De Tour de France is alweer aan de laatste fase begonnen. Drama? you bet! Maar de wielrensport kent schaduwkanten dames en heren, waar zelfs Mart Smeets geen heldendom van kan maken. Michiel Maas zet ze voor u op een rijtje.
Sinds de inzet van helikopters in de Tour zijn rotondes niet meer uit het Franse straatbeeld weg te denken. Maar in het wielerspeloton worden ze gehaat. Wat niemand weet is dat een samenzwering tussen de tourdirectie en de Franse overheid verstrekkende gevolgen heeft gehad. Welke dat precies zijn, daar kan Sven Krauss u alles over vertellen. Hij zou dat ook graag doen, als de Tourdirectie niet alle filmbeelden van zijn valpartij, waarbij zijn fiets in drie stukken brak op een rotondebordje, heeft laten weghalen van youtube.
Zeer recentelijk sprak ik met een van de grootste rotondekenners van Nederland. Deze verkeerskundige vertelde me dat rotondes de ongelukken met het fietsverkeer op provinciale wegen met wel zeventig procent terugdringen. In die berekeningen is het gevaar voor wielrenners tijdens koersen uiteraard niet meegenomen. Maar wat hij me vervolgens vertelde was interessanter. Uit tests en berekeningen blijkt dat tweebaansrotondes, de soort die op de Franse wegen tegenwoordig om de paar honderd meter liggen, helemaal niet werken! De doorstroming gaat er niet sneller door, en de onduidelijke manoeuvres van weggebruikers die wisselen van baan op de rotonde, maken de dingen zelfs gevaarlijker. Maar waarom liggen er dan enkele tienduizenden op de Franse wegen?
Het is een afspraak, brom ik u! De tourdirectie, in de vroege jaren negentig geconfronteerd met dalende kijkcijfers, viel het op dat de helikopterbeelden van waaierende pelotons over brede rotondes, eindigend in een geweldadige fusie aan de andere kant, in de smaak vielen bij de sensationalisten. Laten we zeggen, de mensen die Formule 1 kijken voor de crashes en ijshockey voor de vechtpartijen. Die keken nooit naar de tour, maar kunnen zich tegenwoordig verlustigen aan gelanceerde renners, gebroken fietsen, spectaculaire vleeswonden en de enkele hersenschudding, sleutelbeenversplintering of onvrijwillige gebitssanering.
De tourdirectie gooide het aldus op een akkoordje met de Franse wegbeheerders. Jullie je rotondes, wij de spectakelbeelden. Want waarom worden de renners niet allemaal langs één kant van de rotonde gestuurd? Omdat ze dan niet aan de andere kant op opstaande randjes kletsen natuurlijk.
Maar het kan nog erger. Want een nieuwe Nederlandse vinding kan nog veel meer wielerellende opleveren. In Nederland liggen al een stuk of tachtig turborotondes. Dat zijn speciale rotondes met opstaande randjes tussen de wegstroken. Laat ze het in Frankrijk maar niet horen. Want een peloton met 50 per uur over een turborotonde sturen, dat wordt pas echt spectakel!
Reacties (26)
Fuck de tour, achterlijk gedoe.
Voor écht spektakel pleit ik voor ravijnen langs alle Franse wegen!
LOL@Maas. Ook leuk: rotondes waarvan de ‘uitgang’ niet in het verlengde ligt van de ‘ingang’. Zo maak je een treintje op kop voor het sprintkanon van je ploeg, en zo zit je plotseling midden in het peloton :-)
Tiental jaar geleden of wanneer was het ook weer, Tour in Nederland, regen … massaal veel schade aan het peleton, mede dankzij de paaltjes en rotondes.
Omgekeerd : cross country mountain bike over de fietsdrempels.
De Nederlandse snelrotondes zullen inderdaad garant staan voor valpartijen, mits niet afgezet.
Met de rotonde als ernstige kwaal voor het tourpeloton lijkt het me ook wel mee te vallen. De vele verkeersheuvels/baanafscheidingen zijn mijns inziens een veel groter probleem.
Over de eerste zin in dit artikel ben ik trouwens nog steeds aan het denken. Volgens mij staan daar toch echt twee zaken in één zin die niets met elkaar te maken hebben.
Staat er ergens al iets op het net over die turbo- / snelrotondes aub ?
@S’z:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde
Let op, bij een turborotonde zit vaak een kleine verhoging (richel) tussen de twee stroken op een aantal plaatsen. Om te voorkomen dat automobilisten alsnog strook wisselen en verstorend werken.
Dat maakt het spannend voor een tour :-)
Nog een tip voor de Fransen: een Hondenkluifrotonde:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=51.952875,4.232161&spn=0.00167,0.003326&t=k&z=18
op de top van galibier ligt ook een rotonde.
Het rijden tegen vluchtheuveltjes werkt aanstekelijk. Vorige week zag ik er in het Tilburgse stadje T. nog eentje op zijn bek gaan. Weet niet zeker of er wel of geen drank in het spel was…
@9: Da’s de eerste turbokluifrotonde van Nederland. Hier ligt er nog eentje:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=52.069971,4.741931&spn=0.002928,0.006652&t=h&z=17
Voila! net niet ronde rotonde, met gedeeltelijk gescheiden banen (goed voor de verwarring) en als bonus afgrond(je) de Maastunnel in!
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=52.069971,4.741931&spn=0.002928,0.006652&t=h&z=17
Deze dus:
http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q=Droogleever+Fortuynplein,+Rotterdam+Rotterdam,+Zuid-Holland,+Nederland&sll=53.333468,6.926719&sspn=0.241101,0.425034&ie=UTF8&cd=1&geocode=0,51.907527,4.466113&ll=51.90816,4.466017&spn=0.001946,0.003321&t=k&z=18
@14 Wooo! Veel gekker moet het niet worden. Deze is ook geinig om te nemen, maar wel minder heftig.
zal mij dat boeien dat ene speedkikker tegen een verkeerspaal aanklettert. die filmpjes zijn in overvloed aanwezig ligt aan welke gebruiker u heeft gekozen.
Laat mart maar zijn sport blijven idoliseren aangezien hij anders geen interview meer krijgt met een junkierenner maar de gemiddelde nederlander spuugt op de la grande Boucle.
Zelfs joop Zoetemelk was een loser toen hij uiteindelijk won.
De reden voor de talloze rotondes is tres simple.
Frans hydrauliek pneumatique coq au Vin in de bochten aaarghgglrr. heerlijk gevoel.
@MM..voetbal, fietsen eigeljk buiten mijn gedoe, maar U en de voetbaldame onlangs maakt dat ik toch heel ff kijk :)
*voetbaldame kijkt blij*
Ik ben ook dol op spectaculaire vleeswonden, M&M. Dan mag je eindelijk weer dat ontsmettingspul uit het badkamerkastje halen en er voorzichtig overheen gieten. Gaat het prikken, ja of nee…spannend!
Voor het peleton een makkie, maar deze is toch de mooiste. Door mij persoonlijk met de auto genomen.
Nederland is in ieder geval (mede daardoor) het (verkeers)Veiligste Land op aard. Voor de rest esthetische ondingen natuurlijk, wouden van borden, tenzij men van het loze binnenterrein een soort mini keukenhof maakt, maar…tja. Landvernietiging, of probeer eens (voor de grap) ALLE parkeerplaatsen (plm. 2,5 x 3,5 m x enkele miljoenen!) uit te drukken in ha land. En denk zelfs, wat zegt ik, durf zelfs te stellen dat rotondes een ongunstige invloed hebben op brandstofverbruik, sneller(e) slijtage remblokjes (gemaakt van kankerverwekkend asbest) en andere bewegende delen. En wegen de meerkosten op tegen het nut van een honderdtal minder doden. Tja.
Goed, dat e.e.a. op een racefiets in rondjes als Gold Race of Ronde of Olympia’s tour helemáál een crime is was reeds bekend. Wonder dat er nooit geen doden vallen. Maar ik heb wel een beetje nare smaak in de bek omdat dit stukje in zijn geheel gebaseerd is op de massale valpartij in de tour. Maar dat was op een spiegelspekgladde Italiáánse Rotonde hoor…kweenie, maar het stikt daar namelijk van het haar met olijfolie ingevette deegslierten hè…
Tja, de oplossing van dergelijke raadsels zit vaak in hele kleine voor de hand liggende dingetjes.
OT: misschien mooie vrijdagvraag: hoeveel ha land wordt door parkeerplaatsen ingenomen..een gebied ter grootte van, en visueel in een kaartje?(CBS weet het niet, althans hoeveel parkeervakken er in Nederland zijn…bij benadering moet het te berekenen zijn)
@ larie 17: Dat doet me deugd.
Pff Hollandse wussies. De echte carrosseriekraker is natuurlijk Het Klaverblad van LUMMEN in België. Vooral de originele was misdadig slecht aangelegd.
http://www.klaverbladlummen.be/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knooppunt_Lummen
Maar waar Belgische ingenieurs zonder veel verstand van automobilisme natuurlijk nooit tegenop konden … is de awesome “interchange between the 5 and 110 freeways” in Los Angeles, USA (N 34° 02′ W 118° 16′). Hier ontdekt via https://sargasso.nl/archief/2008/06/28/foto-des-tages-van-boven/ jazeker !
podorkin , 3 % is beton in NL ,zeg maar wat de zeldzame geelgekleurde flierefluiter kikker aan leefruimte heeft. you do the math.
marginaal hippie geleuter.
Verkeersveiligheid is relatief, verbied je de motor rijders bespaar je zo 50 % van je doden.
gemiddelde snelheid in nl is beperkter dan de rest van de EU zoals u iedere ochtend kunt horen , oh nee u zit in de trein.
Edoch, kent u de KRATERROTONDE al ? Het Vlaamse LILLE heeft er al een, Veurne plant er een.