1. 2

    @1 Ik vermoed dat de insteek is dat ‘dieselgate’ ook zonder agentschap verschillende keren aan het licht had kunnen komen/had kunnen worden voorkomen als de huidige mechanismen beter hadden gewerkt. Als er bij de lidstaten en commissie niet de wil is om het probleem aan te pakken dan wordt zo’n agentschap vanzelf een tandeloze tijger.

  2. 4

    @3: Europese inspecteurs horen bij een federale staat, zegt de Jong. Wil hij het gesjoemel werkelijk oplossen of wil hij de principiële euroscepticus uithangen? Zijn voorstel voor peer-review lijkt heel aardig, maar zie je Franse experts voor controle binnenstappen bij Volkswagen en andersom? De bemoeienis van Tajani en Verheugen met de bescherming van hun nationale automobielindustrie laat zien dat je hier juist geen nationale bemoeienis moet toelaten.

  3. 5

    @4:
    Tajani en Verheugen waren ” in dienst” bij de E.U. en lieten duidelijk steken vallen.

    Persoonlijk zie ik meer in een buitenparlementair team, van verschillende technisch universiteiten, met een wisselende samenstelling en het liefst van uit landen met geen of weinig auto industrie.
    Maar dat zal het niet worden.

  4. 6

    Ik heb nou werkelijk nooit begrepen hoe auto’s sjoemelsoftware voor CO2-uitstoot kunnen hebben. Als je bij een APK-keuring een CO2-meter aan de uitlaat hangt, dan staat of valt zo’n meting toch met sjoemelsoftware in de CO2-meter? Dat heeft toch helemaal niks met software in de auto te maken?

    Of ‘vraagt’ de APK-keurder soms aan de auto ‘hoeveel CO2-stoot jij uit?’ Wat een klucht zou dat zijn. Alsof een verkeersagent aan een weggebruiker zou moet vragen ‘reed u beneden de maximaal toegestane snelheid?’

  5. 7

    @Arduenn, de software in de auto regelt hoe de motor draait. Die kan “lekker sportief” draaien of “milieu vriendelijk”. De software bepaalt hoe sportief en hoe milieu vriendelijk. De software “ziet” ook of de auto in een test situatie is, en als dat zo is zorgt die ervoor dat de auto niet meer dan de toegestane hoeveelheid CO2 uitstoot.

    Vergelijk het met jou situatie: Normaal rijd je zo hard je kan, maar als je een agent ziet, houd je je aan de snelheid.

  6. 9

    maar zie je Franse experts voor controle binnenstappen bij Volkswagen en andersom?

    En of ik dat wil zien. Als iets een kritische en onafhankelijke inspectie garandeert zou het dat zijn!

  7. 10

    Trump en narcisme. Een must read uit de Rollingstone

    http://www.rollingstone.com/politics/features/trump-and-the-pathology-of-narcissism-w474896

    Naast belangwekkende inzichten betreffende de machtigste man op aarde, discussies over de ethiek van diagnosticeren op afstand ook heel veel zinnige overwegingen over het politieke systeem van Amerika waarin entertainers met power boven komen drijven. Ook nog enkele pareltjes uit de Amerikaanse geschiedenis die niet over Trump gaan, maar je wel achter de oren doen laten krabben:

    “Others, like alcoholism, can be more dicey: In 1969, Nixon got so sloshed that he ordered a nuclear attack against North Korea (in anticipation of just such an event, his defense secretary had supposedly warned the military not to act on White House orders without approval from either himself or the secretary of state). ”

    “And a person who has a dominant personality sometimes can actually be very effective.” LBJ, who scored the highest in that study that ranked the narcissistic tendencies of U.S. presidents, had the aggressiveness necessary to push through the Civil Rights Act, but he also didn’t (or wouldn’t) do an about-face to get the country out of Vietnam. When a group of reporters pressed him for an explanation of this, he reportedly unzipped his pants, pulled out his penis and declared, “This is why.”

  8. 11

    @4: maar zie je Franse experts voor controle binnenstappen bij Volkswagen en andersom

    Opel is onlangs overgenomen door PSA.

    Het antwoord is dus: ja, dat zie ik wel gebeuren.

  9. 14

    @7 & @8, dank. (Dan wordt waarschijnlijk het tijd voor garagehouders om steeksproefsgewijs een blokje om te gaan rijden met de CO2-meter… tot ergens in 2035, als de verkoop van personenauto’s op fossiele brandstof verboden wordt.)

  10. 15

    Klein detail: de sjoemelsoftware beperkt niet de CO2-emissie (die worden volgens mij ook helemaal niet gemeten; dat zou nogal zinloos zijn omdat je die rechtstreeks af kan leiden uit het brandstofverbruik), maar de emissies van stikstofoxiden.

  11. 17

    Ik las vandaag in de volkskrant dat ieder Europees land z’n eigen regels maakt voor tolvignetten en milieu-vignetten, en dat in Italië de procedure per stad verschilt.

    Het zou mooi zijn als de EU dit snel stroomlijnen kan, bijvoorbeeld 1 website waarop mensen voor heel europa alle vignetten kunnen bestellen.
    (het wordt helemaal fijn als de controle op kenteken plaatsvindt, i.p.v. een sticker op de voorruit).

  12. 21

    @17: kan niet, kentekens in Duitsland bijv. zijn niet aan een auto gekoppeld maar aan de eigenaar, dus daar neem je je kenteken mee naar je volgende auto en kan je dus een goedkoop vignet op een zuinige auto kopen om vervolgens je kenteken op een smerige auto te schroeven.

  13. 22

    @6: CO2 wordt niet gemeten bij apk-keuringen bij benzine/lpg/diesel-motoren. Wel wordt bij benzine/lpg-motoren (motoren met elektrische ontsteking) CO getest.
    Verder, meer CO2 betekend gewoon hoger verbruik.
    Bij apk-diesel wordt op roet getest.

  14. 23

    @21: Dat is de Engelse situatie.
    Ik kan me herinneren dat BMW in Berlijn (Kreis ‘B’) de hele Erkennungsnummerserie ‘MW’… wilde opkopen of heeft opgekocht, dat duidt toch echt wel op autogebonden.

  15. 24

    @23: Dat kan, mits de koper wel in Berlijn woont, in Duitsland kan je je kenteken gewoon meenemen naar een andere auto (mijn ouders wonen in Duitsland).

    En tegenwoordig kan je zelfs je kenteken houden als je naar een andere gemeente verhuist.

  16. 25

    @24: In België kun je je kenteken ook behouden. Maar in Duitsland hebben ze al de Umweltplakette waar hetzelfde probleem zich voordoet want daarop wordt het kenteken ook ingevuld. Je kan ook niet zomaar een kenteken omwisselen van een groene op een milieuvervuilende auto. Het is de combinatie van auto/eigenaar/kenteken, waarbij dus in principe de auto per inschrijving veranderd kan worden.

  17. 26

    @23: Kentekens horen wel, maar blijven niet noodzakelijk bij het voertuig. Een volgende eigenaar moet een nieuw kenteken aanvragen als de vorige eigenaar het kenteken afmeldt, juist omdat je kentekens op persoonlijke voorkeur kunt aanvragen. Als Kim uit Keulen haar oude auto verkoopt, wil ze immers haar nummerplaat K-IM 1234 graag weer op haar nieuwe auto schroeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren