In verband met de boekenweek vroeg ik vorige week: Welke roman zou jij graag verfilmd zien? Omdat de vraag was ingegeven door een discussiemiddag tijdens het Nederlands Film Festival ging het mij vooral om romans binnen ons eigen taalgebied. In totaal werden er 47 boeken genomineerd. Vandaag kom ik met een selectie uit de nominaties. Je kunt nu stemmen!
Ik heb alleen romans en novellen geselecteerd die niet nog niet verfilmd zijn. Kinderboeken en strips heb ik niet opgenomen. Bij de selectie heb ik een uitzondering gemaakt voor ‘Het leven gaat verder’ van Hans Keilson. Dit boek is in het Duits geschreven, de auteur vluchtte na de publicatie naar Nederland, zijn boek werd verboden in Duitsland.
Er kan tot donderdag gestemd worden. Hopelijk kunnen we aan het einde van boekenweek een winnend boek aanwijzen. Iedere reaguurder mag maximaal 3 boeken kiezen uit de onderstaande lijst. Het volstaat om de hoofdletters voorafgaand aan de titels te vermelden.
A) Westerlingen (Arjaan van Nimwegen, 2011)
B) De Nederlandse maagd (Marente de Moor, 2010)
C) De wandelaar (Adriaan van Dis, 2007)
D) De literaire kring (Marjolijn Februari, 2007)
E) De val (August Willemsen, 1991)
F) Een weekend in Oostende (Willem Brakmam, 1982)
G) Montyn (Dirk Ayelt Kooiman, 1982)
H) Het aards tekort (Hans Koning, 1974)
I) Dubbelspel (Frank Martinus Arion, 1973)
K) Reus van Rotterdam (C.B. Vaandrager, 1971)
L) Ranonkel (Jacques Hamelink, 1969)
M) Een nieuwer testament (Hella Haasse, 1966)
N) Het reservaat (Ward Ruyslink, 1964)
O) Ik, Jan Cremer (Jan Cremer, 1964)
P) De sprong der paarden en de zoete zee (Harry Mulisch, 1955)
Q) De onrustzaaier (Willem G. van Maanen, 1954)
R) Werther Nieland (Gerard Reve, 1949)
S) Het verjaagde water (A. den Doolaard, 1947)
T) Adriaan en Olivier (Leonard Huizinga, 1939)
U) De Tavelinck trilogie: Heeren, knechten en vrouwen (Jo van Ammers-Küller, 1934-1938)
W) Pieter Bas, (Godfried Bomans, 1936)
X) Een Hollands drama (Arthur van Schendel, 1935)
Y) Het leven gaat verder (Hans Keilson, 1933)
Z) Het grijze kind (Theo Thijssen, 1927)
Foto Fabio Bruna
Reacties (27)
Als ik hieruit moet kiezen dan:
Y Keilson
en
I Arion
Tja … ik ken helaas maar weinig boeken uit deze lijst, moet ik bekennen. Van de meeste heb ik zelfs geen flauw idee waarover ze gaan, dus ik kan er ook niet van zeggen dat ik benieuwd ben naar de film.
Ik, Jan Cremer ken ik, maar in Nederland worden al genoeg platte, nietszeggende, alleen inhoud suggererende films gemaakt. Werther Nieland ken ik, maar daar hoef ik geen film van te zien. Verder ken ik alleen Dubbelspel nog, een boek waar ik ook niet geweldig van genoot.
W) Pieter Bas dan maar, mijn eigen nominatie.
Ik hoop alleen wel dat Joel & Ethan Coen beschikbaar zijn.
O)
Gewoon omdat Cremer het eindelijk maar moet krijgen.
Met Jos: I en Y.
geen boek. de kunst van nu is tactile , cognitief ,switchend tussen de zintuigen. communiceren over de invloed van techniek op de verhouding tussen de zintuigen is de huidige avant garde . praten an sich is nu figure, ground is de causale rol van techniek. prettig weekend.
E)
Was ik net begonnen aan L, moet ik zo te zien ook E en W nog lezen … Iemand anders nog een tip?
PS: ik stem zelf dan maar op G. (ook nog niet gelezen)
Wie Y zegt, moet Y stemmen :)
Y dus
Eerste keus is D: De literaire kring (Marjolijn Februari, 2007). In mijn verbeelding zie ik al een prachtige film voor me.
Tweede keus is M: Een nieuwer testament (Hella Haasse, 1966). Het boek vond ik prachtig, maar het zal een knappe regisseur zijn die deze film kan maken. Als ik het me goed herinner zijn er vooral lange monologen en dan met veel flash backs.
1. Z (Het grijze kind)
2. R (Werther Nieland)
L en T
Lijkt mij duidelijk….
M
Hella Haasse in een echte doordenker.
zeg maar The Da Vinci Code, maar dan zonder de nep.
C en T.
Een Jan Cremer of den Doolaard verfilmen (om er 2 te noemen) dat kan echt niet meer. Het moet wel van het doek beklijven
Een goeie regisseur weet een tijdsbeeld en een transformatie naar het nu te scheppen. Elk boek is te verfilmen en dan niet zo plat als de ontdekking van de hemel met de ten hemel schreiende rennende engelen als monniken op trappen in wat lijkt op de bibliotheek uit de naam van de roos. Vraag David Lynch!
Het belangrijkste is dat een filmmaker zelf zijn verhaal vindt in een boek.
Dat verhaal hoeft niet altijd precies overeen te komen met de verhaallijn in het boek.
Mmm… daar zijn de geleerden het dan nog niet over eens.
Eind jaren zestig was dat hoofdthema: afzetten jongeren tegen alles iedereen mensen en instanties in een soort roadmovie- achtige setting prima filmabel geweest. Die muren zijn reeds geslecht…hoewel: de 3e generatie morokkanen/ antillianen
Doen we Ik Mohammed B. of Ali B. the movie
@20: De geleerden hoeven het daar ook niet over eens te zijn, filmmaken is kunst, geen wetenschap. Er schijnt een schrijver gezegd te hebben: ‘Verraad mijn boek en wees trouw aan de film’.
c
I, Y, Z
Ik vind de stukken van Februari doorgaans erg sterk, maar een boek met de titel “De Literaire Kring” verfilmen is vragen om een mislukking.
Ik stem wel voor “Ik, Jan Cremer”, maar ik vraag me af of dat niet al veel eerder had moeten gebeuren. Regie door Paul Verhoeven, dat wel natuurlijk.
Gevarieerde lijst, en ook leuk dat er zoveel oude boeken opstaan!
Ik moet bekennen dat ik geen van deze boeken heb gelezen. Dus ik heb nog wat in te halen. Ik kies voor Y, het boek van Keilson, en Z van Thijssen.
Ik zeg C, “De wandelaar” Ik vind het zó beeldend geschreven dat het mij werkelijk geweldig lijkt daar een film over te zien.
Olivier en Adriaan (tweede boek)
Dramklukkel, helaas is Adriaan en Olivier al verfilmd, zie @23. Excuses hiervoor!
Kun je een ander boek uit de lijst kiezen?
D
K
T
Die laatste is overigens in 1958 wel al als televisiespel te zien geweest.
Oei, dat was mij niet bekend…maar ik ben dan ook veel te jong voor Adriaan en Olivier