Goedkope olie niet voordelig voor het klimaat

Goedkope corona-olie en de ongewisse gevolgen voor het klimaat

Ties Joosten schrijft voor Follow the Money:

‘De ruzie tussen Saudi-Arabië en Rusland is nog niet bijgelegd, het coronavirus nog niet uitgewoed, en er zijn enorme voorraden die de olieprijs voorlopig zullen dempen. Een lage prijs lijkt aan de productiekant (upstream) gunstig voor het klimaat, omdat vervuilende schalieolie uit de markt wordt gedrukt. Maar het verbruik (downstream) wordt goedkoper, en dat is nadelig omdat daarmee de terugverdientijd van energie-efficiënte maatregelen langer wordt. Bovendien reageren oliebedrijven op crises meestal met bezuinigingen en dat is zeker iets om in de gaten te houden. De strijd tegen klimaatverandering wordt dan al gauw het kind van de rekening.’

Open waanlink

  1. 1

    Een ander citaat uit het artikel:

    Amerikaanse schalieolie is bijvoorbeeld relatief duur. Voor de winning worden ondergrondse aardlagen hydraulisch gekraakt (fracking), waarna de olie eruit wordt gehaald. Er moeten telkens nieuwe boorputten worden geslagen, wat de winning erg kostbaar maakt. Het omhooghalen van een vat schalieolie kost gemiddeld zo’n 50 dollar; het winnen van een vat olie in Saudi-Arabië gemiddeld slechts 10 tot 20 dollar. Bij de huidige lage olieprijs is schalieoliewinning dus niet vol te houden. Inmiddels zitten verschillende Amerikaanse bedrijven dan ook in de problemen …..
    Dat deze methode van oliewinning dankzij de lage olieprijs nu in de problemen komt, lijkt vanuit klimaatperspectief dus een gunstige ontwikkeling.

    En een tweede citaat:

    Overal ter wereld worden nu grote voorraden aangelegd, die volgens Hans van Cleef, senior energie-econoom bij de ABN Amro, als een plafond boven de markt hangen. Hij verwacht dat de olieprijs hierdoor zeker tot eind 2021 onder de 50 dollar per vat blijft.
    Vanzelfsprekend raakt dit de winstgevendheid van oliebedrijven en daar reageren ze nu al op.
    Shell stopt wel met het terugkopen van de eigen aandelen en snijdt daarnaast in de investeringen; die worden dit jaar met 5 miljard dollar teruggebracht, zo’n 20 procent van het totale investeringsprogramma van 25 miljard dollar. BP en Total kondigden vergelijkbare bezuinigingsoperaties aan, waarbij BP aantekent dat een deel van de bezuinigingen in de Amerikaanse schalieolievelden zal landen. Saudi Aramco brengt zijn investeringsuitgaven zelfs terug met 25 tot 29 procent.

    Oliemaatschappijen schrappen investeringen in nieuwe olie- en gasprojecten. Dat is op de lange termijn heel gunstig voor de CO2-uitstoot. De moeilijk winbare olie blijft de komende jaren in de grond. En als die olie ooit nog gewonnen gaat worden, dan is er in elk geval sprake van een “flattened curve”, een lagere CO2-uitstoot dan de afgelopen jaren werd voorzien.

  2. 2

    @1: [ een lagere CO2-uitstoot dan de afgelopen jaren werd voorzien. ]
    Niet als het aan Trump ligt.

    “Under the new standard, which could be implemented as soon as this spring, the U.S. auto fleet would emit nearly additional 1 billion metric tons of carbon dioxide over their lifespans on the road than they would under the existing rule. That’s nearly the annual emissions of Japan, the world’s fifth-largest source of planet-heating carbon dioxide.”

    https://www.huffpost.com/entry/trump-auto-emissions_n_5e834685c5b6d38d98a50868

  3. 5

    Gelukkig heeft president Trump dit ook begrepen en is aan het twitteren geslagen. Het gevolg is dat de olieprijs weer net zo hard omhoog spuit als een Texaanse oliebron. Dat zou de man eens vaker moeten doen. Een dag zonder tweet is een dag niet geleefd. De wereld ziet er meteen een stuk beter uit. Grondstoffen als olie reageren heel heftig op allerlei nieuws en ontwikkelingen. Als het virus is uitgewoed zal de economie zich snel herstellen. Al die vliegreizen die zijn geannuleerd zullen snel worden ingehaald.

  4. 6

    @5: [ Al die vliegreizen die zijn geannuleerd zullen snel worden ingehaald. ]
    Je bedoelt dat het aantal vliegreizen weer snel op het oude niveau zal terugkeren?
    Want alle geannuleerde vliegreizen alsnog uitvoeren/inhalen kan niet. Daar heb je niet genoeg vliegtuigen voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren