De hardwerkende Nederlander wordt weer eens gepakt

Nu.nl:

De VVD heeft harde kritiek op de plannen van partijgenoot en staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor de fiscale bijtelling van leaseauto’s.

Volgens de liberalen in de Kamer gaan de voorstellen van Wiebes veel te ver, wordt de elektrische auto te veel bevoordeeld, de leaserijder benadeeld en daarmee de ”hardwerkende Nederlander gepakt”.

Je kunt van de VVD zeggen wat je wilt, maar dit soort dingen doen ze boodschapstechnisch erg goed. Ze laten duidelijk zien dat ze ten bedrage van maximaal een paar duizend euro opkomen voor de leaserijder/’hardwerkende Nederlander’. En dan heb je het bovendien over uitgaven die mensen zich kunnen voorstellen en die ze direct in de portemonnee voelen.

Dat is een mooie afleiding van het gegeven dat – als het aan de VVD ligt – de arbeidspositie van ‘de hardwerkende Nederlander’ steeds verder wordt uitgekleed en dat financiële instellingen zo min mogelijk in de weg moet worden gelegd om opnieuw een crash als in 2008 te kunnen veroorzaken.

Hoewel de potentiële schade voor ‘de hardwerkende Nederlander’ door laatstgenoemde zaken aanzienlijk groter zal zijn, gaat het wel over variabele en potentiële bedragen die mensen nog niet in het huishoudboekje kunnen invullen. En dan boeit het blijkbaar minder.

Dat geklaag over het ‘bevoordelen van elektrische auto’s’ is, tenslotte, nog een mooi detail voor de klimaatfantasten.

Open waanlink

  1. 2

    Het is toch ook belachelijk voor woorden dat de ene groep die niet elektrisch kan rijden mag opdraaien voor een andere groep die in de luxe positie is om elektrisch te rijden.

    M.A.W. de dieselrijdende leaserijder die diesel rijd om het onmogelijk is om de diesel te vervangen voor elektrisch mag het geld ophoesten om de tesla rijdende forens te spekken.

  2. 3

    @2: bolke begrijpt het duidelijk weer eens niet. De door jou genoemde Tesla bijvoorbeeld heeft een dusdanige autonomie dat het wel mogelijk is dagelijks soortgelijke afstanden af te leggen als in een diesel. Veel mensen blijken bovendien een dagelijkse afstand af te leggen die met een 100 maar oude elektrische auto al afgelegd kon Worden!

  3. 4

    @3: De meeste lease rijders rijden vaak meerdere stukken en niet enkel woon-werk en er zijn bij lange na niet genoeg laadpunten in Nederland, dus nee elektrisch is echt nog geen alternatief voor de meeste lease rijders.

  4. 5

    @4: fiscale bijtelling is niet verplicht.

    Als mensen de auto alleen voor hun werk gebruiken, kunnen ze afzien van de fiscale bijtelling.

  5. 6

    @4: Dat doen de ‘meeste’ leaserijders juist niet. De meeste leaserijders doen enkel woon-week. Quizvraag: wat is de autonomie van een Tesla. Quisvraag: hoeveel laadpunten zijn er? Beide getallen zijn hoger dan meniggeen denkt.

  6. 7

    @6: de ‘meeste’ lease rijders zijn de mensen die in een bedrijfsauto rijden (ZZPérs, gewone werknemers) juist ja, al die auto’s/busjes met reclame dus.

    Bij mijn afdeling zijn er pak um beet 100 lease werk auto’s en pak um beet 5 reguliere auto’s.

    En enkel die 5 reguliere auto’s leggen voornamelijk woon-werk km’s af, en als die elektrisch gaan dan mogen die 100 anderen dat dus gaan ‘sponseren’ of die auto enkel voor het werk gebruiken (en de meeste van die mensen gaan dan een 2de/3de auto aanschaffen ipv bijtelling).

  7. 8

    De hardwerkende leasebakrijder wil zijn lease auto niet inleveren . hij geniet graag van dit inkomen (probeer maar privé een auto te rijden van de bijtelling) en ligt daarnaast ook nog aan het HRA-infuus. Sinterklaas bestaat dus echt voor de upper middle class dankzij het cliëntelistisme van onze politici.

  8. 11

    @9: Ja vroeger wel ja, nu hebben 9 van de 10 bedrijven een max aantal kilometers wat je prive mag verrijden per maand/jaar, alleen in Nederland rijden etc etc

    En als je dan gaat rekenen is zo’n lease auto helemaal niet meer zo voordelig hoor tov een eigen auto.

    Kort gezegd, bij een modaal salaris en een lease auto van 24k met 25% bijtelling dan kost je die auto dus 210 euro per maand.
    Dat werkt door in allerlei toeslagen e.d. (want je belastbaar inkomen = hoger) en je krijgt geen woon werk onkostenvergoeding meer etc etc etc.

    En ga je dan echt diep rekenen dan wordt een lease auto pas financieel interessant als je meer als 500km per maand rijd (inc woonwerk) alles daar onder en je kan beter privé gaan rijden en de km’s declareren.
    Veel collega’s die op ons hoofdkantoor werken weigeren om die reden dan ook een lease auto.

    P.S.
    Voor de mensen die bij lease auto’s nu de dikke BMW’s en Mercedessen voor ogen krijgen, de mensen die in dergelijke lease-auto’s rijden doen dat niet voor het financiële gewin maar voor het gemak dat ze geen gezeur om die auto hebben.

  9. 12

    Deeg
    Meng de bloem met de suiker en het zout. Snijd de boter in blokjes en kneed samen met het ei, het water en de bloem tot een soepel deeg. Verpak het deeg in plasticfolie en laat circa 30 minuten in de koelkast rusten. Rol twee derde van het deeg, op een met bloem bestoven aanrecht, uit tot een ronde lap van 30 centimeter doorsnede. Hou de rest van het deeg apart. Vet de springvorm in en bekleed met het deeg. Bestrooi de bodem met paneermeel.

    Vulling
    Verwarm de oven voor op 180 ºC. Schil de appels, snijd in partjes en verwijder het klokhuis. Snijd de appels in dunne plakjes en meng samen met de suiker, rozijnen, kaneelpoeder en custardpoeder. Leg de appel in laagjes over de bodem en druk stevig aan.

    Rol de rest van het deeg uit tot een dikte van circa 2 millimeter. Snijd lange repen van circa 1,5 centimeter breed, leg ze kruislings over de taart in een rastervorm. Druk de randen goed aan en bestrijk de bovenkant met het ei-roommengsel. Bak de taart in circa 1 uur goudbruin en gaar. Laat de taart afkoelen.

  10. 13

    @8: dit klopt, een nieuwe auto rij je nooit voor de bijtelling weet ik uit ervaring.

    Maar ik zat wel drie dagen per week op de weg, in de file, ’s morgens vroeg op en laat thuis,. En dan vallen de financiële voordelen snel weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren