@1: nu.nl legt de procedure uit: Sinds de terreuraanslagen van 11 september staan Amerikaanse maatschappijen niet meer toe dat maar één piloot in de cockpit blijft. Als een van de twee van zijn plaats moet, bijvoorbeeld om het toilet te gebruiken, dan moet een lid van het cabinepersoneel zijn plaats innemen.
Er waren dus twee personen in de cockpit.
Beiden reageren niet, dan is er echt iets aan de hand.
En opzet is dus niet uitgesloten.
Uit de procedure blijkt dat je vanuit de cockpit 5-20 minuten iedereen kan buiten sluiten. En bovendien dat als je een stewardes onder schot houdt die jou toegang kan verschaffen binnen 5-20 minuten met een pincode. https://youtu.be/ixEHV7c3VXs
#4
joostdev
Er zijn al duizenden extra doden gevallen door de anti-terrorismemaatregelen.
@2 Om te beginnen is ‘GermanWings’ geen Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, maar een dochteronderneming van Lufthansa. Een Europese luchtvaartmaatschappij dus. En die hebben zo’n protocol niet (waarvan je je dus nu kunt afvragen of dat wel zo verstandig is).
Verder ga je er blijkbaar van uit dat piloten en crew zo’n protocol in de praktijk ook altijd zullen volgen. Maar dat kan een reaguurder op een margeblogje helemaal niet beoordelen.
@5 Jij vindt het handiger als terroristen een stewardess kunnen dwingen de deur naar de cockpit te ontsleutelen, zonder dat de piloten dat vanuit de cockpit kunnen verhinderen?
Ik zie het al helemaal voor me: in de cockpit gaan allerlei alarms af dat iemand de cockpit van buitenaf tracht binnen te dringen, o mijn God, ze hebben de code al van de stewardess ontfutseld, en er is niets wat we kunnen doen!!
Beveiliging is altijd een afweging tussen verschillende scenario’s die zich voor kunnen doen, werkbaarheid en gemaksvriendelijkheid.
Overigens lees ik in dat bericht dat de buitengesloten piloot de deur tracht in te trappen. Nogal merkwaardig, want hij zou moeten weten dat dit geen zin heeft. Dat roept dus de vraag op of hij in paniek reageerde, en waarom dan wel. Had het vliegtuig zijn razendsnelle daling al ingezet? Ook dat is vreemd: zo’n vliegtuig vliegt het overgrote deel van de vlucht op de automatische piloot.
Vragen, vragen…
#10
JANC
@9: In het verleden is gebleken dat die automatische piloot wel eens verkeerde dingen deed bij dit type vliegtuig. Actief ingrijpen door piloten was dan vereist.
#11
su
@10 Rebooting. Please wait..
#12
Emile M
Weer zo’n ijdele idioot die meent halverwege het onderzoek al allerlei zaken naar buiten te moeten brengen. Waarschijnlijk een lobbyist van de aluhoedjesindustrie. Kunnen we weer lekker nieuwshijgen.
Wanneer komt het complete rapport?
@9: De overmeestering van de cockpit door de passagiers zoals bij het redden van het doelwit vanvVlucht 93 op 9/11 is nu uitgesloten bij Amerikaanse maatschappijen.
Je hebt gelijk dat het allemaal makkelijk oordelen is vanachter de computer. We wachten het rapport maar af.
@2: Op nos.nl staat een betere uitleg, incl video.
Wat gebeurt er als de piloot de deur niet opent?
“Sinds de aanslagen van 11 september 2001 is de cockpitdeur gepantserd en gaat hij automatisch op slot om potentiële kapers buiten te houden. De keerzijde is dat iemand die binnen zit de deur kan vergrendelen. Dat kun je omzeilen, want als de piloot die achterblijft onwel wordt, moet je toch binnen kunnen komen.”
“Dan kun je de vergrendeling opheffen met een, uiteraard geheime, code. Maar het is onvermijdelijk dat heel veel mensen zo’n code hebben. Vanuit de cockpit kun je de vergrendeling in stand houden. Dus als je niet onwel bent, en degene buiten heeft de code, dan kun je dat voorkomen.”
De overmeestering van de cockpit door de passagiers zoals bij het redden van het doelwit van Vlucht 93 op 9/11 is nu uitgesloten…
@9 Dat veronderstelt dat kapers überhaupt in staat zijn om de cockpit over te nemen, en de elektronisch gestuurde deurbeveiliging is nu juist bedoeld om dat te voorkomen.
Bedenk ook even dat alle gekaapte vliegtuigen op 9/11 eindigden in rampen en de dood van alle passagiers, en dat aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon bovendien de legitimatie vormden om twee rampzalige oorlogen in West-Azië en het Midden-Oosten te voeren, met alle consequenties die we vandaag voor ons zien.
Ja, als één piloot naar het toilet gaat, en de andere piloot wordt onwel, dan kunnen er allerlei onvoorziene omstandigheden plaatsvinden. Daarom hebben Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen dus ook in het protocol opgenomen dat als een van beide piloten de cockpit verlaat, een lid van de crew zijn/haar plaats inneemt in de cockpit, zodat er altijd twee mensen aanwezig zijn in die cockpit.
Lijkt me voor de hand liggend dat Europese maatschappijen dat protocol na dit incident ook gaan overnemen.
#16
Anton Evening
Wow, als dit uiteindelijk klopt..
Textbook Murphy’s law.
@8: Volgens mij is die inderdaad wegbezuinigd en vervangen door dikke rits automatisering, kan me die goeie ouwe tijd nog herinneren da tik als klein jochie gewoon even in de cockpit mocht kijken….
#19
Ollie B. Bommel
@8: De boordwerktuigkunde is al sinds 1994 ongeveer niet meer als derde man nodig in de cockpit.
Ze zijn eruit, zelfmoord van de co-piloot. De zwakste schakel, de mens.
Afijn, snel dat protocol van cabine-personeel overnemen. Misschien wel altijd 3 in de cockpit.
Tyfus, hoe ver heen moet je zijn als je in je zelfmoord nog 150 mensen meeneemt. ‘Ik een kutdag, dan jullie ook’ ofzoiets…
#23
zuiver
@20: Volgens mij staat er in het nu.nl berichtje van vandaag : Justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de copiloot en andere achtergronden van de vlieger. Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit daarmee nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.
en
“Er is geen indicatie dat het om terrorisme gaat.”
Dan staat de conclusie van zelfmoord nog niet vast.
Moedwilligheid komt wel overeen met de daling zonder koersverandering.
Er bestaat bij mij dan in elk geval de vraag hoe het mogelijk is dat er nergens maar dan ook nergens alarmbellen zijn gaan rinkelen. Voor zover ik weet wordt zelfmoord bijna altijd vooraf gegaan door signalen. Een crew – en zeker de captain – moet iets gemerkt hebben (tenzij ze elkaar die dag voor het eerst ontmoetten en dan nog…).
Kortom, ik vind het nog steeds erg raar.
#24
Dehnus
@18: Ja maar tegenwoordig moeten jochies ruimte maken voor bange babyboomers en kutventjes die denken dat ze Alfamannetjes zijn in een wereld vol met beta mannetjes (Ja dat stimuleren we tegenwoordig, het “Excellenten” denken :S).en dus het recht hebben om zich als klootzak te gedragen (ter compensatie van eigen angst).
Dus ja bang in het vliegtuig, maar dat mag niemand weten dus doen we lekker stoer op het schoolplein/forum/tweede kamer ;).
#25
Frits
@22: Niet erg veel verder dan wanneer het alleen jezelf zou betreffen. Ik denk niet dat iemand het zelfs maar licht omstreden vind dat een mens zijn eigen leven meer dan 150 keer zo belangrijk vindt dan het leven van een hem onbekende ander. Rekenkundig zou dat dus het directe antwoord “minder dan twee keer de ver-heid van een reguliere zelfmoordenaar” impliceren.
Corrigeer nog wat voor de in dit geval aanwezige verantwoordelijkheid ten opzichte van, zeg, de meer dan 150 mensen die alleen al in de stad waar ik woon elke maand creperen en waar ik nog geen seconde van wakker lig, en kom wat mij betreft uit op net boven de 2.
Het is pas zodra je gaat corrigeren voor de volstrekte ongepastheid van een betoog als dit dat het anders wordt. Maar dat is mijn punt hier een beetje; het is enkel voor de achtergeblevenen significant. Voor de zelfmoordenaar is het slechts een klein beetje extra destructie. Welkome wellicht ook nog, zoals in het geval van zelfmoord-terroristen.
#26
Dehnus
@20: Ik zei het gisteren al, omdat het zich steeds vaker voordoet. Piloten hebben tegenwoordig nogal een schuld, groter dan zeg maar 10 jaar geleden. Komt daar bij een daling aan inkomsten omdat prijsvechters lekker gaan “shoppen in derde wereld landen”, en ze komen in een uitzichtloze situatie terecht.
En in een desperaat moment kan je dan natuurlijk eventjes “FUCK DE WERELD!” gaan denken. Want ja “excelente” Henk van Ingrid vindt dat er al teveel belastingcentjes naar studenten patsers gaan, laat ze maar lenen want later verdienen ze toch genoeg. En “Excelente” Jan Willem Diederik De Derde van Boven tot Onder, heeft met opleidingetje Economie een leuke constructie bedacht waardoor hij de personeelskosten met 60% naar beneden kon krijgen, zodat “Excellente Henk Jr.” voor 30 knaken naar Ibiza kan.
Het zijn natuurlijk wel allemaal “WINNAARS! en Alfamannetjes!” die VVD stemmen want de rest zijn losers! Waarna Henk lekker bij zo’n “loser” in het vliegtuig stapt voor een “André Hazes tour!” in Turkije… en tja… Loser/Beta mannetje Piet van 45 met een dikke schuld neemt dan op een hoogst ongewoon momentje alle “excellenten” eventjes mee het graf in. (Ik houdt wel van zwarte humor ;)).
En maar afvragen waarom Feministen zo stront ziek van mannen zijn in een maatschappij van “Henken” :D. Voorbeeldje: Jeremy Clarkson, door Henken liefkozend Jezza genoemd, gaat een producer in elkaar meppen om een stukje vlees. Word ontslagen voor gewelds pleging. Alle Henken springen gelijk in de Pen! Want het is politiek correct! En heeft met discriminatie te maken! Hoe durven ze het laatste dingetje waar de Henk nog plezier aan beleeft (veel laatste dingen trouwens, van Zwarte piet tot roken ;)) van hem af te pakken!
Volledig voorbij gaan aan die arme man die zichzelf na een ziekenhuis rijdt, denkt dat hij ontslagen is en zich finaal klote voelt na geweldpleging. Maar ach dat was toch maar een beta mannetje… daar praten we niet eens over. ;). Ben eigenlijk wel voor een Henk verbod :D.
#27
Frits
@26: Verbied Ingrids; dan ben je er zo van af…
#28
Dehnus
@27: Tja, maar gaan de Henken dan niet naar anderen zoeken? Ik bedoel, ALFA Henken (dus niet normale Henken maar echte dikke VVD Henken die meer dan genoeg per jaar binnenharken) hebben vaak meerdere “faux Ingrids” erbij ;).
Maar al het grappen daargelaten, ik denk wel dat het aantal suïcidepogingen onder piloten toe gaat nemen als we ze meer en meer schulden laten opbouwen en minder laten verdienen.
Dan staat de conclusie van zelfmoord nog niet vast.
@23 Maar dat is wel het meest voor de hand liggende scenario, gezien de feiten die het onderzoeksteam op de persconferentie vanmiddag bekendmaakte.
Of die copiloot moet er verborgen motieven op nagehouden hebben (is vooralsnog geen indicatie van), of op de een of andere manier afgeperst zijn door een terroristische organisatie, maar dat lijkt me vooralsnog wat vergezocht.
Kortom, ik vind het nog steeds erg raar.
Het schijnt desondanks wel vaker voor te komen volgens het Algemeen Dagblad.
@26 Als we nou alleen nog maar vrouwen tot de pilotenopleiding toelaten, faseren we het probleem van destructieve alfamannetjes in de cockpit effectief uit.
#31
Frits
Ook in reactie op @26; wonderlijk dat ik navolgende boven nog niet tegenkwam:
Even een aluhoedje-moment: wat als de luchtvaartmaatschappij het op zelfmoord gooit om een technisch mankement door gebrekkig/te gehaast onderhoud te verhullen? Blame the dead is dan wel makkelijk…
#34
Anton Evening
@33: Wordt zo’n crash niet onafhankelijk onderzocht?
@33: Dan moet er wel voor zorgen dat je of de onafhankelijke onderzoekers in je zak hebt, of voordat ze bij de zwarte dozen zijn hem vervangen door een andere, vervalste versie.
Ik denk niet dat 1 aluhoedje genoeg is, hier.
#37
zuiver
@29: Of die copiloot moet er verborgen motieven op nagehouden hebben (is vooralsnog geen indicatie van)
Ik heb ook nog geen overtuigende argumenten, voor de instabiliteit die tot zelfmoord leidt, gezien.
Ik heb ook nog geen overtuigende argumenten, voor de instabiliteit die tot zelfmoord leidt, gezien.
Die hoeven er ook niet per se te zijn. Zelfmoord kan ook best een impulsief dingetje zijn. Een goh-waarom-ook-eigenlijk-niet beslissing.
#39
Anton Evening
@38: Ja, maar met dezelfde snelheid raken mensen er weer uit. De NS plaatst 100 meter hek bij iedere spoorwegovergang, omdat zo’n lullig obstakeltje meestal voldoende is om uit die zelfmoord-trance te raken. (Zo werd eens uitgelegd bij éénvandaag)
Hier heeft de copiloot 8 minuten op de deur lopen bonken. Zonder dat ik verder echt verstand van heb, lijkt me sterk dat dit een impulsief dingetje was.
#40
Dehnus
@39: Zelfmoord kan ook gepland zijn hoor, zoals de vele gezinsdramas die je wereldwijd ziet. En als je de maatschappij toedraagt wat er aan jouw is aangedaan dan is “FUCK THEM ALL!” snel gevonden.
#41
Dehnus
@30: Vrouwen kunnen ook gefruistreerd raken van de “zelf benoemde Alfa man” dat heeft niks met geslacht te maken. Nooit in een vliegtuig gezeten met zo’n henk die ruzie gaat maken met de Stewardess over een koekje? :D.
Hier heeft de copiloot 8 minuten op de deur lopen bonken. Zonder dat ik verder echt verstand van heb, lijkt me sterk dat dit een impulsief dingetje was.
We weten het niet, dat is volkomen duidelijk.
Toch kan ik me wel iets voorstellen bij een piloot die plotseling besluit: die berg wordt mijn einde. En daar dan een vreemd soort rust aan ontleent waardoor het gebonk op de deur er niet meer meer zoveel toe doet. Misschien ook niet echt meer geregistreerd wordt.
Of iemand handelt vanuit de wetenschap: als ik nu die deur open doe dan krijg ik groot gezeik waar ik helemaal geen zin in heb en dan is mijn carriere meteen voorbij, dus kan ik net zo goed gewoon doorzetten.
Mijn punt is alleen maar: het hoeft echt niet gepland zijn, er hoeven geen schulden of scheidingen of verslavingen of ziektes aan de hand te zijn of wat er ook gezegd wordt. Het begint gewoon met een gedachte en dat wordt vanaf dat moment de nieuwe koers.
Er is nu al zoveel gezegd over dat systeem met die deur die vanuit de cockpit afgesloten kan worden. Ik vroeg me af: zou die niet vanaf de grond geopend moeten kunnen worden, bijvoorbeeld op vraag van de hoofdstewardess of hoe die functionaris ook heet.
#43
kevin
Zelfmoord kan ook in een psychose of waanbeeld. Je weet nooit of je daar gevoelig voor bent tot je er één krijgt.
#44
simpel
@42,
Ik vroeg me af: zou die niet vanaf de grond geopend moeten kunnen worden, bijvoorbeeld op vraag van de hoofdstewardess of hoe die functionaris ook heet.
Je realiseert je toch wel, met in het achterhoofd de hedendaagse hysterie dat we alle risicos moeten uitsluiten, dat de acties van de functionaris op de grond dan ook dubbel geborgd/beveiligd moeten zijn.
Reacties (44)
Of de piloot in de cockpit is onwel geworden….
@1: nu.nl legt de procedure uit: Sinds de terreuraanslagen van 11 september staan Amerikaanse maatschappijen niet meer toe dat maar één piloot in de cockpit blijft. Als een van de twee van zijn plaats moet, bijvoorbeeld om het toilet te gebruiken, dan moet een lid van het cabinepersoneel zijn plaats innemen.
Er waren dus twee personen in de cockpit.
Beiden reageren niet, dan is er echt iets aan de hand.
En opzet is dus niet uitgesloten.
Uit de procedure blijkt dat je vanuit de cockpit 5-20 minuten iedereen kan buiten sluiten. En bovendien dat als je een stewardes onder schot houdt die jou toegang kan verschaffen binnen 5-20 minuten met een pincode.
https://youtu.be/ixEHV7c3VXs
Er zijn al duizenden extra doden gevallen door de anti-terrorismemaatregelen.
@3 mezelf: informatie is niet correct: vanuit cockpit kan je toegang vanaf buiten permanent uitsluiten. Lekkere beveiliging.
Iedereen wil de namen van de piloten weten. Want o wee als er eentje Mohammed heet ipv Gunter
@2 Om te beginnen is ‘GermanWings’ geen Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, maar een dochteronderneming van Lufthansa. Een Europese luchtvaartmaatschappij dus. En die hebben zo’n protocol niet (waarvan je je dus nu kunt afvragen of dat wel zo verstandig is).
Verder ga je er blijkbaar van uit dat piloten en crew zo’n protocol in de praktijk ook altijd zullen volgen. Maar dat kan een reaguurder op een margeblogje helemaal niet beoordelen.
Er hoort toch ook nog een boordwerktuigkundige als derde man/vrouw in de cockpit te zitten? Of was deze functie wegbezuinigd?
@5 Jij vindt het handiger als terroristen een stewardess kunnen dwingen de deur naar de cockpit te ontsleutelen, zonder dat de piloten dat vanuit de cockpit kunnen verhinderen?
Ik zie het al helemaal voor me: in de cockpit gaan allerlei alarms af dat iemand de cockpit van buitenaf tracht binnen te dringen, o mijn God, ze hebben de code al van de stewardess ontfutseld, en er is niets wat we kunnen doen!!
Beveiliging is altijd een afweging tussen verschillende scenario’s die zich voor kunnen doen, werkbaarheid en gemaksvriendelijkheid.
Overigens lees ik in dat bericht dat de buitengesloten piloot de deur tracht in te trappen. Nogal merkwaardig, want hij zou moeten weten dat dit geen zin heeft. Dat roept dus de vraag op of hij in paniek reageerde, en waarom dan wel. Had het vliegtuig zijn razendsnelle daling al ingezet? Ook dat is vreemd: zo’n vliegtuig vliegt het overgrote deel van de vlucht op de automatische piloot.
Vragen, vragen…
@9: In het verleden is gebleken dat die automatische piloot wel eens verkeerde dingen deed bij dit type vliegtuig. Actief ingrijpen door piloten was dan vereist.
@10 Rebooting. Please wait..
Weer zo’n ijdele idioot die meent halverwege het onderzoek al allerlei zaken naar buiten te moeten brengen. Waarschijnlijk een lobbyist van de aluhoedjesindustrie. Kunnen we weer lekker nieuwshijgen.
Wanneer komt het complete rapport?
@9: De overmeestering van de cockpit door de passagiers zoals bij het redden van het doelwit vanvVlucht 93 op 9/11 is nu uitgesloten bij Amerikaanse maatschappijen.
Je hebt gelijk dat het allemaal makkelijk oordelen is vanachter de computer. We wachten het rapport maar af.
@2: Op nos.nl staat een betere uitleg, incl video.
Wat gebeurt er als de piloot de deur niet opent?
“Sinds de aanslagen van 11 september 2001 is de cockpitdeur gepantserd en gaat hij automatisch op slot om potentiële kapers buiten te houden. De keerzijde is dat iemand die binnen zit de deur kan vergrendelen. Dat kun je omzeilen, want als de piloot die achterblijft onwel wordt, moet je toch binnen kunnen komen.”
“Dan kun je de vergrendeling opheffen met een, uiteraard geheime, code. Maar het is onvermijdelijk dat heel veel mensen zo’n code hebben. Vanuit de cockpit kun je de vergrendeling in stand houden. Dus als je niet onwel bent, en degene buiten heeft de code, dan kun je dat voorkomen.”
@9 Dat veronderstelt dat kapers überhaupt in staat zijn om de cockpit over te nemen, en de elektronisch gestuurde deurbeveiliging is nu juist bedoeld om dat te voorkomen.
Bedenk ook even dat alle gekaapte vliegtuigen op 9/11 eindigden in rampen en de dood van alle passagiers, en dat aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon bovendien de legitimatie vormden om twee rampzalige oorlogen in West-Azië en het Midden-Oosten te voeren, met alle consequenties die we vandaag voor ons zien.
Ja, als één piloot naar het toilet gaat, en de andere piloot wordt onwel, dan kunnen er allerlei onvoorziene omstandigheden plaatsvinden. Daarom hebben Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen dus ook in het protocol opgenomen dat als een van beide piloten de cockpit verlaat, een lid van de crew zijn/haar plaats inneemt in de cockpit, zodat er altijd twee mensen aanwezig zijn in die cockpit.
Lijkt me voor de hand liggend dat Europese maatschappijen dat protocol na dit incident ook gaan overnemen.
Wow, als dit uiteindelijk klopt..
Textbook Murphy’s law.
@15: Uhm ja.
@8: Volgens mij is die inderdaad wegbezuinigd en vervangen door dikke rits automatisering, kan me die goeie ouwe tijd nog herinneren da tik als klein jochie gewoon even in de cockpit mocht kijken….
@8: De boordwerktuigkunde is al sinds 1994 ongeveer niet meer als derde man nodig in de cockpit.
Ze zijn eruit, zelfmoord van de co-piloot. De zwakste schakel, de mens.
Afijn, snel dat protocol van cabine-personeel overnemen. Misschien wel altijd 3 in de cockpit.
Heeft niemand met zijn mobieltje gebeld toen de piloot op de cockpitdeur begon te rammen?
Bij 9/11 was dat volop het geval.
Tyfus, hoe ver heen moet je zijn als je in je zelfmoord nog 150 mensen meeneemt. ‘Ik een kutdag, dan jullie ook’ ofzoiets…
@20: Volgens mij staat er in het nu.nl berichtje van vandaag : Justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de copiloot en andere achtergronden van de vlieger. Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit daarmee nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.
en
“Er is geen indicatie dat het om terrorisme gaat.”
Dan staat de conclusie van zelfmoord nog niet vast.
Moedwilligheid komt wel overeen met de daling zonder koersverandering.
Er bestaat bij mij dan in elk geval de vraag hoe het mogelijk is dat er nergens maar dan ook nergens alarmbellen zijn gaan rinkelen. Voor zover ik weet wordt zelfmoord bijna altijd vooraf gegaan door signalen. Een crew – en zeker de captain – moet iets gemerkt hebben (tenzij ze elkaar die dag voor het eerst ontmoetten en dan nog…).
Kortom, ik vind het nog steeds erg raar.
@18: Ja maar tegenwoordig moeten jochies ruimte maken voor bange babyboomers en kutventjes die denken dat ze Alfamannetjes zijn in een wereld vol met beta mannetjes (Ja dat stimuleren we tegenwoordig, het “Excellenten” denken :S).en dus het recht hebben om zich als klootzak te gedragen (ter compensatie van eigen angst).
Dus ja bang in het vliegtuig, maar dat mag niemand weten dus doen we lekker stoer op het schoolplein/forum/tweede kamer ;).
@22: Niet erg veel verder dan wanneer het alleen jezelf zou betreffen. Ik denk niet dat iemand het zelfs maar licht omstreden vind dat een mens zijn eigen leven meer dan 150 keer zo belangrijk vindt dan het leven van een hem onbekende ander. Rekenkundig zou dat dus het directe antwoord “minder dan twee keer de ver-heid van een reguliere zelfmoordenaar” impliceren.
Corrigeer nog wat voor de in dit geval aanwezige verantwoordelijkheid ten opzichte van, zeg, de meer dan 150 mensen die alleen al in de stad waar ik woon elke maand creperen en waar ik nog geen seconde van wakker lig, en kom wat mij betreft uit op net boven de 2.
Het is pas zodra je gaat corrigeren voor de volstrekte ongepastheid van een betoog als dit dat het anders wordt. Maar dat is mijn punt hier een beetje; het is enkel voor de achtergeblevenen significant. Voor de zelfmoordenaar is het slechts een klein beetje extra destructie. Welkome wellicht ook nog, zoals in het geval van zelfmoord-terroristen.
@20: Ik zei het gisteren al, omdat het zich steeds vaker voordoet. Piloten hebben tegenwoordig nogal een schuld, groter dan zeg maar 10 jaar geleden. Komt daar bij een daling aan inkomsten omdat prijsvechters lekker gaan “shoppen in derde wereld landen”, en ze komen in een uitzichtloze situatie terecht.
En in een desperaat moment kan je dan natuurlijk eventjes “FUCK DE WERELD!” gaan denken. Want ja “excelente” Henk van Ingrid vindt dat er al teveel belastingcentjes naar studenten patsers gaan, laat ze maar lenen want later verdienen ze toch genoeg. En “Excelente” Jan Willem Diederik De Derde van Boven tot Onder, heeft met opleidingetje Economie een leuke constructie bedacht waardoor hij de personeelskosten met 60% naar beneden kon krijgen, zodat “Excellente Henk Jr.” voor 30 knaken naar Ibiza kan.
Het zijn natuurlijk wel allemaal “WINNAARS! en Alfamannetjes!” die VVD stemmen want de rest zijn losers! Waarna Henk lekker bij zo’n “loser” in het vliegtuig stapt voor een “André Hazes tour!” in Turkije… en tja… Loser/Beta mannetje Piet van 45 met een dikke schuld neemt dan op een hoogst ongewoon momentje alle “excellenten” eventjes mee het graf in. (Ik houdt wel van zwarte humor ;)).
En maar afvragen waarom Feministen zo stront ziek van mannen zijn in een maatschappij van “Henken” :D. Voorbeeldje: Jeremy Clarkson, door Henken liefkozend Jezza genoemd, gaat een producer in elkaar meppen om een stukje vlees. Word ontslagen voor gewelds pleging. Alle Henken springen gelijk in de Pen! Want het is politiek correct! En heeft met discriminatie te maken! Hoe durven ze het laatste dingetje waar de Henk nog plezier aan beleeft (veel laatste dingen trouwens, van Zwarte piet tot roken ;)) van hem af te pakken!
Volledig voorbij gaan aan die arme man die zichzelf na een ziekenhuis rijdt, denkt dat hij ontslagen is en zich finaal klote voelt na geweldpleging. Maar ach dat was toch maar een beta mannetje… daar praten we niet eens over. ;). Ben eigenlijk wel voor een Henk verbod :D.
@26: Verbied Ingrids; dan ben je er zo van af…
@27: Tja, maar gaan de Henken dan niet naar anderen zoeken? Ik bedoel, ALFA Henken (dus niet normale Henken maar echte dikke VVD Henken die meer dan genoeg per jaar binnenharken) hebben vaak meerdere “faux Ingrids” erbij ;).
Maar al het grappen daargelaten, ik denk wel dat het aantal suïcidepogingen onder piloten toe gaat nemen als we ze meer en meer schulden laten opbouwen en minder laten verdienen.
@23 Maar dat is wel het meest voor de hand liggende scenario, gezien de feiten die het onderzoeksteam op de persconferentie vanmiddag bekendmaakte.
Of die copiloot moet er verborgen motieven op nagehouden hebben (is vooralsnog geen indicatie van), of op de een of andere manier afgeperst zijn door een terroristische organisatie, maar dat lijkt me vooralsnog wat vergezocht.
Het schijnt desondanks wel vaker voor te komen volgens het Algemeen Dagblad.
@26 Als we nou alleen nog maar vrouwen tot de pilotenopleiding toelaten, faseren we het probleem van destructieve alfamannetjes in de cockpit effectief uit.
Ook in reactie op @26; wonderlijk dat ik navolgende boven nog niet tegenkwam:
http://www.nrc.nl/carriere/2015/02/13/piloten-germanwings-staken-nog-even-door-in-duitsland/
Een, naast levensbeeindiging additionele, wens om je luchtvaart-maatschappij schade te berokkenen kan ook al weer iets meer verklaren.
@30: Het probleem van het inparkeren van het vliegtuig naast het platform echter….
Even een aluhoedje-moment: wat als de luchtvaartmaatschappij het op zelfmoord gooit om een technisch mankement door gebrekkig/te gehaast onderhoud te verhullen? Blame the dead is dan wel makkelijk…
@33: Wordt zo’n crash niet onafhankelijk onderzocht?
@33 Je bedoelt dat die deur gewoon heel erg klemde?
@33: Dan moet er wel voor zorgen dat je of de onafhankelijke onderzoekers in je zak hebt, of voordat ze bij de zwarte dozen zijn hem vervangen door een andere, vervalste versie.
Ik denk niet dat 1 aluhoedje genoeg is, hier.
@29: Of die copiloot moet er verborgen motieven op nagehouden hebben (is vooralsnog geen indicatie van)
Ik heb ook nog geen overtuigende argumenten, voor de instabiliteit die tot zelfmoord leidt, gezien.
@37:
Die hoeven er ook niet per se te zijn. Zelfmoord kan ook best een impulsief dingetje zijn. Een goh-waarom-ook-eigenlijk-niet beslissing.
@38: Ja, maar met dezelfde snelheid raken mensen er weer uit. De NS plaatst 100 meter hek bij iedere spoorwegovergang, omdat zo’n lullig obstakeltje meestal voldoende is om uit die zelfmoord-trance te raken. (Zo werd eens uitgelegd bij éénvandaag)
Hier heeft de copiloot 8 minuten op de deur lopen bonken. Zonder dat ik verder echt verstand van heb, lijkt me sterk dat dit een impulsief dingetje was.
@39: Zelfmoord kan ook gepland zijn hoor, zoals de vele gezinsdramas die je wereldwijd ziet. En als je de maatschappij toedraagt wat er aan jouw is aangedaan dan is “FUCK THEM ALL!” snel gevonden.
@30: Vrouwen kunnen ook gefruistreerd raken van de “zelf benoemde Alfa man” dat heeft niks met geslacht te maken. Nooit in een vliegtuig gezeten met zo’n henk die ruzie gaat maken met de Stewardess over een koekje? :D.
@39:
We weten het niet, dat is volkomen duidelijk.
Toch kan ik me wel iets voorstellen bij een piloot die plotseling besluit: die berg wordt mijn einde. En daar dan een vreemd soort rust aan ontleent waardoor het gebonk op de deur er niet meer meer zoveel toe doet. Misschien ook niet echt meer geregistreerd wordt.
Of iemand handelt vanuit de wetenschap: als ik nu die deur open doe dan krijg ik groot gezeik waar ik helemaal geen zin in heb en dan is mijn carriere meteen voorbij, dus kan ik net zo goed gewoon doorzetten.
Mijn punt is alleen maar: het hoeft echt niet gepland zijn, er hoeven geen schulden of scheidingen of verslavingen of ziektes aan de hand te zijn of wat er ook gezegd wordt. Het begint gewoon met een gedachte en dat wordt vanaf dat moment de nieuwe koers.
Er is nu al zoveel gezegd over dat systeem met die deur die vanuit de cockpit afgesloten kan worden. Ik vroeg me af: zou die niet vanaf de grond geopend moeten kunnen worden, bijvoorbeeld op vraag van de hoofdstewardess of hoe die functionaris ook heet.
Zelfmoord kan ook in een psychose of waanbeeld. Je weet nooit of je daar gevoelig voor bent tot je er één krijgt.
@42,
Je realiseert je toch wel, met in het achterhoofd de hedendaagse hysterie dat we alle risicos moeten uitsluiten, dat de acties van de functionaris op de grond dan ook dubbel geborgd/beveiligd moeten zijn.
;)