Milli Görus traineerde de bouw van haar eigen moskee, om zo aanzienlijk meer geld te krijgen voor de grond die ze aanvankelijk verkocht aan de gemeente Amsterdam om deze vervolgens terug te pachten. Ze zet daarom sympathisanten uit eigen kring in om bezwaar te maken tegen de bouw, en het traject te traineren, zodat de verkoop aan de gemeente wordt geannuleerd, en ze de grond aan een derde partij kan verkopen.
Wooncorporatie Het Oosten, die met Milli Görus tot een afspraak was gekomen om op dezelfde locatie woningen en bedrijfspanden te bouwen, dreigde hiervan de dupe te worden.
De Amsterdamse woningcorporatie Het Oosten heeft in 2007 125.000 euro betaald om een bezwaar tegen de bouw van de Westermoskee af te kopen. Daarmee is ze in een schimmige affaire verzeild geraakt waarin ook criminelen een rol spelen.
Journalist Kemal Rijken wist een en ander boven tafel te krijgen in zijn boek over de totstandkoming van de Westermoskee in De Baarsjes, zo meldt dagblad Trouw.
Reacties (13)
Goed geïntegreerde moslims dus. Dat willen we toch juist, dat ze zich aanpassen.
Het begon ermee dat Mili Görüs wel de grond had, maar geen geld om een moskee te bouwen.
De gemeente Amsterdam kocht toen de grond, en verhuurde die aan Mili Görüs.
Toen had Mili Görüs geld om te gaan bouwen.
Ik weet niet waarom Amsterdam wilde helpen om een moskee te bouwen, maar ik vermoed dat de gemeente wilde voorkomen dat een buitenlandse financier zou eisen dat er een traditionele of nationalistische imam aangesteld zou worden.
Overigens wist ik niet dat mensen, door bezwaar aan te tekenen, 20.000 euro op kunnen strijken.
Goh, er gaan schimmige deals rond in de bouwwereld, wat een groot nieuws! Waarom is dit specifieke geval zo nieuwswaardig?
@1: dat dacht ik ook al. Ze hebben de bouwfraude enquetes blijkbaar goed gevolgd en weten nu precies wat ze net wel en net niet kunnen maken. Dit soort praktijken is bij projectontwikkelaars schering en inslag, alleen horen we daar doorgaans niks van. Dat praat het niet goed, maar haalt het wel uit de hoek weg waar het ongetwijfeld door TMG in gestopt zal worden.
@2 Daar kan ik wel inkomen, maar ik vind het toch niet zuiver dat de overheid moslims een flink handje gaat helpen bij het verwezenlijken van een moskee. Scheiding van kerk en staat, n’est-ce pas?
Als Turkse moslims in de regio Amsterdam zelf niet in staat zijn om de kosten van dat gebouw bij elkaar te krijgen, blijkt daar dan niet gewoon uit dat men z’n religie op te grote voet wil beleven?
@6: De constructie is precies dezelfde die in die periode ook veelvuldig gebruikt is voor de grootste religie in Nederland.
Ik vind het wel een mooi bouwwerk.
Over 100 jaar is het misschien wel een monument zoals veel (onderhoudskosten vretende) leegstaande kerken dat nu al zijn ;-)
zie:
http://www.westermoskee.org/images/slideshowx/smig1.png
@7: Bovendien heeft de gemeente, als hij eigenaar van de grond is, meer macht.
Als bijvoorbeeld over 50 jaar de huur afloopt, kan de gemeente de grond terug eisen en iets anders neerzetten.
(Of gewoon de huur (“erfpacht”) verhogen. Of de grond verkopen aan de huurder.)
Het begint me een beetje te duizelen. Je maakt bezwaar tegen een bouwproject, en dan biedt een wooncorporatie je (veel) geld om je bezwaar in te slikken? En dat mag zomaar?
Dat vervolgens die bezwaren georkestreerd blijken te zijn, overtreft dat dan nog weer.
@10: Inderdaad.
Blijkbaar had de woningcorporatie ook door dat het protest door anderen opgezet was, want hij betaalde ook nog eens 100.000 euro (we weten niet aan wie) via de ambassadeur van Marokko.
(en 5.000 aan de ambassadeur zelf).
@10: “Je maakt bezwaar tegen een bouwproject, en dan biedt een wooncorporatie je (veel) geld om je bezwaar in te slikken? En dat mag zomaar? “
Klinkt heel Nederlands.
@12: Bismarck,
in dat geval wordt de schade door de gemeente vergoed.
En hopelijk op grond van een eerlijke beoordeling.
Het wordt een ander verhaal als iemand betaald wordt om een bezwaar in te trekken, helemaal als die persoon het bezwaar alleen indiende om de bouw te vertragen.