Zesjescultuur gaat kapot, of toch niet?

Het is afgelopen met de zesjescultuur in Nederland. Waar Balkenende zo’n maand geleden nog steen en been klaagde over het feit dat Neerlands studenten het zichzelf te makkelijk maken, is uit een bescheiden onderzoekje gebleken dat studenten de zessen zat zijn en eens eindelijk willen gaan werken voor hun diploma.

Minder zuipen en minder feesten, maar méér leren en méér schoonmaken (van hun eigen studentenhok, welteverstaan); Dat zijn de goede voornemens voor dit studiejaar. Maar net als de goede voornemens na oudjaar, belanden ook dit soort voornemens vaak tussen de gore onderbroeken, ergens in een onopgeruimd studentenflatje. Begrijp me niet verkeerd: persoonlijk ben ik een voorstander van beter je best doen op school. Ook ik lijd onder de terreur van hoogleraren die het algehele niveau omhoog willen krikken. Zo mocht er bij het begin van dit studiejaar één of andere bobo uit het hoger onderwijs komen opdraven om op onze faculteit een speech te houden omtrent de zesjescultuur. Ook zijn boodschap was: we gaan deze helemaal kapot maken en Balkenende’s ongelijk bewijzen.

Een luttele vijf weken later kan ik de balans wel opmaken: een bijzonder hoog percentage afwezigen bij de belangrijkste colleges, en totaal geen inzet bij even belangrijke projecten. Nu hebben deze lapzwansen niet alleen zichzelf ermee, maar ook de mensen waar ze mee in een groep zitten, en die ook afhankelijk zijn van hun inzet.

Gaan studenten dus de huidige zesjescultuur kapot maken? Als je het mij vraagt niet.

  1. 2

    Mwa, wat nou zesjescultuur? Ik was vorige week bij een masterdiploma-uitreiking. Van de 10 studenten waren er 3 cum laude afgestudeerd en ze waren alle 10 zo goed dat ze al een onderzoeksbaan hadden (nog voor hun diploma!), danwel aan het nadenken over welk aanbod ze zouden kiezen.

  2. 3

    Een aantal aantekeningen bij het stuk.

    1. Het feit dat er gesproken wordt over een zesjescultuur geeft aan dat de middelmaat regeert. Feitelijk is dat overal. In een brugklas regeert de middelmaat, maar ook op de de universiteit. Waar je ook komt zullen er mensen die boven anderen uitsteken in hun capiciteiten ,maar als je deze slimerikken bijelkaar zet zoals op een universiteit gebeurd is er eveneens weer sprake van een middelmaat.

    2.De term zesjescultuur doet geen recht aan de studenten die een zes halen met hard studeren. De term is een valse insinuatie dat alle studenten lui zijn en op hun slofjes een zesje halen.

    (Ploeteren heeft niets zoals Wout het stelt met domheid te maken ,maar met de bereidwilligheid van een persoon om een bepaalde hoeveelheid complexe materie onder de knie te willen krijgen).

    3. Zoals in een vorig postje op deze site al werd aangehaald is het gemiddelde examencijfer op Univeristeiten geen zes maar een zeven ,maar criticasters zullen daar eveneens overheen kijken.

    4. Ouwe.
    Conclusies maken over de instelling van studenten op basis van 5 weken na het begin van een collegejaar is vrij zinloos. Heb zelf op verschillende faculteiten (en een aantal vakken op verschillende universiteiten) gevolgd. Universiteiten zijn geen eenheidsvis. Jaren verschillen in omvang en sterkte zoals de motivatie van iedere student verschilt. Het is niet kies om deze nuances buiten beschouwing te laten en dit op een hoop te gooien.

  3. 4

    @3
    Je hebt natuurlijk gelijk, ik heb het geheel wat uitvergroot. Ook heb ik er opinie bij gezet.

    Overgens; dit is slechts mijn eerste jaar in mijn nieuwe opleiding. Op mijn vorige opleiding was het net zo. Natuurlijk kan ik het slecht getroffen hebben door op twee faculteiten hetzelfde probleem te zien, maar ik erger me er wel groen en geel aan.

  4. 5

    Ouwe:” Natuurlijk kan ik het slecht getroffen hebben door op twee faculteiten hetzelfde probleem te zien, maar ik erger me er wel groen en geel aan “.

    Je ergeren is in dit geval niet nodig.
    Het is een keuze die je maak, niets doen of serieus met een studie c.q AIO baan omgaan. Als je zelf flink wilt studeren door veel uren in de bieb of achter het bureau door te brengen dan staat dat jouw niemand in de weg en kan ik dat alleen maar aanmoedigen.

  5. 7

    Als ik trouwens de column vandaag in Buitenhof goed volgde kwam daar ineens een naam naar voren van iemand die blijkbaar zijn hele studie op 6jes heeft uitgezeten; Balkenende!

  6. 8

    Je hebt mensen die zonder werken zesjes of zelfs achten halen. Je hebt anderen die met hard werken hetzelfde resultaat behalen. De beloning voor degenen, die hard werken, is, dat zij net zo hoog gewaardeerd worden, dezelfde banen kunnen krijgen en soms zelfs hoger ingeschat worden als de slimmeriken (slimmeriken hebben daar hun hele carriere last van, omdat ze ´op sollicitatie´ moeten bij mensen, die bang van hen zijn, vanwege hun intellect = een bedreiging voor hun positie als chef). Voor de slimmeriken is er geen beloning, als zij hard werken. Alleen de allerslimsten, die cum laude afstuderen (en daar soms niet eens hard voor hebben hoeven werken), krijgen oio en aio aanstellingen. Als ze die niet accepteren, hebben ze dezelfde problemen, in iets hogere mate, als de iets minder slimme slimmeriken (of ze hebben gewoon heel erg veel geluk). De zesjescultuur wordt niet in stand gehouden door de studenten: de zesjescultuur wordt in stand gehouden door het bedrijfsleven, dat hard werkende middelmatigheid beloond boven talent. Zo lang je op een sollicitatie beter kunt zeggen, dat je hard hebt moeten werken voor je zesjes, dan dat je flierefluitend negens hebt gehaald, zal de zesjescultuur blijven bestaan. En dat begint natuurlijk al in het onderwijs, waar de zesjes bovenmatig aandacht krijgen en de achten zichzelf maar moeten zien te redden in plaats van dat ze door extra opdrachten (met bijbehorende beloning) uitgedaagd worden. Een school wordt immers ook al beloond voor het stimuleren van middelmatigheid, doordat hun financiële middelen (mede) afhankelijk zijn gemaakt van het in een keer doorstromen van de leerlingen. Een keertje blijven zitten (wat om allerlei redenen voor heel veel leerlingen wel eens goed kan zijn) kost de school geld.

  7. 9

    @8: Wat een flauwekul! Ze vragen vaak genoeg naar je cijferlijst. Goede cijfers (en zeker cum laude) verhogen je kans op de baan.
    Die zesjescultuur ligt puur en alleen bij de studenten zelf.
    Waarom zou een hoogleraar voor een groep studenten gaan staan, als die achterover gezakt geen reet inbrengen. Ik zou ook mijn AIO sturen.

  8. 10

    @8: “Alleen de allerslimsten, die cum laude afstuderen (en daar soms niet eens hard voor hebben hoeven werken), krijgen oio en aio aanstellingen.”

    Deze stelling gaat voor onze afdeling niet op. Het zou wellicht voor enkele afdelingen binnen mijn uni kunnen gelden, maar dat zijn uitzonderingen. Ik ben dus benieuwd waar je dit vandaan haalt.

    @9: “Waarom zou een hoogleraar voor een groep studenten gaan staan, als die achterover gezakt geen reet inbrengen. Ik zou ook mijn AIO sturen.”

    Bedoel je hiermee te zeggen dat aio’s slecht onderwijs geven?

  9. 11

    Hoezo flauwekul? Ik ken genoeg mensen uit mijn oude gymnasiumtijd, die vaak afgewezen zijn voor banen, omdat ze te slim werden geacht. De middelmatige leerlingen van toen hebben nu allemaal hoge functies. Je hebt gelijk, wanneer je het over de allerbesten hebt, maar dat schreef ik ook al. En ik heb in mijn werkende leven ook genoeg situaties gezien, waarin problemen ontstonden, doordat de ondergeschikte slimmer was dan zijn baas. Als die baas 2 sollicitanten voor zijn neus krijgt, waarvan de ene hardwerkend zesjes heeft gehaald en de ander zonder zich noemenswaardig in te spannen hetzelfde resultaat heeft behaald, zal die baas de hardwerkende zes als een mindere bedreiging zien. En dat is zelfs volkomen logisch. En daar is ook niets mis mee. Het grootste probleem daarbij is doodgewoon, dat iedereen tegenwoordig met hard werken een vwo diploma kan halen. Vroeger lukte dat alleen met talent en hard werken (die enkele cum laude topper uitgezonderd).

  10. 12

    @TT: bedoel je, dat op jouw faculteit niet wordt geselecteerd, wanneer oio´s of aio´s aangenomen worden? De allerbesten onder de cum laude studenten willen die plaatsen meestal graag bezetten, omdat ze daar het meeste onderzoeksvrijheid genieten (oio aio ´leidt tot´ hoogleraarschap en steeds meer vrijheid om te bepalen wat je onderzoekt) en intellectueel het meest uitgedaagd worden (inherent aan de onderzoeksvrijheid). Of wordt op universiteiten nu ook geselecteerd op hard werken ipv talent? Er kan wel wat veranderd zijn sinds mijn tijd, hoewel ik dit soort veranderingen niet toejuich.

  11. 13

    @10: Nee, ik bedoel niet dat AIO’s slecht lesgeven. Maar men zeurt tegenwoordig wel dat de kwaliteit van onderwijs achteruit gaat, omdat er tegenwoordig AIO’s ipv hoogleraren voor de klas verschijnen. Hoogleraren hebben namelijk simpelweg meer ervaring en kennis dan AIO’s.

    @11: Dat jij een paar mensen kent die hier last van hebben, betekent niet dat het ook normaal is. Bovendien kan het net zo goed een lulsmoes zijn om maar gewoon een reden te hebben.

  12. 14

    @12 aios worden zodanig beroerd betaald dat de veel van de meest getalenteerde afgestudeerden (in ieder geval in de informatica, waar ik zelf in zit) liever het bedrijfsleven in gaan. Dus kan men bij het vullen van de posities vaak niet al te kieskeurig zijn.

    Niet iedereen wordt zomaar aangenomen, je moet wel een bepaald talent/aanleg voor wetenschappelijk onderzoek hebben. Maar het is zeker niet zo dat alleen de cum laude studenten aio worden.

  13. 15

    @Pedro: mij is nog steeds niet duidelijk of je uitspraken over hoe aio’s geselecteerd worden (alleen cum laudes volgens jou) op eigen ervaring of gegevens gestoeld zijn, of dat je gewoon ouderwetsch uit je nek lult.

    Je lijkt te zeggen dat je aan een uni verbonden bent geweest en dat het toen zo was, graag een kwalificatie hiervan.

    Over selectie: wat Jay zegt.

  14. 16

    11. Pedro.
    Ben er niet van overtuigd dat ‘iedereen’ tegenwoordig een vwo diploma kan halen met hard werken. Met een beetje mensenkennis weet je dat zoiets is weggelegd voor een minderheid in de samenleving. Hard werken moeten sommige leerlingen ook voor een mavo diploma.

    13. Eelke.
    Bij ons was het zo dat de UD’er het college verzorgde en de AIO het werkcollege voor zijn rekening nam. Ik was daar in mijn geval er over te spreken. Droeg ook overigens bij aan het slagingspercentage.

    14. Jay.
    Ik was vorige week op een buluitreiking. Een aantal studeerde cum laude af en hadden voor hun afstuderen een AIO aangeboden gekregen. Alle drie wezen ze de baan af. Twee gingen er het bedrifsleven in en de derde zoekt z’n heil ergens anders. Logisch ook. AIO leidt op tot een wetenschappelijk baan/bestaan terwijl bedrijfsleven toch gewoon centjes oplevert, zeker buiten NL.