Reclame voor Hollandse jenever op kosten van de EU
Vandaag in Follow the Money:
‘Bols, De Kuyper, Herman Jansen, Bobby’s en het Belgische Smeets hebben 1,5 miljoen euro Europese subsidie aangevraagd voor een reclamecampagne in de Verenigde Staten, die loopt van 2018 tot 2022 en in totaal 1,9 miljoen euro gaat kosten. Daarmee hoopt de club het hoofd te bieden aan de krimpende vraag naar gedistilleerd op de Europese markt.’
De subsidie wordt gegeven ter bevordering van de afzet van landbouwproducten. Verantwoordelijk minister voor de besteding van gelden uit de landbouwfondsen is Carola Schouten (Christen-Unie). Haar collega voor Volksgezondheid Paul Blokhuis (ChristenUnie) sloot eind vorig jaar een preventie-akkoord ‘met daarin onder meer afspraken om alcoholreclame verder aan banden te leggen.’
‘Het ministerie van Volksgezondheid blijkt bij navraag inderdaad onbekend met de jenevercampagne en is er, op zijn zachtst gezegd, niet blij mee.’
Reacties (4)
Krijgen we toch nog enkele promille terug van onze miljarden contributie aan die feestcommissie. Die Amerikanen kunnen wel een stevige borrel gebruiken met Trump aan de ene kant, plunderingen aan de andere kant en corona in het midden.
@1: Precies, dat preventie-akkoord gaat toch alleen maar over Nederland. Dat ze zich in de VS kapot drinken kan ons wat boeien, toch? Als de knikkers maar deze kant uit rollen.
Alcohol is een (christelijke) toegestane drug.
;-)
Dus de biercampagne had onvoldoende effect?