleineren alleen omdat hij stottert is wel degelijk discriminatie.

    [/andere discussie]

  105. 138

    @133: Ik overgevoelig?

    1) Kun je me even een passage aanwijzen waaruit blijkt, dat ik me laat “lenen om cultureel erfgoed te vernielen”?
    2) Ik heb net betoogd dat over dat schelden NIET gelijk staat aan uitsluiten (@131)

    Ben jij misschien overgevoelig, dat je je zo druk kunt maken om een kinderfeestje? Je raakt gewoon helemaal van slag af joh!

  106. 139

    @137: Als discrimineren alleen maar een synoniem is voor onderscheid maken, dan heeft domrechts gelijk dat iedereen discrimineert en valt er ook weinig op aan te merken.

    Dan is bijvoorbeeld de constatering dat ik een man ben en jij een vrouw bent op zichzelf reeds discriminatie. Dan zou het feit dat ik me tot vrouwen sexueel aangetrokken voel en door mannen niet, discriminatie zijn.

    Goed, het is allemaal een kwestie van definities, maar met die manier van definieren kan ik niet uit de voeten: het ontneemt aan het begrip “discriminatie” de negatieve associatie die ik er bij heb.

    Terwijl het woord kleineren ook iets ongewenste houding uitdrukt als het gezien wordt als een negatieve wijze om de eigenwaarde te bevestigen. Het is dus niet nodig om het begrip met discriminatie te associeren om er een negatieve lading aan te geven.

  107. 140

    @138:

    punt1: Je eerste alinea is duidelijk overgevoelig. Je reageert nogal overdreven, zoals je nu ook weer doet. Geeft niet hoor, ik kan wel tegen een stootje. Maar niet zo opgewonden worden als iemand je erop wijst.

    punt 2: heb je gelijk in. Fout van mij, te vluchtig gelezen. Moet dat multitasken toch eens beter onder de knie krijgen.

    ” Ben jij misschien overgevoelig, dat je je zo druk kunt maken om een kinderfeestje? Je raakt gewoon helemaal van slag af joh! ”

    Weer lekker overgevoelig Andy. Laat je toch niet zo kennen.

  108. 141

    “Als discrimineren alleen maar een synoniem is voor onderscheid maken, dan heeft domrechts gelijk dat iedereen discrimineert en valt er ook weinig op aan te merken.”

    Op zich hebben ze daarin ook gelijk, want als dat betekent het eigenlijk ook … als woord sec. Zie: http://en.wiktionary.org/wiki/discrimino#Latin

    Het wordt pas bezwaarlijk wanneer mensen, dat zei ik vervolgens, iemand ook anders (slechter) gaan behandelen op basis van een onderscheidend kenmerk waar hij niks aan kan doen.

    Dat kan dus inderdaad zijn iemand uitsluiten, maar ook iemand kleineren op basis van een kenmerk dat iemand niet kan veranderen … en alles wat kan worden verstaan onder ‘anders/slechter behandelen’.

    In de discussie met Kalief heb je overigens wel gelijk, want schelden is inderdaad niet per definitie discriminatie, maar in de discussie met mij heb je ongelijk.

    (maar in discussie met mij heeft iedereen ongelijk, wat betreft discrimineer ik niet …)

    (dat is natuurlijk een grapje, ik ben eigenlijk heel bescheiden)

    (nee hoor, grapje)

  109. 142

    Discrimineren betekent dus eigenlijk twee dingen: (1) onderscheid maken, en (2) op basis van dat onderscheid iemand anders (doorgaans slechter) behandelen.

    Dat eerste doet iedereen, dat tweede is over het algemeen bezwaarlijk …

    En iemand kleineren omdat hij stottert is dus net zo goed (2) als iemand uitsluiten omdat hij stottert dat is.

  110. 143

    @133: Je hoort mij ook niet klagen dat de Gay Parade anders moet moeten gehouden,

    Dan ken ik nog een sportjournalist met een goed bekeken programma op primetime waarmee jij nodig moet babbelen. Het is natuurlijk onzin dat de blanke meerderheid in Nederland doet aan “leven en laten leven”: denk bvb aan de heftige reacties als er in een dorpse gemeenschap een moskee wordt gebouwd. In Nederland blinken wij uit in het hebben van een (vaak dwingende) mening over iedereen en alles.

  111. 144

    @127:

    Het is een aanval op mijn jeugd en de jeugd van mijn wellicht komende kinderen. Het is een aanval op mijn identiteit, die toch al de godganse tijd onderwerp van discussie is

    Tsjongejonge. Wat heb jij een moeilijk leven. Het gaat hier in het draadje over een niet bestaand persoon, waar kinderen tot een jaar of 6 veel plezier aan beleven. Daarna horen ze dat sinterklaas niet echt bestaat. Dat je je daar op gevorderde leeftijd nog zo druk over kunt maken…

    Anders gezegd: het is een aanval op een verzonnen identiteit. En dat zeg ik zo, omdat sinterklaas niet bestaat, dus als je daar je identiteit aan wil ontlenen, is dat een verzonnen identiteit. Misschien dat ik me daarom ook helemaal niet aangevallen voel en zonder enig probleem toe kan geven, dat zwarte piet een duidelijk racistische ondertoon heeft. Daar denken de meeste blanke Nederlanders die het feest vieren helemaal niet aan en ik wil hen ook het feest verder niet bederven, maar ja, als die mensen zo fel reageren op een feitelijke constatering, roepen ze de andere reacties wel over zich af.

  112. 145

    @144 Mannen en vrouwen vinden het geinig om verkleedpartijtje te spelen en zwarte schmink op te doen om snoep uit te gaan delen aan kinderen. Tsjongejonge, wat heb jij een moeilijk leven.

  113. 147

    Bah! Ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, Ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ik herhaal, ja gejat van de straat. Mooie kunst!

  114. 148

    @140: Mensen die geen angst kennen zijn niet moedig. Moedig zijn degenen er in slagen hun angst te overwinnen.

    Kun je dat volgen?

    Jij schrijft heel trots: “Geeft niet hoor, ik kan wel tegen een stootje”, zoals het een echte man betaamt.

    Maar heb je er al eens over nagedacht op welke overwinning jij eigenlijk zo trots bent?

  115. 149

    @144:
    Probber t Sinterklaasfeest nou maar niet zo te donwplayen. Het staat immers ook op de culturele erflijst voor immateriële zaken in Nederland.
    Maar als je nou jezelf even serieus neemt, doe dan niet zo moeilijk en.houd op jezelf te hrrhalen.

  116. 152

    Degenen die opnieuw rotsvast vinden dat Zwarte Piet onverenigbaar is met Sinterklaas omdat dit slavernij zou zijn? Ik kan je alvast verzekeren, zoals ik eerder vertelde, dat mijn grootvader Jules Vismale Sr. (die zelf ironisch genoeg van Surinaamse afkomst was, bruin van huidskleur bleek én dus ook een afstammeling van zwarte slaven) nóóit en te nimmer daar moeilijk over deed! Wij vierden geregeld met hem Sinterklaas thuis en hij had (maar dat weten sommigen ook al) zich ooit, samen met zijn broer Evert, op het oude station van ‘s-Hertogenbosch verkleed als Zwarte Piet!
    Wat bovendien die slavernij betreft: in de 20ste eeuw hebben de twee grootste tirannen van de wereld, Adolf Hitler en Jozef Stalin, namelijk tientallen miljoenen Polen, Russen, Oekraïners, Wit-Russen, joden e.v.a. mensen eveneens als slaven gehouden of vermoord en velen van hen waren overwegend blank van huidskleur! Hitler wilde in 1936, tijdens de Olympische Spelen van Berlijn, de Amerikaanse neger Jesse Owens géén hand geven, en zelfs Stalin leek me niet bepaald een negerliefhebber!
    En als zij, en alle linkse multiculturele blanken, Surinamers en Antillianen die Zwarte Piet verafschuwen, nou eens ‘De Negerhut van Oom Tom’ lazen van Harriet Beecher Stowe, waarin de vreselijke slavernij aan de kaak was gesteld, dan kon je daarin lezen dat de gruwelijke blanke slavendrijver Simon Legree (en die was zeker géén Sinterklaas!) de hoofdpersoon Tom eveneens in een soort “Zwarte Piet” wilde veranderen! Dat hield alleen in dat Tom zijn medeslaven niet de roe moest geven maar de zweep om ze keihard af te beulen om zo meer katoen te gaan plukken! Maar Tom wilde absoluut NIETS hebben van de aangeboden collaboratie wat hem daarna zijn leven kostte maar waarmee hij ook de akelige Legree meesleurde in zijn ondergang!
    Dus al die figuren in Amsterdam die Zwarte Piet willen uitbannen: wees goed op jullie hoede want voor jullie het weten krijgen jullie dadelijk al je vijanden (verkleed als Zwarte Pieten), die zich Sinterklaas nooit door jullie laten ontnemen, op jullie af! En die gaan jullie beslist géén lekkers geven in de vorm van pepernoten of marsepein maar wél zeker jullie zondige achterwerken tuchtigen met de roe! Sinterklaas zullen jullie ons in geen eeuwigheid gaan ontmenen, laat staan dat jullie ons dwingen om moslims te worden!

  117. 153

    @152: Als ik je verhaal goed begrijp, dan lijkt me het grootste risico dat zwarte Piet die akelige Sinterklaas op een goede dag op gruwelijke wijze aan zijn einde helpt,

    omdat hij weigert die arme kinderen nog langer in diens opdracht de roe te geven. Terecht, want het is tenslotte een bijna middeleeuwse vorm van kindermishandeling.

    Ik snap niet dat de mensen daar niet meer bij stilstaan.

  118. 154

    @153: Als je mijn verhaal inderdaad goed had begrepen dan kan ik je alvast geruststellen met het feit dat ik géén Sinterklaashater ben! Stel dat bijvoorbeeld groepen westerlinghatende moslimextremisten zich als Zwarte Piet gaan verkleden en met explosieven autochtoonse Nederlanders met hun kinderen erbij opblazen! Je kunt altijd gestoorde figuren hebben die de gemeenste dingen gebruiken om Sinterklaas en Zwarte Piet figuurlijk zwart te maken.
    Wat bovendien het tuchtigen met de roe betreft: ik heb op het internet tientallen, zo niet honderden verhalen, gelezen over mensen die als kind door hun eigen ouders, verzorgers, leraren e.v.a. geregeld over de knie werden genomen en dan voornamelijk met de hand, mattenklopper, haarborstel, rijzweepje, stok, plank enz. op hun achterwerken werden geslagen en er zaten daar een aantal personen onder die dat later niet eens erg vonden ook! Ze beseften namelijk (als ze verkeerde dingen deden die uit de hand liepen) dat zij een dergelijke afstraffing terecht hadden verdiend. En het beste voorbeeld heb ik al aangegeven naar aanleiding van een ouderwetse opvoedkunde in het artikel “Gebak trakteren op het werk bedreigd’. De vier stoute meiden in dit verhaal kregen, zoals je goed weet, geen pak voor hun broek van Zwarte Piet en niet eens met de roe maar van hun “bedrogen” vriend in opdracht van de vader van twee van de meisjes. Die jongeman hoefde daarvoor zichzelf niet eens als Zwarte Piet te verkleden!

  119. 157

    @152 laat staan dat jullie ons dwingen om moslims te worden!
    Eh, dude? Heb jij een voorbeeld waarin een antipiet oproept om moslim te worden? En heeft iemand je wel eens verteld dat Stalin en Hitler niet aan Sinterklaas deden? Bij deze dan.

    @146 Die Schor is een gevaarlijke gek. Ze indoctrineert haar kinderen met een haatbeeld over Nederlanders door die bij voorbaat groepsgewijs als antisemieten en racisten af te schilderen.
    Voor niet-westerlingen hier is het moeilijk om deel uit te maken van de Nederlandse cultuur. … Anders waren de reacties op mogelijke aanpassingen op het feest nooit zo fel.”
    Dat een niet-westerling zichzelf misschien zou moeten aanpassen komt blijkbaar niet bij haar op.

  120. 158

    Ik zag in het nieuws kort een opname van het zaaltje in Amsterdam, waar de anti Zwarte Pieten hun bezwaren mondeling konden toelichten, in een door de gemeente georganiseerde bijeenkomst.
    Die opname verklaarde voor mij veel.

  121. 159

    @152:
    Hitler wilde in 1936, tijdens de Olympische Spelen van Berlijn, de Amerikaanse neger Jesse Owens géén hand geven,

    Niets bijzonders, toen.
    Lees eens Günter Grass, ‘Beim Häuten der Zwiebel’, München 2008, de autobiografie van Grass, er is vast een Nederlandse vertaling.
    Grass was kort SS soldaat, en werd dus krijgsgevangen genomen.
    Hij mocht met vele anderen karweitjes doen voor de VS bezettingsmacht, aardappel schillen en wc’s schoonmaken, tegen de Conventie van Genève, overigens.
    In die tijd kwam regelmatig de VS Education Officer langs, om het Nazisme te bestrijden.
    De man had het niet makkelijk, Grass en de zijnen konden zien, en horen, hoe de blanke VS soldaten hun zwarte collega’s behandelden, en legden hem uit dat misschien de VS eerst maar eens de hand in eigen boezem moest steken.

  122. 160

    @157: Als ik jouw (code)naam lees doe je me denken aan een heerser uit het Midden-Oosten en van Sinterklaas werd ooit verteld dat hij niet uit Spanje kwam maar uit Turkije. En weet je misschien ook dat Hitler en Stalin tijdens de Spaanse burgeroorlog in de jaren ‘30 van de 20ste eeuw de fascisten en communisten tegen elkaar lieten knokken met geleende wapens? Iemand als Stalin zou eveneens een gruwelijk haat tegenover moslims, christenen e.v.a. gelovigen hebben gehad die hij bij duizenden liet vermoorden of naar Siberië deporteerde! Hoe spijtig was het dat beide “heren” niet door tientallen Zwarte Pieten met de gard achterna werden gezeten want Sinterklaas kon een aardig boekje over hen opendoen! En hoeveel Nederlandse moslims zouden eventueel niet aan Sinterklaas doen en van marsepein en pepernoten houden?

  123. 161

    Bij mij in de straat woont een Marokkaan waar ik redelijk mee bevriend ben . Nadat sint en piet nogal veel in de media kwam voor een paar jaar terug riep ik op een zeker moment als we mekaar bij de supermarkt of elders op straat tegenkwamen ” hey piet” tegen hem en dan riep hij terug ” hey klaas ” . Tegenwoordig is het een beetje omgekeerde wereld geworden en dan roep ik ” hey klaas ” en dan is zijn nawoord “hey piet .