Is het onderwijs het bekende rupsje-nooit-genoeg geworden? Nee, de opsomming van docent Henk Boonstra helpt je wel van dat waanidee af.
Is het onderwijs het bekende rupsje-nooit-genoeg geworden? Nee, de opsomming van docent Henk Boonstra helpt je wel van dat waanidee af.
Reacties (10)
Er was nog meer. Voor de HOS-nota uit 1985 (Herziening van de onderwijssalarisstructuur) werd een academicus ( ik ben academicus en geef les op het Praedinius Gymnasium in de stad Groningen) direct geplaatst in de hoogste salarisschaal vanwege het feit dat hij academicus was. Na de HOS niet meer. Toen ik in 1990 begon, heb ik bijna 23 jaar moeten buffelen om in die schaal terecht te komen. Ik heb eens ruwweg berekend dat mij dat na 23 jaar bijna 100.000 euro minder heeft opgeleverd dan voor de HOS.
Goed dat we dat niet meer doen. Op basis van opleiding iemand meteen het hoogste salaris geven, insane.
ander artikel
Er is deze kabinetsperiode al 1,9 miljard euro extra geïnvesteerd. De leraren in het basisonderwijs kregen er 8,5 procent loonsverhoging bij. Dat is redelijk uniek, maar vervolgens wordt er gezegd dat het nog niet genoeg is.
https://www.trouw.nl/samenleving/onderwijsstaking-is-vier-miljard-euro-erbij-een-reele-eis-of-is-het-onderwijs-een-rupsje-nooit-genoeg-~a166f71f/
@1: “Op basis van opleiding iemand meteen het hoogste salaris geven, insane.”
In wat jij quote staat schaal, niet salaris, en da’s toch echt iets anders. Bij een opleidingsniveau hoort, of zou moeten horen, een bepaalde schaal. Waar je in de regel vervolgens onderaan in begint.
@2: Je hebt inderdaad nog treden binnen een schaal dat klopt.
Bij een opleidingsniveau hoort, of zou moeten horen, een bepaalde schaal.
Oneens. Opleiding is het beginpunt van je carriere niet het einde. Hoe goed je bent in je werk kan je niet alleen aflezen aan het diploma maar is ook afhankelijk van ervaring, sociale en organisatorische vaardigheden, motivatie en mentaliteit, etc. Lijkt me terecht dat je voornamelijk daarop beoordeeld wordt niet het papiertje. Daarnaast doen in mijn vakgebied WO’ers het niet perse beter dan HBO’ers. Niet zelden slechter: te theoretisch, te introvert, en te hooghartig/arrogant.
Waar je in de regel vervolgens onderaan in begint.
Onderaan tov medewerkers met hetzelfde (of vergelijkbaar) opleidingsniveau maar meer ervaring. Wel (flink) hoger dan medewerkers met een lager opleidingsniveau en vergelijkbare ervaring.
@3: ”Daarnaast doen in mijn vakgebied WO’ers het niet perse beter dan HBO’ers. Niet zelden slechter: te theoretisch, te introvert, en te hooghartig/arrogant. Dat klintk als een uitspraak van een gefrustreerde HBO-er…
@4: Misschien, maar ik heb ook gewoon WO gedaan, in een beta richting. Zo bijzonder is dat tegenwoordig niet: ik geloof dat iets van 15% van de 25-34 jarigen een universitaire opleiding heeft gevolgd? Ik werk nu intensief samen met twee HBO’ers en twee WO’ers en kan niet zeggen dat de WO’ers productiever zijn. Heb daarnaast ook het genoegen gehad om WO’ers aan te sturen en dat was niet bepaald prettig. Vooral het “zomaar dingen doen” en niet overleggen stonden mij tegen. Maar dat kan ook een generatiedingetje zijn.
@3: “Hoe goed je bent in je werk kan je niet alleen aflezen aan het diploma maar is ook afhankelijk van ervaring, sociale en organisatorische vaardigheden, motivatie en mentaliteit, etc. Lijkt me terecht dat je voornamelijk daarop beoordeeld wordt niet het papiertje.”
Maar dat kan niet, als je net begint. Je papiertje is het enige wat je hebt. Vandaar een bepaalde schaal bij dat papiertje, bij de overheid en (middel)grote bedrijven. En ja, dan komt een HBO’er een schaal lager dan een WO’er. Maar die HBO’er kan zich ook gewoon in een WO-schaal werken, met ervaring en ambitie.
Maar dat kan niet, als je net begint. Je papiertje is het enige wat je hebt.
Precies. Daarom wordt je niet betaald alsof je ook ervaring en andere vaardigheden hebt, cq in de hoogste schaal geplaatst. Hogere opleiding geeft alleen aan dat je bovengemiddeld intelligent bent, niet meer dan dat.
En ja, dan komt een HBO’er een schaal lager dan een WO’er.
Ben aan het denken maar voor gelijke functies komt dat volgens mij vrijwel niet voor. Misschien voor traineeships bij bepaalde ministeries (de Rijksambtenarij is sowieso gek op titels).
@7: ”Hogere opleiding geeft alleen aan dat je bovengemiddeld intelligent bent, niet meer dan dat.”
Zelfs dat niet. Het geeft aan dat je op een bepaald niveau een bepaald kunstje hebt kunnen vertonen.
@8 Pfft.. laten we alle topfuncties maar aan leerlingen met een praktijkonderwijscertificaat geven als het allemaal niks zegt.
Voor het HBO geldt sowieso al dat veel studievaardigheden en praktijkopdrachten 1-op-1 op het werkveld zijn toe te passen. Het lijkt me prettig dat je die kunstjes aantoonbaar kunt uitvoeren.
@9: Ik heb ook niet gesteld dat het een simpel klunstje* hoeft te zijn.
*Die tikfout vond ik te mooi om te corrigeren ;)