Thema Groen

Wetenschap: kans op hittegolf juni minstens vijf keer zo waarschijnlijk door klimaatverandering

Afgelopen juni was wereldwijd de heetste juni ooit gemeten. Ook werden er verschillende Europese weerrecords gebroken. Deze extreme hitte leidde onder andere tot natuurbranden in Spanje, verlaging van de maximumsnelheid op Duitse wegen en uitstel van nationale schoolexamens in Frankrijk. Kunnen we dit extremere weer toeschrijven aan klimaatverandering?

NIEUWS - Klimaatwetenschapper Geert Jan van Oldenborgh van het KNMI werkt met een groep onderzoekers van World Weather Attribution aan zogenaamde ‘attributiewetenschap’. Uit de studie naar de hittegolf van afgelopen juni in Frankrijk bleek dat deze hittegolf minstens vijf keer zo waarschijnlijk is geworden door klimaatverandering. De effecten van klimaatverandering zijn dus nu al merkbaar.

Onderzoeken kunnen ook aantonen dat er geen relatie is met klimaatverandering, vertelt Geert Jan van Oldenborgh:

We hebben ook studies gedaan naar de droogte in Oost-Afrika, waar we geen enkel verband konden vinden met klimaatverandering. Dat rapporteren we ook.

Noorwegen betaalt klimaatbeleid uit opbrengst fossiele brandstof

ELDERS - Olieland Noorwegen werkt hard aan verduurzaming.

Grootschalig elektrisch vliegen is nog ver weg, maar Noorwegen werpt zich op als proeftuin voor de elektrische luchtvaart. In 2040 moeten alle binnenlandse vluchten worden uitgevoerd door elektrische of hybride toestellen. Luchthavenautoriteit Avinor, eigenaar van de ruim veertig luchthavens in het land, wil binnenkort de eerste aanbesteding uitschrijven voor een commerciële route voor een elektrisch vliegtuig met negentien passagiers, dat vanaf 2025 moet gaan vliegen. Het FD (€) doet verslag van een vlucht met de Pipistrel Alpha Electro G2, een Sloveens vliegtuig dat als eerste elektrische tweezitter is gebouwd voor commerciële doeleinden. De prestaties zijn vooralsnog beperkt: het toestel vliegt maximaal anderhalf uur, de maximumsnelheid is zo’n 200 kilometer per uur en het draagvermogen is slechts 560 kilogram. De geluidsoverlast is minimaal, je hoort alleen de propellor.

Ook elders wordt durk geëxperimenteerd met elektrisch vliegen, maar Noorwegen is wel een geschikte proeftuin omdat de afstanden relatief kort zijn, en het aantal passagiers op de binnenlandse vluchten niet zo groot is. Vliegen is in Noorwegen, zeker in het noorden, erg gebruikelijk. Je kunt er in twintig minuten een ziekenhuis bereiken waar je over de weg acht uur voor nodig hebt. Noren vliegen ook daarom meer dan de meeste andere Europeanen.

Premier Erna Solberg (foto) zet zich in voor duurzaam vervoer, maar heeft geen last van ‘vliegschaamte’. Haar rechtse regering, die sinds de toetreding van de Christelijke Volkspartij een meerderheid in het parlement heeft, zit min of meer gevangen tussen de wens om voorop te lopen bij het terugdringen van de opwarming van de aarde en anderzijds de handhaving van de olie- en gasindustrie als de belangrijkste bron voor de welvaart van het land.

Wereldtemperatuur | Update mei 2019

DATA - En alweer update nummer 101 in onze maandelijkse reeks. We halen de achterstand een beetje in, maar deze update gaat dus nog wel over mei, terwijl juni ook al voorbij is. Komt door de Britten, zelfs de meteorologische dienst is van slag door de onduidelijkheid over Brexit kennelijk.
Afijn, hier gewoon de grafiek met de trend van de afwijking van de wereldtemperatuur. Met de op twee na warmste mei-maand sinds 1979. Alle maanden dit jaar zitten in de top vijf van hun eigen maand trouwens.

Daling Duitse kolenstroom zet door

NIEUWS - In mei berichtten we dat de productie van Duitse kolenstroom daalde. Inmiddels zijn de gegevens voor het eerste half jaar van 2019 binnen en wederom is de elektriciteitsproductie met behulp van kolen in Duitsland gedaald. Vooral de productie van bruinkool, de meest milieuonvriendelijke vorm van elektriciteitsproductie, is fors gedaald. In absolute zin met 13,8 TWh ten opzichte van de eerste helft van 2018, in relatieve zin met 20,7% ten opzichte van de eerste helft van 2019. Ook de elektriciteitsproductie van steenkoolcentrales is teruggelopen. In absolute zin is de terugloop met 8,2 TWh kleiner dan bij bruinkool, procentueel is de stroomproductie van steenkoolcentrales met bijna een kwart teruggelopen ten opzichte van 2018. De productie van gascentrales is in het eerste half jaar van 2019 wel gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2018

Quote du Jour | Groene heilstaat

Klimaatactivisten zoeken de totale controle over de samenleving. De kapitalistische samenleving moet veranderen in een groene heilstaat, die in feite de vervulling is van de marxistische utopie.

Leon de Winter slaat door. Daar waar echte klimaatactivisten nog steeds hard hun best doen om te zorgen dat de mensen met de macht nu eindelijk echt iets tegen de opwarming van de aarde gaan doen, denkt Leon dat ze de macht hebben. En terloops schuift hij de verantwoordelijkheid voor maatregelen als het beperken van cash richting de klimaatactivisten.
Als het niet zo ernstig was, zou het stuk lachwekkend zijn.

Rekenkamer: stimuleren elektrisch rijden 65% goedkoper dan verwacht

ANALYSE - Gisteren kwam de Rekenkamer met een brief aan de Tweede Kamer over de kosten van het stimuleren van elektrisch rijden. Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de Tweede Kamer. De Rekenkamer concludeert dat het reduceren van CO2 via het stimuleren van elektrisch rijden een dure manier is om de CO2 uitstoot te verlagen. De Rekenkamer kwam in de verantwoordingsonderzoeken over 2013 en 2014 ook al tot deze conclusie. Het Interdepartementale Beleidsonderzoek CO2 (IBO CO2) uit 2016 noemde het stimuleren van elektrisch rijden de duurste maatregel per ton CO2 reductie bezien vanuit de overheidsfinanciën. De Rekenkamer trekt in zijn brief de berekeningen van de staatssecretaris , die uitkomt op € 1.700 per vermeden ton CO2, in twijfel. Met de rekenmethode van de Algemene Rekenkamer kunnen die kosten oplopen tot bijna € 2.000 euro per bespaarde ton CO2. Dat is echter nog steeds een 65% lager dan de € 5.700 per bespaarde ton CO2 uit IBO CO2 van 2016. De echte vraag zou moeten zijn: waarom wijkt de prognose van IBO CO2, PBL en ECN zoveel af van de werkelijke overheidskosten per ton CO2 reductie?

Kort | deksel

“Wilt u er een deksel op?”

Nee! Nee, dat hoeft niet, en wat fijn dat jullie het vragen, NS Stations Retailbedrijf (voorheen Servex). Ik hoef die deksel niet bij mijn koffie of thee. Sterker nog, hij zit alleen maar in de weg (want het theezakje moet er immers nog in). Of hij voegt niets toe, want ik kan al een tijdje een beker dragen zonder te morsen. Maar ‘your mileage may vary’, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen, dus mensen die wel een deksel willen krijgen er gewoon een.

En jullie zijn van zo ver gekomen. Ik weet nog, jaren geleden, riepen jullie landelijk irritatie op door medewerkers bij iedere aankoop te laten vragen “of de klant er ook nog X bij zou willen”. Hier, op mijn oude blog Vrij-Zinnig, legt de onvolprezen Hester Swart uit waarom dat zo irritant was.

Maar daar zijn jullie dus al een hele tijd mee gestopt. Juij. En nu dit: dubbel-juij! Goed voor het milieu, en bespaart jullie kosten.

Dus zonder enig cynisme en gemeend positief: hulde.

Telegraaf grootste platform voor ontkennen opwarming aarde

De Telegraaf is nog steeds het grootste dagblad van Nederland. En hoewel iedere krant een eigen kleur heeft, kleurt specifiek de grootste krant het debat over het klimaat wel heel eenzijdig in. Plat gezegd, veruit de meeste aandacht bij de Telegraaf gaat naar het ontkennen of afzwakken van de opwarming en het afkraken van maatregelen om die opwarming te voorkomen.

Van de meerderheid van de klimaatwetenschappers die keer op keer bewijzen dat de opwarming van de aarde gaande is en dat de mens de hoofdoorzaak is, zult u weinig lezen bij de Telegraaf. Maar de mensen met een uitgesproken mening “tegen” de wetenschappelijke consensus in krijgen wel een podium. En dat naast de niet aflatende stroom van nihilistische columnisten die iedere gelegenheid gebruiken om klimaatactivisten, klimaatwetenschap en klimaatbeleid af te breken aangrijpen.

Daarmee gaat de Telegraaf ver weg van haar streven naar “onafhankelijke” journalistiek.
Hier een (visuele) bloemlezing van de meest relevante koppen van het afgelopen tijd in willekeurige volgorde. Lees vooral ook even voorbij de koppen dit keer. En check de “deskundigen” die aangehaald worden. Ze worden opgevoerd als “klimaatonderzoekers” of “klimaatwetenschappers” terwijl ze dat meestal niet zijn.

Tweespalt | Noodtoestand klimaat

18 juni 2019: Canadees parlement roept noodtoestand uit voor het klimaat 18 juni 2019: Canadees kabinet keurt teerzandoliepijplijn goed
OTTAWA – The House of Commons has passed a motion declaring a national climate emergency, and supporting Canada’s commitment to meet the Paris Agreement emissions targets.

Conservative MPs voted against the motion, but it still passed 186-63 with the support of the Liberals, New Democrats, Bloc Quebecois and Green MPs. The motion was was put forward by Environment and Climate Change Minister Catherine McKenna.

The motion describes climate change as a “real and urgent crisis, driven by human activity,” notes how it is impacting Canadians, and states the need to pursue clean growth methods to reduce greenhouse gas emissions.

Prime Minister Justin Trudeau and his cabinet have again approved the Trans Mountain expansion project, a crucial next step for the much-delayed pipeline project designed to carry nearly a million barrels of oil from Alberta’s oilpatch to the B.C. coast each day.

The cabinet has affirmed the National Energy Board’s conclusion that, while the pipeline has the potential to damage the environment and marine life, it’s in the national interest and could contribute tens of billions of dollars to government coffers and create and sustain thousands of jobs.

Beyond approving the project, Trudeau also committed to directing every single dollar the federal government earns from the pipeline — which, when it’s built, is estimated to be some $500 million a year in federal corporate tax revenue alone — to investments in unspecified clean energy projects.

Het klimaat verpesten om geld te verdienen om het klimaat te redden dus… Nee, dat is handig.