Vrijdag Vraag – Verkeersinformatie op de publieke radio

Vraagteken
Heeft de verkeersinformatie nog wel een bestaansrecht op de publieke radio?
 
 
Achtergrond en Poll:

  • 5% van de zendtijd gaat in de spits verloren aan het oplezen van files
  • 80% van de files wordt niet eens meer genoemd
  • 95% van de genoemde files staan op de vaste plaatsen, alleen de lengte varieert
  • Een groot deel van de luisteraars kan niets met die informatie omdat ze nergens naar toe hoeven of met het openbaar vervoer reizen
  • Een steeds groter deel van de automobilisten heeft een route planner met ingebouwde verkeersinformatie
  • Vrijwel iedereen is in staat om vooraf (via internet) of tijdens het rijden (via de mobiele telefoon, sms) de relevante informatie op te halen
  • De informatie over de files is eigenlijk waardeloos omdat alternatieve routes tegenwoordig ook vast staan
  • Als je het zonodig toch wilt horen zijn er nog 10 commerciele radiozenders die het wel uitzenden

Polletje:
[poll=8]

  1. 1

    Eigenlijk roest deze vraag inderdaad mijn reet: ik luister er nooit naar en doe er niks mee. Maar op de keper beschouwd is flauwekul flauwekul en het mag dus verdwijnen en dat heb ik dus maar gestemd.

  2. 6

    Eerlijk gezegd heb ik dan zoiets dat een netcoordinator dat lekker zelf uit zou moeten kunnen vogelen. Maar als ik dan toch een mening moet hebben, laat die files lekker zitten maar geef het wel even door als er een olievlek op de weg ligt / een spookrijder gesignaleerd is.

  3. 7

    Trouwens, wat moeten ze het anders op hebben op radio 1? Weer urenlang in het filiaal gaan lullen over hoe bewoners X gedupeerd zijn door gemeente Y die weer beweert dat het op een groot misverstand berust?

  4. 8

    Ik vind het altijd wel prettig om te horen hoe lang de rij voor me is. Zeker in bijzondere gevallen. En die routeplanner met ingebouwde hiephoi, die heb ik niet. Wil ik ook niet, vooralsnog. Dus, lekker het filenieuws op de radio. Is ook leuk in het kader van leedvermaak als je er zelf niet in staat.

  5. 9

    Wat wel opvalt is dat de files steeds ontregelmatiger worden door de GPS-systemen, die de bestuurders omleiden. Waardoor er op plekken nieuwe files onstaan waar je het niet verwacht.
    Dus totaal overbodig de verkeersinformatie.

  6. 10

    5% van de zendtijd gaat in de spits verloren aan het oplezen van files

    Aan reclame en sport gaat nog veel meer verloren.

    80%van de files wordt niet eens meer genoemd

    Nee, want dat zijn de standaard files.

    95% van de genoemde files staan op de vaste plaatsen, alleen de lengte varieert

    Nietwaar. Het zijn alleen de ongebruikelijke files die genoemd worden.

    Een groot deel van de luisteraars kan niets met die informatie omdat ze nergens naar toe hoeven of met het openbaar vervoer reizen

    Grote treinvertragingen worden ook genoemd, tegenwoordig.

    Een steeds groter deel van de automobilisten heeft een route planner met ingebouwde verkeersinformatie

    Een nog groter deel niet. En fileinformatie wordt ook veel gebruikt om niet of later in de auto te stappen.

    Vrijwel iedereen is in staat om vooraf (via internet) of tijdens het rijden (via de mobiele telefoon, sms) de relevante informatie op te halen

    Bellen in de auto (ook handsfree) is gevaarlijk. Her weerbericht kun je ook via andere kanalen verkrijgen. Moet je dat dan ook maar afschaffen? En het nieuws? Want dat vind je ook in de krant of op Sargasso.

    De informatie over de files is eigenlijk waardeloos omdat alternatieve routes tegenwoordig ook vast staan

    Nietwaar. Je kunt de fileinformatie ook gebruiken om niet of later in de auto te stappen, hetgeen ikzelf zeer regelmatig doe.

    Als je het zonodig toch wilt horen zijn er nog 10 commerciele radiozenders die het wel uitzenden

    Misschien, maar die zenders zuigen vrijwel allemaal grote tijd.

  7. 11

    @boog: hulde.
    Volledig mee eens. En als ik ergens vast sta en er is wellicht een alternatieve route, dan hoor ik graag waar wie en hoelang in de rij staat.

  8. 13

    Mijn zegen hebben ze. Voor nieuws e.d. luister ik doorgaans toch alleen naar BNR.

    Tenminste niet van die repo’s op lokatie waarbij je het grind onder de voeten van de reporter hoort. De reclame neem ik maar voor lief omdat het nieuwsaanbod imho veel beter is. Met de verkeersinfo is ook niks mis. Die flitslijn van hun werkt volgens mij als een tiet.

  9. 14

    Mwa, ik weet niet of die informatie zinloos is. Mensen vinden in de file staan leuk. De meeste files staan elke dag op dezelfde plek, en de mensen staan er voor in de rij. Iedereen wil vooraan in de file staan.

  10. 15

    Ik heb geen TT oid en luister naar (of stem af op – en luister naar een CD-tje -) de verkeersinformatie op regionale zenders. Op mijn wekelijkse oost-west ritten zijn dat resp.
    Radio Oost
    Radio Gelderland
    Radio M Utrecht
    Radio West
    evt. Radio Noord-Holland

    Zij geven goede gedetailleerde info over het gekozen traject , vaak nog met oorzaken of directe melding van een ongeval.
    De verkeersinfo op de publieke zenders is inderdaad tijdens de spits onbruikbaar, want gericht op heel Nederland.

  11. 16

    Dat oplezen van die flitspalen op BNR vind ik ook erg ordinair. Dat daar nooit ongelukken door gebeuren doordat iemand ineens stevig op de rem gaat staan…

  12. 17

    @Poll: Sterker nog: het zal me volledig aan mn aarsch oxideren.

    Ik moet eerlijk gezegd nogal lachen @10 om de serieuze reactie. Zijn we nu al zulk verstokt file-volk dat we de zin en onzin van filemeldingen gaan analyseren?

  13. 18

    Het ergste is natuurlijk als je ergens al een uur vast staat en dan wordt jouw file niet genoemd. De miskenning!
    Het omgekeerde komt ook met enige regelmaat voor: je rijdt lekker door met 100 of 120 en dan hoor je op de radio dat je in de file zou moeten staan…

  14. 19

    @ El El

    Andersom dus. Als je weet dat bij hectometer paaltje numero zoveel een agent tussen de bosjes staat ga je al ruim van te voren van het gas. Die ongelukken komen juist doordat mensen op het allerlaatste moment zo’n flitser zien staan en dan vol in de ankers gaan.

    En ordinair? Ik vind 50 euri boete voor 3 km te hard vooral ordinair.

  15. 20

    @19 “Die ongelukken komen juist doordat mensen op het allerlaatste moment zo’n flitser zien staan en dan vol in de ankers gaan.”

    Wat een gelul.

    “En ordinair? Ik vind 50 euri boete voor 3 km te hard vooral ordinair.”
    3km/h + de marge op je teller + de marge in de meetapparatuur.

    Aansteller…

  16. 21

    Het is vooral erg kinderachtig om de grens op te zoeken en vervolgens te gaan klagen, zeker omdat er ook nog een marge gehanteerd wordt.

    Als treinreiziger is het verder wel vermakelijk om te horen dat de heilige koeien zich weer ergens massaal verzameld hebben terwijl ze ondertussen hun eigenaren uitmelken. En tja, de info over treinvertragingen is net als weersvoorspellingen: je kunt er toch niets aan doen, dus waarom zou je ze van te voren willen horen?

  17. 23

    Voor belangrijke info ben ik nogal voorstander van themakanalen, waar dan desnoods een continu loop draait met de basisinfo, tot die wordt vervangen door een update (nieuwe loop).

    Bv. : 86 fm = crisiscommunicatie, 86.5 fm = het weer, 87 fm = het verkeer, enz. Op die manier moet je nooit zitten wachten op de berichtgeving, en weet je meteen wààr & hoe. Is gewoon een aparte preset in je car stereo – waar we alsnog geen internet hebben.

    In dat verband : manmanman wat zùigt die nachtprogrammatie van tv-zenders NL 1+2+3 ondertussen zeg ! De hele tijd door reclame voor de eigen programma’s, soms zelfs op twee zenders tegelijk ? Waarom het niet simpeler maken : op NL1 een loop van de journaals, op NL2 een loop van het sportjournaal, en op NL3 een loop met de programmapropaganda.

    Ceterum censeo dat de VRT een eigen Sportjournaal moet maken en dat afwisselend met Terzake in loop heruitzenden, all night long.

  18. 25

    @ Snap: Die “programma-informatie” in de nachtprogrammering is inderdaad rampzalig voor een nachtmens, die ’s avonds vaak van huis is. En die dan ’s nachts nog even het nieuws tot zich wil nemen. En dan begint dat blokje zelfreclame ook nog met een moordlustopwekkend saxofoonmuziekje. Mocht ik ooit degene tegenkomen die hiervoor verantwoordelijk is, dan zou mijn toerekeningsvatbaarheid wel eens tijdelijk sterk kunnen dalen.