Rekenen wordt een verplicht onderdeel van het eindexamen.
0
Reacties (7)
#1
Bismarck
Zonder rekenmachines dan? Op de universiteit kom ik nog geregeld mensen tegen die bij 5/2 een rekenmachine pakken, of die zwaar onder de indruk zijn dat 0,12/0,3 me uit het hoofd lukt nog voordat zij het ingetypt hebben.
#2
pedro
Volgens mij is een schrijftoets veel belangrijker.
#3
Teun
Ik weet dat ik een beetje als ouwe lul over kom, maar gooi gewoon die rekenmachines het raam uit. Vooral die grafische krengen.
@4: Als iemand die op een lab heeft gewerkt met stagiairs die niet kunnen rekenen, kan ik je dat zo uitleggen:
– Een rekenmachine is niet altijd bij de hand, vaak ligt hij net op het andere bureau. Als je die moeten halen voor 0,12/0,3 kost dat veel extra tijd (en levert dat irritatie op bij de stagebegeleider.)
– Wie uit zijn hoofd rekent weet beter wat hij aan het doen is; je hebt letterlijk in je hoofd wat er ongeveer uit moet komen. Rekenen op de rekenmachine is vaak als een kip zonder kop getallen intoetsen met geen enkel idee vooraf van de verwachte uitkomst, met fouten als gevolg (vooral de verkeerde kant op rekenen bij verdunningen maken komt vaak voor.)
Plus als je het getal later nog een keer nodig hebt heb je het veel beter onthouden als je het zelf uitgerekend hebt.
#7
Bismarck
@4: Omdat iemand die zulke simpele sommetjes in een rekenmachientje tikt klakkeloos het antwoord overneemt, ook als hij/zij een tikfout gemaakt heeft (stel per ongeluk 5/3 aangeslagen, dan is 5/2 gewoon 1,66, afronden doen ze meestal ook verkeerd, omdat niet bij ze opkomt dat 5/2 meer moet zijn dan 4/2 = 2). Bovendien is het een vrij goede voorspeller voor niet om kunnen gaan met rekenregels, waardoor ze bij formules geheid de mist in gaan (en hun antwoorden bovendien niet kunnen controleren).
Daarnaast wat #5 zegt, omdat het vaak sneller uit het hoofd gaat dan met rekenmachine.
Reacties (7)
Zonder rekenmachines dan? Op de universiteit kom ik nog geregeld mensen tegen die bij 5/2 een rekenmachine pakken, of die zwaar onder de indruk zijn dat 0,12/0,3 me uit het hoofd lukt nog voordat zij het ingetypt hebben.
Volgens mij is een schrijftoets veel belangrijker.
Ik weet dat ik een beetje als ouwe lul over kom, maar gooi gewoon die rekenmachines het raam uit. Vooral die grafische krengen.
Kan iemand me zeggen waarom uit het hoofd kunnen rekenen zo belangrijk is, zeker als er altijd een rekenmachine bij de hand is?
@4: Als iemand die op een lab heeft gewerkt met stagiairs die niet kunnen rekenen, kan ik je dat zo uitleggen:
– Een rekenmachine is niet altijd bij de hand, vaak ligt hij net op het andere bureau. Als je die moeten halen voor 0,12/0,3 kost dat veel extra tijd (en levert dat irritatie op bij de stagebegeleider.)
– Wie uit zijn hoofd rekent weet beter wat hij aan het doen is; je hebt letterlijk in je hoofd wat er ongeveer uit moet komen. Rekenen op de rekenmachine is vaak als een kip zonder kop getallen intoetsen met geen enkel idee vooraf van de verwachte uitkomst, met fouten als gevolg (vooral de verkeerde kant op rekenen bij verdunningen maken komt vaak voor.)
Plus als je het getal later nog een keer nodig hebt heb je het veel beter onthouden als je het zelf uitgerekend hebt.
@4: Omdat iemand die zulke simpele sommetjes in een rekenmachientje tikt klakkeloos het antwoord overneemt, ook als hij/zij een tikfout gemaakt heeft (stel per ongeluk 5/3 aangeslagen, dan is 5/2 gewoon 1,66, afronden doen ze meestal ook verkeerd, omdat niet bij ze opkomt dat 5/2 meer moet zijn dan 4/2 = 2). Bovendien is het een vrij goede voorspeller voor niet om kunnen gaan met rekenregels, waardoor ze bij formules geheid de mist in gaan (en hun antwoorden bovendien niet kunnen controleren).
Daarnaast wat #5 zegt, omdat het vaak sneller uit het hoofd gaat dan met rekenmachine.