1. 2

    Digitale generatie?!? ik zou het de “mash-up generatie” noemen (“plagiëren??? Ik maak er toch iets nieuws van?”).

    Mensen die ooit een NES gehad hebben doen dat niet ;-)

  2. 5

    Heb er net stukje over geschreven (mijn naam is de link). Ik citeer dan maar een stukje hier om hier als argumentatie op te voeren.

    Een verontrustende trend, of niet? Het verdient geen pluim: het mag verondersteld worden dat mensen op de hoogte zijn van vrij normale regels van onze maatschappij en binnen hun omgeving, en dat zij zich daaraan pogen te houden.

    Echter, in een samenleving waar veel informatie zo makkelijk te vergaren is dat het niet standaard meer is dat iemand deze kennis in zijn hoofd moet hebben, wordt het minder vanzelfsprekend om scholieren en studenten te vragen deze kennis uit hun hoofd te leren en vervolgens op te schrijven. Te vaak krijg je een opdracht, waar je niet voor na hoeft te denken, maar enkel een zoekmachine voor op hoeft te starten. Vervolgens is het een kwestie van een tekst die er al goed genoeg uitziet te herschrijven in eigen woorden. Zo zijn scholieren en studenten steeds bezig met het herschrijven van tekst. Dan is de verleiding groot om de tekst gewoon te kopiëren. Voor het opdoen van vaardigheden is er dan tussen herschrijven en kopiëren voor de student niet zoveel verschil te bemerken. Dan is de conclusie dat het vast geen zwaar misdrijf is vrij snel getrokken door deze student. (Dit laat niet weg dat er natuurlijk veel nog ernstigere vormen van plagiaat dan bijvoorbeeld iets van Wikipedia kopiëren zijn)

  3. 6

    De hele maatschappij is uit op een zo groot mogelijk resultaat met de minste inspanningen. Studenten begrijpen dat prima en zien echt geen nut meer in moeite doen om iets te bereiken.

    Gezien de ontwikkelingen zou je dit eigenlijk moeten toejuichen, of maak er een vak van. In de toekomst zullen mensen die informatie over een specifiek onderwerp kunnen vinden een stuk waardevoller zijn dan mensen die dagen bezig zijn om beperkte info te herschrijven. Natuurlijk wel slechts een 4 geven voor iemand die gewoon Wikipedia overneemt maar minimaal een 9 voor de ander die een Portugees wetenschappelijk artikel uit Brazilië overneemt nadat deze door Google translate is gehaald.

  4. 9

    Persoonlijk vind ik dat studenten te vaak een opdracht krijgen waar ze niet voor na hoeven na te denken, maar enkel een zoekmachine voor op hoeven starten. Vervolgens is het een kwestie van een tekst die er al redelijk genoeg uitziet te herschrijven in eigen woorden. Zo zijn scholieren en studenten steeds bezig met herschrijven. Dan is de verleiding groot om de tekst gewoon te kopiëren. Voor het opdoen van vaardigheden is er dan tussen herschrijven en kopiëren voor de student niet zoveel verschil te merken. Dan is de conclusie dat het vast geen zwaar misdrijf is vrij snel getrokken.

  5. 10

    Is, imho, ook een kwestie van opvoeding. “Geen half werk leveren maar ook even de bron vermelden” is een kwestie van “niet nonchalant zijn” en daar hebben de ouders ook de hand in.

  6. 11

    @6

    Eens.
    Ik denk ook dat de nadruk meer moet komen te liggen op toepassen van kennis / zoeken naar oplossingen. Laat de computer maar ingewikkelde berekeningen uitvoeren. Niet de student zelf, die veel trager is. Maar leer de student zoeken naar oplossingen van problemen mbv computers etc.

  7. 12

    @11: Dat is leuk en aardig, maar je zult studenten toch echt ook moeten leren schrijven. Dat betekent dus dat er wat moet veranderen aan schrijfopdrachten/werkstukken, zodat er gegarandeerd kan worden dat studenten origineel werk afleveren.

  8. 13

    10bis: volgens mij is citeren ook een kwestie van respect. Inzien dat er een ander is. En dus diens woorden kunnen zien, bewonderen, bekritiseren, enz. En dus citeren.

  9. 14

    Matthew Yglesias moet hier niets van hebben:
    http://yglesias.thinkprogress.org/2010/08/is-internet-file-sharing-causing-a-surge-of-undergraduate-plagiarism/

    En daar zit wel wat in. Data ontbreekt, het weeft incidenten aan elkaar. Ook het opsporen van plagiaat is gemakkelijker, net als dat er meer variatie is in soorten informatie. Het onderwijssysteem (zowel studenten als docenten) moet zich daar op aanpassen, en dat gaat niet overal vlekkeloos.

  10. 17

    @16
    Misschien leg ik het ook niet helemaal goed uit ;-)

    Ik bedoel dus eigenlijk dat de aandacht meer gericht moet worden op het herkennen van problemen en leren formuleren van problemen.

  11. 18

    @17: Op het HBO misschien, maar in het wetenschappelijk onderwijs moet je toch echt zelf informatie leren produceren. Die Wikipedia pagina’s moeten immers ook gevuld worden.

  12. 20

    Het is niet helemaal nieuw dit verschijnsel, sinds iedere scholier internet heeft. Inmiddels heeft elke docent die werkstukken nakijkt software om te speuren naar originelen. Dat kan gratis of voor veel geld.

    Chinese gaststudenten (Wageningen) kijken er nog anders tegen aan, het is naar hun gevoel een eerbewijs aan je professor als je zijn teksten integraal opneemt in je werkstuk. Daarvan afwijken zou hoogst ongepast zijn.