1. 1

    Het parlementaire jaar in het VK gaat van start en Brexit maakt zich op voor een grandioze finale. Het ‘eindbod’ van May ligt (terecht) onder vuur van beide kanten. Mijn voorspelling: geen deal, veel politieke en publicitaire chaos, en dan in maart vrijwel onvoorbereid de EU uit struikelen

    https://www.theguardian.com/politics/2018/sep/03/we-have-gone-into-battle-with-white-flag-fluttering-boris-attacks-mays-chequers-plan

    https://www.theguardian.com/politics/2018/sep/02/michel-barnier-strongly-opposes-may-brexit-trade-proposals

  2. 2

    @1: Ik vind dat hele proces een bijzonder boeiend schouwspel. Ergens hoop ik dat het hele proces veel pijn voor de Brexit-voorstemmers oplevert; dan is het eigen schuld als je je kortzichtig en onnadenkend laat leiden door gehaaide populisten-met-een-eigen agenda en media-oneliners.

    Ben ook benieuwd of de voorspelde rampspoed bij een no-deal echt zo erg gaat zijn: voedsel- en medicijntekorten, en welvaartsverlies.

    Heb verder niets met de Conservatieven, maar heb ergens wel medelijden met May, dat mens zit in een onmogelijke balanceeract. Jammer ook dat Labour niet een helder en eenduidig alternatief ‘Ja voor Europa!’ laat horen…

  3. 3

    @2

    Pijn voor de Brexit-voorstemmers ligt voor de hand. Maar nu de Brexit toch aanstaande is hoop ik eigenlijk op een no-deal. Omdat ik ook benieuwd ben naar de gevolgen van een ongecontroleerde exit. (En omdat ik geen Brit ben natuurlijk)

    Als enthousiast Europeaan wil ik wel eens zien of mijn enthousiasme terecht is. En GB is een mooie proef om te zien wat er gebeurd als je het populisme de vrije hand geeft. Misschien heb ik het wel helemaal mis?

    Verder is de Nederlandse economie toch oververhit aan het raken, dus enige tegenslag voor de Nederlandse economie kan geen kwaad.

  4. 4

    @2 em @3 Het zal uiteindelijk wel met een sisser aflopen. Er gaat vooral veel bureaucratie worden toegevoegd. Goed voor bedrijven die daar aan verdienen en wat minder goed voor Britse bedrijven die daardoor klanten verliezen en op kosten worden gejaagd.

    We drijven handel en reizen/migreren van/naar wel meer landen die niet in de EU zitten. Ons contact met het VK is natuurlijk wel een heel stuk intensiever en de verandering is vrij abrupt. Praktische problemen zullen er op korte termijn wel zijn, maar in 2020 weten we al niet beter meer.

    En hoe het ook afloopt, de EU en de Remainers krijgen sowieso de schuld in de schoenen geschoven.

  5. 5

    @4

    Wat ik van het bedrijfsleven hoor is dat men al volop bezig is met het inzetten op een no-deal. Wie exporteert naar GB gaat hogere kosten maken om zijn product daar te krijgen. Afgezien van eventuele invoerheffingen. Daarnaast speelt de vraag van de koers van het Pond. De verwachting is dat deze daalt naarmate een no-deal in zicht komt. Al met al worden producten vanaf het continent duurder in GB. Goede deal voor de Britse economie zou je zeggen. Dat is mogelijk, maar het is zeker een slechte deal voor de consument. Als Europese producten duurder worden in GB, dan gaan de Britse producten mee.

  6. 7

    Ik denk nog steeds dat ze niet gaan. Een hoop herrie en als het puntje bij paaltje komt, vinden beide partijen wel een reden om de hele brexit af te blazen.

    Optie 2 is om het jaren uit te stellen, om het vervolgens alsnog met een nieuw referendum of nieuwe regering niet door te laten gaan.

  7. 8

    @2 Van Labour hoef je inderdaad weinig te verwachten. Medelijden met May heb ik niet, ze noemt een tweede referendum een ‘verraad van de democratie’, terwijl het geheel verdedigbare keuze is, of in ieder geval iets waar zich niet per se zo populistisch tegen hoeft af te zetten. Dan zoekt ze het ook maar uit.

    @6 Het is Brazilië… specifiek Rio de Janeiro… post-Olympische spelen. Dat zegt genoeg. Dat een Franse ober weigert Engels te spreken tegen toeristen is ook niet uit te leggen, maar we kijken er niet van op.

  8. 9

    De Britten zijn (nog steeds) niet goed voorbereid. Politiek is het een zooitje geworden, May’s verkiezingscoup is faliekant mislukt en ze is nu constant whack-a-mole aan het spelen met politici uit haar eigen partij, die de ministerrollen toch niet wilden bekleden, maar zichzelf wel zo belangrijk vinden dat ze May en het volk lastig vallen met holle, opruiende retoriek. De Britten zullen ongetwijfeld wel wat verder zijn gekomen sinds vorig jaar, maar volgens mij niet veel. Waar Nederlandse (#5) bedrijven wel voorgelicht worden, is dat in Engeland niet gebeurd of zojuist gebeurd door de UK White papers. Barniers verklaring dat ‘80% van de deal’ is geregeld lijkt hoopvol, maar met de Pareto-regel in het achterhoofd, namelijk dat (de laatste) 20% van het werk 80% van de inspanning kost lijkt het bij nader inzien toch niet zo positief. Barnier zit er voor de EU, dus die hoeft niet voor het VK na te denken; zelfs als de EU een goede band wil behouden met het VK, dan is dát nog steeds niet Barniers taak.

    Desalniettemin gok ik erop dat er in maart (of februari, of april) nog een konijn uit een hoge hoed wordt getrokken waardoor het voor een korte tijd na Brexit wèl business as usual is, zonder échte deal, maar ook zonder WTO-regels. Er zullen mensen zijn die zeggen dat dat niet mag, of dat dat niet zou moeten kunnen, maar dat zal niet de eerste keer zijn voor de EU. Maar Brexit komt er, dat staat wel vast. Er mag weliswaar geen precedent zijn dat ‘artikel 50’ halverwege toch ‘ingeslikt’ wordt, maar May kan (en wil) zo’n situatie niet uitleggen, en ik denk dat er genoeg draagvlak is voor het standpunt: “Ze wilden er niet in blijven, dus dan gaan ze er maar uit. Als ze toch weer terug willen, moeten ze maar mooi achteraan aansluiten.”

  9. 10

    @6
    Dat van die sprinklers wordt inderdaad bevestigd door Reuters. Er was wel een plan dat werd goedgekeurd in juni om een modern brandbeschermings- en -preventiesysteem te installeren, maar daar was (nog?) niet mee begonnen. De regering wou geen geld uittrekken voor het museum (in het algemeen, niet per se voor het systeem), en 10 van de dertig zalen waren al dicht om die reden. Niet alleen had het gebouw geen modern brandpreventiesysteem, de brandkranen buiten het gebouw stonden ook leeg (droogte? slecht onderhoud?).

  10. 11

    @9

    De datum van 29 maart 2019 staat onherroepelijk vast. Alleen de Europese raad kan dit verlengen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat 28 regeringsleiders daar unaniem mandaat voor geven. GB verlaat dus de unie op 29 maart volgend jaar. En dan wordt er handel gedreven volgens de regels van de WTO.

    De grootste risico’s zijn dus voor GB. Zij kunnen met landen geen doeltreffende overeenkomst hebben. Immers, alle verdragen die gelden voor de EU vervallen op 29 maart voor GB.

    Konijnen uit de hoge hoed zijn nooit uitgesloten, maar de EU heeft de sterkste troeven in handen. Voor ons veranderd er immers niks, uitgezonderd de handel met GB. We dienen er ook van bewust te zijn dat GB voor een land als NL belangrijk is, maar -laten we zeggen- Oostenrijk kan het niet zo veel schelen. Of Spanje kan over Gibraltar beginnen.

    Onderwijl kunnen Nederlandse exporteurs zich al vast instellen op een no-deal en dat doen ze al. Maar waar een Britse exporteur zich op moet instellen? Ongeveer de helft van de Britse export gaat naar de EU27.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren