Momenteel vindt de 25e klimaatconferentie plaats in Madrid. De Nederlandse bewindspersonen reizen per vliegtuig heen en terug. De afstand Schiphol-Madrid vv. bedraagt 2925 kilometer. Een vlucht tussen de 700-2500 kilometer stoot 200 gram CO2 per reizigerskilometer uit. Dat maakt 585 kilogram CO2 per kilometer. Premier Rutte en de Nederlandse overheid lijken niet in staat om deze CO2 uitstoot te compenseren, of doen dat alleen via aankoop van CO2-credits.
Op initiatief van Andy van den Dobbelsteen, Hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de TU Delft, heeft een gelegenheidscoalitie van 7 twitteraars 7 ton CO2 gecompenseerd via Carbon Killer.
Het is gelukt!
Dankzij gulle donaties van @dokterjob @krispijnbeek @TinusPulles @Berrie_ve_r @paulinevdvorm @grefl75 & moi is 7 ton CO2 gecompenseerd via @Carbonkiller_EU.
Onze 6 bewindslieden kunnen elk met een assistent klimaatneutraal heen- en terugvliegen van #COP25Madrid— Andy van den Dobbelsteen (@dobbelska) December 3, 2019
De compensatie via Carbon Killer zorgt ervoor dat er 7 ton CO2 uit het Europees Emissiehandelsysteem afgeboekt is. Waarmee de beschikbare emissieruimte voor de industrie is gedaald. Ondergetekende heeft nog een ton CO2 extra mogen compenseren via Carbon Killer ter compensatie van domme rekenfouten over de hoeveelheid CO2 compensatie die Klaas Dijkhoff van zijn wachtgeld zou kunnen betalen.
Reacties (4)
Een nieuwe vorm van de “aflaat” moeten we maar denken.
;-)
Hoezo kunnen de vluchten niet gecompenseerd worden?
https://www.ubrijk.nl/organisatie/ubr-haagse-inkoop-samenwerking/categoriemanagement/categorie-vervoer/co2-compensatie
@2:
Onder het motto van we compenseren toch, lekker door gaan met rommel maken.
@2: Bomen planten om CO2 te compenseren helpt alleen als die bomen niet alsnog verrotten.
Dus we weten het pas zeker als de bomen onder de aarde komen zijn, en onder hoge druk steenkool, olie of gas worden.