Elke vrijdag laat GeenCommentaar zijn licht schijnen op een bekende of minder bekende artiest. Van politiek gedreven zanger(es) tot stevige no-nonsense rock, we bespreken elke week een spraakmakende muzikant.
U wellicht bekend van zijn baanbrekende acteervermogen in een bepaalde Nederlandse film gaat deze week de Spotlight over Nederlands Ergste Nachtmerrie, rapper Salah Edin. Salah Edin, die zichzelf vernoemd heeft naar de Koerdische generaal Saladin, staat in Nederland vooral bekend vanwege zijn gelijkenis met Mohammed Bouyeri en zijn actieve rol in het integratiedebat.
De meeste mensen zullen Salah Edin eerder kennen vanwege zijn politieke mening dan zijn muziek. Als zij, door overmatig peroxide gebruik, hem al niet per ongeluk verwarren met de moordenaar van Theo van Gogh (geeft niet hoor Geert, al die buitenlanders lijken ook zo op elkaar). Hierdoor delft de muziek van Salah Edin wel eens het onderspit, en dat is toch jammer. Kortom, hoog tijd voor een spotlight over een van de betere rappers die Nederland rijk is.
Internationaal
Voordat Salah Edin echt doorbrak in Nederland kreeg hij al internationale erkenning binnen de rap-gemeenschap. Hij ontmoete Cilvaringz van de Wu-Tang Clan die hem bijna direct tekende voor zijn Ringz & Partners Entertainment label. In die tijd tourde hij ook door meer landen dan welke andere rapper dan ook. In het begin rapte hij dan ook nog niet in het Nederlands. Hij begon in het Engels, maar besloot uiteindelijk om in het Arabisch te gaan rappen.
De liefde voor het rappen in het Arabisch is Salah Edin ook zeker nog niet verloren. Zo rapt hij nog steeds in het Arabisch voor o.a. de Arabische mixtape ‘Preview to Horr’. Naar mijn persoonlijke mening is dit zijn sterkste materiaal. Het Nederlandse werk is op ‘Het land van…’ toch van beduidend lager -maar nog immer interessant- niveau. Vooral de samenwerking met internationale artiesten en de mix tussen Engelse en Arabische raps zijn muzikaal erg sterk.
Nederlandstalig
In Nederland scoorde Salah Edin een hit met ‘Het land van…’. Voornamelijk door de confronterende teksten en clip, samen met de foto op de hoes van het album ‘Nederlands Grootste Nachtmerrie’, werd hij snel opgepikt door de Nederlandse media. Hoewel ‘Nederlands Grootste Nachtmerrie’ sterk politiek getint begint met nummers als ‘NGN feat. Focus’ en ‘T.H.E.O. (Teleurstelling, Haat, Ergernis & Onbegrip)’ neemt de boosheid na een paar nummers sterk af en is het overige werk over het algemeen niet meer zo confronterend. De bekende hip-hop thema’s als vrouwen en het het dagelijks leven in “the hood” komen ook ruimschoots aan bod.
Het moge duidelijk zijn dat Salah Edin na een succesvolle veldslag tegen de kruisvaarders ook van een hiphopfeestje wil genieten. Uiteindelijk ontkomt mij het gevoel niet dat, hoewel Salah Edin gepassioneerd is over de positie van de moslim in de Nederlandse samenleving, we hier met een marketingtechnisch slim opgezet imago te maken hebben. Edin’s echte passie lijkt voornamelijk bij de echte rap te liggen, bij goeie muziek maken en niet bij het zo controversieel mogelijk zijn.
Politiek, Islam en allochtonen
De passie waarmee Salah Edin de positie van de allochtoon en de moslim in Nederland verdedigt is enerzijds bewonderenswaardig, maar werkt denk ik uiteindelijk voornamelijk polariserend zonder echt voor een oplossing te zorgen. Daarin verschilt hij weinig van de andere kant van de polder, bevolkt door mensen als Wilders. Zij het dat de eerste een stuk beschaafder is in taalgebruik en nooit de discussie uit de weg gaat.
Salah Edin is duidelijk een begaafd spreker en weet op een nette manier in discussie te gaan met tegenstanders. Ook weet Salah Edin een aantal pijnlijke punten van de Nederlandse, of zelfs de westerse, maatschappij vlijmscherp te benoemen. Helaas door standpunten in te nemen als steun voor aanslagen ondermijnt hij zijn eigen geloofwaardigheid en komt toch voornamelijk weer het gevoel bij mij boven dat het hem op zulke momenten eigenlijk alleen maar om te doen is om media aandacht voor zichzelf te genereren.
Dit neemt echter niet weg dat waar iemand als Geert Wilders een spreekbuis is voor boze ontevreden Nederlanders, Salah Edin een spreekbuis vormt voor de ideeën en zorgen die leven onder moslims in westerse landen. Een tekst als “Het land waar de vrouw word verkocht achter het raam” is een sentiment dat vaker vanuit de moslim-hoek geuit wordt. Waar bepaalde mensen in het Westen moslims zien als vrouwenonderdrukkers, zien bepaalde moslims het Westen als uitbuiters van vrouwen. Twee kampen die elkaar van gebrek aan respect voor vrouwen betichten.
De rol van Salah Edin als spreekbuis van het ongenoegen onder allochtonen is iets waar we misschien wel ons voordeel mee kunnen doen. Kennis opdoen wat er leeft onder een bevolkingsgroep die zichzelf tegen de muur gezet voelt. Maar uiteindelijk is Salah Edin vooral een begaafde rapper waar we in Nederland trots op kunnen zijn. Ook zonder de politieke boodschap is zijn muziek zeker het beluisteren waard.
Overigens, als de meest recente acteer-prestatie van Salah Edin je hongerig heeft gemaakt naar meer: hij heeft ook als acteur een rolletje gehad in filmmusical Bolletjes Blues. Of was dat nou wel Mohammed Bouyeri? ;)
Salah Edin over zichzelf
Reacties (4)
Ook ik vind hem in het Arabisch veel beter klinken.
Salah Edin was/is weer bij P&W en ik moet zeggen erg zwak helaas. Paul Scheffer zegt alleen maar zinnige dingen (naar mijn mening) en Salah Edin had er weinig anders op terug te zeggen behalve dat Finta verboden moet worden. Jammer…
@Ab: Paul Scheffer zegt wel vaker zinnige dingen. Heb je dat debat met Rita Verdonk (paar maanden geleden) over handenschudden gezien? ‘Denker’ Scheffer veegde ‘doener’ Verdonk met gemak onder de tafel. Soms vind ik het jammer dat hij niet de slogan ‘benoemen en bouwen’ heeft verzonnen.
Salah Edin vind ik inderdaad behoorlijk zwak overkomen. Ik kreeg zelfs het idee dat hij het er liever helemaal niet over had gehad en dat was gebeurd als die film niet had bestaan. Hop, als je het niet ziet, is het er niet!
@3, Dat debat helaas niet gezien (ik vrees dat als ik al tv kijk en ik zie Rita ik soms misschien net iets te snel zap), maar Paul Scheffer was het wel waard geweest. Want hij zegt inderdaad wel vaker zinnige dingen. Het blijkt zelfs dat hij ze ook wel eens opschrijft had ik gehoord. Hij is echt een verademing op de Nederlandse TV (wat trouwens vooral ook wat zegt over het niveau van de TV).
Dat gevoel over Salah Edin deel ik wel. Ik ben wel een beetje verbaast in het opzicht dat hij de vorige keer bij P&W veel welbespraakter was (terwijl hij overigens zaken zei waar ik het 100% mee oneens was, maar hij sprak ze wel in mooie Nederlandse volzinnen uit om het zo maar te zeggen).
Ik moet overigens zo te zien mijn artikel corrigeren; hij weigert als hij de mogelijkheid had met Wilders in debat te gaan. Net nu ik zei dat hij het debat normaal niet uit de weg ging. Gemiste kans zoals Rutte zou zeggen ;).