1. 4

    Het gaat op een echte universiteit niet alleen om studenten vol te proppen met kennis/inzicht/toepassing/whatever die er al is – maar ook en vooral en juist om ze wakker te maken om nieuwe kennis/inzichten/toepassingen te maken.

    DAAR is steeds minder tijd en geld voor, dat zou nergens voor nodig zijn, het idee leeft dat alles al wel begrepen wordt – ‘onderzoek doen’ wordt beschouwd als het uitvoeren van een recept: je stopt er tijd en geld in en je krijgt het gewenste resultaat. Dus niet.

    Zoals de voorzitter van KNAW een paar maanden terug in buitenhof zei: De regering wil graag Kennis en Innovatie stimuleren. Dat kan je niet op de markt halen. om Kennis en Innovatie te oogsten moet je investeren in Inzicht en Creativiteit.

    Belgen begrijpen dat beter dan Hollanders.

  2. 5

    @Thomaz
    De quote zegt, dat er meer studenten minder weten over zowel literatuur als aardappelen poten. Niet dat de ene kennis belangrijker is dan de andere. De consequentie wordt niet uitgewerkt maar hangt dreigend boven de uitspraak.

    @Spuyt12
    En natuurlijk is aardappelen poten belangrijker

    @e4
    Allebei prettig, OK. Maar als kennis over aardappelen verdwijnt kom ik om van honger en heb ik niets aan kennis van literatuur.

  3. 6

    @HansR: Waarom? Eet jij alleen aardappelen? Het lijkt erop dat Thomasz dit allemaal maar gewauwel vindt en dat de investering naar de “echte” beroepen dient te gaan.

    Onze samenleving wordt gemaakt door de denkers. Ik zou er niet aan moeten denken dat de gemiddelde aardappelboer zou mogen bepalen waar ons geld naar toe gaat.

  4. 7

    Aardappelen en literatuur kunnen allebei worden gelezen.

    We hebben wel een aardappelboer als minister van landbouw. Volgens mij gaat die ook over de universiteit te Wageningen. Spuyt12’s doemscenario is aardig werkelijkheid.

  5. 9

    @Spuyt12
    Kijk, dat is nou reageren om te zeuren. Hoeveel woorden heb je nodig om voor aardappelen voedsel te lezen en voor literatuur onzinnig geleuter? Essentie is, dat als je niet kunt eten je nog zoveel kunt denken, maar aan een dode denker heeft deze beschaving (nou ja, wat heet) niets.

    Die opmerking over die gemiddelde aardappelboer die ineens gaat bepalen waar geld naartoe gaat klinkt misschien lekker, maar slaat nergens op. Het geld wordt gestuurd door zwarte pakkendragers en niet door aardappelboeren. Ook niet door de minister van landbouw.

    Of die Geert Buelens nu wel of geen voorstander is van minder geld en minder kennis etc… of juist vindt dat er meer geld moet worden besteed blijkt niet uit de quote. Ik heb de krant niet en kan het dus niet lezen.

  6. 10

    Voor het poten van aardappelen hebben we machines.
    Verder signaleert Buelens niets nieuws. Dat minder docenten in minder tijd en met minder geld minder kennis moeten overbrengen om meer studenten aan diploma’s te helpen speelt al een kwarteeuw aan de Nederlandse universiteiten. Ergens is er een mooi staatje van wat een student de Nederlandse staat gemiddeld gekost heeft in die periode, het gaat om een grafiekje met een permanente neergang, alleen kon ik dat zo gauw niet terugvinden, helaas.

  7. 12

    Ik maakte een grapje, sorry!

    En mijn opmerking ging niet over de quote, maar over de opmerking van Thomaz in de eerste reactie.

    Maar feit blijft dat een denker een aardappelboer kan worden, mocht de nood aan de man zijn, een aardappelboer heeft een stuk meer problemen om een denker te worden.

    Let wel, ik heb het hier over de gemiddelde aardappelboer(tm)

  8. 14

    Daar ging iets mis.

    Aanvullend: schiet me nog te binnen dat de literatuur uit #1 stilletjes is overgegaan in denkers. Dat lijkt me toch een groot misverstand. Zeker in Nederland. Filosofen kunnen literatoren zijn. Het omgekeerde is zelden waar.

  9. 15

    Net zoals aardappelboeren is overgegaan in voedselverbouwers.

    Trouwens, misschien is het in de toekomst wel mogelijk om moleculen zo te schikken dat we aardappelen kunnen maken!

  10. 16

    En in #9 heb ik er ook nog zelf aan meegedaan :)
    Ik blijf verder bij aardappels van de koude grond.

    Overigens gaan we zo wel erg ver van de quote af. Blijft een feit dat een kennissamenleving een probleem krijgt als goed onderwijs niet meer gegeven wordt terwijl wel die illusie wordt gewekt met een dikke laag diploma’s.

  11. 18

    Mooie discussie…
    Mijn opmerking was uiteraard behoorlijk sarcastisch. In tijden van nood heb je meer aan kennis van aardappelen dan van een goed boek.

    Waar ik op doel: wat is de waarde van kennis. Is minder kennis altijd slechter?
    De quote van Beulens zegt niets over de kwaliteit van de kennis die nu gegeven wordt.

  12. 19

    Een consequentie van minder tijd, minder geld etc…. is dat mensen specialistischer worden. Het gevolg daarvan is – dat mensen elkaar minder zullen begrijpen (ik moet de echte beta die goed kan praten met een echte alpha nog tegenkomen). Laten we het nog even niet hebben over softere kennis.

    Wat kwaliteit van kennis is weet ik niet. Kwaliteit van onderwijs kan ik me nog wel iets bij voorstellen.