Na heropening Aldel mogen werknemers 30% salaris inleveren

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Zo meldt de NOS:

Opnieuw dreigen er problemen bij aluminiumfabriek Aldel in Delfzijl. Werknemers gaan niet akkoord met de salarissen die de Amerikaanse eigenaar biedt. Die zijn gemiddeld 30 procent lager dan wat er vóór de sluiting werd betaald.

“We hadden er voor gewaarschuwd,” zegt Albert Kuiper van vakbond FNV Metaal. “Maar het was toch wel schrikken toen we de contracten zagen. Afhankelijk van de functie gaan mensen 400 tot 700 euro per maand minder verdienen.” […]

“Salarissen zijn in de aluminiumindustrie zeker niet de grootste bedrijfskosten,” aldus Kuiper. “Toch wil de Amerikaanse eigenaar ook daar geld op verdienen. De loyaliteit van de medewerkers krijgt een enorme knauw met wat hen nu geboden wordt.”

Ik heb zo maar het idee dat de salarissen voor het nieuwe management geen vergelijkbare achteruitgang kennen. Maar die mensen doen natuurlijk ook het echte werk.

Open artikel

Reacties (15)

#1 Jos van Dijk

Over topsalarissen hoor je nog wel eens wat. Maar de continue verlaging van het loon van de grootste groep werknemers is inmiddels van de politieke agenda afgevoerd. En de vakbond kan geen vuist meer maken.

#2 Noortje

@1 vakbonden denken te traditioneel. Het gaat niet om 3% salarisverhoging, een indivueel arbeidsconflict en CAO’s. Het gaat om vuile trucs rondom schijnconstructies, faillissementen, overnames, onttrekken van winsten, massaontslag met wederinhuur, en vergelijkbare zaken.
Dominante factor bij de vakbonden zijn mensen die niet gewend zijn aan de trucendoos van deze tijd. Om dit te doorzien moet je als vakbond sterk investeren in kennis, fiscalisten, contractenrecht, faillissementsrecht en zelfs internationaal recht, in plaats van eenvoudig ontslagrecht. Dit gevecht wordt niet op hetMalieveld uitgevochten, maar in de rechtbank. Tijd voor een vakbond nieuwe tijd.

#3 Olav

@2:

Dit gevecht wordt niet op hetMalieveld uitgevochten, maar in de rechtbank.

Hier en daar wat hoofdkantoren in de as leggen, zou ook wel eens verfrissend zijn.

/mijmeringen

#4 Bolke

Werknemers gaan niet akkoord met de salarissen die de Amerikaanse eigenaar biedt. Die zijn gemiddeld 30 procent lager dan wat er vóór de sluiting werd betaald.

EX-werknemers, Aldel is failliet geweest en iedereen is ontslagen.

Dus niemand hoeft ook maar met iets akkoord te gaan, kwestie van ’take it or leave it’, je kan ook een andere baan zoeken als het aanbod je niet aanstaat.

#5 Jos van Dijk

@2: De traditie zit vooral aan de andere kant: de lonen zo laag mogelijk houden, een inmiddels al lange traditie van werkgevers die je niet alleen via de rechtbank kunt doorbraken. Zeker niet nu de internationale concurrentie zo enorm groot is geworden, met een loonspiraal die alleen maar naar beneden gaat. Kijk eens naar de Belgen, zou ik tegen onze polderaars willen zeggen.
@4 De American way, ja, dat is precies het soort redeneringen waar vakbonden geen genoegen mee zouden moeten nemen

#6 Bolke

@5:

De American way, ja, dat is precies het soort redeneringen waar vakbonden geen genoegen mee zouden moeten nemen

Dat hoeven ze ook niet, er staat niemand achter die ex-werknemers met een pistool die hun dwingt om weer voor Aldel te gaan werken, nogmaals ze kunnen ook een andere baan zoeken.
Ze hebben namelijk geen enkele verplichting jegens Aldel (en andersom ook niet) zolang er geen contract getekend is.

Op het moment dat een bedrijf na een faillissement opnieuw begint dan is in 99 van de 100 gevallen de enige overeenkomst met het ouder bedrijf de naam en vaak wordt die ook anders.

Aldel (oud) bestaat niet meer, de (nieuwe) Aldel is een nieuw bedrijf.

#7 Karin

@2: Ja inderdaad! Ik word hier ook echt misselijk van.

#8 Bolke

@2: Die opkomst van die ’trucs’ is evenredig aan de opkomst van de macht van de werknemers.

Actie = reactie.

Werknemers gaan staken, werkgevers staken niet, die verzinnen dergelijke constructie’s, en als arbeiders te machtig worden dan verlaten werkgevers het land helemaal en door de globalisering en het internet is dat helemaal makkelijk geworden.

Welkom in de nieuwe wereld waarbij scheepsontwerpers in real-time verbonden zijn met de scheepswerf in China via het internet en wat ze vandaag tekenen in auto-CAD komt een paar weken later aan per boot vanuit China zonder dat daar ook nog een Nederlandse werknemer aan te pas komt voor de rest.

#9 Noortje

@8 dit zijn echt trucs. Dit is de grens van de wet opzoeken. Hier zit een groot team aan juristen en fiscalisten op te broeden. Heb je de link uit https://sargasso.nl/aldel-het-failliet-van-het-grootverbruikersconsortium/ gelezen? (Winstuitkeringen). Dit is de tent leegeten en dan in afgeslankte vorm door. Machtmiddel richting medewerkers (arbeidsvoorwaarden, ontslagen), machtsmiddel richting NL overheid (energieinkoop). Jammer dat bij bedrijven strafrecht zo lastig toe te passen is en je vooral burgerlijk recht moet toepassen.

Ik heb overigens een zekere bewondering voor wie dit soort dingen weet uit te denken, net als een bankoverval of moord, die zo ingenieus is dat de dader nooit gepakt wordt. Maar ethiek is ver te zoeken.

#10 Bolke

@9: Ja zeker heb ik die gelezen en blijkbaar is het legaal.

Als de overheid er niks aan doet dan kan je het bedrijven moeilijk kwalijk nemen dat ze er gebruik van maken, als jij door een maas in de wet ineens 50% minder belasting hoeft te betalen dan ga jij dat ook doen.

En het probleem van de overheid is dat als je alles dichttimmert de bedrijven uiteindelijk gewoon helemaal vertrekken uit Nederland en kom niet aan met de opmerking : “mooi dat ze vertrekken want dat soort bedrijven hoeven we niet”, zo werkt dat dus niet, die bedrijven behouden hun marktaandeel maar gaan die dan bedienen vanuit het buitenland zodat we hier in Nederland uiteindelijk niks overhouden.

Het is gewoon kiezen uit 2 kwaden.

Simpel voorbeeld van die scheepswerf, de ruw-bouw van de schepen werd gedaan in China en de afbouw in Nederland mbv poolse werknemers, ze kregen zoveel tegenwind van de vakbonden dat ze polen gebruikten ipv Nederlanders dat de beslissing is genomen om ook de afbouw naar China te verplaatsen, gevolg is dat er nu geen enkel schip meer wordt afgebouwd op die werf en die toko gaat sluiten, dus nu staan ook die Nederlanders die daar als opzichter werkten ook op straat staan.

Het zelfde geld voor Aldel, als de vakbonden nu zoveel tegen gas gaan geven dan loop je het risico dat die investeerder zegt dat het de moeite niet waard is en Aldel niet opnieuw gestart wordt en dan heb je met zijn alles dus niks.

En dat kan je verschrikkelijk vinden maar het is een ’take-it-or-leave-it’-deal.

#11 Krispijn Beek

@10 ik zou niet eens weten of er mazen in de wet zijn waardoor ik minder zou hoeven betalen. Ik vind dat ik via de belasting mijn bijdrage dien te leveren aan collectieve voorzieningen.

Het gaat me ook niet om dat de overheid alles ‘volledig moet dichttimmeren’, wel dat het evenwicht tussen bedrijven en particulieren inmiddels ver zoek is. Waar het moederbedrijf van Aldel de oude boedel failliet kan laten gaan en binnen 12 maanden met een schone lei kan beginnen, kost het de gemiddelde particulier 3 tot 5 jaar om via een schuldsaneringstraject met een schone lei te beginnen.

En zo vrij zijn die werknemers niet. Ik vermoed dat ze sollicitatieplicht hebben vanuit de ww en dat niet ingaan op het bod van het nieuwe Aldel gevolgen kan hebben voor de (hoogte van de) ww uitkering. Veel werkgelegenheid is er niet in de regio als ik de verhalen over aantallen sollicitaties lees en door eigen huis en/of werk van de partner zijn veel oud-werknemers gebonden aan de regio.

#12 Noortje

@10

En het probleem van de overheid is dat als je alles dichttimmert de bedrijven uiteindelijk gewoon helemaal vertrekken uit Nederland en kom niet aan met de opmerking : “mooi dat ze vertrekken want dat soort bedrijven hoeven we niet”, zo werkt dat dus niet, die bedrijven behouden hun marktaandeel maar gaan die dan bedienen vanuit het buitenland zodat we hier in Nederland uiteindelijk niks overhouden

Het ligt toch wat genuanceerder. Ten eerste gaat dit niet om een jaarlijks terugkerende geheel, zoals de vennootschapsbelasting. Daar speelt heel duidelijk dat wanneer Ierland betere voorwaarden biedt, de afweging gemaakt wordt tussen de kostenvanverhuizen, andere gunstige/ongunstige voorwaarden en de lagere belasting op winst. Dat loont, wanthet is een jaarlijks terugkerende feest.
Ten tweede is het niet zo dat bedrijven aan regels binden, direct leidt tot vertrek. Het is de natuur van bedrijven om te zoeken naar ruimte in regelgeving. Sommigen zijn er beter in dan anderen. De laatste tijd zie je heel veel ruimte zoeken op ondernemings- fiscaal en faillissementsrecht. Denk ook aan de Luxemburg route. Dat betekent echter niet dat alle ruimte er maar moet zijn. Dat is wat corporate bedrijven wel graag willen en waar ze in communicatie op aansturen. Weet je het vertrek nog van Starbucks uit Nederland? “Vanwege de regelgeving in Nederland” werd gezegd. Onzin, gewoon een CEO uit de UK die liefst dicht bij zijn hometown wilde werken. Oneigenlijke argumentatie om de overheid onder druk te zetten.

Aldel naar het buitenland? Mwao kans is klein. Zeer kapotaalsintensieve industrie. Kosten zijn hoog om dat elders op te bouwen. Kans is groter dat er geen doorstart plaatsvind, maar in the first place, de kans dat die tent failliiet zou zin gegaan was een stuk kleiner wanneer de financiele middelen meer binnen de bedeijfsmuren gebleven zouden zijn. Dat laatste zou regelgeving voor moeten zijn.

ESTRO naar buitenland? Onzin. Met 30.000 kinderen hier, is dat onverplaatsbaar. Hooguit is een optie een brievenbusfirma elders op te zetten. Jammer, dan missen we de venootschapsbelasting, maar de arbeid blijft hier.

Starbucks leert dat we niet altijd de oren moeten laten hangen naar de uitspraken van ondernemingen. En jouw redenering leidt tot een glijdende schaal: alle regelgeving maar weg. En ik kan je op een briefje geven dat dat leit tot een vestiging in Nederland, maarnul betaling aan de belastingpot en nog meer van dit soort trucs, die uiteindelijk schadelijk zijn voor de NL Economie.

In Nederland wordt overigens al jaren en jaren gevraagd om vermindering regeldruk en vereenvoudiging van regels. Niet alleen door corporates, maar ook door het MKB (=ruim 70% werkgelegenheid). De overheid belooft keer op keer dit aan te passen, maar doet het niet. MKB Nederland heeft hier onderzoek naar gedaan en noemt administraieve lasten, zoals rapportages, registraties, keuringen, logboeken, vergunningen, meldingen, financiële administraties, risico-inventarisaties en ga zo maar door.

Uit ervaring kan ik zeggen dat de regelgeving bij een langdurig zieke zo complex is dat je slapeloze nachten krijgt van de angst een foutje te maken. Alle administratieve en registratieve verplichtingen zijn groot als je je aan de regeltjes wilt houden. met name in productieomgevingen is de regeldruk geen kattepis (hoewel ik niet bestrijd dat regels nodig zijn om medewerkers te beschermen hoor).

Te veel en te complexe regelgeving die dagelijks impact heeft op de bedrijfsvoering raakt gezonde bedrijven die geen trucendoos hebben. Of Willen hebben @Krispijn. Maak hier als overheid een slag in, zorg dat overdreven regels en rapportages aangepast en vereenvoudigd worden, en scherp regels rondom zaken als ESTRO en Aldel aan. Dan perken we de excessen, incidenten en boevenstreken in, maar zorgen we voor minder kosten voor 99% van de bedrijven in Nederland. Kijken wie er dan nog weg gaat naar het buitenland. Die 1% die weg gaat heeft dan in elk geval niet de tent leeggevroten voordat er een faillissement is (Aldel).
(Sorry voor tupos, ipads en lang stuk gaan niet goed samen)

#13 bolke

Dat betekent echter niet dat alle ruimte er maar moet zijn.

Dat zegt ook niemand, te veel ruimte is niet goed, maar te weinig ook niet.

#14 gronk

gevolg is dat er nu geen enkel schip meer wordt afgebouwd op die werf en die toko gaat sluiten

Denk eens even iets verder door. Wat je ziet is dat arbeid verplaatst wordt naar lagelonenlanden. Het verlies aan ‘kwaliteit’ wordt voor lief genomen. Dat gaat in eerste instantie prima, tot de lonen in het lagelonenland gaan stijgen. Al snel moet er worden uitgeweken naar een nog lagerlonenland.

Maar op een gegeven moment zijn de lagelonenlanden op. Je ziet nu al dat China wordt ingewisseld voor ‘mainland china’, met alle gedoe van dien, of voor vietnam.

Je hebt natuurlijk nog wat wisselkoersfluctuaties, maar ik zie het echt niet gebeuren dat wisselkoersen in vijf jaar tijd 50-100% dalen en dat een bedrijf in die tijd besluit om z’n hele productie over te zetten naar dat land; tenslotte zijn landen waar de munt 50-100% van varieert in waarde niet bepaalt de meest stabiele landen, en ook niet de landen met het meest fantastische rechtssysteem. Etcetera.

Ik geef het neoliberale sprookje nog 20 jaar, en daarna zul je zien dat ze gaan bleren dat ‘mensenrechten te duur zijn’. Voor zover ze dat nu al niet doen.

#15 Toko Senang

@14: feit is dat er in Nederland geen grote schepen meer kunnen worden gebouwd. Er is simpelweg geen kennis meer om dit te doen. En kennis dan in de vorm van technici, gespecialiseerde lassers, draaiers etc. Bij de bouw van de grote elektriciteitscentrale’s in Eemshaven en de Maasvlakte waren de meeste technische,specialisten afkomstig uit alle delen van Europa. En erg weinig Nederlanders.

Dat de lage lonenlanden verdwijnen/verschuiven zie je al in het Midden Oosten. 20 jaar geleden waren Indiërs tweederangs lage loonslaven. Nu is de vraag in India naar kenniswerkers gestegen en komen ze alleen voor een beter salaris en vormen ze een concurrentie voor westerse expats. Ik voorzie nog eens een Midden Oosten waar de Arabieren zelf zullen moeten werken, iets dat ze al decennia zijn verleerd.

Terug naar het topic. Dat Aldel weg ging lag aan de hoge energie prijzen. Het was toch beleid om energie intensieve bedrijven te weren? Dat Aldel weggaat is dan ook een logisch gevolg. En erg sneu voor de veelal oudere werknemers die weinig kans maken op een nieuwe functie. Die hebben natuurlijk de keus om een nieuwe functie met een lager salaris te weigeren, maar dat is dan vast de laatste functie die ze krijgen aangeboden. Dan zien we een van de weinige voordelen van ons progressieve belastingstelsel, dat bij salarisverhoging er meer netto overblijft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*