“My proposal serves to prevent racism and aims to bring about genuine integration“.
Berlusconistan haalt maar weer eens het nieuws met het, ahem, herwonnen Italiaanse zelfvertrouwen. Als je maar lang genoeg op dezelfde nagel hamert, wordt de wens wel waarheid. Aan de quotebar hangt vandaag de NoordLigaanse fractieleider in de Italiaanse kamer, Roberto Cota. Aan de hand is dat op een sluipende manier Segregatie 2.0 wordt doorgevoerd in het onderwijs. Dat maakt het wel zo makkelijk om vriend van vijand te onderscheiden, classificeren en op te lossen. Want let wel: het is voor hun eigen bestwil, uiteraard.
Men mag zoetjesaan weer gaan wensen dat er ooit nog een Dorothy Counts naar school wil of Rosa Parks aan de foute kant van de bus gaat plaatsnemen. Al is de kans dat zij in de geschiedschrijving terechtkomen in dit tijdvak uiterst gering te noemen. Eerder achter een prikkeldraad, voor hun eigen bestwil uiteraard.
Reacties (15)
Ik lees niets in dit artikel waar ik het radikaal mee oneens ben. Het is gewoon een uitvloeisel van een manier van denken; kinderen die geen Italiaans spreken, krijgen eerst zo veel mogelijk Italiaans. Wat is hier verkeerd aan ? Denk je dat al die expats waar ook ter wereld zo veel moeite zullen doen, of gedaan krijgen voor hun kinderen ? Niks daarvan – hup naar de internationale school ! Groeien die niet gesegregeerd op ?
Uitmuntend plan van Berlusconi et al.
Maar zonder de benodigde middelen wordt het een nachtmerrie natuurlijk.
Ja, zonder geld gaat niets, 1 en 2.
Maar dat is er niet.
En een iets vernuftiger lezing leert dat er een deur opengezet wordt die niet meer te sluiten valt.
Kan het nog over de topper ?
Hmmm, een neofascist die voorstelt om buitenlandse kinderen in aparte klasjes te zetten. Ik kan me voorstellen dat er dan linkse wenkbrauwen worden opgetrokken.
Maarrr… tegen de argumentatie valt toch niet zo heel veel in te brengen? Of ben ik nu cryptofascistisch? Het is toch logisch om kinderen die geen Italiaans kunnen eerst de taal te laten leren om ze daarna pas in het onderwijssysteem te integreren?
M44: u bent er zich bewust van dat er enkele weken geleden Romakinderen gelynched zijn aan de rand van Rome?
Crachat, doe es even tekstanalyseren dan. Want zo ‘vernuftig’ als jij kan ik natuurlijk niet lezen. Daar ben ik te dom voor.
Bespaar me de moeite door eerst even het SociaalDemocratische partijstandpunt te lezen anno 1929.
Zie hoe goedbedoeld klasjes gescheiden moesten worden.
Vandaag is het anders natuurlijk: daar gaan we voor de taal, meneer.
Niet meer voor het ras. Dat ligt wat moeilijker in de bek.
Het voorstel is geen taalbad meer maar waterboarding.
Een Vlaming alhier zegt me dat tweetalig onderwijs in Vlaanderen verboden is. Is dit correct?
Na alle mitsen en maren is dat correct, Larie. Beschamend genoeg.
Het is m.i. goed dat je voor segregatie waarschuwt, maar de realiteit onder een dekentje schuiven levert ook niet veel op… hoe warm dat dekentje ook bedoelt moge zijn.
Welk optimaal alternatief bied jij?
Humanisme, RB, Humanisme.
Begrip betekent dat, en mededogen. En het besef dat er één wereld is, met één doel en dat is gelijk beter worden. En dat mensen niet langer zeggen dat ze kotsen van eenvoudige uitspraken zoals dit, dat is humanisme.
In de praktijk, mijn vrouw is een lerares, betekent dat nièt opsplitsen, maar zoveel mogelijk samen laten zijn en doen.
Eén Armeens jongetje van 8 jaar: op 6 maanden spreekt die al beter Nederlands dan menig ander kind. Zet die bij elkaar, die ‘anderstaligen’, doem die meteen tot voorbestemdheid met een label.
Maar wat zeg ik – iemand die niet achter de Lega Nordbedoeling iets anders ziet dan netjes de taal aanleren voor hun eigen bestwil, wel, die is ziende blind of heeft een dubbele agenda.
Naïviteit wil ik best bewaken als een onbetaalbaar goed, maar soms heeft een zwijmelende moraal een stok nodig.
Ultraliberalisme is ook een anti-integratie-agenda : je zegt niet “witte klasjes versus zwarte klasjes” maar je zegt “onderwijs dient voor de arbeidsmarkt, het is geen welzijnsbeleid, en dus schroeven we dit en dat terug” met als netto-resultaat dat je gesegregeerde klasjes krijgt.
Mijn praktijk was op een gewoon basisschool, nouja Jenaplan, instromen. Heel pragmatisch aangepast lesmateriaal (letterbak, lesboek) en veel interactie met de rest. Binnen de eerste jaar kon ik mij redden, binnen twee was ik op niveau. Noodzaak is de beste drijfveer en m.i. is segregatie daarin contraproductief.
@12.
Mijn moeder is lerares, met dezelfde ervaringen met buitenlandse instromers. Ze heeft ook andere hulpbehoevende kinderen in de klas. Dit jaar iets meer dan anders, en vereist dit eerlijk gezegd teveel inspanning.. bovenop de vergadercultuur dan. Iets minder papierwerk en eindeloos vergaderen en een paar kinderen die geen woord Nederlands spreken is plots geen probleem.