Waarom is een aanslag niet te voorkomen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is een gastbijdrage van Dimitri Tokmetzis. Het is ook te lezen op zijn eigen blog.

President Obama was vorige week boos. De veiligheidsdiensten hadden gefaald om de bomonderbroekterrorist tegen te houden voordat hij in het vliegtuig kon komen. Er lag genoeg informatie verspreid over verschillende overheidsdiensten, maar niemand kon die samensmelten tot bruikbare kennis waarop gehandeld kon worden.



Connecting the dots, blijkt telkens weer het probleem te zijn: 9/11, Van Gogh en nu weer. Maar kunnen we de ‘puntjes’ wel ‘verbinden’? Nee. Er vinden altijd fouten of ongelukken plaats op systemisch niveau. En geconfronteerd met een enorme hoeveelheid variabelen is de toekomst niet meer te voorspellen, hoe goed je voorspellende modellen ook zijn.

Volgens de regels van de Normal Accident Theory zijn grote en kleine ongelukken niet te voorkomen. Sterker nog, ze zijn onvermijdelijk. De Amerikaanse organisatiedeskundige Charles Perrow onderzocht het bijna-catastrofale ongeluk in de nucleaire reactor van Three Mile Island, in 1979 in Pennsylvania, Verenigde Staten. De nucleaire kern raakte oververhit toen het koelwater plotseling wegstroomde. Het defect bleek een kapotte leiding te zijn. Hoewel de veiligheidsvoorschriften duidelijk waren en het personeel kundig was, trad er een cascade aan fouten op die tot de bijna-ramp leidde. Zo werd het personeel overspoeld met – vaak tegenstrijdige – informatie.

Perrow trok een aantal belangrijke lessen uit het incident. In complexe systemen (een kerncentrale, financieel stelsel, mensenleven) kan veel fout gaan. Kleine fouten kunnen grote gevolgen hebben. Vaak is onbekend hoe delen van het systeem in veranderende omstandigheden elkaar beïnvloeden. Als verschillende systemen aan elkaar gekoppeld zijn, kunnen fouten zich razendsnel vermenigvuldigen en verspreiden. Het menselijk handelen schiet dan vaak tekort, omdat we op de kritieke tijden niet over de juiste informatie beschikken en achter de feiten aanhollen. Door de immense complexiteit kun je dit van tevoren niet allemaal uitdenken en in scenario’s en protocollen ondervangen.

De werkelijkheid wordt meer gestuurd door geluk en pech dan we zelf zouden willen, zegt Leonard Mlodinow, een Amerikaans natuurkundige en schrijver van het boek The drunkard’s walk: how randomness rules our life. Het is pas na een aanslag dat we de terroristische cel en planning ontdekken. Het is pas na de dood van een kind dat we de mishandeling zien. Het is altijd achteraf dat we betekenis geven aan een gebeurtenis en een patroon ontwaren. En dat schept hardnekkige verwachtingen, zegt Mlodinow. En die verwachtingen zijn deterministisch van aard. Dat idee schrijft voor dat als je eenmaal dat historische patroon tot op het heden hebt ontcijferd, je ook het patroon van de toekomst in kaart kunt brengen. Het determinisme heeft zijn waarde in de natuurkunde en andere exacte vakken. Voor het individuele leven en de maatschappij is ze minder bruikbaar. Mensen zijn irrationeel, grillig en handelen, zoals economen vaak gefrustreerd vaststellen, vaak niet eens in hun eigen belang. Daarnaast kan niet alle informatie worden verzameld. En ten derde is het menselijk leven en in het verlengde daarvan de samenleving zo complex, dat een overvloed is aan variabelen waar geen berekening, en dus voorspelling, mee te maken is.

In tegenstelling tot het verleden en heden, is de toekomst chaotisch en onvoorspelbaar. Dat komt volgens Mlodinow door de asymmetrie tussen verleden en toekomst.

Imagine, for example, a dye molecule floating in a glass of water. The molecule will, like one of Brown’s granules, follow a drunkard’s walk. But even that aimless movement makes progress in some direction. If you wait three hours, for example, the molecule will typically have travelled about an inch from where it started. Suppose that at some point the molecule moves to a position of significance and o finally attracts our attention. As many did after Pearl Harbor, we might look for the reason why that unexpected event occurred. Now suppose we dig into the molecule’s past. Suppose, in fact, we trace the record of all its collisions. We will indeed discover how first this bump from a water molecule and then that one propelled the dye molecule on its zigzag path from there to here. In hindsight, in other words, we can clearly explain why the past of the dye molecule developed as it did. But the water contains many other water molecules that could have been the ones that interacted with the dye molecule. To predict the dye molecule’s path beforehand would have therefore required us to calculate the paths and mutual interactions of all those potentially important water molecules. That calculations, far greater in scope and difficulty that the list of collisions needed to understand the past. In other words, the movement of the dye molecule was virtually impossible to predict before the fact even though it was relatively easy to understand afterward. That fundamental asymmetry is why in day-to-day life the past often seems obvious even when we could not have predicted it.

Historians, whose profession is to study the past, are as wary as scientist of the idea that events unfold in a manner that can be predicted. In fact, in the study of history the illusion of inevitability has such serious consequences that it is one of the few things that both conservative and socialist historians can agree on. The socialist historian Richard Henry Tawney put it like this: ,,Historians give an appearance of inevitability (…) by dragging into prominence the forces which have triumphed and thrusting into the background those which they have swallowed up.

Dit klinkt hoogdravend en abstract, maar raakt ook ons dagelijks leven.

Obviously it can be a mistake to assign brilliance in proportion to wealth. We cannot see a person’s potential, only his or her results, so we often misjudge people by thinking that the results must reflect the person. The normal accident theory of life shows not that the connection between actions and rewards is random but that random influences are as important as our qualities and actions. On an emotional level many people resist the idea that random influences are important even if, on an intellectual level, they understand that they are. If people underestimate the role of chance in the careers of moguls, do they also downplay its role in the lives of the least successful?

The psychologist David Rosenhan wrote that ‘once a person is abnormal, all of his other behaviours and characteristics are colored by that label’. The same applies for stardom, for many other labels of success, and for those of failure. We judge people and initiatives by their results, and we expect events to happen for good, understandable reasons. But our clear visions of inevitability are often only illusions.

Reacties (10)

#1 Hal Incandenza

En daarom hebben rechtse mensen per definitie voor de helft ongelijk. Eigen verantwoordelijkheid….

  • Volgende discussie
#2 KJ

Stap 1) gooi alle informatie (no fly-lists, intelligence over terroristen) gewoon out-in-the-open; laat de mensen zelf maar beslissen met wie ze willen vliegen, en 2) laat andere mensen een futures-markt openen op vluchten, en de kans dat ze veilig de andere kant bereiken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bismarck

@2: Ik zie wel wat in dat plan. Moet ik me alleen nog op zo’n lijst zien te krijgen en dan heb ik lekker veel ruimte in het vliegtuig. Maar even alle gekheid op een stokje, op de grote lijsten (die met honderdduizenden namen erop) staan zeker 1000 keer zoveel mensen die niet van plan zijn een vliegtuig op te blazen dan mensen die dat wel graag willen (met zichzelf erin). Zelfs op de kleinere lijsten staan waarschijnlijk meer vals positieven dan echte potentiële lopende bommen. En dan heb je nog de mensen die op geen enkele lijst staan maar toch een vliegtuig opblazen (willen). Het vervelende is wel dat als je zo’n lijstje openbaar maakt, dat al die vals positieven meteen voor terrorist worden aangezien met alle narigheid van dien (terwijl de aandacht verzwakt en vals negatieven hun slag kunnen slaan).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 HansR

Ja Dimitri, leuk logje, prachtig onderwerp.

Maar misschien had je het in tienen moeten knippen want de complexiteit(!) van het onderwerp – de asymetrie van verleden/toekomst – is zo groot dat daar echt wel wat meer over te zeggen is en niet alleen in relatie met terrorisme.

Die onderschatting van complexiteit – het niet begrijpen van complexiteit – speelt overal een rol: in de klimaat discussie, natuurdiscussie, veiligheidsdiscussie en niet te vergeten alle economische discussies (jaja @JSK).

Overigens wordt geschiedenis interessanter als je je concentreert op de onderliggende processen en niet alleen eendimensionaal op feiten. Anders gezegd: de Brownse beweging van de geschiedenis is in theorie van de processen en de parameters interessanter dan het volledige pad van oorzaak en gevolg. Dat is ook waarom Spinoza minder interessant is (de dwingende logica van de ethica) dan b.v. Bertrand Russell. Hoe troostend Spinoza ook kan zijn (kwalificatie van Russell).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HansR

Mmm… toch jammer dat dit soort onderwerpen niet verder loopt. Is toch wel interessant hoor, zonder er nou werkelijk een diep filosofisch debat van te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 InvertedPantsMan

Dit is inderdaad een heel interessant stukje en het aantal reacties er op is m.i. wat teleurstellend. De poging de relevantie duidelijk te maken door het aan een actuele kapstok als terrorisme te hangen heeft duidelijk niet geholpen.

Een aantal dingen vallen me op. Ten eerste vind ik dat Mlodinow enigszins slordig omgaat met begrippen als onafwendbaarheid (inevitability). Ook deze schrijver lijkt geen onderscheid te zien tussen ondoorgrondelijk complex determinisme en ware onvoorspelbaarheid. Voor alle nuttige gebruik is dit misschien ook wel het zelfde, maar de discussie raakt al snel vervuild als de participanten andere begrippen hanteren. Verder zou ik zelf de asymmetrie tussen (kenbaarheid van) verleden en toekomst eerder in hun karakter dan in hun grootte zoeken. In het voorbeeld van het pigment molecuul in het glas water wordt m.i. te makkelijk gesteld dat het mogelijk is het verleden van het molecuul te kennen. Hier voor is echter wel nodig dat het glas A) een gesloten systeem is en B) voor de periode t=0 tot t=x met een voldoende klein interval alle staten van elk in het glas aanwezig molecuul vastgelegd wordt. Hoe veel makkelijker is dit eigenlijk dan het ‘uitrekenen’ van de toekomst a la Laplace? Uit het gebrek aan consensus over zelfs het nabije (relatief uitgebreid gedocumenteerde) verleden onder historici maak ik op dat het verleden in al haar glorieuze complexiteit in onkenbaarheid nadert aan de toekomst. Het gaat er bij mij over het algemeen slecht in dat onwetendheid over het (doordat het nu eenmaal op 1 manier gebeurd is) gedetermineerde verleden voort zou komen uit gebrek aan informatie die je theoretisch had kunnen verzamelen terwijl de toekomst onzeker is omdat zij niet gedetermineerd is door het heden.

Maar goed, aangezien alle door mij aangehaalde disciplines slechts ‘hobby-interesses’ zijn die concurreren om voeding in mijn schaarse tijd blijft het natuurlijk slechts bij mijmeringen. Een ding over de toekomst nadert echter aan zekerheid, vanavond ga ik die lezing op fora bekijken en wellicht gelijk het boek bestellen :D

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 HansR

@IPM
Kijk!

Ook deze schrijver lijkt geen onderscheid te zien tussen ondoorgrondelijk complex determinisme en ware onvoorspelbaarheid.

Mooie observatie. Het verschil tussen toeval als aggregaat van complexiteit (geen fysieke grootheid) en toeval sec (fysieke grootheid, als het bestaat). daar begint het begrip mee.

En ja, die Drunkard’s Walk nadert de lading van Godel, Esher Bach in de jaren 70/80. Het effect lijkt hetzelfde, misschien zelfs het onderwerp in een bepaalde zin.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 InvertedPantsMan

Ik heb het interview gekeken en de beste meneer weet prima onderscheid te maken tussen verschillende definities of vormen van randomness. Het domein waar deze man over schrijft en praat staat wel toe dat hij geen onderscheid hoeft te maken. Hij wil zich terecht ook niet uitlaten over onderliggende filosofische vraagstukken tijdens de vragenronde. Uiteindelijk gaat zijn verhaal veel meer over cognitieve valkuilen in ons denken over kansen, wat het niet minder interessant maakt natuurlijk. Ik vermoed dat zijn boek wel veel overlap heeft met die van Taleb, maar desondanks lijkt het me toch wel de moeite waard. De tijdsgeest is er ook een beetje naar. Als alles goed gaat moet alles op het conto van persoonlijke kwaliteiten, maar als het slecht gaat krijgen denkers die een grote rol toeschrijven aan ’toeval’ ineens een podium. Hoe typisch!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 marinus

@ Hal Incandenza

je eigen falen kan nooit een excuus zijn om te parasiteren op andere.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 InvertedPantsMan

@marinus Je eigen pure geluk verkopen als merites en zo vertalen in inkomsten is ook parasiteren op andereN.

  • Vorige discussie