Laat ik t maar meteen vragen: hoe heet die kleine van Loesewies ook alweer ?
#2
Krekel
Controversieel standpunt, zeg.
#3
about:
@1, Share – volgens mij die kleine van prinses Petra niet, maar de meeste andere serieuze Oranjes zijn toch tweetalig opgevoed? En dan toch een beetje dom en/of taaldeficiënt. QED: tweetalig opvoeden heeft nauwelijks voordelen, lijkt mij.
#4
piet
lijkt me nogal een open deur.
Een andere open deur is dat nationalisten, chauvinisten, zeg maar populisten niks hebben met slimme mondige burgers, wetenschap en intellect. Hoe dommer hoe liever.
#5
Karl Kraut
Bij het in twee talen opgevoed worden gaat het toch ook altijd vooral om de inhoud en dergelijke, waarin je dan wordt opgevoed. Ik ben zelf drietalig opgevoed, maar dat ik nu zou kunnen zeggen, dat ik het nou echt van het Nederlands moet hebben, qua inhoud, dat zou ik dan misschien nog wel kunnen beweren, maar niet echt goed volhouden, indien men mocht aandringen.
#6
Krekel
A grasshopper walks into a bar.
The bartender says, “Hey, we’ve got a drink named after you!”
The grasshopper says, “Why would anyone name a drink ‘Bob’?”
#7
alt. johan
Ik ben als Fries ook 2-talig opgevoed.
Maar dat heeft zeker niet alleen voordelen. Vaak wordt er in “gemengde gezelschappen” Nederlands gesproken, maar soms ook niet.
Als een 2de niet-Nederlandse taal actief gebruikt wordt kan dat ongewenste barrières en afstand creëren in de samenleving.
Meertalige opvoeding kan op micro-niveau “slim” zijn, het kan voor de samenleving als geheel negatief uitpakken.
#8
Krekel
Het lijkt me dat die ‘gemengde gezelschappen’ er niet eens geweest zouden zijn als er geen tweetalige Friezen bestonden, alt. johan. De barrière tussen Friezen en de overige Nederlanders is dus sowieso kleiner geworden door de tweetaligheid van sommige Friezen.
Volgens mij bedoel je meer dat het een probleem is dat er überhaupt meer dan één taal bestaat. Dat lijkt me echter meer de schuld van de Babelbouwers, niet van tweetaligheid. Maar goed, begin bij jezelf: leer je kinderen geen Fries! Zo kunnen we in elk geval Nederland ontbabelen. Aan het spreken van twee echte talen heeft iemand bovendien ook gewoon veel meer.
#9
Frank
Ik weet niet meer waar het vandaan kwam, maar ik meen me te herinneren dat meertalige opvoeding bij nogal wat kinderen een probleem oplevert dat ze de structuur van geen enkele taal helemaal goed doorgronden. Is er hier een taalwetenschapper die daar iets van weet?
#10
about:
Maar Fries, Papiamentu of Nederlands, het zijn allemaal wijkers die het af zullen leggen tegen de taal van Europa: het Engels. Je ziet het Nederlands al langzaam afbrokkelen in de grote steden, en met het Fries en het Papiamentu is er door licht fanatisme nog wel ontkenning en verzet tegen het verdwijnen van die talen, maar het blijft bij provinciaal gedoe. En Nederland wordt ook steeds provincialer.
#11
Krekel
In de achterbuurten van de grote steden spreekt de jeugd stiekem Engels? Nou ja, alleen maar goed nieuws, lijkt me. Mijn tweetalige opvoeding heb ik aan de televisie te danken – die destijds nog een aardig woordje Engels sprak, ook en juist tijdens de tekenfilms – maar die televisie laat het de laatste tijd enorm afweten. Ik zag laatst Inspector Gadget in het Nederlands!!! Gelukkig zijn er nu dus de achterbuurten in de grote steden.
Ik zou mijn kinderen niet eens meer Nederlands leren trouwens. Engels en Chinees lijkt me veel praktischer. Je kinderen een ten dode opgeschreven taal als Nederlands of Fries leren vind ik eigenlijk een vorm van kinderenmishandeling.
Niet dat ik kinderen wil trouwens, ik ben een fatsoenlijk mens.
#12
Karl Kraut
Er wordt heel veel Engels geschreven en gesproken, maar het is veelal Engels van nogal laag niveau. Veel lijkt op of klinkt als Newspeak.
Maar misschien is dat ook wel de bedoeling: Nieuwe Wereldtaal Orde.
#13
Bismarck
@9: Meestal precies omgekeerd, ze leren juist de structuren van beide talen beter, omdat ze de verschillen daartussen al op heel jonge leeftijd ervaren. Het werkt overigens alleen maar als degenen die de talen met de kinderen spreken de taal (of talen) die ze met de kinderen spreken ook vloeiend beheersen. Heerlen laat zien wat er gebeurt als je je kind een taal aanleert die je zelf niet beheerst.
Overigens is dit topic niet bepaald nieuws, het is echt al heel lang geleden vastgesteld (ik kan me er nog een krantenartikel uit mijn jeugd over herinneren).
@7/8: Je kan natuurlijk ook als Hollander je kind tweetalig opvoeden (stuur hem vanaf zijn 4e naar familie in Friesland). Als iedereen in het gezelschap beide talen machtig is, kan er geen (taal)barrière opgeworpen worden.
Overigens ook wel grappig: Ik geef bijles aan Duitse studentes. Ze spreken onderling Duits (ook in mijn gezelschap) en ik versta elk woord (en kan een redelijk woordje Duits terug praten als het moet), maar toch spreken ze mij in het Engels aan (hoewel ik dat dus niet beter versta).
Onze kinderen zijn tweetalig (Engels + Nederlands) opgevoed en dat hebben we besloten na zorgvuldig raadpleging van allerhande boeken en wetenschappelijke onderzoeken daarover (jaren 90). De kinderen zouden daardoor juist eerder een derde, vierde, etc. taal oppikken. Dat laatste is niet waar gebleken, maar ze spreken wel de beide talen vloeiend.
De titel is enigzins misleidend. Het onderzoek van deze mevrouw behelst twee talen en wat dat met je cognitieve functies doet. Het spreken van twee talen houdt bijvoorbeeld Alzheimer langer tegen, zegt ze.
Ze heeft dus geen vergelijkend warenonderzoek gedaan op het vlak van communicatieve vaardigheden, sociale omgang, etc. wat het effect is van het opgevoed worden met meerdere talen.
Ze kijkt puur naar cognitie. En dan zegt ze: nou, kinderen die meertalig zijn opgevoed snappen eerder dan kinderen die met één taal zijn opgevoed het verschil tussen of een zin grammaticaal correct is en of een zin inhoudelijk ergens op slaat.
Dat is het enige cognitieve voordeel dat zij heeft gevonden. De vraag is of dat cognitieve voordeel opweegt tegen allerlei nadelen die er zouden kunnen kleven aan meertalige opvoeding. Maar deze studie is niet zo’n vergelijkend warenonderzoek.
#18
Marian
@17: ik zie niet in welke nadelen eraan kleven. Als je de twee talen leert van mensen die het vloeiend spreken natuurlijk. Een tweede taal leren op latere leeftijd is veel moeilijker en het blijft altijd je tweede taal. Maar goed ik heb er geen onderzoek naar gedaan.
Reacties (18)
Laat ik t maar meteen vragen: hoe heet die kleine van Loesewies ook alweer ?
Controversieel standpunt, zeg.
@1, Share – volgens mij die kleine van prinses Petra niet, maar de meeste andere serieuze Oranjes zijn toch tweetalig opgevoed? En dan toch een beetje dom en/of taaldeficiënt. QED: tweetalig opvoeden heeft nauwelijks voordelen, lijkt mij.
lijkt me nogal een open deur.
Een andere open deur is dat nationalisten, chauvinisten, zeg maar populisten niks hebben met slimme mondige burgers, wetenschap en intellect. Hoe dommer hoe liever.
Bij het in twee talen opgevoed worden gaat het toch ook altijd vooral om de inhoud en dergelijke, waarin je dan wordt opgevoed. Ik ben zelf drietalig opgevoed, maar dat ik nu zou kunnen zeggen, dat ik het nou echt van het Nederlands moet hebben, qua inhoud, dat zou ik dan misschien nog wel kunnen beweren, maar niet echt goed volhouden, indien men mocht aandringen.
A grasshopper walks into a bar.
The bartender says, “Hey, we’ve got a drink named after you!”
The grasshopper says, “Why would anyone name a drink ‘Bob’?”
Ik ben als Fries ook 2-talig opgevoed.
Maar dat heeft zeker niet alleen voordelen. Vaak wordt er in “gemengde gezelschappen” Nederlands gesproken, maar soms ook niet.
Als een 2de niet-Nederlandse taal actief gebruikt wordt kan dat ongewenste barrières en afstand creëren in de samenleving.
Meertalige opvoeding kan op micro-niveau “slim” zijn, het kan voor de samenleving als geheel negatief uitpakken.
Het lijkt me dat die ‘gemengde gezelschappen’ er niet eens geweest zouden zijn als er geen tweetalige Friezen bestonden, alt. johan. De barrière tussen Friezen en de overige Nederlanders is dus sowieso kleiner geworden door de tweetaligheid van sommige Friezen.
Volgens mij bedoel je meer dat het een probleem is dat er überhaupt meer dan één taal bestaat. Dat lijkt me echter meer de schuld van de Babelbouwers, niet van tweetaligheid. Maar goed, begin bij jezelf: leer je kinderen geen Fries! Zo kunnen we in elk geval Nederland ontbabelen. Aan het spreken van twee echte talen heeft iemand bovendien ook gewoon veel meer.
Ik weet niet meer waar het vandaan kwam, maar ik meen me te herinneren dat meertalige opvoeding bij nogal wat kinderen een probleem oplevert dat ze de structuur van geen enkele taal helemaal goed doorgronden. Is er hier een taalwetenschapper die daar iets van weet?
Maar Fries, Papiamentu of Nederlands, het zijn allemaal wijkers die het af zullen leggen tegen de taal van Europa: het Engels. Je ziet het Nederlands al langzaam afbrokkelen in de grote steden, en met het Fries en het Papiamentu is er door licht fanatisme nog wel ontkenning en verzet tegen het verdwijnen van die talen, maar het blijft bij provinciaal gedoe. En Nederland wordt ook steeds provincialer.
In de achterbuurten van de grote steden spreekt de jeugd stiekem Engels? Nou ja, alleen maar goed nieuws, lijkt me. Mijn tweetalige opvoeding heb ik aan de televisie te danken – die destijds nog een aardig woordje Engels sprak, ook en juist tijdens de tekenfilms – maar die televisie laat het de laatste tijd enorm afweten. Ik zag laatst Inspector Gadget in het Nederlands!!! Gelukkig zijn er nu dus de achterbuurten in de grote steden.
Ik zou mijn kinderen niet eens meer Nederlands leren trouwens. Engels en Chinees lijkt me veel praktischer. Je kinderen een ten dode opgeschreven taal als Nederlands of Fries leren vind ik eigenlijk een vorm van kinderenmishandeling.
Niet dat ik kinderen wil trouwens, ik ben een fatsoenlijk mens.
Er wordt heel veel Engels geschreven en gesproken, maar het is veelal Engels van nogal laag niveau. Veel lijkt op of klinkt als Newspeak.
Maar misschien is dat ook wel de bedoeling: Nieuwe Wereldtaal Orde.
@9: Meestal precies omgekeerd, ze leren juist de structuren van beide talen beter, omdat ze de verschillen daartussen al op heel jonge leeftijd ervaren. Het werkt overigens alleen maar als degenen die de talen met de kinderen spreken de taal (of talen) die ze met de kinderen spreken ook vloeiend beheersen. Heerlen laat zien wat er gebeurt als je je kind een taal aanleert die je zelf niet beheerst.
Overigens is dit topic niet bepaald nieuws, het is echt al heel lang geleden vastgesteld (ik kan me er nog een krantenartikel uit mijn jeugd over herinneren).
@7/8: Je kan natuurlijk ook als Hollander je kind tweetalig opvoeden (stuur hem vanaf zijn 4e naar familie in Friesland). Als iedereen in het gezelschap beide talen machtig is, kan er geen (taal)barrière opgeworpen worden.
Overigens ook wel grappig: Ik geef bijles aan Duitse studentes. Ze spreken onderling Duits (ook in mijn gezelschap) en ik versta elk woord (en kan een redelijk woordje Duits terug praten als het moet), maar toch spreken ze mij in het Engels aan (hoewel ik dat dus niet beter versta).
Bijna 1000 pagina’s: http://rapidshare.com/files/184146640/Encyclopedia_of_Bilingual_Education.pdf
@14: link werkt niet
Onze kinderen zijn tweetalig (Engels + Nederlands) opgevoed en dat hebben we besloten na zorgvuldig raadpleging van allerhande boeken en wetenschappelijke onderzoeken daarover (jaren 90). De kinderen zouden daardoor juist eerder een derde, vierde, etc. taal oppikken. Dat laatste is niet waar gebleken, maar ze spreken wel de beide talen vloeiend.
De titel is enigzins misleidend. Het onderzoek van deze mevrouw behelst twee talen en wat dat met je cognitieve functies doet. Het spreken van twee talen houdt bijvoorbeeld Alzheimer langer tegen, zegt ze.
Ze heeft dus geen vergelijkend warenonderzoek gedaan op het vlak van communicatieve vaardigheden, sociale omgang, etc. wat het effect is van het opgevoed worden met meerdere talen.
Ze kijkt puur naar cognitie. En dan zegt ze: nou, kinderen die meertalig zijn opgevoed snappen eerder dan kinderen die met één taal zijn opgevoed het verschil tussen of een zin grammaticaal correct is en of een zin inhoudelijk ergens op slaat.
Dat is het enige cognitieve voordeel dat zij heeft gevonden. De vraag is of dat cognitieve voordeel opweegt tegen allerlei nadelen die er zouden kunnen kleven aan meertalige opvoeding. Maar deze studie is niet zo’n vergelijkend warenonderzoek.
@17: ik zie niet in welke nadelen eraan kleven. Als je de twee talen leert van mensen die het vloeiend spreken natuurlijk. Een tweede taal leren op latere leeftijd is veel moeilijker en het blijft altijd je tweede taal. Maar goed ik heb er geen onderzoek naar gedaan.