Het maximale geluidsniveau kan natuurlijk gewoon gereguleerd worden, in Vlaanderen is het maximale toegestane volume ’s nachts sinds de omzendbrief van 2011 beperkt tot 39 decibel, wat zo ongeveer het geluidsniveau in een slaapkamer is.
Om maar te zeggen dat het niet zomaar mogelijk is de zne windmolen met de andere te vergelijken.
#2
Bismarck
En dat van vliegvelden?
#3
Bolke
@2,
Als er net zoveel vliegvelden als windmolen parken zouden zijn dan heb je een punt.
@Jules: die geluidsbeperking heeft ongetwijfeld beperkingen op de opbrengst. En ik vraag me af of de rekenaars dat meenemen bij het bepalen van de haalbaarheid (dat zijn typisch details die ‘oh oeps’ even over het hoofd gezien worden.)
#5
Bolke
@4, en wij (in de dun bevolkte gebieden) willen ook geen windmolens, als mensen in de stad groene energie willen hebben dan zetten ze zelf maar zo’n ding op het dak.
#6
su
@5: Dat blijft een nimby standpunt. Want waarom is de geluid van een windmolenpark onacceptabel, en die van een ringweg wel?
#7
Bolke
@6, het geluid van een ringweg vind ik ook niet acceptabel, daarom woon ik dan ook niet in de buurt van een ring weg.
#8
Bismarck
@3: Ik durf wel aan dat Schiphol op zijn eentje wel een groter gebied geluidsvervuilt dan alle windmolenparken op Nederlandse bodem samen. Dat nog even los van het feit dat windmolens vooral neer worden gezet in gebieden met een lage bevolkingsdichtheid, waar Schiphol midden in de Randstad is neergelegd.
#9
jules
@Inca
geen flauw idee, ik heb niets met windmolens. Een producent heeft me onlangs verteld dat die nieuwe norm er was, en hij stelde dat de technologische vooruitgang vergevorderd is om de norm te kunnen halen.
#10
Anton
Doet me denken aan een oud gedichtje:
Een mens lijdt het meest.
Door het lijden dat hij vreest.
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft meer te dragen.
Dan god te dragen geeft.
Kwestie van norm bijstellen, zodat deze voldoet aan de internationale adviezen. Zorgen dat er lokaal draagvlak is, bv door de omgeving mee te laten profiteren van de opbrengsten van de windmolen.
Gezien het geluid kun je een windmolen prima kwijt in lawaaiige omgevingen. Bv bij snelwegen of havens.
#13
Henk Daalder Windparken Wiki
Ik vind dit geen valide onderzoek.
Nergens lees ik wat de relatie is tussen de windmolens en de onderzochte inwoners.
Overlast van geluid zit tussen de oren en is aangepraat.
Honderden boeren gezinnen wonen al jaren naast hun molen op het boeren erf, en hebben geen klachten.
4 miljoen Nederlanders wonen in te veel verkeerslawaai, maar hun klachten zijn niet relevant.
Overigens is dat verkeerslawaai minstens 10 dB harder dan het maximale windmolen geluid.
Als geluid echt schadelijk was dan hadden mensen niet aan de kust geleefd, want dat verdomde branding geluid, daar ga je dood aan.
Idem het geluid van populieren, dat is veel luider dan dat van windmolens.
Waarom zijn er geen klachten over lawaai overlast van de branding en populieren?
Of verkeer in stille gebieden?
Waarom gunnen we de inwoners in een windmolen gebied niet een eerlijk voordeel?
Als je bij de snelweg woont, heb je ook het voordeel van bereikbaarheid.
DDe overheid die dit dom neoliberaal op blijft lossen, maakt zijn maatschappij kapot
Reacties (13)
Het maximale geluidsniveau kan natuurlijk gewoon gereguleerd worden, in Vlaanderen is het maximale toegestane volume ’s nachts sinds de omzendbrief van 2011 beperkt tot 39 decibel, wat zo ongeveer het geluidsniveau in een slaapkamer is.
Om maar te zeggen dat het niet zomaar mogelijk is de zne windmolen met de andere te vergelijken.
En dat van vliegvelden?
@2,
Als er net zoveel vliegvelden als windmolen parken zouden zijn dan heb je een punt.
En dus niet midden in dichtbevolkt gebied.
@Jules: die geluidsbeperking heeft ongetwijfeld beperkingen op de opbrengst. En ik vraag me af of de rekenaars dat meenemen bij het bepalen van de haalbaarheid (dat zijn typisch details die ‘oh oeps’ even over het hoofd gezien worden.)
@4, en wij (in de dun bevolkte gebieden) willen ook geen windmolens, als mensen in de stad groene energie willen hebben dan zetten ze zelf maar zo’n ding op het dak.
@5: Dat blijft een nimby standpunt. Want waarom is de geluid van een windmolenpark onacceptabel, en die van een ringweg wel?
@6, het geluid van een ringweg vind ik ook niet acceptabel, daarom woon ik dan ook niet in de buurt van een ring weg.
@3: Ik durf wel aan dat Schiphol op zijn eentje wel een groter gebied geluidsvervuilt dan alle windmolenparken op Nederlandse bodem samen. Dat nog even los van het feit dat windmolens vooral neer worden gezet in gebieden met een lage bevolkingsdichtheid, waar Schiphol midden in de Randstad is neergelegd.
@Inca
geen flauw idee, ik heb niets met windmolens. Een producent heeft me onlangs verteld dat die nieuwe norm er was, en hij stelde dat de technologische vooruitgang vergevorderd is om de norm te kunnen halen.
Doet me denken aan een oud gedichtje:
Een mens lijdt het meest.
Door het lijden dat hij vreest.
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft meer te dragen.
Dan god te dragen geeft.
Plek zat: Noordzee, Afsluitdijk, havengebied A’dam R’dam & industrieterreinen…Noorderhaaks Richel Griend Rif Engelsmanplaat Simonszand Rottumerplaat Rottumeroog Zuiderduintjes
Kwestie van norm bijstellen, zodat deze voldoet aan de internationale adviezen. Zorgen dat er lokaal draagvlak is, bv door de omgeving mee te laten profiteren van de opbrengsten van de windmolen.
Gezien het geluid kun je een windmolen prima kwijt in lawaaiige omgevingen. Bv bij snelwegen of havens.
Ik vind dit geen valide onderzoek.
Nergens lees ik wat de relatie is tussen de windmolens en de onderzochte inwoners.
Overlast van geluid zit tussen de oren en is aangepraat.
Honderden boeren gezinnen wonen al jaren naast hun molen op het boeren erf, en hebben geen klachten.
4 miljoen Nederlanders wonen in te veel verkeerslawaai, maar hun klachten zijn niet relevant.
Overigens is dat verkeerslawaai minstens 10 dB harder dan het maximale windmolen geluid.
Als geluid echt schadelijk was dan hadden mensen niet aan de kust geleefd, want dat verdomde branding geluid, daar ga je dood aan.
Idem het geluid van populieren, dat is veel luider dan dat van windmolens.
Waarom zijn er geen klachten over lawaai overlast van de branding en populieren?
Of verkeer in stille gebieden?
Waarom gunnen we de inwoners in een windmolen gebied niet een eerlijk voordeel?
Als je bij de snelweg woont, heb je ook het voordeel van bereikbaarheid.
DDe overheid die dit dom neoliberaal op blijft lossen, maakt zijn maatschappij kapot