1. 1

    Ik begrijp wel dat WWF een dergelijke draft afkeurt, maar het spotje heeft wel een punt. Terwijl we allemaal aan navelstaren op vermeende islamisering voltrekt zich een ecologische ramp die veel meer slachtoffers eist en nog gaat eisen. Weer niet zo handig om de tsunami als voorbeeld te nemen want die was er ook wel geweest zonder industriële revolutie en overbevolking. Het niet kappen van mangrovebossen wel weer wat uitgemaakt in het aantal tsunami slachtoffers maar verder is de tsunami geen gevolg van ecosysteem degradatie en klimaatverandering.

  2. 2

    IK vind dit dus ook een goed spotje.. Aan de reacties te zien op de diverse blogs, zijn de Amerikanen helemaal over de zeik. Maar het zou ze goed doen om dit soort zaken eens in bredere context te zien.

    Tuurlijk was het erg en vreselijk voor de nabestaanden en getuigen van het drama. Maar wereldwijd trekt niemand zich inderdaad ook maar iets aan van de vele doden die er dagelijks vallen t.b.v. oorlogen in Afrika, ziektes, droogtes, etc, etc.. De doden ten gevolgde van het wanbeheer van onze planeet zijn en zullen inderdaad een veelfout zijn van de vliegtuigjes in het WTC.

    Wat ik veel erger vind is de directe roep om geweld/haat tegen het WWF van de diverse Amerikaanse reacties, daaruit blijkt dat ze weer bitter weinig hebben geleerd in de afgelopen jaren na 9/11.

  3. 4

    Jullie hebben gelijk (dat veel prangendere kwesties dan vermeende islamisering etc. worden genegeerd) maar deze poster getuigt toch wel van enige wansmaak. En door de commotie die het opwekt raken juist die kwesties waar het WWF graag de nadruk op legt ondergesneeuwd.

  4. 8

    Het is geen goed spotje, maar niet om de redenen die daarvoor worden aangedragen. Het spotje slaagt er heel goed in om de Amerikaanse dweepzieke preoccupatie met 9/11 te bekritiseren. Als dat de bedoeling van het spotje was geweest, dan was het spotje erg geslaagd. Maar de bedoeling van het WWF is natuurlijk om ons ervan te overtuigen dat er belangrijker problemen zijn dan terrorisme, namelijk het conserveren van de natuur. Maar door het milieuprobleem op deze manier met het terrorismeprobleem te vergelijken – en vooral Osama Bin Laden met Moeder Natuur – zeg je eigenlijk het tegenovergestelde. Je zegt (en hier parafraseer ik een commenter op youtube): weg met het conserveren. Zolang als we Moeder Natuurlijk haar gang laten gaan, is het slechts een kwestie van tijd voordat ze weer toeslaat en mensen vermoordt. De oplossing is Moeder Natuur op te sporen en te vermoorden, voordat ze ons vermoordt. Het bewaren en beschermen van de natuur zal alleen maar haar kansen vergroten om ons iets aan te doen. Wij moeten de planeet kapotmaken voordat de planeet ons kapotmaakt.

    De vergelijking is dus erg spannend, vind ik, en als opzichzelfstaande korte film vind ik het fantastisch. Als reclamespot zou het wellicht werken voor een Amerikaanse politieke organisatie, een burgerrechtenbeweging of zo. Maar juist niet voor het WWF.

  5. 10

    @2 Hoe dichterbij, hoe korter geleden, x aantal doden.. Wat zou jij ervan vinden om een spotje te maken waar het aantal slachtoffers van de USSR 62 miljoen slachtoffers, Mao 62 miljoen slachtoffers, Nazi’s 21 miljoen slachtoffers, of daaruit specifiek de holocaust 6 miljoen slachtoffers wordt afgezet tegen bv malaria of droogte? Not done dus.. Hoewel sommige voor een shocktherapie willen kiezen, ( Wellicht omdat de verstandelijke argmumenten van het WWF over bv Co2 niet zo sterk meer blijken als voorheen leek..)
    Dat de tunami ook maar iets met behoud van de aarde te maken heeft lijkt me ook erg ver gezocht. Eens op dit punt met 1 Carlos. Immers de oorzaak van de tunami is niet Co2 of een andere hype, maar een zeebeving, waarop de mens absoluut geen invloed had, laat staan donaties aan het WWF. Dat een reclamebureau van het WWF denkt dat gulle gevers daar wellicht anders tegenaankijken geeft aan hoe ze de verstandelijke vermogens van die donateurs inschatten.

  6. 12

    vraag me af hoe hier was gereageerd als de aanslag in Nederland was geweest (België voor diegenen die het ongeluk hebben daarvandaan te komen)

  7. 13

    De verhoudingen zijn zoek.
    Het lijkt me dat de advertentie dat punt goed heeft gemaakt.

    Het WWF-Brazil maakt een punt.
    Het WWF-VS schiet het af.

    Typerend.