Update benzineprijs door de jaren – feb 2008

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Omdat deze week het bericht verscheen dat de benzine het absolute record aan de pomp had gebroken, hier waar weer een update van de benzineprijs door de jaren heen, inflatiegecorrigeerd uiteraard.
De recordprijs deze week was 1,554. In september 2005 was het 1,549. Dus in absolute zin is dat correct. Echter, wanneer we het naar inflatie corrigeren zou de prijs nu al boven de 1,582 uit moeten komen. Met de huidige olieprijs laat dit waarschijnlijk ook niet lang meer op zich wachten.

Grafiek benzineprijs vanaf 1970, inflatiegecorrigeerd

En voor u over de accijns begint, kijk eerst hier even naar.

Update:
Nieuwe versie beschikbaar voor eind oktober 2008
Update 2: Versie met nieuw record begin 2012 beschikbaar

Reacties (45)

#1 JSK

Aan de andere kant: tegenwoordig kom je een stuk verder met één liter benzine dan tien jaar geleden. Het nut van benzine is denk ik sneller gestegen dan de benzineprijs.

  • Volgende discussie
#2 Martijn ter Haar

Alleen worden auto’s steeds groter (bekendste voorbeeld is de Golf: van instap- tot luxe model) en komen er ook steeds nieuwe veiligheidssnufjes bij die verplicht moeten worden ingebouwd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Steeph

@JSK: volgens mij zijn de auto’s de laatste tien jaar niet zuiniger geworden hoor. Alle verbeteringen op het vlak van zuinigheid zijn tenietgedaan door meer gewicht en meer gadgets in auto’s.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 JSK

Naja, de gemiddelde auto wordt natuurlijk wel groter maar de kleine auto van nu kan volgens mij verder dan de kleine auto van toen met dezelfde hoeveelheid benzine. Als het gaat over de impact die de benzineprijs kan hebben op onze mobiliteit op zich, is die denk ik toch wel afgenomen ondanks de continue stijging van die benzineprijs. Als we willen kunnen we een grotere afstand afleggen voor dezelfde (reele) prijs dan tien jaar geleden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 ronald

Denk dat de komende crisis tussen het westen en rusland over kosovo de benzine prijs ook wel zal opstuwen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Bismarck

@5: Ik hoop het, want anders sta ik mooi voor gek met mijn waarschuwingen voor energiechantage door Rusland.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 ronald

@Bismarck (6), daar hoeft Rusland niet eens mee te dreigen, alleen geruchtenover problemen met een olie producerend land is al voldoende om de prijs te doen stijgen.

Dus rusland heeft een enorm machtig wapen in handen, met elke onrust stijgt de olieprijs en krijgt rusland dus meer centjes en de ‘vijanden’ van ruslanden moeten dus meer centjes betalen.

Geopolitiek, de 21ste eeuw variant van realpolitiek.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 squire

ik heb geen rijbewijs, nooit gehad, dus ook nooit kwijtgeraakt. Het moet niet gekker worden in dit land. Ik eis compenzazie voor schaamteloos meerijden met anderen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 JSK

@5,6,7: Rusland is vooral gas.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Yevgeny Podorkin

@ 1-4

Verplichte A.P.K. en motortechnische/ aërodynamische verbeteringen hebben zeker bijgedragen dat benzineverbruik auto’s is gedaald i.v.m. met 20 –30 jaar geleden. Het toegenomen gewicht echter doet e.e.a. weer teniet. Zo woog b.v. de Mini 850 uit 1980 590 kg terwijl de nieuwe Mini Cooper Pepper 1025 kg weegt. De 20 zuinigste auto anno nu (2006) haalt hooguit een verbruik van 1:19. Daar reden er (kale, sobere, zuinige) destijds legio van rond zoals b.v. de Fiat 500, 2cv (eend) en Opel kadett. Ikzelf ging naar school met een matzwart (hand)geschilderd Ford Escortje 1000cc (wanneer gaat die tank nu eens leeg?, 1:20).

Auto’s rijden ook progressief gem. meer km per jaar (a.g.v. gestegen woon/werkverkeer):

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=518

Maar als iemand grafiekje wil maken van brandstofverbruik vroeger/ nu…go you’re gang:

http://www.spritmonitor.de/en/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Yevgeny Podorkin

Zo woog b.v. de Mini 850 uit 1980 590 kg terwijl de nieuwe Mini Cooper Pepper 1025 kg weegt. De 20 zuinigste auto anno nu (2006) haalt hooguit een verbruik van 1:19.

*zonder aanhalingstekens in HTML*

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Cole

Ha, lekker rekenen en dan conclusie in eigen voordeel: Mooiste voorbeeld (Dank aan GS): De afnemende relatieve belastingdruk diesel/benzine..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 MS

@JSK

Rusland is, na Saoedie-Arabie, de tweede olieproducent ter wereld. Zowel qua productie als export.

http://www.infoplease.com/ipa/A0922041.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Bob

Gaan we weer de benzineprijs ‘gecorrigeerd met de inflatie’ laten zien.

Wist je dat ‘inflatiegecorrigeerd’ alle produkten gemiddeld proecies evenveel kosten als 10 jaar geleden? Dat is namelijk de definitie van inflatie.

Overigens, hoe heeft zich eigenlijk de koopkracht ontwikkeld in dezelfde tijd? (Te lui om het zelf op te zoeken).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Carlos

Bob, is dat zo? Is inflatie het enige prijsopdrijvende effect in de economie? Hoe zit dat met de prijs van kaviaar, randstedelijke bouwgrond en originele Beatles LP’s?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Steeph

@Bob: Uh, geloof dat je hier toch een stevige fout maakt. Het kan best zijn dat bepaalde producten stijgen en andere dalen. De inflatie geeft alleen een gemiddelde aan voor een mandje producten en diensten.
Voedsel is een bekend voorbeeld. Dat is jarenlang alleen maar goedkoper geworden (nu niet meer overigens, integendeel).

Maar het is inderdaad wel relevant om de prijs ten opzichte van de koopkracht te beschouwen. Heb ik ook geen plaatje van.

Deze grafiek is echter alleen maar bedoeld om te laten zien dat de “alsmaar stijgende benzineprijs” eigenlijk nauwelijks van toepassing is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 JSK

@14: Wist je dat ‘inflatiegecorrigeerd’ alle produkten gemiddeld proecies evenveel kosten als 10 jaar geleden? Dat is namelijk de definitie van inflatie.

Wat een klets. Inflatie is de gemiddelde prijsstijging, sommige dingen worden een beetje duurder, anderen flink duurder en weer anderen worden goedkoper (DVD-spelers bijvoorbeeld).

@MS: Touché.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 zmc

@14: Inderdaad klets. Gauw even uitgerekend wat de waardestijging van het huis van mijn ouders was tijdens de afgelopen 30 jaar. Dat is gemiddeld 7% per jaar. Maar dit lijkt me meer een gevalletje van teveel vertrouwens in het CBS met hun op zijn zachtst gezegd rare winkelmandje. Ze weten bij het CBS op frappante wijze de aanbiedingen uit te kiezen en op basis daarvan ons wijs te maken dat we een enorm lage inflatie hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Bismarck

@17/18: Let op het woordje “gemiddeld” in #14. Daardoor klopt het wel. Daarmee geeft de grafiek overigens meteen een zeker nut: Je kunt immers zien of de benzineprijs meedoet aan de inflatie, danwel harder/trager stijgt dan het gemiddelde product (en onze inkomens, want die worden, uitkeringen daargelaten, toch veelal inflatiegecorrigeerd).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Bismarck

NB. Er zijn zelfs boze tongen (en die zullen er ook hier op Sargasso wel zijn), die beweren dat stijgende inkomens de oorzaak van inflatie zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Bismarck

Zou misschien een gemiddeld aandeel van het inkomen dat aan benzine besteedt wordt een objectiever beeld zijn voor iedereen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Martijn ter Haar
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 JSK

@21: Ja, wellicht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Jan Westerhof

Dus: in 38 jaar tijd is de benzine zo’n 50% duurder geworden.
Dat is gemiddeld 1,2% prijsstijging (‘benzine-inflatie’) per jaar.

In werkelijkheid is de totale inflatie sinds 1970 gemiddeld 3,75% per jaar (bron: CBS – http://www.cbs.nl).

Als benzine net zo snel in prijs was gestegen als alle andere dingen in het leven (dus de inflatie zou hebben gevolgd), zou benzine nu E 3,97 per liter kosten.

Conclusie: voor inflatie gecorrigeerd is benzine sinds 1970 zo’n 60% goedkoper geworden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 m44

In 1970, 38 jaar geleden, was de auto nog een echt luxeartikel. Je ging met bus, trein, fiets naar het dichtbijzijnde werk. Het grootschalige autorijden, forenzen en buiten wonen kwam vanaf 1975 op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Steeph

@Jan Westerhof: Kan je iets preciezer verwijzen naar waar CBS zegt dat de gemiddelde inflatie 3.75% was?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 m44

25 was in reactie op #21 en #24. Het vergelijken van pakketten lifestyle, of leen- en huishoudbudget, whatever, is een aardig ding om te doen. Maar het eruitpikken van alleen benzine is nonsens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 MP

Je hebt mail Steeph :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 Steeph

@MP: Ik zie het! Thx. Nu nog wat tijd :-}

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Jan Westerhof

@Steeph (26)

Dat percentage heb ik zelf berekend uit een historische reeks. Die vind je als volgt:
1. Naar http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70936ned&HD=080421-1126
2. Klik op ‘Pas gegevens aan’
3. Klik op tab ‘Period (14/588)
4. Klik op ‘Jaren’
5. Dan op ‘Alle jaren’
6. Vink in de verschijnende lijst met jaren alle jaren aan vanaf 1970.
7. Klik op button ‘Toon gegevens’

Dan verschijnt een lijst met alle percentages.

Ik heb de hele lijst in een spreadsheet ingevoerd. Die wil ik ook wel sturen of posten. Ik weet niet of je dat kan posten, en hoe dan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 Steeph

@Jan Westerhof: Thx. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook de reeks die ik gebruik. Maar mijn gevoel zat in de weg. Kon me niet voorstellen dat het zo hoog lag. Maar ik heb buiten de jaren zeventig gerekend. Als je vanaf 1980 telt krijg je 2.6%

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Hertog

@Jan Westerhof:

Als ik je eerste regel zo zie, met die 50% stijging, lijkt het erop dat je bovenstaande grafiek als bron hebt gebruikt. (van 1 naar 1,50 is 50%). Deze grafiek is al in ‘2008 euro’s’, dus als ik het goed begrijp al naar inflatie gecorrigeerd. Volgens mij reken je de inflatie dus twee keer mee. Kan iemand dit bevestigen / ontkennen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 Jan Westerhof

@Hertog

Ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt.
We moeten ook weer niet overdrijven :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 Quux

Mmm, eens kijken of er ook zo een grafiekje voor Diesel te vinden is…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 Henk Kloepping

Duuh.. lies, damned lies and statistics. Zelfs in dat opzettelijk zo mooi verticaal verdicht grafiekje zien we dat de virtuele europrijs voor benzine in 1970 1 euro was – en inmiddels is dat ongeveer 1,70 euro. Nou weet ik niet hoe het bij jou tussen de oren zit, mien jong, maar dat is bij mij 70 cent meer en 70 / 100 is volgens mijn rekenmethode een prijsverhoging van 70 procent. De Staat krijgt dus ook 70 procent meer dan in 1970.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 paul

En dan klopt er nog iets niet. De prijs voor benzine wordt gesteld op 1 euro in 1970. Nu weet ik dat ik toen ik net mijn rijbewijs had (in 1987) kon tanken voor net iets minder dan fl 1,70. Dat is omgerekend in euro’s ongeveer 77 cent. Of mijn geheugen klopt niet of mensen in 1970 betaalden geen fl 2,20 voor 1 liter benzine.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 Steeph

@paul: Het is gecorrigeerd naar inflatie. De prijs voor benzine in 1970 was 60 cent.
Zie oorspronkelijke post en spreadsheet:
https://sargasso.nl/archief/2005/09/07/benzineprijs-door-de-magische-grens/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 Johny

Er moet een melding op de grafiek zelf over inflatie correctie zijn.
Kan je ook een grafiek opstellen met originele historische prijzen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 Steeph

@Johny: Goede voorstellen. Ik zal binnenkort weer eens een nieuwe maken met dat er in verwerkt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 Jaja

€ 1.21 p/l

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 Erik van Erne, stichting Milieunet

Olieprijs is al door de dollar 55 grens gezakt, maar de benzineprijs blijft torenhoog,

http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=2808

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie