Quote du Jour – Picco Di Olio

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

 

Quote du Jour“At the end of the day, electricity generated in Italy costs 60% more than the European average, twice as much as in France and three times as much as in Sweden. As the IEA points out, Italy burns as much fuel oil in a year to make electricity as India does in a year and a half, or 551 days, to be precise. And as much gas as all of Latin America in 439 days. […] In 2005 alone, Italy’s power stations consumed about six and a half million tons of oil […] That’s six times as much as Germany or France, and twelve times more than the United Kingdom.”  (Sergio Rizzo & Gian Antonio Stella van de onvolprezen Corriere.)

En u die dacht: ik draai dat peertje nog wat vaster in die socket. U die deze regendag toch maar de fiets opkroop om als loonslaaf de peakoil van ons allen langer weg te houden. Italie doet zijn naam als verwende je m’en foutist met verve eer aan – maar snorren zullen de Vespa’s. Wat denkt u eigenlijk van die hele piekolie: so what? Erdoor draaien, zo snel als we kunnen, er komt toch een oplossing, OF Benjegek, nu reeds op rantsoen zodat ik op m’n oude dag nog met een funky knalgele Ambuce naar het bejaardenhome kan gevoerd worden.

Reacties (10)

#1 Kaj

Een vliegtuigbouwer houdt ook pas de vliegtuigtypes met een verkeerd gesoldeerd boutje aan de grond als dat boutje een groot ongeluk veroorzaakt.

Dat heet ‘incalculering’.

Want een hele vliegtuigvloot één dag aan de grond houden om het boutje te vervangen kost 3 miljard, terwijl één neerstortend vliegtuig maximaal 150 miljoen kost aan schadeclaims van nabestaanden.

Het menselijk denken in een notedop. Of eigenlijk: in één boutje.

Moraal: pas als het écht verkeerd gaat, ondernemen mensen actie.

En dus zeg ik: fik die olie er alsjeblieft zo snél mogelijk doorheen. De prijs zal dan pas echt door het plafond gaan. Krijgen we eerst nog heel veel boze verkiezingen maar dan zijn echte veranderingen ook echt onvermijdelijk.

  • Volgende discussie
#2 su

Probleem aleen voor dat ewrdoorheen fikken is dat de geforceerde vervanger net zo erg kan zijn dan wat het vervangt. Biobrandstof bijvoorbeeld. En omdat je dan in een crisissituatie de verandering moet doormaken worden de sociale eisen naar beneden bijgesteld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Karsa Orlong

Ik ben voor de milde variant van “Erdoor draaien, zo snel als we kunnen, er komt toch een oplossing,” Ik denk trouwens dat we ook plusminus op dat traject zitten … alleen de overheid zou in nederland wel iets meer mogen doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Mauz

@su
Mwa die biobrandstof zal niet zo’n vaart lopen als de olie er doorheen is hoor. Kunstmest is gemaakt van olie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

Eigenlijk zou je olie als brandstof moeten verbieden, gezien de hoogwaardige gebruiksalternatieven (niet alleen kunstmest, maar ook unststof heeft veelal olie als grondstof). Dat verstoken is jereinste zonde!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 zazkia

Hm Jaja de olie is zo duur, het is pas zeer recent dat de olie ook duurder wordt voor Euro’s.
Short View Olie v. Eurodolla
De dure olie liet tot zeer recent alleen maar zien dat de dollar gewoon echt niets meer waard is. Wij euromensen konden nog gewoon evenveel olie kopen, we moeten voor hetzelfde geld alleen veel meer dollars kopen.

Frappant genoeg gaat de transportsector juist erop vooruit, ondanks dat zij de grote olieverbruikers zijn. Short View Transport

De FT is verder maar geweldig

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 S’z

Tja, Etienne Vermeersch heeft gelijk he : blijkbaar is de olie te goedkoop, want iedereen vlamt nog 130 km alsof het allemaal niets kost. Terwijl je tegen 110 km / uur veel zuiniger rijdt, enz. enz.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Karsa Orlong

t.o.v. van het BNP is de olie ook nog niet historisch hoog. i.e. we zijn er nog niet zo erg aan toe als in de jaren zeventig. (toen Frankrijk z’n kernenergie push is begonnen).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Palestrina

Of er op termijn, bijv. na 2050, toch wel een oplossing (“oplossing” betekent hier “we kunnen lekker doorgaan met onze westerse energieverslindende en milieuvervuilende levensstijl”) komt weet ik niet. Maar voor die tijd zie ik, in het beste geval, toch wel een “dipje” in het energieverbruik per capita, zowel op wereldniveau als in de westerse wereld.

Voordat de piek zichtbaar is, denk ik dat er inderdaad niet zo veel zal gebeuren (fietsen, op rantsoen, csp etc).

Op dit moment zou het denk ik het beste zijn dat we zo snel mogelijk de piek bereiken met daarna een langzame afname (bijv -0,5% per jaar). Het alternatief is de komende 5 jaar zo veel mogelijk olie proberen te vinden en op te pompen en te raffineren, zodat de piek later valt, maar de afname daarna ook sneller is (-3% per jaar?).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 richard

Peak oil is niet een probleem mbt de beschikbaarheid van olie. Er zal altijd olie zijn, ook 200 jaar van nu.

Als politici met hun handen er van af blijven, zal het enige effect zijn dat olie erg veel duurder wordt en mensen zich zullen aanpassen. Een minder olie-intensieve levensstijl.

Eigenlijk is dit heel eenvoudig te doen. Koop een kleinere auto, ga op de fiets, en niet meer vliegen naar Turkije. Bakfiets erbij: Klaar. Zonder noemenswaardige verandering van levensstijl kun je 30% besparen op je energie-verbruik en met slechts minimale aanpassingen nog 30%

Piekolie is een economisch probleem. Een energie-zuinigere levensstijl is een veel ‘goedkopere’ levensstijl. Wie gaat er een 40.000 euro 6 cylinder kopen als een 7000 euro 3 cylinder zuiniger is?

Maar ook dit is weer onduidelijk: Niet op vakantie gaan in Turkije is niet leuk voor de Turken, maar wel weer voor de centerparkjes op de veluwe. En dus onze eigen touristische industrie.

  • Vorige discussie