1. 4

    @3: Wat een misleidende poep is die tweede. Nee, de kans dat letterlijk iedereen in het vliegtuig ziek wordt is erg klein, maar dat is de vraag helemaal niet. De vraag is of de kans niet groot is dat je in een vliegtuig anderen aansteekt. En die vraag beantwoordt van Dissel opzettelijk niet, omdat hij weet dat die kans, met de maatregelen die de vliegbranche bereid is om te nemen, wel groot is. Daarmee heeft “de wetenschap” hier dus niets beantwoord.

    Bolsonaro, die weet wel een antwoord op pijnlijke vragen over hoe dodelijk zijn beleid is: Gewoon de aantallen niet meer geven.

  2. 5

    @4: Inderdaad. Er had over de Dam ook kunnen staan: “de kans dat de hele Dam besmet raakt door een persoon is klein? Van Dissel: “Die is buitengewoon klein. Dat heeft zich nog nooit voorgedaan.”

    Gommers over van Dissel anyday!!!

  3. 8

    @7: Met een priester als reisleider zeker?
    Ik zie het probleem niet, zolang ze direct na aankomst op het pelgrimsoord twee weken in corontaine gaan en op de terugweg natuurlijk weer.
    Je wordt niet zomaar martelaar voor je goede zaak.

  4. 11

    @9: Met een zekere regelmaat kwam ik ook wel eens een bericht tegen dat er een Lourdesbus door het norovirus was getroffen. Dat hoeft niet lang te duren, maar het is wel Heel. Erg .Heftig. Ik heb het ooit thuis mogen ondergaan, en doe het liever niet over, zeker niet in een touringcar.

    Dat alles echter terzijde: ik vrees dat het in #7 zonaanbidders betreft.

  5. 12

    Oh,dat is inderdaad heel erg heftig. Ik was zwanger toen wij het te pakken hadden. Toilet twee etages lager. Vechten om de emmer, tot wij bedachten ergens tussen de ene of de andere kant en wie schoon te maken. Dat we in de garage nog een paar emmers hadden.
    Zelfs nog om een extra echo gevraagd, stom achteraf, bij noro, hoe vervelend ook, zo’n frutsel blijft echt wel zitten.
    Maar darn ik vergeet nooit meer de momenten dat je de keuze moet maken tot zitten of knielen. Ook wat betreft schoonmaken.

  6. 14

    @7: Overigens was dit natuurlijk wel te verwachten na van Dissel’s reclamepraatje voor sardieneblikjesvliegen. Terecht ook dat nu horeca en podia zich afvragen waarom ze in een vliegtuig met honderden hutje mutje mogen, maar elders niet met meer dan 30 een veel ruimer gebouw in.

  7. 17

    @15: [ koopt midden in de coronacrisis ]

    Boten van die grootte en prijs koop je niet van de plank.
    Ga maar van 6-12 maanden levertijd uit.
    Hij werd dus toevallig geleverd tijdens een pandemie.

    [ van zijn uitkering ]

    Ze hebben geld zat, daar heeft hij echt zijn uitkering niet voor nodig. En hij heeft vast zijn oude “bootje” ingeruild.

  8. 18

    Ik snap de opwinding over die uitspraken van Van Dissel niet helemaal. Volgens mij geeft hij voor genuanceerd antwoord op de vragen die hem worden gesteld. Zoals je dat van een wetenschapper mag verwachten. En daarbij wijst hij (impliciet of expliciet) op de relevante verschillen tussen vliegen en reizen in een bus of een trein. Dat de ventilatie in vliegtuigen beter is, bijvoorbeeld. En dat het vrij makkelijk is om contactonderzoek te doen als iemand die besmet blijkt te zijn kort daarvoor gevlogen heeft.

    Volgens mij zegt hij nergens expliciet of hij voor of tegen gemaakte beleidskeuzes is. Hij beschrijft alleen de factoren die meespelen in de afweging, die uiteindelijk door de regering is gemaakt.

  9. 19

    @17: Ah, gelukkig, ik maakte me al zorgen. Ik vond het al zo achenebbisj. Ook omdat het gezin van de koning uit vijf personen bestaat en de boot maar over vier slaapplaatsen beschikt.

  10. 20

    Nederland straks volledig afhankelijk van buitenlands aardgas.
    https://nos.nl/artikel/2336479-nederland-straks-volledig-afhankelijk-van-buitenlands-gas.html
    Ja, duh, dat zag je toch al een decennium aankomen…

    Er zit nog wel gas in kleinere velden met name op de Noordzee. Maar exploitatie daarvan is bij de huidige lage gasprijs niet haalbaar.

    ”Met deze gasprijs kan er niet geïnvesteerd worden”, zegt Van Hoogstraten tevens voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Gasbedrijven (KNVG).

    Handje ophouden bij de overheid dan maar:

    EBN en de gasbedrijven hopen dat de Tweede en Eerste Kamer snel instemmen met een wetsvoorstel van minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat waarin de investeringsaftrek voor bedrijven die naar gas in de Noordzee boren, verhoogd wordt van 25 naar 40 procent.

    De gasprijs voor de consument is lekker laag, maar waarschijnlijk gaat de belasting (BTW of de energiebelasting) wel omhoog.

  11. 22

    @14: Als ze in de horeca, theaters, bussen, treinen e.d. vlak boven je hoofd verse lucht naar beneden blazen die ze vlak onder je kont weer wegzuigen, zoals in vliegtuigen, dan zou dat inderdaad een stuk veiliger zijn dan nu.

  12. 25

    @17: Bij dat Griekse stulpje was er iets met een hek, en met een steiger, maar er was geen oud bootje. En in Machangulo is er niet eens een steiger.

    @22: Maar waar laten ze dan die oude lucht? En hoe besmettelijk worden uiteindelijk de troposfeer en stratosfeer?

  13. 27

    @25: [ maar er was geen oud bootje ]
    Jawel: “De koning heeft zijn vorige schip, een Wajer 38, verkocht.”

    [ Maar waar laten ze dan die oude lucht? ]
    Gedeeltelijk werd die gefilterd en weer het vliegtuig in gepompd.
    Toen het roken in vliegtuigen verboden werd konden ze nog veel meer lucht recirculeren. Daar hebben ze enorm veel geld mee bespaard.
    Ik hoop dat ze nu 100% er uit flikkeren.

    Maar bedenk, in de luchtverversing van veel (kantoor-) gebouwen wordt ook veelvuldig gerecirculeerd.

    [ En hoe besmettelijk worden ]
    Voordat een eventueel virus ongehinderd door uv-straling en temperatuur levend de grond bereikt ben ik al dood en begraven. Verder moet je een vliegtuig vol coronazieken hebben om een beetje aantallen naar buiten te blazen. Dat kan bijna niet als je passagiers test op gezondheid.

  14. 28

    @10 Dat doet hij als sins het begin. Hij is bezig met 1 groot experiment onder de Nederlandse bevolking.

    Nederland staat wereldwijd op de 9e plaats m.b.t. aantal corona doden per miljoen inwoners (En dan hebben we maar de helft gerapporteerd, zie oversterfte).

    We moesten de ouderen en zwakkeren beschermen: FAAL.

    Nu weer zijn geblaat met economische bril op. Die man mag vervolgd worden, zijn gedrag is gewoonweg crimineel.

    Ik wens geen onderdeel te zijn van het EGO experiment van Van Dissel.

    @18 dat doet hij dus NIET.

    Hij is een wetenschapper die in zijn mededelingen allerlei zaken (zoals economisch belang) laat meewegen. Lekker makkelijk voor Rutte, hoeft die het niet te doen. Maar daar wordt Van Dissel niet voor betaald. Continue wijzigen van definities van cijfers, van wat men meet, van wat men rapporteerd. GEEN Transparantie gecombineerd met verkeerde , foute adviezen.

    RIVM zat er naast in het begin met hun zwakke vrijwillige quarantaine.

    RIVM zat er naast toen men zei dat de kans klein was dat het hier zou komen

    RIVM zat er naast met de mondkapjes

    RIVM zat er naast met de asymptotische verspreiding.

    Dat alles is hier op dit weblog eerder langs gekomen. Met bronvermelding en al. Toch blijft Van Dissel het nut van mondkapjes bijvoorbeeld downplayen.

    Als we het RIVM moeten geloven is het Corona virus economie afhankelijk. Het verspreidt zich niet in een vliegtuig, maar wel in een trein. (IEDEREEN die regelmatig vliegt, weet dat een vliegtuig een grote verspreider is van ziekten, gewoon uit eigen ervaring).

    Van Dissel is een incompetente egotripper die bezig is met een crimineel experiment onder de Nederlandse bevolking.

    Gezien het grote aantal doden t.o.v. andere landen door dat experiment is hij minimaal schuldig aan doodslag. Maar gezien dit alles voorspeld was aan het begin van de pandemie, maar hij toch stug zijn eigen ego bleef strelen, vind ik het moord.

  15. 29

    @20 gasprijs is historisch laag.

    Stadsverwarming tarieven worden bepaald volgens ‘niet meer dan gas’ principe.

    Ben benieuwd of de stadsverwarming tarieven mee dalen…

    zal wel niet

  16. 31

    @28

    Je maakt een denkfout. Het is niet de taak van het RIVM om de regering op te dragen precies te doen wat ene Imgikke wil. Het RIVM en andere adviseurs hebben als taak om de regering de relevante informatie te leveren over alle factoren die meewegen in de beslissingen. Met allerlei nuances en onzekerheden die jou ofwel boven de pet gaan, ofwel simpelweg niet interesseren. Het lijkt op het laatste, omdat je in het verleden al meermaals op dat soort dingen bent gewezen.

  17. 33

    @31: ja in de ideale wereld werkt het zo. Maar Ook zo een rijksinstituut als het RIVM is doet aan lobby. het idee dat de expert enkel en alleen heel neutraal wetenschappelijk informatie geven waarop de overheid dan besluiten neemt lijkt mij nogal naïef.

    Personen in de positie van van Dissel komen niet op zo een positie omdat ze enkel geode wetenschappers zijn, maar ook omdat ze bestuursvaardigheden hebben.

    Nee ze zullen niet 100% liegen of de waarheid verdraaien, maar het is vaak hoe je de boodschap verteld, waar je de nadruk op legt etc, en daarin kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het RIVM absoluut sturend is.

    (Zijn die gesprekken tussen RIVM, andere experts, adviseurs en bestuur openbaar? Ben wel erg benieuwd wat er nu letterlijk allemaal wordt besproken.)

  18. 34

    @22: Er is al door meerdere mensen een link aangedragen die laat zien dat dat de verspreiding verre van voldoende tegengaat. Dan toch zeggen dat gevlogen mag worden met zelfverzonnen maatregelen (zonder beperking van het aantal inzittenden!) en daarbij een stropop gebruiken (het hele vliegtuig wordt niet aangestoken) is toch echt misleiding. Van Dissel neemt hier gewoon besmettingen op de koop toe ten behoeve van de financiële belangen van de vliegbranche. Ben dan gewoon eerlijk en geef toe dat er een grote kans is op besmetting bij vliegreizen, maar dat je het aan de verantwoordelijkheid van de reizigers zelf overlaat of ze dat risico willen lopen. Hoef je over een paar weken ook niet met een excuus aan te gaan komen.

  19. 35

    @33

    Nee, het zit heel anders in elkaar. Van Dissel zit om dit moment in het OMT dat bezig is met crisisbeheersing. Leden van zo’n crisisteam zullen nooit publiekelijk de in het team genomen beslissingen betwisten, zolang ze daar nog mee bezig zijn. Omdat dat helemaal in strijd is met het doel van het crisisteam: slagvaardig het probleem oplossen.

    Wat Van Dissel doet is niets anders dan de informatie toelichten op basis waarvan beslissingen worden genomen. En Van Dissel krijgt zijn informatie weer van alle experts binnen het RIVM. Je suggereert nu dat die experts ofwel incompetent ofwel niet integer zijn. Dat is onzin en bovendien niet heel erg netjes.

    Ik vermoed dat er na afloop van de crisis een grondige evaluatie zal zijn van het beleid. Inclusief van de besprekingen binnen het OMT. Wat daar is besproken zal sowieso niet heel erg geheim zijn, want in dat team zitten ook de nodige externe deskundigen. Het lijkt me niet dat die zwijgplicht hebben. Ik hoop wel dat zo’n evaluatie een wat hoger niveau heeft dan achteraf met het vingertje wijzen. Want dat is wel heel makkelijk.

    Wat overigens mogelijk wel nog mee zal spelen is de ambtelijke cultuur in Nederland. In het algemeen zijn hoge ambtenaren loyaal aan het bestuur en aan de beslissingen die door dat bestuur worden genomen. Zo hoort het ook, in mijn ogen. De politiek is aangesteld om beslissingen te nemen, de ambtenaren ondersteunen daarbij. Er kunnen redenen zijn om aan de bel te trekken, zoals corruptie of wanbeleid, maar daar is nu geen sprake van. Want het is helemaal geen geheim dat de regering naast het inperken van de pandemie ook andere factoren meeweegt, zoals de economie en draagvlak voor maatregelen.

  20. 36

    @35

    een stropop gebruiken (het hele vliegtuig wordt niet aangestoken) is toch echt misleiding.

    Nee, geen stropop of misleiding maar het antwoord op een vraag:

    ”Een van de dingen die je daaruit leert is dat als iemand met een besmettelijke ziekte aan boord is geweest zonder dat men het door heeft, dat het contactonderzoek beperkt kan blijven tot de personen die rond die persoon in het vliegtuig hebben gezeten.”

    Oftewel: de kans dat een heel vliegtuig besmet raakt door een persoon is klein?

    Van Dissel: “Die is buitengewoon klein. Dat heeft zich nog nooit voorgedaan. Terwijl mensen brakend met ebola in toestellen hebben gezeten, bij wijze van spreken. En vaak heeft dat überhaupt geen besmettingen opgeleverd.”

    De aanvallen op Van Dissel hebben een hoog shoot-the-messenger-gehalte. Nogmaals: Van Dissel doet niets anders dan toelichten op basis van welke informatie de regering een beslissing heeft genomen. Hij is niet degene die die beslissing zelf heeft genomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren