50.000 in de afgelopen jaren.
En blijkbaar accepteren we dit soort georganiseerde diefstal van de overheid:
De junk steelt, de gemeente ‘neemt in beslag’ hoor ik u zeggen. Voor de gedupeerde burger komt het op hetzelfde neer. De gemeente heeft geen bestemming voor haar buit en verhandelt ze naar handelaren. Is dat moreel juist? De gemeente is blind doorgeslagen in zinloos repressiebeleid. Er lijkt daarbij sprake van glijdende normvervaging, waarin de autoriteiten het onderscheid tussen ‘mijn en dijn’ zijn kwijt geraakt. De burger staat hier machteloos.
Reacties (20)
De ervaring van de schrijver is mijlenver verwijderd met de mijne. Ik kom dagelijks op het CS en je ziet gewoon dat heel veel fietsen buiten de rekken gewoon zo neergezet zijn dat ze gewoon bijna een openbaar gevaar opleveren. Niet meer dan terecht dat dat soort geparkeerde fietsen van asociale plorken weggehaald worden. Ik zet mijn fiets als er geen ruimte meer is ook wel eens erbuiten, maar op een fatsoenlijke, nette manier en nog nooit is mijn fiets verwijderd. Is, bot gezegd, de schrijver van het stuk soms zo’n asociaal figuur die dat niet doorheeft van zichzelf en de schuld van zijn verwijderde fietsen dan maar bij iemand anders legt?
Ook mijn ervaring met fietsen in Amsterdam is niet in overeenstemming met wat de auteur van dit stuk schrijft. Mijn fiets is ettelijke malen ontvreemd, maar zeker nog nooit door gemeente. Ik zou graag anders willen rapporteren, want, fuck the man, maar in dit geval gewoon niet waar.
En doet de gemeente niks dan komt dezelfde man met een artikel over de gemeente die zomaar toelaat dat overal maar fietsen staan. Dat is toch geen gezicht? Neoliberale regering die zomaar even de opruimingsdienst wegbezuinigd.
Maar op Sloterdijk station bijvoorbeeld zijn er zoveel zwerffietsen, het is niet normaal dat men er zoveel zolang achterlaat.
De enige reden dat de gemeente je fiets weghaalt is als die nooit gebruikt wordt en daarmee waardevolle stallingsruimte bezet houdt en als die gestald wordt op een plek waar de gemeente dat niet wil hebben, en meestal is dat met een goede reden.
Het is best een stevig dilemma voor gemeenten, aan de ene kant heb je liever dat mensen fietsen dan met de auto gaan, aan de andere kant zorgen die grote hoeveelheid fietsen (en de manier waarop mensen daar mee omgaan) wel voor allerlei problemen (voetgangers bijvoorbeeld).
Er staan bij CS overal borden dat je geacht wordt je fiets in een rek te plaatsen (en dat ie anders verwijderd wordt). Daar kun je het niet mee eens zijn, maar je bent wel gewoon gewaarschuwd. Soms moet je dus gewoon je fiets iets verder van het CS zetten. Dat is kennelijk te veel moeite voor meneer.
Ook vind ik het woord ‘fietsenrazzia’s’ dat de auteur gebruikt behoorlijk onsmakelijk voor iemand die doet alsof ie nogal ‘sociaal geëngageerd’ is.
In Gent hebben ze onlangs geïnvesteerd in voldoende plaatsen om fietsen te parkeren. Voorwaarde is wel dat je ze in de rekken zet en niet langer dan drie weken parkeert. Dat lijken mij uitstekende voorwaarden. Doe je dat niet, dan worden ze verwijderd en kan je de fiets ergens anders in een stalling terugvinden. Het beleid is dus eigenlijk gelijk aan dat in Amsterdam.
Ik vind het echt een enorme verbetering en het systeem is volstrekt duidelijk, eerlijk en de kans dat mijn fiets wordt gemolesteerd is significant afgenomen.
Ik sta er ver van af, dus kan er geen zinnig woord over zeggen, maar wel een vraag dan. Wordt er nagedacht over het probleem van (te)veel fietsen bij het CS?
@8
Er wordt ook geschoond. Sticker op je fiets (als ie gammel is) en als je dan twee(?) weken later hem nog niet hebt opgehaald dan wordt ie weggehaald. De fietsenflat is er natuurlijk neergelegd.
En zo groot is het probleem nou ook weer niet. In principe kun je in een straal van 200 meter altijd je fiets wel kwijt. Ik word ook nogal moe van al het gezeik van mensen. Jezus waar maak je je nou zo druk om. Zeker een fucking theaterkunstenaar, je gaat mij niet vertellen dat hij altijd vliegende haast heeft.
Ok, dus even wat verder fietsen en je kunt ‘m normaal kwijt. Lijkt met helemaal niet onredelijk. Zeker gezien hoe ik vroeger enkele kilometers verderop moest parkeren om een auto kwijt te kunnen en ik me slechts druk maakte over de tijd die het in beslag nam.
@8: Het probleem is eigenlijk dat er niet tegenop te knippen valt. De meeste partijen (en ook zeker winkelstraatverenigingen etc) willen meestal nog meer handhaving, maar dat kost per fiets ook gewoon geld (lees: niet alle kosten voor het weghalen worden doorberekend in het bedrag dat je moet betalen om je fiets terug te krijgen in het desolate Westpoort).
Ik woon niet in Amsterdam, dus ik moet jullie maar op je woord geloven dat dit alleen de meest asociaal neergepleurde fietsen betreft, maar 50.000 per jaar? Zijn er dan zó veel asocialen in onze hoofdstad, of is er een tekort aan parkeerruimte?
In Maastricht is sprake van strenger beleid: Daar worden gewoon letterlijk alle fietsen verwijderd uit het centrum (tenzij ze in de veel te schaarse fietsenrekken staan), ongeacht of sprake is van zoals #1 het stelt “openbaar gevaar”. De gemeente is daar overigens voor op de vingers getikt. Als fietsen ergens aan een ketting staan en geen direct gevaar opleveren, is doorknippen van de ketting verboden, of anders ten koste van de gemeente (ik meen standaard €25 schadevergoeding), vanwege vandalisme. De diefstal wordt overigens wel nog toegestaan, maar in Maastricht kun je je fiets dan ook gratis reclameren, dus er is geen sprake van de Amsterdamse maffiapraktijken.
@12 Het kan ook gaan om de overschrijding van een maximale parkeerperiode, of simpelweg om het buiten de rekken plaatsen van de fietsen op sommige locaties zoals stations. Ik weet niet hoelang ze dit beleid al voeren, maar mocht het relatief nieuw zijn dan kijk ik niet op van 50.000 fietsen.
Zie ook: http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/fiets/fietsdepot/
Dit is gewoon een exponent van de typische randstedelijke fietsmentaliteit: zonder licht, overal door rood, nooit richting aangeven, krankzinnige inhaalacties en overal dat barrel neerzetten waar je maar wilt.
Op mijn motorreizen met Daan door zuidamerika zag ik dat het ook anders kan.
Hihihi
De boze schrijver beweert dat er geen vrije plekken zijn rond het CS. Dit is onzin, ik denk dat hij bedoelt dat hij te beroerd is om een paar honderd meter te lopen om zijn fiets kwijt te kunnen.
Ik heb de gouden tip voor de boze schrijver: als hij nou zorgt dat hij vlak achter de fietsenknippende handhavers aan loopt is een vrij plekje al snel verzekerd!
Want juist doordat ze fietsen die er al lang staan weg te roesten (termijn is bij mijn weten overigens een maand nadat je een sticker op je fiets hebt gekregen. Ik kom er 4x per week en heb in de afgelopen twee jaar 1x zo’n sticker gescoord, dus de termijnen en frequenties lijken mij alleszins redelijk) worden die felbegeerde parkeerplekken voor de boze schrijver vrij gehouden!
Het beleid rond CS is recent een stuk strenger geworden. Ik had een mooi vast plekje aan een regenpijp op de rand van het controle gebied. Gebruikte dat al 2 jaar, stond niemand in de weg, maar ik kon ‘m laatst dus ook ophalen in de middle of nowhere :(
Er is wel wat voor te zeggen dat je geen uitzonderingen maakt, maar de communicatie kan w.m.b. wel wat beter.
Ze hadden wel keurig m’n ketting aan het eind ingekort, dus die is nog in gebruik. Ben nu ’s ochtends wel veel meer tijd kwijt met het zoeken van dat 1ne vrij plekje in de rekken :(
De methode met hangertjes eraan en als ze er een tijdje later nog staan dan betekent dat de fiets in al die tijd niet is gebruikt, dat vind ik een betere methode. Want ik hoor veel te veel van mensen van wie de fiets onterecht is weggehaald. Is je fiets niet vastgeketend, dan wordt hij door iemand anders ingeruild voor zijn fiets en in het fietsenrek geplaatst.
@12
Er is altijd een gebrek aan fietsenstallingen in een Nederlandse stad, vooral rond stations. Je zou een stalling van 10 verdiepingen moeten maken en dan nog staat de stalling uiteindelijk vol met achtergelaten wrakken en fietsen van mensen die een halfjaar naar het buitenland gaan en besluiten hun fiets al die tijd in de stalling te laten staan. Andere steden doen hier wat aan op de methode die @19 beschrijft. Als Amsterdam dat niet doet lijkt het er inderdaad op dat Amsterdam gewoon een lucratieve bron van inkomsten heeft aangeboord.