Buitenlandse maasvlaktemedewerkers krijgen te weinig betaald

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Buitenlandse maasvlaktemedewerkers krijgen te weinig betaald

VOC-mentaliteit ook dicht bij huis toepasbaar.

0

Reacties (14)

#1 Erik

Genoeg wakkere reaguurders op dat artikel: dan moet je je ook druk gaan maken over al die filipino’s (en russen en oekraïeners enz.) op andere nederlandse schepen wereldwijd.
En ’t maakt ook niet uit of ze binnen of buiten de twaalfmijlszone zitten, anders zou een nederlands schip met filippijnse bemanningsleden ook geen nederlandse haven kunnen aandoen.

#2 pedro

En zo gaan de baantjes, die vroeger goed betaald werden, voor de Nederlandse arbeiders verloren.

Aan de andere kant: als ze normale lonen zouden betalen, zou de overheid straks weer van alle kanten horen, dat het project te duur is.

Of zou dat anders worden met de nieuwe regering? Niet de kosten, maar het gejammer, natuurlijk.

#3 Erik

@2: “als ze normale lonen zouden betalen”
Dan zouden die bedrijven heel snel onder een andere vlag gaan varen zodat ze weer deze lonen kunnen betalen.

#4 Bismarck

@2: Bij de aanbesteding was natuurlijk met Nederlandse lonen gerekend, dus het is net zo duur. Ik weet wel in welke zakken het verschil eindigt.

#5 pedro

@3: als dat zo voordelig voor ze was, deden ze dat al lang. Ze willen echter van (bijvoorbeeld) de Nederlandse goede naam op het gebied van waterwerken profiteren en ook meer kans maken op Nederlandse opdrachten, maar ze willen daarbij niet aan de Nederlandse regels voldoen. Dat is de kritiek.

@4: dat zou heel goed eens waar kunnen zijn.

#6 Erik

@5: Ik denk dat ze zich aan de regels houden, jij denkt van niet. De instanties zijn er zelf ook nog niet uit blijkt uit ’t artikel, afwachten dus maar.

In de baggerwereld is Nederland inderdaad groot, maar Boskalis heeft wel zo’n goede naam, dat ze niet meer per se aan die vlag vastzitten.

#7 pedro

@6: Nederlandse bedrijven, die in en voor Nederland werken, moeten Nederlandse salarissen betalen. Wie dat niet doet, houdt zich niet aan de regels, ook al kunnen we er door de mazen van de wet misschien niets aan doen.

Ondanks die goede naam zit Boskalis nog steeds aan de NL vlag vast. Daar zullen en zijn dus goede redenen voor.

#8 Erik

@7: Volgens mij vallen die baggeraars gewoon onder de regels voor de scheepvaart en dat zijn nou eenmaal niet de gewone regels. Geen mazen in de wet, totaal andere wet!

Aan het varen onder goedkope vlag zitten natuurlijk ook nadelen en de nederlandse regelgeving is ook niet meer zo streng als ze geweest is. Ze zullen vast goede redenen hebben om de nederlandse vlag te voeren, maar ik denk dat de goede naam van Nederland baggerland relatief licht meeweegt.

#9 pedro

@8:

Volgens mij vallen die baggeraars gewoon onder de regels voor de scheepvaart

Sterker nog: baggeraars hebben gewoon een CAO, waar ze zich aan kunnen houden, maar in dit geval niet doen.

#10 Erik

@9: Ik durf over de koopvaardij wat meer te zeggen dan over de baggerwereld, maar ’t zou me niet verbazen als die filipijnen allemaal tijdelijke krachten zijn, gehuurd via een uitzendbureau op de Filipijnen.
Antwoord op FAQ 23 bij die CAO:”De regeling is alleen van toepassing als uw uitzendbureau is aangesloten bij de Stichting Fondsenbeheer Waterbouw (voorheen het Sociaal Fonds Bagger).”

Verder hoef je allerlei premies niet te betalen.

#11 sander_1583

Als dit verhaal klopt is dat triest voor de mensen dat ze geen normale bescherming/verzekering hebben e.d.

Aan de andere kant vind ik het een raar verhaal maar misschien niet minder waar.

#12 Jonas

Sander, allemaal marktwerking, er wordt overal een financieel manager neergeplaats die kijkt naar kostenbesparing en dat is bij de loonkosten. Daar ben jij groot voorstander van, dat vindt jij ontzettend goed, want de overheid mag niets zeggen. Dus ben je hypocriet met je opmerking.

#13 sander_1583

Als er geen kwaliteit nodig is dan kun je lage lonen vragen, komt door minimum loon onzin

we kennen helemaal geen marktwerking in nl.

we kennen wel een soort mercantilisme

#14 Erik

@13: Op een nederlands vaartuig dat voor een nederlands bedrijf een klus aan de nederlandse kust uitvoert in opdracht van de nederlandse overheid,
bestaat een groot deel van de bemanning uit filipijnen. En jij hebt ’t over mercantilisme?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*