Ik zie het al voor me dat ik nooit nadenk over hogere doelen, alleen maar mijn lessen afdraai. Ik zie mezelf al continu leerlingen onvoldoendes geven om ze af te straffen omdat ze iets niet kunnen op dat moment. Tijdens de eerste les breuken vliegen de onvoldoendes in het rond. Fouten maken? Ben je gek. Daar hebben we geen tijd voor. Je snapt breuken maar direct en anders stroom je maar af. Of ze wel even snel hun boeken open willen slaan op bladzijde 8 en voor de rest doodstil op hun stoel blijven zitten, de hele dag.
Het is de karikatuur van het traditionele onderwijs.
Een mooie illustratie door leraar en onderwijsblogger Mark van der Veen van de tactiek van veel vernieuwers. Er wordt, al dan niet onbedoeld, een karikatuur gemaakt van het ‘oude’. Om zo ‘het nieuwe’ makkelijker te verkopen.
Reacties (8)
Het ergste vind ik nog dat er zoveel mensen zijn die dit soort onzin voor zoete koek slikken. Ik zie in dat artikel ook die Sjef Drummen voorbijkomen … ongelofelijk dat zo’n man geen enkel kritisch weerwoord krijgt.
En intussen daalt het nederlandse onderwijs af naar de middenmoot.
PISA 2015
Sinds 2012 is de gemiddelde vaardigheid van
Nederlandse 15-jarigen met dertien punten gedaald tegenover acht punten in de OESO als
geheel. Gaan we verder terug naar 2006, het jaar waarin natuurwetenschappen voor de eerste
keer het hoofddomein was, dan zijn de prestaties van Nederlandse 15-jarigen met zestien
scorepunten gedaald tegenover zeven punten in de OESO-landen. Het vaardigheidsniveau van
natuurwetenschappen lijkt in Nederland dus sterker te dalen dan in de OESO als geheel.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/12/06/resultaten-pisa-2015-in-vogelvlucht
In alle domeinen (voor lezen, wiskunde, natuurwetenschap) is het niveau gedaald tov 2003: lezen van 513 naar 503, wiskunde van 538 naar 512, natuurwetenschappen van 524 naar 509. Zat nederland in 2003 op het niveau van een Japan, in 2015 dichter op het niveau van het VK. Percentage zwakke leerlingen is tevens ook gestegen (voor lezen, wiskunde, natuurwetenschap).
In dit licht vind ik de navelstaarderij van deze leraar – “ik word weggezet als, ik heb het gevoel dat, ik vind zus, ik vind zo” niet zo boeiend. Zou de discussie niet moeten zijn: hoe zorgen we er voor dat het niveau weer gaat stijgen? Is het onderwijs er nu ten behoeve van de leraar of van de leerling?
@2: Ik vind het juist uitermate boeiend, omdat het laat zien dat een heleboel mensen geen flauw idee hebben hoe onderwijs echt in elkaar zit, maar er wel allemaal onzin over uitkramen en besluitvormers beinvloeden.
Wat beleid betreft: we zouden misschien eens kunnen stoppen met bezuinigen. Dat zou wel een verandering zijn na drie decennia of zo.
@3: er is dezelfde periode extra geld naar toegegaan. misschien niet goed besteed maar het verhaal van “bezuinigen” is feitenvrij.
ik geeef toe: ik ben geen leraar en heb geen interesse in het vak. maar van buiten zie ik 1. kwaliteit neemt af 2. uitgaven nemen toe. dus daar gaat iets niet goed.
Er is voor de leerlingen een mal* gemaakt en daar hebben ze maar in te passen. Wie dat niet doet krijgt een labeltje adhd, dyslexie o.i.d opgeplakt om de ‘schuld’ bij het kind te leggen en zo te verdoezelen dat dit systeem niet werkt.
Daarbij wordt het onderwijs overspoeld met het ene experiment na het andere, en als je het mij vraagt allemaal aangesticht door de schoolboekuitgeverijen die daar het meeste garen bij spinnen.
*gemodelleerd naar het perfecte ministerskind, krijg ik de indruk.
Verhaal heeft meer nuance nodig. Want er zijn veranderingen geweest die gewoon Echt. Niet. Kunnen. Zoals LOM school bij het VMBO schuiven, waardoor een aspirant-ondernemer in de bouw het klaslokaal moet delen met iemand met een IQ van 75.
Aan de andere kant zijn er wel degelijk verbeteringen geweest: leerling volg systemen betekenen een boel overhead, maar ze maken de keuze voor een vervolgopleiding veel objectiever. ‘De hoofdmeester zegt: Jantje gaan naar het gymnasium en Achmed naar de VMBO’ zijn we in 2018 wel voorbij. De boeken van mijn kinderen vind ik een verademing, in vergelijking met die waarmee ik het moest doen.
Dus om nou kortaf te roepen: change is bad – is te ongenuanceerd. Het omgekeerd ook.
@6:
“Zoals LOM school bij het VMBO schuiven, waardoor een aspirant-ondernemer in de bouw het klaslokaal moet delen met iemand met een IQ van 75”
Wat is daar het probleem van ? Het lijkt me juist goed als die aspirant-ondernemer op zijn eigen niveau wordt onderwezen.
@7: Ik hoop van ganser harte dat je dat niet meent.