Quotes van de Dag: Nederland geen kennisland?

“We worden links en rechts ingehaald door landen die met hun nationale stimuleringsprogramma?s wel investeren in kennis. Ik zie geen enkele ambitie. Dit kabinet heeft de aandacht voor wetenschap alleen maar laten verslappen.”

Sylvester Eijffinger, hoogleraar economie in Tilburg, is niet erg tevreden met het kennisbeleid van dit kabinet. Er is weinig ambitie, er is geen visie en er is ook nog eens te weinig geld: volgens Eijffinger moet Nederland de investeringen in onderzoek en ontwikkeling minstens verdubbelen.

In februari had de werkgroep Kennisinvesteringsagenda van het Innovatieplatform een soortgelijke kritiek (pdf, p.9):

“Maar we verliezen terrein. […] Om niet verder achterop te raken, zal ook Nederland in de versnelling moeten.”

De vraag is natuurlijk of dit tandeloze kabinet iets met deze aanbevelingen zal doen. Wat het innovatieplatform zegt, vindt maar nauwelijks politiek gevolg, zelfs met (of misschien juist door) Balkenende als voorzitter. Tenzij het om een eiland in de vorm van een tulp gaat natuurlijk.

  1. 1

    Een Nederlands kabinet kan niet erg daadkrachtig optreden, toen het huidige haar visie op de toekomst (regeerakkoord) schreef was het nog elke dag mooi weer, wat snel opgevolgd werd door de kredietcrisis. De gevolgen van deze deining in de wereldeconomie kan een Nederlands kabinet alleen een beetje afvlakken (met miljarden Euri). De leiders van de oppositie ontpoppen zich tot verbaal daadkrachtige types (de gulden terug, moslimmerigheid bestrijden, het vermogen van zakkenvullers afpakken, keihard straffen, ondernemers de vrije teugel geven of juist nauwgezet reguleren) en kunnen en moeten dat ook doen omdat ze geen regeringsmacht hebben.
    Het is natuurlijk belachelijk dat een professor in de hogere burgermeesterskunde voorzitter van een innovatie platform wordt, in een normaal land benoem je daar een eminente wetenschapper met emeritaat (Piet Borst bijv.). Nederlandse innovatie hangt al jaren het idee aan dat universiteiten ‘marktgericht’ wetenschap moeten bedrijven; als ze het helemaal niet meer weten komt er een riedel over VOC-mentaliteit of opleiding tot enterpreneur.
    Meer geld voor onderwijs is de basis van een ‘kennisland’, geen enkel kabinet heeft ooit iets anders gedaan dan een voornemen hiertoe opperen zonder er daadwerkelijk in te investeren.

  2. 2

    Ter aanvulling de rijksbijdrage aan universiteiten:

    Ontwikkeling van rijksbijdrage.

    Rijksbijdrage tov andere landen:

    “Als we de relatie tussen onderwijsuitgaven en het Bruto Binnenlands Product in een internationale context plaatsen, komen we tot de conclusie dat de Nederlandse overheidsuitgaven aan tertiair onderwijs zich onderin de wereldwijde middenmoot bevinden. Met 1 procent verliest Nederland het van landen als Noorwegen, VS, Zwitserland, Polen, Ierland, Griekenland, Finland, Denemarken, Canada en België.”