Het hele stad-vs-dorp, stam-vs-stam schijnt zo krachtig door in het hele verhaal – je vraagt je af wat Syrie (wat, dacht ik, anders dan Irak, wel degelijk een lange historie als begrensd gebied heeft) dan *wel* bindt.
#3
Anoniem
Vooral klassejustitie natuurlijk, dit meisje komt ermee weg omdat haar ouders rijk zijn en goede connecties hebben.
#4
Bismarck
@3: Wat bedoel je met “lange historie als begrensd gebied” precies? Bij mijn weten is het sinds Alexander de Grote vrijwel voortdurend onderdeel geweest van een groter geheel (net als Irak trouwens), maar was er nooit sprake van een bepaald territorium waar “Syriërs” woonden, tot de Fransen in 1919 besloten om dat deel* van het Ottomaanse rijk over te nemen. En zelfs toen hebben de Fransen het eerst in stukken gedeeld.
*Dat deel bevatte destijds overigens ook Libanon en meerdere lappen grond die later in fases door de Fransen aan Turkije verpatst zijn.
#5
KJ
@Bismarck; Maar er is toch altijd een gebied ‘Syrie’ geweest ? Of dat nou helemaal overeen komt met de huidige landsgrenzen…
#6
Bismarck
@5: Er is een regio geweest die Syrië werd genoemd, zoals er ook een regio was die Mesopotamië werd genoemd, waarbij geldt dat voor die laatste de grenzen veel beter met het huidige Irak overeenkomen dan van de eerste die met het huidige Syrië (die regio bevatte ook het huidige Libanon, Jordanië en Israël). Maar het was meestal geen bestuurseenheid, nog minder zo dan het huidige Irak. Daarnaast is Syrië etnisch/religieus gezien ook nooit homogeen geweest.
#7
Tzoimbo
@3: Ik dacht ook meteen: Oh, en wie is pappa dan wel? Moet wel een aardig hoge piet zijn in de partij of anderszins goede connecties hebben in het regime.
Syrië is inderdaad nooit homogeen geweest, maar er is in Libanon wel een partij die streeft naar het herstel van de oude grenzen van Syrië: de Syrisch Sociaal Nationalistische Partij. Voordat de Baath de macht greep waren ze ook actief in Syrië. De aanhang in Libanon is voornamelijk Grieks-Orthodox, toevallig net de groep die in Libanon, Syrië, Jordanië en Israël/Palestina aanwezig is, maar daarbuiten vrijwel niet in de Arabische wereld (christenen in Irak en Egypte zijn andere denominaties).
#8
Bullie
Wat een fijne reacties weer.
Ontroerend stukje over de menselijke maat van de actuele situatie in Syrië, geschreven door een meisje met meer ballen dan wij allemaal bij elkaar, maar op Sargasso begint meteen de diepzinnige discussie over staatkundige, etnische, culturele, religiueuze en historische achtergronden.
#9
Bismarck
@8: Ben je niet gewend hè, dat er achtergronden bij gehaald worden? Jij had liever iets gehoord als:
Achterlijke woestijnbewoners 0 – Lesbo 1
#10
Bullie
Ik vind reacties zoals onderstaande op Amina’s blog getuigen van een stuk meer achtergrond:
“I can’t say that I’ve often felt such deep pride and admiration for two complete strangers. Amidst an onslaught of such profoundly disheartening news from the Middle East (I myself am in Sana’a right now, where a massacre took place just hours ago), your post is raw and beautiful humanity. Please hug your father for me and take care of yourself. The
new Syria needs you both. ”
Bij Sargasso weten we natuurlijk van een afstand allemaal precies te duiden hoe het eigenlijk écht zit. Alexander de Grote, Ottomanen enz. Very impressive.
#11
Bullie
Raw Humanity weet je wel
#12
Bismarck
@10: Ik zal je een geheimpje verklappen: Als je vies bent van welke achtergrond dan ook, ben je niet verplicht mijn bijdrages te lezen. Bovendien levert commentaar leveren op reacties wel heel erg een metadiscussie op, dat nog even los van posts zoals #11 die totaal nergens meer over gaan.
#13
Bullie
Bismarck, het insinuerende toontje “geheimpjes verklappen””ben je niet gewend he”, kun je beter achterwege laten als je inhoudelijk van gedachten wisselt.
Mijn post @11 is wat mij betreft *juist* de kern; het stukje van Amina A. brengt temidden van alle berichtgeving over Syrië de menselijke maat der dingen even onder de aandacht. Dat jij daar niet gevoelig voor bent en meer waarde hecht aan theoretische achtergrondverhalen over historische context en etnische dimensies zegt veel over jouw wereldbeeld.
Ik ben wel benieuwd op welke basis jij mij zoveel onwetendheid en ongeïnformeerdheid toedicht. Woorden als “achterlijke woestijnbewoner” of “lesbo” zijn in ieder geval niet mijn jargon. Soms zeg ik wel eens “Sukkel”. En ik kom in de verleiding, maar ik doe het niet.
Reacties (16)
Prachtig, dank!
Het hele stad-vs-dorp, stam-vs-stam schijnt zo krachtig door in het hele verhaal – je vraagt je af wat Syrie (wat, dacht ik, anders dan Irak, wel degelijk een lange historie als begrensd gebied heeft) dan *wel* bindt.
Vooral klassejustitie natuurlijk, dit meisje komt ermee weg omdat haar ouders rijk zijn en goede connecties hebben.
@3: Wat bedoel je met “lange historie als begrensd gebied” precies? Bij mijn weten is het sinds Alexander de Grote vrijwel voortdurend onderdeel geweest van een groter geheel (net als Irak trouwens), maar was er nooit sprake van een bepaald territorium waar “Syriërs” woonden, tot de Fransen in 1919 besloten om dat deel* van het Ottomaanse rijk over te nemen. En zelfs toen hebben de Fransen het eerst in stukken gedeeld.
*Dat deel bevatte destijds overigens ook Libanon en meerdere lappen grond die later in fases door de Fransen aan Turkije verpatst zijn.
@Bismarck; Maar er is toch altijd een gebied ‘Syrie’ geweest ? Of dat nou helemaal overeen komt met de huidige landsgrenzen…
@5: Er is een regio geweest die Syrië werd genoemd, zoals er ook een regio was die Mesopotamië werd genoemd, waarbij geldt dat voor die laatste de grenzen veel beter met het huidige Irak overeenkomen dan van de eerste die met het huidige Syrië (die regio bevatte ook het huidige Libanon, Jordanië en Israël). Maar het was meestal geen bestuurseenheid, nog minder zo dan het huidige Irak. Daarnaast is Syrië etnisch/religieus gezien ook nooit homogeen geweest.
@3: Ik dacht ook meteen: Oh, en wie is pappa dan wel? Moet wel een aardig hoge piet zijn in de partij of anderszins goede connecties hebben in het regime.
Syrië is inderdaad nooit homogeen geweest, maar er is in Libanon wel een partij die streeft naar het herstel van de oude grenzen van Syrië: de Syrisch Sociaal Nationalistische Partij. Voordat de Baath de macht greep waren ze ook actief in Syrië. De aanhang in Libanon is voornamelijk Grieks-Orthodox, toevallig net de groep die in Libanon, Syrië, Jordanië en Israël/Palestina aanwezig is, maar daarbuiten vrijwel niet in de Arabische wereld (christenen in Irak en Egypte zijn andere denominaties).
Wat een fijne reacties weer.
Ontroerend stukje over de menselijke maat van de actuele situatie in Syrië, geschreven door een meisje met meer ballen dan wij allemaal bij elkaar, maar op Sargasso begint meteen de diepzinnige discussie over staatkundige, etnische, culturele, religiueuze en historische achtergronden.
@8: Ben je niet gewend hè, dat er achtergronden bij gehaald worden? Jij had liever iets gehoord als:
Achterlijke woestijnbewoners 0 – Lesbo 1
Ik vind reacties zoals onderstaande op Amina’s blog getuigen van een stuk meer achtergrond:
“I can’t say that I’ve often felt such deep pride and admiration for two complete strangers. Amidst an onslaught of such profoundly disheartening news from the Middle East (I myself am in Sana’a right now, where a massacre took place just hours ago), your post is raw and beautiful humanity. Please hug your father for me and take care of yourself. The
new Syria needs you both. ”
Bij Sargasso weten we natuurlijk van een afstand allemaal precies te duiden hoe het eigenlijk écht zit. Alexander de Grote, Ottomanen enz. Very impressive.
Raw Humanity weet je wel
@10: Ik zal je een geheimpje verklappen: Als je vies bent van welke achtergrond dan ook, ben je niet verplicht mijn bijdrages te lezen. Bovendien levert commentaar leveren op reacties wel heel erg een metadiscussie op, dat nog even los van posts zoals #11 die totaal nergens meer over gaan.
Bismarck, het insinuerende toontje “geheimpjes verklappen””ben je niet gewend he”, kun je beter achterwege laten als je inhoudelijk van gedachten wisselt.
Mijn post @11 is wat mij betreft *juist* de kern; het stukje van Amina A. brengt temidden van alle berichtgeving over Syrië de menselijke maat der dingen even onder de aandacht. Dat jij daar niet gevoelig voor bent en meer waarde hecht aan theoretische achtergrondverhalen over historische context en etnische dimensies zegt veel over jouw wereldbeeld.
Ik ben wel benieuwd op welke basis jij mij zoveel onwetendheid en ongeïnformeerdheid toedicht. Woorden als “achterlijke woestijnbewoner” of “lesbo” zijn in ieder geval niet mijn jargon. Soms zeg ik wel eens “Sukkel”. En ik kom in de verleiding, maar ik doe het niet.
Amina is begin van deze avond gekidnapt/opgepakt.
http://damascusgaygirl.blogspot.com/2011/06/amina.html#comments.
https://www.facebook.com/pages/Free-Amina-Abdalla-Syrian-Blogger/135381776536851
Darn, slecht nieuws zeg.