Tata Steel UK, de helft van het voormalige Corus, staat al een poosje in de etalage. Door de Brexit zijn potentiële kopers nog kopschuwer geworden dan ze al waren. Sluiting zou 15.000 Britten hun baan kosten. Om dat te voorkomen overweegt de regering het bedrijf te nationaliseren.
Tata Steel Nederland, de andere helft van Corus, kan ondertussen investeringen tegemoet zien, waarmee Tata Steel zijn positie als leverancier voor de auto-industrie wil versterken.
Reacties (11)
De Britse staalindustrie heeft geen toekomst: er is geen ijzererts te vinden in Groot-Brittannië en de Britse steenkool is nagenoeg op. Men is dus volledig afhankelijk van import van grondstoffen over zee.
Het is efficiënter om staal te maken op de plek waar de grondstoffen gewonnen worden. En vervolgens het kant en klare staal over de wereld te verschepen.
Idioot plan dus.
Maar de centrale banken zullen wel weer te hulp schieten en voldoende geld in de economie pompen om die 15.000 virtueel werkelozen van de straat te houden. Want dat zou een groter probleem zijn.
Margaret had het er ook al moeilijk mee, schreef ze in haar autobiografie. Want ze wilde privatiseren, en dan moest ze toch weer miljarden ponden in die aflopende zaak investeren. En de privatisering uitstellen.
Maar goed, ze dacht dat vooral de radicalen in de vakbonden (geen meerderheid, maar deden wel alsof, zodat ze stakingen konden uitschrijven) haar plannen dwarsboomden.
Tatta’s be like …
Ey, dit is racisme, yo!
Ze zullen wel hun markt moeten afschermen om het oude BS te laten overleven. Modernisering is nooit zo de sterkste kant van de Britten geweest in de staalindustrie.
@1
Het probleem is niet de afwezigheid van steenkool en ijzererts. Dat hebben we in NL ook niet.
Ook is het niet efficiënter om staal te maken waar de grondstoffen gewonnen worden. Het is efficiënt om staal te maken waar de markt is. En het is efficiënt om de organisatie modern te houden waarbij gebruik gemaakt wordt van nieuwe technieken. En het is efficiënt om alle onderdelen van het proces bij elkaar te hebben.
In GB is men te lang door gegaan met inefficiënte structuren.
Ook het Nederlands geld wat er is bij gelegd, bij de fusie tot Corus heeft geen soelaas geboden.
@4:
Nee, het verslepen van steenkool en ijzererts kost veel meer energie (brandstof) en transportmiddelen dan het vervoeren van het eindprodukt.
Ook in Nederland is de staalindustrie ten dode opgeschreven. Je kan er op wachten.
@5
Daar is mij niets van bekend. Volgens mij las ik laatst dat Tata weer wilde investeren in IJmuiden.
De kwestie is ook niet zo heel moeilijk. Nederland kent het poldermodel. Een staalbedrijf is voor het ene deel fysiek, voor het andere deel de inhoud van de hoofden van de werknemers. Het derde deel zijn zaken als vestigingsplaats, ligging e.d.
In IJmuiden liggen alle procesonderdelen op een beperkt terrein gelegen aan de Noordzee. Gewoon bereikbaar voor schepen met kolen en erts. Aan de ene kant ruwe stoffen er in, aan de andere kant staal er uit.
Maar daarmee ben je er niet. Je moet meedenken met de eindklant en de toeleveranciers. Die bevinden zich vanaf IJmuiden behoorlijk dichtbij. Je verkoopt namelijk niet alleen staal, maar een concept. Dat vereist soms fysieke aanwezigheid.
Concurrent momenteel is China. China is ver weg en het conceptdenken is er (vermoedelijk) niet ingeburgerd. Sowieso is er cultuurverschil.
Want jij weet ook wel Hans -als kenner van industriële processen- dat je tegenwoordig niet meer weg komt met afleveren aan de poort en dan hard wegrijden. Althans, niet in het westen. Dat trucje moet Azië nog leren. GB heeft het nog nauwelijks door.
@5
“Nee, het verslepen van steenkool en ijzererts kost veel meer energie (brandstof) en transportmiddelen dan het vervoeren van het eindprodukt.”
Transportkosten zijn niet de enige kosten Hans….
Maar goed, the proof of the pudding is in the eating. En als je naar de locatie van staalfabrieken kijkt, zie je dat ze inderdaad in de buurt van hun markt zitten. Maar goed, iedereen zal wel weer gek zijn behalve Hans
Het opvallende is dan dat na de overname van Hoogovens door British Steel, de Britten de managementlaag vormden. Alles moest op z’n Brits. Dankzij vakkundig verzet in IJmuiden werden deze imcompetentelingen de voet dwars gezet.
Pas na overname van Corus door Tata zagen de Indiërs dat het Britse management inefficiënt was en schadelijk voor het bedrijf. En werden succesvolle Nederlandse concepten in het VK uitgerold. En nu worden de UK en NL bedrijven gesplitst. Te oud, te duur, te weinig competitief.
Ik ben voor privatiseren van zware industrie en ander spul (mits economisch interessant). Ieder land zou zijn variant op de Alaska Permanent Fund moeten opbouwen en daar ultimo (deels) een basisinkomen uit financieren.
@1: Het is maar de vraag of de steenkolen en het ijzererts bij elkaar in de buurt gevonden worden.
Als het erts uit Zweden komt en de kolen uit zuid-amerika, is IJmuiden een behoorlijke gunstige plaats.
British Steel heeft een paar problemen:
– grondstoffen en halffabrikaten moeten voor sommige fabrieken per trein vervoerd worden
– in Engeland is de werkgever verantwoordelijk voor het pensioen, dus de betalingen aan 40.000 gepensioneerden moeten door Tata Steel UK gedaan worden.
Ik weet natuurlijk niet of deze situatie met een beter management zou zijn voorkomen.
Als de Britse overheid de staalindustrie nationaliseren wil, zal Engeland eerst uit de EU moeten gaan, denk ik.
Want het sponsoren van een verlieslijdend bedrijf lijkt mij een vorm van staatssteun.
Dit is ook de reden waarom de Britse regering niet de pensioen-uitkeringen van Tata Steel overnemen mag.
Waarschijnlijk wordt een deel verkocht, verliezen sommige mensen hun baan, en verliezen nog meer mensen een deel van hun pensioen.