,

[i]De woensdagmiddag is op Geencommentaar.nl Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.[/i]

In Neurenberg is het eerste volledig geautomatiseerde restaurant ter wereld geopend. In plaats van een ober hebben de klanten een touchscreen. Je stopt je prepaid smartcard erin en na het maken van de keuze wordt de bestelling doorgestuurd naar de keuken. Dit is nog niet zo heel revolutionair, maar nu komt het: Het voedsel wordt met een glijbaan naar de tafels gebracht.

Om dit alles mogelijk te maken moest de keuken wel boven het restaurant geplaatst worden en zijn er speciale dienbladen ontwikkeld. De uitvinder van dit alles, Michael Mack, hoopt het systeem wereldwijd te kunnen verkopen.

Is dit de toekomst van restaurants?

Reacties (9)

#1 Eelke

Waar moet je dan over roddelen/lachen als er geen ober meer is?

  • Volgende discussie
#2 Jan Jaap

De andere gasten? Die zijn altijd nog veel leuker.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Roy

Je kunt je gedurende het hele diner verbazen over de werking van de glijbaan, het biefstukje dat koud is, dat je geen fooi hoeft te geven. Genoeg om over te praten dus.

En anders ga je gewoon stilzwijgend tegenover elkaar zitten, zoals zoveel mensen doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Eelke

@3: stilzwijgend tegenover elkaar zitten is altijd heerlijk als je het proces in het restaurant kan observeren. Zonder obers wordt dit echter al snel saai! Die glijbaan ken je namelijk wel na 2 keer uit eten.

Maar inderdaad, gelukkig heb je de andere gasten nog.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 $link$

Wat leuk!
Eindelijk weer eens wat nieuws; ben benieuwd hoe dit bevalt: sneller? betaalbaarder? variatiemogelijkheden? higienischer?
Wachten is natuurlijk op komst robot-kok, waardoor voornoemde aspecten zeker positief zullen uitvallen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Jay

Ik ben helemaal voor, maar dan niet zozeer als vervanging voor menselijke bediending, maar als verbetering van wat nu nog ‘zelfbedieningsrestaurants’ zijn. Want als ik ergens een pleurishekel aan heb dan is het wel met een dienblad langs vitrines schuifelen om vervolgens een kwartier bij de kassa te gaan staan en dan erachter te komen dat er geen tafels meer vrij zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Mark

Alleen: niemand om bij te klagen wanneer het veel te lang duurt tot het eten komt. Je moet vast vooruit betalen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Packet Storm

@7
Jeps, je moet eerst je kaart in het apparaat doen. En hij zal het vast wel meteen afschrijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Bismarck

@8: Slim! En je kan achteraf bij niemand klagen dat er een vlieg in de soep zat en dat je een als compensatie een koffie van het huis wilt!

  • Vorige discussie