Anil Ramdas (54) overleden

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (56)

#1 weerbarst

jammer, vond hem wel sympatiek, weten ze al waar aan?

#2 Kyra

Wat een schok! Vreselijk, nog geen jaar na het verschijnen van Badal:
https://sargasso.nl/archief/2011/04/14/je-bent-wat-je-weet/

#3 Bullie

Dat is wel erg vroeg en onverwacht..

#4 Neef

Klasse van GS dat ze als vervent tegenstander van die gast WEL een foto plaatsen. Ook Brussen reageert. Ik was ook geen vriend van Ramdas, verre van zelfs.

Ja, komt u maar met gezeur over de roze Khmer en masturberende aapjes.

#4.1 Bismarck - Reactie op #4

het Khmerlegioen zelf pakt het toch duidelijk anders op. Joris heeft het buitengewoon druk.

#4.2 Levi - Reactie op #4

Nu maar hopen dat Geenstijl geen factor was in de ‘zelfverkozen dood’, want ze zijn niet altijd even sportief met hem omgegaan:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/05/anil_ramdas_geenstijl_slaaf_van.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/10/de_zaak_anil_nog_een_nieuwe_le.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/10/lol_anil_r_gearresteerd_opgesl.html

Zulke stigmatiserende berichtjes kunnen een mens pijn doen.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #4
  • Vorige reactie op #4
#4.3 Dimitri Tokmetzis - Reactie op #4.2

Who cares wat geen stijl doet.

#4.4 gronk - Reactie op #4

Ja, echt ‘klasse’ van GS om op zo’n moment te schrijven dat je hoopt dat iemand reincarneert in een beter persoon.

#6 PB (ex-BP)

En heeft Joost Zwagerman al gereageerd?

#6.1 Share - Reactie op #6

Over de doden niets dan goeds.

#7 L.Brusselman

Een visionair wellicht,die net op tijd de deur heeft dichtgetrokken voor de ellende pas goed losbarst.

#7.1 weerbarst - Reactie op #7

hehe zoiets dacht ik dus ook al

#8 Sjiek

Niet gedacht dat hij al in de 50 was. Hij zal er dus altijd jeugdig blijven uitzien. Jammer dat hij er niet meer is. Er zal wel spoedig meer bekend worden omtrent zijn motivatie. Dus dat zal flink worden uitgemelkt.

Joost Zwagerman is al op weg naar het mediapark. Dat is duidelijk.

#9 larie

Op die foto lacht zijn mond maar zijn ogen niet

#9.1 Share - Reactie op #9

Nou zo keektie anders altijd.

#10 benjbenj

Dit is wel een treffende uitspraak van hem:

“Net als [Badal] ben ik teleurgesteld in mezelf dat ik de overwinning van de ‘white trash’ niet heb weten te voorkomen. Het meest beklemmende ervan vind ik de massale domheid. De institutionalisering van de domheid voltrekt zich in Nederland veel soepeler dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Ik maak me minder zorgen over populistische politici dan over de mensen die het zich laten aandoen, de achterlijkheid van grote delen van het electoraat. Het gaat over enorme aantallen, over 24 tot 26 Kamerzetels. Geen enkele beweging is ooit zo groot geweest in dit land.”

Zou het kunnen zijn dat Ramsa het niet langer kon verdragen machteloos te moeten toezien hoe dit land verder achteruitkachelt?

#10.1 Olav - Reactie op #10

Zet even de link erbij:

http://www.nrc.nl/boeken/2012/02/17/ik-wou-dat-we-nog-gevaarlijk-waren-2/

Interview dat leest als een testament.

#10.2 Anton - Reactie op #10

Of het drong tot hem door dat hij onherstelbaar ver van de realiteit was afgedreven?

http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28281

#10.3 L.Brusselman - Reactie op #10.2

Jouw “realiteit” was de zijne niet

#11 benjbenj

Lees ‘Ramdas’.

#11.1 L.Brusselman - Reactie op #11

Gebiedende wijs = +t, verder mee eens.

#11.2 benjbenj - Reactie op #11.1

Gebiedende wijs enkelvoud = zonder t. Gebiedende wijs meervoud = plus t (maar sterk verouderd).

#11.3 L.Brusselman - Reactie op #11.2

In bovenstaand geval gaat het dus op als je meerdere personen wilt aanspreken,ik neem aan dat je het niet tegen iemand in het bijzonder had.
Verouderd ,ik wist niet dat het was afgeschaft.

#11.4 benjbenj - Reactie op #11.3

Ik sprak niet de groep aan, maar elke lezer afzonderlijk.

Het plaatsen van een t achter de werkwoordsstam om de gebiedende wijs meervoud te vormen is inderdaad verouderd. Zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924.

#11.5 L.Brusselman - Reactie op #11.3

Elke lezer afzonderlijk,ja ja…
Maakt eigenlijk verder geen moer uit,als de mensen zijn werk maar gaan lezen.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #11.3
  • Vorige reactie op #11.3
#11.6 benjbenj - Reactie op #11.3

Heb je de link gevolgd? De t is ook bij het aanspreken van een groep niet meer van deze tijd.

En ja, van mij mag iedereen het werk van Ramdas lezen.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #11.3
  • Vorige reactie op #11.3
#11.7 L.Brusselman - Reactie op #11.3

Alleen wanneer er een pers,vnmw. achter staat als uitzondering inderdaad,mijn taalgebruik is archaischer als ik dacht.

#12 benjbenj

Ik sprak geen groep aan, maar elke lezer afzonderlijk. Zie verder: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924.

#13 benjbenj

Maar met je ‘als’ in ‘archaïscher als’ ben je weer behoorlijk vooruitstrevend. ;o)

#13.1 L.Brusselman - Reactie op #13
#13.2 L.Brusselman - Reactie op #13

deze link pakte niet,alsnog.
E.I. Kipping
http://www.youtube.com/watch?v=GL_RGoJ7PSw

#13.3 benjbenj - Reactie op #13.2

Ja, leuk.

Het is trouwens wel jammer dat die Johan Friso juist vandaag onder een lawine moest gaan liggen. Ik had vandaag liever wat meer aandacht gehad voor Ramdas dan voor een of andere Oranjeklant.

#13.4 Olav - Reactie op #13.3

Eens.

#13.5 Krekel - Reactie op #13.4

‘De Kneet’ redux?

#14 gronk

hier nog een stuk waar-ie PVV’ers white trash noemt. Kan ‘m geen ongelijk geven in z’n analyse.

#14.1 piet de nuttige idioot - Reactie op #14

Grappig om na een jaar reacties van jezelf tegen te komen. (de Piet die aan het begin nog een beetje in discussie gaat met ene Coco).
Op het moment dat Zwagerman zich er mee gaat bemoeien is de ‘discussie’ eigenlijk al vastgelopen, omdat hij niet ingaat op argumenten, maar zich druk maakt over de woordkeus. En allerlei andere zijwegen. Zwagerman heeft ongelijk, want op de lagere school heeft hij vals gespeeld met knikkeren, zoiets. Dat hij zich druk maakt om woordkeus zal komen omdat hij schrijver is, maar hij reduceert een debat tot woordspelletjes.
Dat zoveel mensen over dat ‘white trash’ vielen verbaasde me, kan ik me wat bij voorstellen bij mensen die alleen de letterlijke vertaling (willen) zien, dan krijg je krompraat zoals wanneer je iets door een vertaalmachine haalt. Kennelijk had Ramdas toch een beetje kosmopolitischer kijk, want iedereen die wel eens verder kijkt dan de eigen landsgrenzen weet dat het zo’n beetje dezelfde lading dekt als bij ons ‘Tokkies’. En dat mag dan weer wel, niemand die tegenwerpt dat hij helemaal geen crimineel met overgewicht is.
Beetje ongelukkige woordkeus dus van Ramdas. ‘Autochtonen afkomstig uit de onderklasse van de samenleving (al dan niet omhoog gevallen)’ ware wellicht beter geweest. Het maakte in ieder geval een hoop reacties los. Alleen jammer dat die reacties tot een heel ander ‘debat’ leidden dan eigenlijk gewenst.

#14.2 gronk - Reactie op #14.1

Beetje ongelukkige woordkeus dus van Ramdas.

Vind ik niet. Ik denk ook niet dat je het anders kunt zeggen zonder dat je gepikeerde reacties terugkrijgt.

Ik verbaas me eerder over het feit dat Ramdas op z’n woorden moet letten, terwijl blogs als GS zich opwerpen als vertegenwoordiger van het ‘white trash’ en vinden dat alles gezegd moet kunnen worden (behalve dan dat white trash white trash is.)

Maar volgens mij is ’t al vaker opgemerkt dat we de ene serie politieke taboe’s hebben ingewisseld voor de andere.

#14.3 piet de nuttige idioot - Reactie op #14.2

je hebt gelijk. Het maakte in ieder geval een hoop los. Alleen ging het nergens over, zoiets wou ik zeggen.
Beetje ongelukkige woordkeus van mij.

#14.4 gronk - Reactie op #14.3

Jouw reactie onder die comments was wel de enige met enig gevoel voor gezond verstand (ha!) na een hele serie ‘sgande! ramdas moet z’n mond houden!’-roepers. Overigens heb ik ’t idee dat dat langzaamaan wat over z’n hoogtepunt heen begint te komen, alsof de schreeuwers moe zijn geworden van het schreeuwen. Het werd eens tijd.

#14.5 alt. johan - Reactie op #14

Ramdas met z’n white-trash opmerking. Nu is ie zelf “trash” dat door de wormen en de kevers onder de grond zal worden opgegeten. Of anders gaat hij (zoals veel trash) in een verbrandingsoven.

#14.6 piet de nuttige idioot - Reactie op #14.5

beetje jammer, meneer alt. Hoe bevestig je een vooroordeel.
Als behartiger van het belang van de mening van de groep (hoe je die ook noemt) weet ik dat het niet eens tongue in cheek is.
Volgens mij zou zo’n botte opmerking zelfs bij het WhiteTrash thuisforum weggejorist worden.
Gelukkig hebben we Sargasso nog voor de historische overlevering.

#14.7 Olav - Reactie op #14.6

Johan toont aan dat Ramdas gewoon gelijk had. Niets vooroordelen bevestigen, gewoon feitelijke constatering.

Johan kan niet wachten tot hij met zijn plaatselijke Wildersafdeling de straat op mag.

#14.8 piet de nuttige idioot - Reactie op #14.6

@42 – Johan bedoel ik met die ‘behartiger van de mening van de groep (enz)’. Nu leest het alsof ik dat zou zijn. Ik neem aan dat dat wel duidelijk was, maar ik hecht er toch aan dat nog even te melden.
af en toe best lastig, taal.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #14.6
  • Vorige reactie op #14.6
#14.9 alt. johan - Reactie op #14.6

@pdni: Hij (Ramdas) is toch zeker zelf begonnen met zijn zure, beledigende en stigmatiserende white-trash woordkeuze. Goed er mag veel in het debat, maar verwacht niet dat wij het willoos, zonder weerwoord over ons heen laten komen.

Ik heb de bal gewoon handig teruggekaatst.

#14.10 Olav - Reactie op #14.9

Alt. Johan, meester van de “handige” omkering.

De woordkeuze van Ramdas was duidelijk een reactie op het discours van de racistische PVV-tokkies.

En nu hij dood is wil je er nog wel even wat trappen achteraan geven met je laarzen. Walgelijk figuur.

#14.11 gronk - Reactie op #14.9

Ach, het is met PVV’ers altijd hetzelfde: alles mag, zolang de PVV’ers maar kunnen uitdagen en niet hoeven te incasseren.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #14.9
  • Vorige reactie op #14.9
#14.12 piet de nuttige idioot - Reactie op #14.9

beetje raar moment om terug te kaatsen. Misschien is het u ontgaan dat de heer Ramdas overleden is.

O nee, natuurlijk niet. Want daar ging het over.
op één of andere manier kan ik dat lollig doen op het graf van een ander niet vatten

fijngevoeligheid zal wel een linkse hobby zijn

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #14.9
  • Vorige reactie op #14.9
#14.13 Olav - Reactie op #14.9

Inderdaad Piet. Trouwens, Ramdas is niet zomaar overleden, hij heeft zelfmoord gepleegd. We weten natuurlijk (nog?) niet precies waarom maar als stukken als Het culturele drama en Ik wou dat we nog een gevaarlijk waren een indicatie vormen, dan had hij dus blijkbaar de hoop opgegeven dat het nog goed zou komen met Nederland.

Dan hebben die kut-PVV’ers hem dus eigenlijk de dood ingedreven. Ze zullen tevreden zijn, de reacties liegen er in elk geval niet om.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #14.9
  • Vorige reactie op #14.9
#14.14 piet de nuttige idioot - Reactie op #14.9

Uit dat artikel over z’n boek kan je een beetje opmaken dat hij er al een tijdje mee bezig was. Z’n pseudo autobiografische romanfiguur maakt er een eind aan. Alsof dat hele boek een soort afscheidsbrief was. Ik vind dat nogal wat. Dat mag je dom vinden, melodramatisch, maar daarom lacherig doen gaat er hier niet in.
En ik wil dat helemaal niet ‘handig terugkaatsen’ in het botte hoofd van meneer alt, maar volgens mij moeten de eerste woordspelingen en grapjes over één van hun ‘martelaren’ nog gemaakt worden.

#15 L.Brusselman

Het tuig danst op zijn graf,na wat gehuichel voor de vorm.

#16 alt. johan

@pdni, 048: beetje raar moment om terug te kaatsen….
Mijn pen kan hem nu niet meer kwetsen, dat zie ik als een voordeel.

“fijngevoeligheid zal wel een linkse hobby zijn”
Ieder heeft zo nu en dan zijn/haar momenten.

#16.1 piet de nuttige idioot - Reactie op #16

Je moet geen reacties plaatsen om te kwetsen, maar om in dialoog te gaan. Dat lijken veel mensen te vergeten.
Ik maak jou ook niet voor botte hond uit om je te kwetsen, maar met het idee dat je je er misschien iets van aantrekt. En misschien is dat nog gelukt ook als ik goed begrijp dat je toegeeft dat jij met je post één van je mindere momenten had. (hoop ik)

Ramdas wou heus geen 2 miljoen Tokkies kwetsen (die hem normaal gesproken toch al niet zouden lezen). Het ging over de mores in het openbaar debat.
En hij dacht dat er meer innerlijke beschaving zou zijn als er een beter onderwijssysteem zou zijn. Daar ging z’n ‘white trash’ stuk over. Later had niemand het daar meer over, alleen nog maar over z’n ‘discriminerende’ elitaire vuilpraat.

#16.2 alt. johan - Reactie op #16.1

@pdni: Die post van mij was niet het toppunt van fijnzinnigheid, dat geef ik wel toe.

Voor de rest blijft het natuurlijk een drama, zo’n zelfmoord.

#16.3 Olav - Reactie op #16.2

Ach, nu is het ineens toch een drama. Krokodilletranen.

#17 Yevgeny Podorkin

Superambitieus hyperintellectueel (net als Frenk v.d Linden hoewel ik die nu de laatste tijd weer overal zie opduiken): “Bah, daar kijkt toch geen hond naar, Gaat Heen!” Veelal ergens op een achterlijk tijdstip/ zender gepropt op tv en/ of radio (a.g.v. de versnippering i.c. de idiote verticale programmering van commediahoer v.d.Laan…moge Uw kut tot in lengte der dagen en jaren in kokende Uniekaas gedropen en met Heineken overgoten).

Buiten de piste.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*