Zichtterreur

reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
Het is al lang een grote ergenis van mij. En vandaag zag ik ineens dat ik hier niet alleen in sta. In de lucht, op de stoep, aan de muur, op de parkeerplaats, op de auto, op de vrachtwagen, aan de boom, aan de lantarenpaal, op het schaap, in de trein, op het station, in het bushokje, bij de verbouwing, op de zeilboot, in het stadion, op de trap, in het donker en langs de snelweg. Overal zie je reclame. Er is geen ontsnappen aan. Iedere centimeter publieke ruimte volgepropt met schreeuwende reclame. Een waar bombardement van visuele boodschappen bedoelt om u te verleiden. En dan gaat het tegenwoordig ook nog eens bewegen en geluid maken. Ik sluit me aan bij Bert van Dijk en hoop dat de visuele rust in de publieke ruimte terugkeert. Maar de hoop is waarschijnlijk ijdel. reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
reclame voorbeeld
  1. 3

    Tijdens Gorbatsov 2x naar de SU geweest. Zo ongelofelijk rustig, geen reclame en omdat de producten in de fabriek al geprijst werden geen stress over of het in winkel B niet goedkoper zou zijn dan in winkel A. meer het idee, het is er en als je het nodig hebt koop het want of het er morgen ook nog is… Kwam terug net voor de kerst, alles schreeuwde me toe KOOP MIJ, KOOP MIJ!! Die schreeuwerige reclame was me voor de “afkick”periode in de SU niet opgevallen en hoewel het ondertussen wel weer is gewend kan ik me het verschil nog levendig herinneren. Ben erg voor visuele rust in de publieke ruimte, heel erg!

  2. 6

    Beste Steeph,
    Kan niet anders dan hartsgrondig met je eens zijn:
    Onlijn april 2001:

    “Regelmatig horen we mensen klagen dat er op internet gewoon teveel reclame is. Laatst verscheen een Amerikaans onderzoek waarin duidelijk werd dat een gemiddelde Amerikaanse jongere op zijn 18e al een miljoen (!) reclamespotjes heeft gezien. In reactie daarop hebben we op een druilerige koopavond in een gemiddeld stadje (Nijmegen) op een gemiddeld pleintje gestaan en geteld hoeveel duidelijk zichtbare reclame aanwezig was. Stil op 1 punt staan en om je heen kijken. We kwamen tot 171 (!) onmiskenbare reclame-uitingen en hadden zelfs nog verder kunnen komen als we strenger waren geweest. Overigens willen we daarmee de klacht nog niet beamen of ontkrachten. Immers, als je tijdens een wandelingetje al zo gebombardeerd wordt, kan het dan op TV, radio of internet ook niet een tandje minder?”

  3. 19

    maar al die reclame houd wel mooi onze economie draaiende! Al zal de linkse kerk het wel weer anders zien.
    (sorry, heb een kutdag, je hebt gelijk, al dat gereclameer draagt niet wezenlijk bij aan onze beleving van de openbare ruimte, sterker nog, onze blik op de stad wordt er ernstig door verstoord)
    Daarnaast merk ik dat reclame (in ieder geval bewust) hooguit er voor zorgt dat ik iets niet koop omdat de reclame irriteert.

  4. 20

    @MMM: Ja, die reclame houdt de economie draaiende. Omdat het een economie op zich is. Reclame bedrijven zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk omzet te maken. Met steeds wildere ideeen.
    Of het nog effect heeft als je per dag een kleine 2000 reclame boodschappen op je afkrijgt via alle media en de buitenlucht????

  5. 21

    Buiten de horizon vervuiling is er nog een ander probleem, de zelfbeheersing van de medemens. Al dat glimmende spul nodigt volgens mij uit tot het aangaan van steeds meer en steeds dommere leningen. Ik kom ze dagelijks tegen en mag mensen eerst gaan vertellen dat het niet de bedoeling is dat je al die dingen in de reclame koopt met waanzinnige financieringen…

  6. 22

    @19: ik denk inderdaad dat de meeste reclame niet werkt, simpelweg omdat het tussen allemaal even aanwezige en schreeuwerige reclame hangt, het wordt allemaal achtergrond. Ik ben ook benieuwd of men ooit de effecten van buitenreclame heeft onderzocht en wat de conclusies waren.

  7. 24

    Het is niet dat ik met anti-pathie voor het reclamefenomeen geboren ben maar de surrogaat wereld die erdoor wordt geschapen, is te infantiel en reduceert ieders individualiteit tot een produkt van de merken.
    Niemand wordt nog getypeerd om een talent, specifiek trekje of karakter. Nee, je bent van de nike, de macs, de ps of de vw, de renault, de saab of audi rijders, de gazelle ipv. wat de slappe concurrent brengt. Dat is er zo vervelend en vermoeiend aan. Bovendien maakt al die reclame de identiteitsontwikkeling van -vooral jonge mensen- tot een slagveld en is m.i. een ongewenste invloed van de commercie want men kiest geen vrienden maar merken en een imago waar een vreemd soort magie aan wordt toegeschreven. Elk a- merk maakt sterk, stoer, rijk, intelligent, progressief, etc terwijl het niet zo werkt.

  8. 25

    Tja, enige distantie proef ik in deze discussie. Waar is de spirit dames en heren ook? Burgelijke ongehoorzaamheid is het enig redmiddel in deze. Het werkt hoor, zoals in Spanje bijvoorbeeld. Drie jaar geleden soort van opstand over de hoge benzineprijzen. Niemand, vrijwel, kocht bij de pomp voor een paar weken maar bij in de haast opgezetten witte pompen met benzine uit Zwitserland (een euri momenteel). In no time werden de prijzen ernstig verlaagd. So, pak de spuitbus (Doe ik ook) en doe wat!, ludiek maar effectief.

    Of is dit ouwelullen babyboomgezwam?

  9. 26

    Wat dacht U van telefonische inbraak middels call centers. Eerst ging ik beleefd een praatje houden..nee.nee, heb ik niet nodig etc.. Daarna werd ik wat geslepener en volgde de anti lijst die op het buro hangt van die centers. Nu ben ik gewoon grof want dat zijn zij ook…Oh dat lucht zo lekker op het gevoel te hebben dat nadat de telefoon is neergelegd bij mijn beller er een vloek geuit wordt.

  10. 29

    Larie:
    [quote=””]Oh dat lucht zo lekker op het gevoel te hebben dat nadat de telefoon is neergelegd bij mijn beller er een vloek geuit wordt.[/quote]
    Stroomt er dan een soort van brute machtswellust door je heen Larie?,..als je d’r weer eentje hebt afgebekt?,…ik bedoel,..die mensen doen toch ook niet meer dan hun plicht? Maar dat je vervolgens dan als klap op de vuurpijl hiér,..in het openbaar,.. op sargasso,.. open en bloot deze bekentenis komt doen?,…slaat werkelijk álles! Eet je soms teveel rood vlees?

  11. 31

    U mist het punt waarde YP. Mijn en uw leven, de topic, wordt sluipenderwijs beheerst door visuele en auditieve vervuiling. Ik die daar wat aan maar blijf een heer. Het gaat dan ongeveer zo:

    ..zo zo U belt vanuit een call center?

    ..Hoe weeet U dat wij bellen anoniem.

    ..Ik heb een Mac en mijn telefoongesprkken worden bij binnenkomst gescreened, zodoende weet ik dat. Anoniem bestaat niet U heeft altijd een trace.

    ..Ah, maar U heeft een, hypotheek..mobiel, etc en heeft U daar belangstel…

    ..Nee dat heb ik niet en ik vind het uitermate onbeleefd dat U mij ongevraagd stoort en voor mij (enige variaties hier en verzin ik dan ter plekke) mag U een spontane dunpoep aanval krijgen en dan hang ik op.

    YP, Deze mensen zijn machtswellustig en bekken mij af en plicht is een zwak argument dat riekt naar Befehl ist Befehl. In mijn optiek gaat de opdringerheid mij te ver en iets moet gedaan worden ik ben geen schaap.

    [URL=http://img458.imageshack.us/my.php?image=schaapce7.gif][IMG]http://img458.imageshack.us/img458/923/schaapce7.th.gif[/IMG]

    Rood vlees, yummie.

  12. 33

    ”Mooie reclame”,…voor zover je dat kan zeggen,…en: subjectief uiteraard,…stoort me niet. Bovengenoemde foto’s ook niet. Die wouden van verkeersborden- en palen en kale bedrijfsterreinvlaktes echter,….brrrr…
    Dan liever de lucht in:
    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/Riviera20Las20Vegas.jpg[/img]
    Babyboomer Larie?,…ik gok op bouwjaar rond 1940.

  13. 34

    Niet in natuur- en woongebieden,…stadscentra moeten bruisen! En bedoelde na 1945 uiteraard,..qua babyboom en bouwjaar…..

  14. 35

    Ah toevallig.. Deze week viel me op dat ik reclames niet eens meer zie. In de supermarkt zag ik opeens alle borden in de winkel hangen. Ik kom er al even, maar had ze nog nooit gezien, het hangt er vol mee. Ik verbaasde me er over dat ik onbewust een popup-blocker heb ingebouwd…

    Steeds vaker tonen onderzoeken aan dat reclames niet meer werken. Mensen zappen weg, of negeren het onbewust. Of de grappige reclame wordt onthouden, maar het merk vergeten.

    Een wet die alleen reclame voor nieuwe producten legaal maakt lijkt me wel wat.

  15. 36

    Niemand dan ooit No Logo gelezen of een blik geworpen op Frontline’s the Persuaders?

    ”Consumenten zijn als insecten, en reclame als insektenverdelger: na verloop van tijd moet je ze met steeds sterker gif besproeien.”

    En natuurlijk werkt reclame. Zelfs de simpelste, meest irritante vorm (spam) werkt. Maar van de gemiddeld 3000 boodschappen per dag blijven er inderdaad maar een paar procent hangen. De sleutel is dus re-klameren > herhalen.

  16. 37

    en dan is het in Nederland nog zo lekker rustig aan de ogen met die recalme.

    [img]http://www.code-d.com/china/hong-kong.jpg[/img]

    No Logo was trouwens een flink onleesbaar boek (ben halverwege gekomen).

  17. 38

    Stond dit weekend toevallig in de Volkskrant. Over een systeem waarmee in Duitsland al wordt geëxperimenteerd & er wordt aan gedacht om het hier in Nederland ook te gaan doen: als een klant bij een bepaalde schap staat, dat er ineens een stem vertelt dat er een aanbieding is en of je gebruik wilt maken van die aanbieding (dit aan de hand van je klantenkaart die je bij je draagt). Narrowcasting heet deze terreur.

  18. 39

    Ik heb overigens een schitterende aanbieding voor elke hondenbezitter! Een dekje met een reclameboodschap a la die schapen boven op de foto! Tegen een schappelijke maandelijkse vergoeding uiteraard,….voor niks gaat de zon op.

  19. 40

    Reclame werkt. Daar zijn studies genoeg voor.
    En verder is het ook gewoon zo dat zelfs als het een niet goed werkende reclame is: Baat het niet dan schaadt het niet.
    Het is voor vele bedrijven trouwens belangrijk om reclame te maken om gewoon al aan de concurrentie te tonen dat ze er nog steeds zijn.

  20. 42

    Waar ik mij het meest aan stoor zijn mupi’s en abri’s bij kruisingen die mij een goed zicht ontnemen op de verkeerssituatie. Het is toch niet normaal om een bord van 1,5 bij 3 meter op de hoek van een kruising te zetten? Om van die, vermomd als tramhokje, steeds langer wordende reclamezuilen nog maar te zwijgen.

  21. 43

    Remmert
    Het ergste daaraan is dan dat als jij je wagen parkeert op minder dan 5 meter van een kruispunt je waarschijnlijk een boette krijgt wegens hinderen van het verkeer en het creëeren van een onveilige situatie.

    Wat me trouwens ook begint te storen zijn die films tussen de reclameblokken door op tv.
    Begin je net een beetje in het reclamekijken in te komen smijten ze er plots een blokje film tussen ;-)

  22. 45

    Tja, en dit vind ik dus weer niet zo erg. De hele Amsterdamse binnenstad begint er inmiddels al uit te zien als een aangeharkt openluchtmuseum. De viezige, onrustige, schreeuwende drukte op het Damrak vind ik eigenlijk wel lekker stads. Overigens is dit een foto van een paar jaar oud. Er is al een stuk minder reclame tegenwoordig.