Zijn “groene” automobilisten aso’s?

Lekkere koppen vandaag:
Chauffeurs milieuvriendelijke wagen krijgen meeste bonnen
Groene Teslarijders blijken snelheidsduivels
Groen rijdt links: elektrische autobezitter krijgt vaakst boete voor te hard rijden

Oei, zou dat echt zo zijn? Zijn die automobilisten die voor een “groene” auto kiezen echt zo asociaal? De cijfers zijn duidelijk. Per auto gerekend krijgen bijvoorbeeld de plug-in-hybrides de meeste bonnen. Maar dat is natuurlijk niet een zuivere indicator voor het gedrag van de bestuurder. Want 1 bon krijgen in 1 jaar en maar 1.000 kilometer gereden hebben (1 op 1.000), is natuurlijk heel wat anders dan 2 bonnen gekregen hebben in een jaar en maar liefst 40.000 kilometer gereden te hebben (1 op 20.000). Maar in de telling van het CBS zie je dat verschil niet.

Maar wat heeft deze opmerking met die groene auto’s te maken, hoor ik u denken. Nou, daarvoor moeten we even twee stappen maken. Eerst wat achtergrond. In Nederland is de plug-in en volledige elektrische auto de laatste jaren enorm populair geworden. Maar vooral bij zakelijke rijders, vanwege de gunstige belasting (lagere bijtelling). In 2016 was minder dan 2% van de elektrische auto’s in handen van een particulier:

Die situatie zal nog niet enorm veranderd zijn. De verkoop van plug-in’s is bijvoorbeeld gekelderd omdat de lagere bijtelling werd afgeschaft. De particulieren pakken nauwelijks de markt over.

Okay, dus nu hebben we laten zien dat die “groene” auto’s vooral zakelijk gereden worden. Maar dat zegt nog niet zoveel over het aantal kilometers. Daar hebben we weer een ander tabelletje voor!
Kortom, zakelijke rijders rijden twee keer zoveel als particuliere rijders.

Nemen we de gegevens samen (elektrische auto’s zijn vooral in zakelijk bezit en zakelijke rijders rijden twee keer zoveel) en het aandeel auto’s per type met minimaal 1 boete samen, blijft er helemaal niets over van die claim. Dus als de volledig elektrische auto gemiddeld twee keer zoveel kilometers aflegt als de benzineauto, scoort hij aanzienlijk beter.

Kortom, die koppen zijn op basis van deze gegevens niet te rechtvaardigen. Alleen als we per type auto zowel het aantal bonnen als het aantal kilometers per jaar weten, kunnen we zinvolle uitspraken gaan doen.

Full disclosure: ik rij zakelijk een plug-in-hybride en krijg helaas ook wel eens een bon.

  1. 1

    Toch kun je de stelling dat `”groene” automobilisten aso’s zijn’ best overeind houden met de informatie uit dit stukje. Blijkbaar rijden ze veel meer dan de niet zo groene automobilist. En dat is aso.

  2. 3

    Tabel jaarkilometrage personenauto’s , 2017: wat betekent “totaal” als dit minder is dan particulier en bedrijf samen is?
    Volgende tabel: dat stellen de getallen precies voor?

  3. 4

    Electrische auto’s zijn veel stiller dan gewone auto’s en daarom rij je soms harder dan je denkt.

    Vele snelheidslimieten, zoals de 80 km zone’s zijn niet op veiligheid, maar op milieu overlast gebaseerd. Die auto’s kunnen die snelheid makkelijk en veilig aan, als je daar met een geluidsarme en uitstootvrij elektrische auto te hard rijdt is dat niet per se asociaal, wat nietweg neemt dat het nog steeds niet mag uiteraard.

    De overheid streeft er na 2050 naar alle autos emissievrij te maken, dus binnenkort kunnen vele van die limieten op de schop. Het staat dan ook de uitbereiding van het wegennet niet meer in de weg en maakt tevens rekeningrijden een totaal overbodige desinvestering.

  4. 6

    @4 Inderdaad, maar tot die tijd mogen elektrische rijders zich gewoon netjes aan de maximumsnelheid houden om de boel een beetje veilig te houden. Want als andere verkeelsdeelnemers niet in kunnen schatten hoe snel je nadert dan is dat wat mij betreft gewoon verkeershufterig hoor.

    Harder rijden dan je denkt, nou ja, het halve verkoopargument van dit soort moderne auto’s is dat je tussen de lane assist en cruise control nauwelijks meer zelf hoeft te rijden. Die Tesla leest met een beetje geluk zelfs verkeersborden toch? Die knakker laatst ging nog in beroep omdat hij prima kon telefoneren tijdens het “rijden”.

    Wat betreft wegennet, tegen de tijd dat alles emissieloos is, rijdt het ook in treintjes op 50cm afstand achter elkaar aan en zijn files door remmen verleden tijd, asfast genoeg dan vermoed ik.

  5. 8

    @7: Ik ken meerdere mensen met een auto van de zaak maar die rijden niet in een Tesla, Audi, BMW, Volvo of Land Rover, daarvoor moet een baas minstens 1000 euro per maand aftikken.

    Te hard rijden in NL wordt bepaald door wie de boete kan betalen of niet.

  6. 9

    @8.

    klopt, als je niet zoveel verdient, rijd je wel voorzichtiger na een paar prenten, met een stuk hoger loon is dat wat gemakkelijker om te laten zien dat je het kan laten hangen, daarom is het systeem van bekeuringen op te hard rijden een asociaal systeem. het heeft alleen effect op de minder kapitaalkrachtigen.

    en volgens mij mag je boetes niet meer fiscaal afschrijven op auto bedrijf. bij ons gaan via de registratiesystemen van de baas als er een boete binnen komt naar de collega die toen in de desbetreffende auto ergens te hard heeft gereden.

  7. 10

    Waar ik moeite mee heb is dat de beste van de vaak schaarse parkeerplekken ineens voor een stekkerauto zijn gereserveerd, terwijl er nooit een staat. Plaatsen om te kunnen kolven krijgen gek genoeg minder voorrang, om maar eens een dwarsstraat te noemen…

    @5: @7: Mensen met geld hebben vaak de auto op de zaak staan. Zo ken ik een garagist in goeden doen, die dagen achtereen in een andere jongensdroom zou kunnen voorrijden. Allemaal bedrijfsvoorraad. Enfin, N=1 zou Prediker zeggen.

    @9: Wat weer erg lullig is, als je dat pas te horen krijgt wanneer de beroepstermijn verstreken is.

  8. 11

    @10.

    Heb je ervaring? Ik reed op de key van een collega, de nieuwe lease bus kende ik nog onvoldoende, zeker vanwege de turbo die dat de bus had. Maar op het traject waar ik reed waren geen snelheidsmeters.

  9. 12

    @11: Ervaring? Telt geregeld overwerken tot iets van half tien en dan nog 160km naar huis? In de wetenschap dat ik de volgende dag weer om 9 uur verwacht wordt, hoewel er dan voor mij niets te doen was. Dan trap je zo’n Lanos wel even op zijn staart.
    Inmiddels is het thuiskantoor wel zo lekker, met als enige opstopping dat de katten op de trap in de weg zitten.?

  10. 14

    E-auto’s zijn duur in aanschaf en goedkoop per km. Hoe goedkoper per km hoe meer km’s worden afgelegd. Dan is de neiging eerder om dat met een hogere snelheid te doen.
    – Waarom dat “groen” heet, is onduidelijk.

  11. 15

    Oei, zou dat echt zo zijn? Zijn die automobilisten die voor een “groene” auto kiezen echt zo asociaal?

    voor al je “cijferkennis” Steeph mag je wat meer (door)lezen vind ik. de conclusie dat elektrische rijders “aso’s” zijn maak je toch echt zelf. de onderliggende artikelen (en het NOS journaal) geven een opmerkelijk niet asociale reden voor het gedrag:

    Een verklaring voor de bonnenregen voor ‘groene’ auto’s halen geeft het CBS niet. ,,Wij zien het verband ook, maar geven enkel de cijfers,” zegt woordvoerder Maarten Bloem. Dus of automobilisten hun zorg om het milieu afkopen en dan er vol op los scheuren is onduidelijk. Het kan ook zijn dat de snelheidsbeleving in elektrische auto’s anders is en bestuurders zachter denken te rijden dan in werkelijkheid.

    -en-

    Met dus een verrassende uitkomst. ‘Groen rijdt links’, constateerde een journalist van Autoweek enkele jaren geleden al. Dat blijkt te kloppen. Waarom dit zo is, kan het CBS niet zeggen. ‘We hebben alleen de getallen verzameld’, aldus een woordvoerder. ‘Maar misschien ga je in een elektrische auto ongemerkt sneller, omdat je geen motorgeluid hoort.’

    elektrisch rijden -> andere snelheidsbeleving -> dus vaker te snel rijden. klinkt logisch.

  12. 16

    @14: waarom zou dat niet groen zijn? gaat om de vervuiling niet om de mobiliteit sec. behalve als “groen” betekent “gekleed in lompen in een plaggenhut op de hei leven”

  13. 18

    @2 Minder aso is nog steeds aso. Het is belachelijk om groene auto’s als smoes te gebruiken om iedere dag 100 kilometer heen en weer te rijden. Ga gewoon dicht bij je huis werken of bij je werk wonen of doe iets met de wonderbaarlijke uitvinding die Internet heet en blijf thuis. Groene autos zijn niet uitstootvrij, veroorzaken net zo veel fijnstof en herrie als minder groene auto’s en hebben net zo veel snelwegen nodig.

  14. 19

    @18: Dat is helaas niet iedere werknemer gegeven. Zeker de tweeverdiener zit letterlijk in een spagaat. Maar die rijdt geen Tesla.
    Bovendien hebben bazen de onbedwingbare neiging te willen zien/controleren wat hun mensen in de door hun betaalde tijd doen.

  15. 21

    @20: dat laatste is vaak onbetaalbaar. Helaas vice-versa is daar waar wonen betaalbaar was vaak geen werk en duurt het vaak twee keer langer naar werk met OV als met de auto zelfs met files

  16. 22

    @19 @21 Het blijven smoesjes. Al die zaken zijn oplosbaar. Een kwestie van wil en keuzes maken. En er is keus genoeg; als je 100 kilometer moet rijden omdat ze je zo ver weg nodig hebben, dan is er vrijwel altijd ook wel een baan dichter bij huis te vinden.

    Toch gaan mensen rustig werken bij detacheringsbureau’s die als core business hebben om ze ver weg aan het werk te zetten. Dat is en blijft je eigen keuze.

  17. 23

    @22: Om vast bij een toko om de hoek aan de slag te kunnen zul je iets op je CV moeten hebben, en dat haal je o.a. bij die detacheerders.
    Wat die eigen keuze betreft: Toen ik eens een detachering -op twee uur enkele reis en die lang niet zo interessant bleek als voorgespiegeld- al bij het gesprek heb laten floppen, heb ik dat later toch wel gemerkt ja…

  18. 25

    @16: “gaat om de vervuiling niet om de mobiliteit”
    – Ook stroom vervuilt ook met wat zon- en windstroom. Mogelijk is er ooit voldoende zon- en windstroom, daarom wordt nu al stroom vervuilingsvrij genoemd!

  19. 27

    @24: in de meeste landen mag je maximaal tussen zeg 100 en 140 km/h rijden. Vrijwel alle auto’s kunnen 200 halen. Toch is voor de snelheidsbeleving het accelereren belangrijker, dus zou juist een electromobiel voor de sportieve rijder top moeten zijn. Ook al omdat het gewicht vaak lager is aangebracht, die beter bochtgevoel en stabiliteit geven. Of wat wou je precies zeggen?

  20. 28

    @22: dat kan ik niet onderschrijven. Wellicht voor boekhouders, die bij elk bedrijf nodig zijn. Moet je je maar laten omscholen ofzo zeker

  21. 29

    @28 Laat ik me iets genuanceerder uitdrukken: een heel groot deel van die lange-afstands-forensen zou prima dichter bij huis en/of veelvuldig thuis kunnen werken. Dat rare verre gereis wordt grotendeels in stand gehouden doordat men het als groep allemaal wel best vindt, de bedrijven waar men werkt liever in de randstad zitten dan wat meer verspreid over het land en er blijkbaar nog altijd een ongefundeerd taboe op thuiswerken heerst.

  22. 31

    @27: “de sportieve rijder”
    Bedoel je de fietser? Er is weinig sportief aan je laten voortbewegen door iets anders dan je eigen spieren.

  23. 33

    @32: Prachtig dat je dat gevoel hebt – kennelijk verwacht je een soort “coming out” dat ik een auto heb? Heb ik, maar het is voor mij een werktuig dat ik helaas nodig heb – maar wat was je punt in #24

  24. 34

    @31: Er is zoiets als “autosport”. De beoefenaars moeten daarin een bepaalde fitheid hebben vanwege de krachten die op het lichaam uitgeoefend worden. Juist van jou had ik meer dan feitenvrij gebazel op dit punt verwacht.

  25. 35

    @33: Oh geen enkel. Ik weet helemaal niet wat ik aan de statistiek heb, waar het stukje op gebaseerd is. Volgens mij is mijn reactie dan ook eigenlijk het enige wat je op zoiets kunt zeggen, namelijk dat ze zo lekker hard optrekken. Voor mij geen elektriek trouwens, tenminste voorlopig niet. Maak te veel kilometers ;-)

  26. 36

    @31: We wonen waarschijnlijk op fietsafstand van elkaar en bij gelegenheid zou ik je een gevoel van autosport kunnen laten ondergaan zonder op de openbare weg de snelheidslimiet te overschrijden.