1. 2

    Heeft ons staatshoofd de boel dus onnodig staatsrechtelijk zitten ophouden?
    Waarom moet er eigenlijk mét de PVV onderhandeld worden? VVD en CDA draaien een accoord in elkaar, waarmee de PVV het vast meestal eens is. Voor de laatste liberale restjes zoekt het minderheidskabinet dan maar steun bij andere partijen in de kamer. Gaat veel sneller.

  2. 4

    @3: wellicht is dat zo. Een minderheidskabinet dat steeds wisselende kamermeerderheden bij elkaar moet sprokkelen kon toch best wel eens wat voor elkaar krijgen. In plaats van enkel bezig zijn met angstvallig de ijzeren fractiediscipline te handhaven.

  3. 5

    Wat ik niet begrijp is waarom ‘rechts’ zo overtuigd is van hun meerderheid. Letterlijk 2 zetels. M.a.w. een middenkabinet zou een veel betere afspiegeling zijn van het kiezers landschap.

    Overigens afgelopen vrijdag een interview met Jan Terlouw gehoord op Radio 1 bij vrijdag middag live, helaas nog niet terug te luisteren. Waarom hebben wij dat soort welbespraakte lieden niet meer in het kabinet? Hield een ijzersterk pleidooi tegen kerncentrale’s (als kern fysicus) en wist op perfecte wijze de huidige gang van zaken rondom formatie en coalitie keuze te fileren.

  4. 6

    @Niels; Zie ook post #1; Het CDA wil niet met PvdA en de PvdA niet met het CDA. Is vroeger iets tussen gebeurd. Oud zeer. Iets met een os die de neef van de schoonvader niet terug-gebracht heeft en dat toen de buurman met de nicht er vandoor is gegaan. Ofzo. Ik weet het ook niet meer allemaal. In elk geval: midden kan niet. En rechts heeft net ietsje meer. Dus: rechts.

    Rechts.

  5. 7

    @2 Niet het staatshoofd maar Geert heeft voor de vertraging gestoord door van “ja mits” naar “nee NOOIT MET DIE ONBETROUWBARE HONDEN” terug naar “ja mits” te draaien.
    Was Geert wat consistenter geweest, dan kon hij nu al zo’n beetje bezig met het verdelen van het PVV-pluche (een zeer makkelijk klusje).

  6. 9

    Wat ik niet begrijp is waarom ‘rechts’ zo overtuigd is van hun meerderheid. Letterlijk 2 zetels. M.a.w. een middenkabinet zou een veel betere afspiegeling zijn van het kiezers landschap.

    Nou, omdat links versnipperd is: het links van D66 is een heel ander links dan dat van de ChristenUnie, die beiden weer verschillen van het links van de SP.

    CDA, VVD en PVV zijn dan weer light versies van elkaar geworden de afgelopen tijd. Wat natuurlijk het grote gevaar is, vooral voor een partij als het CDA.

  7. 10

    Kan ik eventueel nog rechts worden? Ik wil mijn vingers ook wel weer eens aflikken.

    Moet ik me ergens melden of inschrijven daarvoor? Ik woon al in een roomblanke wijk.

  8. 12

    In theorie kan je 2 minderheidskabinetten hebben. Omdat ze beiden geen meerderheid hebben. Zal nog lachen worden.

    Anyway, ik stel een pool voor. Hoeveel dagen blijft dit kabinet zitten? U kunt nu inzetten.

  9. 18

    @15, Dat rechtse pretpark heeft bij opening al een vergevorderd achterstallig onderhoud, en daar zal weinig verandering in komen, wegens aangekondigde bezuinigingen. De achtbaan staat al op instorten, de schroeven in de draaimolens zijn van goedkoop ijzer en het spookhuis bevat louter spinrag. De entreeprijs is echter fenomenaal hoog. De directeur heeft echter al wel goed geboerd en kan voorlopig in zijn miljoenenvilla blijven wonen, dankzij de overheidssubsidie (HRA) die hij daarvoor ontvangt, waarmee hij zijn tuinman, zijn huishoudster, zijn vakanties op de Malediven en Aruba en zijn wagenpark kan betalen. Maar het rechtse pretpark gaat draaien. En het gaat draaien op energie opgewekt uit de naastgelegen kerncentrale en de stinkende kolencentrale aan de overkant van de straat. De klanten staan ervoor in de file op de 5-baans snelweg, snakkend naar frisse lucht.

  10. 19

    @18

    Danzij de bezuinigingen van rechts draait het pretpark over 20,30, 40 jaar nog. Niet alleen dat, maar de kinderen die er nu naar toe gaan worden een ervenis van miljarden extra schuld bespaard doordat hun ouders niet op de pof pret hebben gemaakt. Hierdoor kunnen de kinderen van nu later ook nog met hun kinderen betaalbaar naar het pretpark.

    Bij links zouden de meeste mensen het waarschijnlijk al meteen niet meer kunnen veroorloven naar een pretpark te gaan, omdat ze door het afschaffen van HRA en het invoeren van filetax honderden euro’s per maand extra aan belasting kwijt zijn. De draaimolen en de achtbaan zouden zowiezo gesloten zijn als het minder niet hard genoeg waait voor de windmolentjes, want alle betrouwbare energiebronnen zijn dan verwaarloost.

    De directeur maakt het niet zoveel uit. Als links aan de macht komt schrijft hij zich gewoon tijdelijk in op zijn vakantiehuis op de Malediven en verhuist hij zijn pretpark B.V. naar Aruba. Met een beetje slimheid plakt hij een groen labeltje op zijn “hybride” draaimolen en vangt hij een paar ton extra aan subsidie.

    De gewone man betaald links of rechtsom de prijs, dan kan hij maar beter zorgen dat hij een zo laag mogelijke prijs betaald en dat de directeur en zijn bedrijf nog mee willen betalen. Dat kan alleen als er flink wordt gesnoeit in alle overbodige hobby uitgaven in het huidige overheids pretpakket, dus momenteel over rechts.

  11. 20

    @Anton
    Door al die bezuinigingen betaald de gewone man gelukkig de hoogste prijs. Vergeet niet dat bezuinigen gewoon een ander woord is voor denivelleren.

  12. 21

    nou, we kunnen in ieder geval al 55 miljard bezuinigen door de drie windmolenparken voor de kust on-hold te zetten.. raakt niemand in de portemonnee.. sterker: we houden 55 miljard over!

  13. 24

    @22 Windmolens hebben ivm andere opties serieuze nadelen die steenvast onbelicht blijven. Zo is offshore windenergie circa 5x duurder dan gangbare energiebronnen en wordt al jaren niet goedkoper maar duurder (geen efficiëntiewinst meer). Daarnaast vergt het vooraf grote investeringen, zijn er natuur/milieu bezwaren en is het stroomaanbod zo veranderlijk als het weer en vergt het veel extra grid/net kosten en backupinvesteringen.
    Dit terwijl de nucleaire optie gezien de moderne ontwerpen een duurzaam, schoon, relatief voordelig en zeer (inherent)veilig alternatief is. De modernste centrale-ontwerpen zijn bv 100x zuiniger met uranium en is er geen substantieel afvalprobleem meer. Het lijkt soms dat deze oplossing (door groen) angstvallig wordt vermeden omdat het te easy is.

  14. 25

    @20 De gewone man / jan modaal betaalt netto meer belasting dan hij vangt van de staat. Een bezuiniging op de overheidsfondsen is juist voor modaal winst. Modaal draagt de staat, de staat steunt op modaal. .

  15. 26

    Als jij jezelf ‘de gewone man’ noemt moet je dat vooral doen. Ik heb inmiddels besloten dat ‘de gewone man’/’Jan met de pet’/’Henk & Ingrid’ ten koste van alles geexploiteerd moeten worden.

    Luisteren willen ze toch niet, zelfs niet na alle leuke hobbydingen die je voor ze probeert te doen.

    Dan maar voelen.

  16. 27

    @25: Zoals vrijwel altijd de laatste tijd: niet waar. De inkomensverdeling heeft een lange staart: relatief weinig mensen verdienen relatief veel geld. Jan Modaal profiteert van deze klein groep via de CAO’s, de Volksverzekeringen, de publieke infrastructuur, onderwijs, zorg, etc.

  17. 28

    @19, Dat pretpark draait 20, 30, 40 jaar lang onder rechts regime. Al die jaren is er af en toe wat onderhoud geweest, maar iedereen kan zien dat er her en der bouten beginnen los te raken en er roestplekken ontstaan in de constructies. En in plaats dat er nu onderhoud gepleegd moet gaan worden, besluit met om grootschalig te bezuinigen, de entreeprijzen te verhogen en op zijn best alleen de snelweg die naar het pretpark toeleidt te verbreden (wat uiteindelijk de file wellicht korter maakt, maar ook breder en de doorstroming het pretpark in uiteindelijk niet bevordert, omdat er niet meer kassa’s bijkomen.

    Uiteindelijk dreigt het nu een pretpark te gaan worden waar een deel van de bevolking zijn vingers bij aflikt en een deel van de bevolking niet in mag (wegens foute achtergrond), kan (wegens te hoge entreeprijs) of wil (wegens inzien van risico’s).

    Ondertussen worden de voorstanders van opknappen bang gemaakt voor de grote lasten die het met zich mee gaat brengen. Iedereen gaat honderden euro’s aan filetax betalen bijvoorbeeld. Als iedereen vaker en langer gaat autorijden, vele honderden kilometers meer dan nu, dan zou dat inderdaad het geval zijn. Maar die kosten heb je ook zelf in de hand: wil je die filetax ontwijken, dan pak je de fiets of het OV. Ook wordt iedereen bang gemaakt dat afschaffing van de HRA de huizenmarkt zal doen instorten. Flauwekul natuurlijk, als je dat geleidelijk afbouwt over een periode van 30 jaar. De jaarlijkse inflatie zorgt er toch al voor dat de lasten in feite elk jaar dalen.

    En op het moment dat de achtbaan instort, dan wijst de eigenaren van het pretpark met een beschuldigende vinger traditiegetrouw naar degenen die niet van het pretpark gebruik konden of wilden maken.

    In plaats daarvan hadden we ook de komende vier jaar kunnen investeren in dat pretpark om het voor iedereen aantrekkelijk, betaalbaar en veilig te houden, ook voor onze kleinkinderen. We hadden kunnen kiezen voor een schonere en gezondere fysieke omgeving, maar nu wordt het pretpark geteisterd door roet, fijnstof, smog en radioactief afval. We hadden kunnen kiezen voor een regeringsbeleid voor alle Nederlanders èn voor hun kinderen.

    Maar die dag moet nog komen.

  18. 29

    @JSK Bron?
    ps Ben gewogen cijfers (inkomen, leeftijd) tegengekomen wb criminaliteit en herkomst.

    “Het aandeel verdachten geselecteerd naar sociaal economische categorie,
    weergegeven als percentage van alle mensen die deel uitmaken van deze
    sociaal economische categorie.”
    Helaas jouw stelling gaat amper op. Crimi blijft ook dan substantieel hoger voor bepaalde groepen.
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71147ned&D1=0,16&D2=a&D3=4&D4=0&D5=l&HDR=G4,G3,G1,G2&STB=T&CHARTTYPE=1&VW=T

    @28 En waar halen we bv buschauffeurs vandaan? Als morgen 1% van de automobilisten met het OV gaat is het bal. OV kost arbeid, is niet gemakkelijk uit te breiden (zie hsl, betuweroute, nz-lijn) en kost per passagier-km zeker 10x meer aan subsidies dan de automobilist. En deze automobilist betaald deze subsidie via de autobelastingen 7x zelf.

    ps @28 In het linkse pretpark is verzuimd een intreeprijs te vragen en kwamen er daardoor vooral luie mensen die enkel wilden profiteren op af. De facturen voor de bouw zijn onbetaald en lopen door de incassorente snel op, maar ze worden als gift doorgegeven aan de jongste bezoekers. Het onderwijspaviljoen stond de laatste decennia onder links toezicht en hoewel het er eerst goed werkte en tot de top behoorde moest alles anders, en ging het budget steeds meer naar leraren met een burn out (wao) nu steunt het op de resten en is het totaal vervallen en valt qua kwaliteit in het niet ivm elders. Bij het verblijfsgedeelte is het niet anders, ene van Dam wilde geen extra vakantiehuisjes in het park, maar liet wel extra gesubsidieerd bezoek binnen. Lange wachtrijen voor zowel de huisjes als de atracties zijn het gevolg.

  19. 30

    @Seven: Nu aan jou de beurt om met bronnen te komen voor deze uitspraken:
    “kost per passagier-km zeker 10x meer aan subsidies dan de automobilist. En deze automobilist betaald deze subsidie via de autobelastingen 7x zelf.”

    :-)

  20. 32

    @29: Hoe je dit weer kan ombuigen naar de relatie criminaliteit en afkomst is mij een raadsel. Je deed een uitspraak over Jan Modaal en de belastingen.

  21. 33

    @30
    Autobelastingen , heffingen 2008 ruim 18 mrd http://www.bovag-cijfers.nl/assets/images/2008/7_2.jpg

    Uitgaven aan autoinfra 2008 nog geen 3,3 mrd en daalt naar minder dan 1,6mrd in 2011 http://www.bovag-cijfers.nl/assets/images/2008/7_1.jpg (Ter vergelijk, aan ov wordt voor een fractie vd transport/pass. km’s bijna net zoveel uitgegeven. Evenveel subsidie-uitgaven voor infra, echter de trein vervoert slechts circa 6% de rest reist via de weg. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37739&D1=a&D2=0&D3=l&HDR=T&STB=G1,G2&CHARTTYPE=1&VW=G (Daarnaast worden de treinkaartjes ook nogmaals gesubsidieerd..) Hoe kan het dat er veel meer wordt uitgegeven aan spoor en ov waar maar een fractie mee reist dan aan het het wegennet. Subsidies voor rails stoppen is direct ruim 2x zoveel budget voor de wegen.

  22. 35

    @jsk Off topic ps-je aangezien jij vaak in eerdere draden de hogere crimi bij nw-allo puur als klasse gerelateerd zag en beweerde dat het verschil met de lagere autochtone klasse wel verwaarloosbaar kon zijn. Deze cbs link die het tegendeel aantoont wilde ik dus al een tijdje met je delen. ;)

  23. 36

    @35: Eh nee. Je verwart mij met iemand anders. Serieus. Ik heb nooit ontkent dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de misdaadstatistieken noch heb ik dat gegeven erg boeiend gevonden.

  24. 37

    Nu we het toch over kermis hadden: de Belgisch/ Nederlandse ziekte waart als een spookhuis door Europa he, zie je dat:

    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1420823.ece/Dag_van_waarheid_voor_Zweedse_populisten

    Dalijk blijft er van het Scandinavische sprookje helemaal niks meer over. En let maar op, net als (in) Denemarken: VVD/ CDA denken een goede deal te hebben als ze een gedoogakkoord met de PVV sluiten (regeren én de PVV de wind uit de zeilen nemen). In werkelijkheid zal de PVV deze constructie zorgvuldig georchestreerd mis/ gebruiken (eigenlijk nu al gaande). Zullen alle successen claimen en juist zelf úit de wind blijven. PVV heeft al en krijgt aldus meer invloed, VVD/CDA totaal afhankelijk van hun fratsen…

    En durf maar eens te zeggen dat ik het niet gezegd hep zeg maar, als het ware…