DATA - Ik ben doorgaans een gematigd en evenwichtig mens, maar iedere keer als ik bij Q-park heb geparkeerd komt het stoom uit mijn oren. De grote parkeer-exploitant rekent af in blokken van een x-aantal minuten die overal verschillen. Ben je net over dat blok heen, moet je weer de volle mep betalen. Q-park rekent bijvoorbeeld vier euro voor 50 minuten parkeren. Sta je er 51 minuten, dan kost dat je acht euro. Op zo’n moment voel ik mij behoorlijk bekocht.
Ik besloot daarom eens in de cijfers van Q-park te duiken. De parkeergigant is erg behulpzaam, want het heeft al zijn parkeerplaatssen online gezet, waarbij kosten per locatie staan vermeld. Met een scraper heb ik die zo in een mooi excel-tabelletje gegoten. Kunnen we lekker gaan rekenen.
Het eerste dat opvalt is het grote verschil in kostenstructuur. Je rekent niet per 10 minuten af, of standaard per uur, maar op basis van rare tijdsblokken. Op het Stadsplein in Amstelveen bijvoorbeeld per 31 minuten. Op de Thomas Cookstraat in Amsterdam per 36 minuten. Op de Emmasingel in Eindhoven per 27 minuten. Hermitage Zaanstad, per 47 minuten. Westerhave Groningen, per 52 minuten (zie hier de tabel, of ga verder naar beneden voor een interactieve kaart).
Als Q-park niet in zulke blokken rekent, ziet het kostenplaatje er heel anders uit. Ik heb eens een alternatieve berekening gemaakt. Ik ben uitgegaan van een uur parkeren, doordeweeks, zodat er geen speciale prijzen gelden. Ik heb gekeken hoe de kosten eruit zouden zien als je voor de tijd betaalt die je daadwerkelijk gebruikt voor parkeren, dus per minuut. Dat is wat flauw, ik weet het, je mag best een kleine marge erin verwerken, maar het is even voor het beeld. Ik wil er ook bij opmerken dat Q-park zeker niet de enige parkeer-exploitant is die dit soort kostentrucs uithaalt.
Hier de top-tien van parkeergarages waar je teveel betaalt (klik voor een grotere versie op de tabel). Het Beursplein in Amsterdam staat bovenaan: daar betaal je gemiddeld 3,20 per uur teveel.
Hier de hele tabel in Google Docs
Wat krijg je voor die teveel betaalde minuten terug? Schone parkeergarages, dat is één. Het moet gezegd worden: je hoeft je niet meer door een haag van junks of een piswalm te wurmen om bij je auto te komen. Je kunt naar een potje voetbal bij MVV kijken – Q-park heeft die club destijds met een flinke kapitaalinjectie gered (in ruil voor de verkeerd aanbesteedde parkeerconsessies in Maastricht). En voor je pensioen is het ook niet verkeerd, want iedere keer als u weer de volle mep afrekent, zien de pensioenfondsen een hogere return on investment.
Parkeren is namelijk lucratief. In 2010 was de omzet van alleen al Q-park ruim 660 miljoen, ruim twee keer zo hoog als in 2006. Het aantal parkeerplaatsen is in die periode ook enorm toegenomen, van 525 duizend in 2006 tot 841 duizend in 2010. In Nederland bedraagt de omzet in 2010 159,3 miljoen euro die opgehoest worden door 92 duizend parkeerplaatsen.
Zoek op dit kaartje de gegevens van de parkeergarage die je zelf veel gebruikt.
Download hier de Fusion Table-data.
Fotobron: SP.
Reacties (22)
Ik ben vooral benieuwd in de totstandkoming van die rare betaalperiodelengtes. Het zou toch niet zo zijn dat Q-park heeft berekend dat de modale parkeerlengte op de Paulus Potterstraat 28 minuten bedraagt en dat ze daarom een periode van 27 minuten aanhouden…?
Ik denk eerder op grond van de mediane parkeertijd min een paar minuten. En als ze echt uitgekookt zijn, hebben ze zelfs gekeken waar hun parkeerklanten naartoe gingen en hun tijd afgestemd op de minimale duur van een bezoek aldaar (bv. bij een voetbalstadion zorg je dat er net een blok is afgelopen na dik twee uur).
Of ze zijn ooit begonnen met een tarief per (half) uur. Vervolgens kwam er een prijsstijging. En in plaats van het (half)uurtarief te verhogen, verlaagde men de tijdsduur. Optisch blijven dan de kosten gelijk, want je ziet hetzelfde bedrag staan als vroeger.
Het kernprobleem is natuurlijk dat men alleen in hele eenheden rekent en niet per geparkeerde minuut.
Hoe duurder en hoe vervelender hoe beter. Anders krijgen we al die verslaafden nooit hun blik op wielen uit.
Zo! :-P
Ja dat dacht ik ook. Maar toch betaal ik altijd schaapachtig acht, twaalf, zestien euro. Vaak ’s avonds geen zin om met het OV te gaan.
Maar dan begrijp ik niet wat het probleem is. Het is blijkbaar een keuze die je maakt.
Daarom wordt het OV natuurlijk verder uitgekleed! Straks willen de mensen nog met de bus ipv 16 euro te betalen.
Dat is inderdaad wel een probleem. OV moet beter & goedkoper.
Net een pakje sigaretten van 21 stuks, of een pak shag van 40gr. Als je het bord niet goed leest denk je dat de prijs gelijk is gebleven.
En vergeet de postzegels niet. Prijscategorie “1” van een paar jaar her was toen 44 cent, nu 50.
Wat is een postzegel en waar heb je die voor nodig?
Ik gebruik sinds een jaar Yellowbrick. Je betaalt per transactie iets van 15 cent, maar je betaalt dan alleen de werkelijk geparkeerde tijd. En geen gehannes met kleingeld of niet geaccepteerde biljetten.
Fijne tip! Had ik nooit van gehoord. Ik ga eens kijken wat Yellowbrick zou kunnen betekenen voor mij.
Inderdaad voeren ze prijsverhogingen in door de periodes korter te maken. In Leiderdorp (bij het ziekenhuis) was het eerst 1,30 per uur met het eerste half uur gratis, nu is het 1,30 per 52 minuten en een kortere periode gratis (ik kan nergens vinden hoe lang, meer dan een kwartier is het niet weet ik uit ervaring). Staat niet in de lijst (net als Alphen a/d Rijn), misschien omdat het een parkeerplaats is en geen garage?
Ik (betaald) parkeer niet zo vaak in Nederland, maar over het algemeen is mijn ervaring dat je altijd binnen 15 minuten gratis een parkeer garage kunt uitrijden. Dit, omdat het altijd zo kan zijn dat je geen plaatsje kon vinden. Hetzelfde nadat je betaald hebt; je hebt ongeveer 15 minuten om weg te wezen.
Ik sta hier niet zo vaak bij stil, omdat parkeren in mijn omgeving (FIN) nooit een ergernis is. Overal gratis, behalve in steden. Zelfs daar is het prijsniveau binnen de perken, maar dat zou het eigenlijk niet moeten zijn. Het is in de binnensteden van de Finse grote steden even moeilijk om een plaatsje te vinden als in Nederland en dan ligt het prijsniveau van consumentenartikelen ook nog eens hoger. Toch gebeurt het niet. Ik schrik me elke keer de tering als ik zie wat ze vragen in sommige middelgrote steden in Nederland.
Parkeertarieven flink omhoog en daarvan de staatsschuld aflossen. Simpel.
Ik zie het al, jij wilt weer de hardwerkende Nederlander (want dat staat 1 op 1 gelijk aan automobilisten) pesten!
Graag, en niet zo’n beetje!
TAGS: parkeren, Q-park
Klein leed?
Ook al is het een wat naar trucje van de parkeerbobo’s, zeggen dat 4 euro per 50 minuten *dus* zou moeten betekenen 4,80 euro per uur klopt gewoon niet. Bij het berekenen van de prijs hebben ze er immers rekening mee gehouden dat die prijs in de praktijk hoger moet liggen. Door dit trucje te hanteren kunnen ze *suggereren* dat de prijs 4,80 euro per uur is, maar meer dan dat is het niet. Ze *weten* immers dat er meer binnenkomt. Zou een uurprijs bijvoorbeeld per minuut afgerekend moeten worden, dan zou die uurprijs best op 7 euro per uur kunnen liggen, terwijl de inkomsten voor de parkeergarage – en dus de uitgaven voor alle automobilisten die er parkeren – gelijk zijn.
In mijn stadje Gent betaal je ongeveer 2 euro per uur en 10 euro per 24 uur in een parkeergarage in het centrum. Best wel dik in orde.
@rob maar die garages zijn niet te vergelijken met die van Qpark. Smaller, viezer, onbewaakter, etc