Succesvolle testvlucht elektrische eenmanshelikopter

Foto: copyright ok. Gecheckt 02-03-2022
,

Voor slechts zes euro aan elektriciteit één uur lang vliegen in je ultralight eenmanshelikopter? E-Volo doet het met haar Multicopter! Zittend op een skippybal manage je 16 zoemende rotorbladen gevoed uit lithiumbatterijen. Als het misgaat open je gewoon je parachute, no sweat. Ideaal voor het ontlopen van de ochtendspits en indruk maken op koeien in de wei. Minder ideaal bij herfststormen, hoogspanningskabels en als straks heel forensend Almere zo’n ding bestuurt. Het filmpje van de testvlucht staat hier:

Meer op Treehugger. [foto: E-Volo]

Reacties (12)

#1 Marynus

Monteer er een bazooka onder en je bent een echte eindbaas.

  • Volgende discussie
#2 Crachàt

nog een setje zonnepanelen erboven, en weg is hij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Hans Verbeek - Reactie op #2

Maakt dat het ding niet te zwaar, slimmerik?

#2.2 piet de nuttige idioot - Reactie op #2.1

er bestaat folie met zonnecellen.

#2.3 Olav - Reactie op #2.2

De oppervlakte die je nodig hebt om het benodigde vermogen te leveren zal vast indrukwekkend zijn.

“Kijk, daar vliegt een voetbalveld!”

#2.4 Faltung - Reactie op #2.3

Zeg even dat een kWh 20 cent kost. Voor 6 euro koop je 30 kWh, dat vlieg je op in een uur, dus moet je 30 kW genereren met je panelen. Een vierkante meter heeft een piekvermogen van 150 Watt per vierkante meter, dus je hebt minimaal 200 vierkante meter (14m x 14m) nodig. Een voetbalveld is 5000 vierkante meter, genoeg voor 25 helikopters (= twee voetbalteams + scheids- + grensrechters).

#3 piet de nuttige idioot

Die 6 euro zijn gebaseerd op de 15 cent aan batterijen die bij dit niet erg overtuigende geschommel van nog geen anderhalve minuut verbruikt zijn?
Ik weet het, je moet ergens beginnen, de eerste vlucht van de gebroeders Wright was ook maar een steenworp, maar het wordt wel met erg veel tamtam gebracht…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

Op de “hoogte” waarop dat ding vliegt, zie ik een parachute nog niet echt werken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Tom van Doormaal

Ik geloof nieterg in een praktische toepassing, maar het is wel opmerkelijk. Een helicopter is een energieslurpend geval, dus dat dit kan is bijzonder. Maar of er meer dan minimaal gebruik uit komt…?
Betekenisvol is wel de accu techniek; die gaat met sprongen vooruit. Ik ben benieuwd naar de perspectieven die de uitvinders hebben bewogen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Olav - Reactie op #5

Perspectieven? Volgens mij willen ze gewoon een mooi stuk speelgoed maken en aan de man brengen: http://www.e-volo.com/Vision.html

Ultralight vliegtuigjes, paragliders e.d. zijn ook niet superpraktisch als vervoermiddelen. Wel erg leuk.

#5.2 Bismarck - Reactie op #5.1

Ik zat stiekem toch al te dromen van verkeerschaos in de lucht tussen Almere en Amsterdam.

#6 Share

Meer speelgoed dan nuttig. Zeker geen transportmiddel, deze tag is een beetje titulaeresk van Sargasso? Hoewel het ding mogelijk toch nog de lucht kan vervuilen.. door er enorme reclame mee hoog te houden :o)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie