Hoog tijd voor weer wat nieuws uit de Sargasso-zee. Phillip Wells: blogger op Bermuda interviewde de burgemeester van St. George over de teruglopende inkomsten uit de touristenindustrie. Een van de redenen is dat de haven van St. George geen grote moderne cruiseschepen kan ontvangen. Nu nog doen vooral oudere kleine schepen de eilanden aan, terwijl de cruise-sector juist overschakelt op grotere schepen. Grote moderne schepen vervoeren meer passagiers en lozen hun afvalwater niet in zee.
Minder verstoring voor het milieu en meer inkomsten door een stijging van het aantal touristen zou u denken? Nee, minder boten betekent minder havenbelasting en het afvalwater van de kleine oudere boten zorgt juist voor bemesting van het zeegras dat de eilanden op hun plaats houdt (Mystery of the disappearing seagrass- Bermuda Sun). Een dilemma waar ze op Bermuda voorlopig nog niet uit zijn.
Bermuda’s seagrass beds, which help prevent coastal erosion and provide a habitat for local marine life such as turtles and snappers, are already in decline. One of the things currently helping to fertilise them, however, is the sewage from the cruise ships. Lose the ships and the seagrass beds by Fort St. Catherine might be adversely affected. (A Limey in Bermuda)
Reacties (2)
Ecologie is zo ingewikkeld en de mineralenbalans zo moeilijk te begrijpen dat hier blijkbaar niemand iets zinnigs over weet te melden. Het vlak waar wetenschap en politiek elijk aan elkaar zijn.
Toch lijkt het me vrij simpel: keer de vuilwaterafvoer van de stad zelf naar het gras en de boten mogen schoon rondvaren zonder Bermuda schade toe te brengen.
Of toch maar niet?
Dat lijkt me een puik plan, direct die poep de zeegras velden in pompen!