Quote du Jour | Kwik Kwek en Kwak

Een paar jaar geleden is van alle studenten de studiebeurs afgepakt met de expliciete belofte dat het vrijkomende geld geïnvesteerd zou worden in het onderwijs. Dat de studiefinanciering van de geschiedenisstudent wordt gebruikt om de opleiding van de werktuigbouwkundestudent te verbeteren was er niet bijgezegd. Sommige dingen lijken zo vanzelfsprekend dat je ze niet expliciet hoeft af te spreken maar met Haagse logica is alles mogelijk.

Uitstekende column in de Volkskrant, door hoogleraar statistiek Casper Albers. In Duckstadmetafoor, omdat dit (met dank aan Rob Jetten) zo hoort in deze discussie over de herverdeling van onderwijsmiddelen.

  1. 1

    Onhandig voorbeeld, aangezien een werktuigbouwkundige veel waardevoller is dan de zoveelste nietszeggende geschiedkundige die met subsidie aan het werk gehouden moet worden.

  2. 2

    @1: Veelzeggende geschiedkundigen daarentegen…

    Je kunt niet alleen maar vóóruit kijken. Hoe moet je anders leren van de fouten uit het verleden?
    Overigens wordt dit Kabinet geleid door een historicus (toegegeven: op zijn eigen vakgebied schittert die niet altijd door brille) en de door rechts zo aanbeden grootste uitkeringstrekker van dit landje komt ook niet veel verder dan de geschiedenis van zijn eigen voorzaten te bestuderen.

  3. 3

    @1 Mijn hemeltjelief wat een geleuter. Had je nou echt geen één inhoudelijk argument, in plaats van je clichématige ‘nutteloze historici!!1!’ getoeter?

    Geschiedkundigen worden opgeleid op masterniveau. Leren nadenken. Lezen. Analyseren. Dat wat ze geleerd hebben in een passende taal communiceren naar een doelgroep. En nog veel meer.

    Alle historici waarmee ik in een grijs verleden mijn studie begon en die hun studie hebben afgemaakt, zijn zonder uitzondering goed terecht gekomen. Overheid, succesvol ondernemer, semi-overheid, omgeschoold tot IT’er, bankmedewerker, hoge functie bij multinational, werkzaam bij museum, bibliotheek, of archief. Er zitten er 0 thuis.

    Historisch onderzoek is ook steeds vaker maatschappelijk nuttig (al hoeft dat van mij niet eens), van historisch / demografische studies naar intergenerationele effecten van ziekten, die de medische wereld verder helpen, tot het helpen opsporen van blindgangers uit oorlogen. Met je nutteloze geschiedkundigen.

    En fuckin hell, zelfs al wáren die geschiedenisstudenten volstrekt en compleet nutteloos. Dat geeft de overheid nog steeds niet het recht om hun beurs af te pakken met de belofte dat geld te investeren in de kwaliteit van hun onderwijs, om dat geld vervolgens voor heel iets anders te gebruiken. Dat is wanbestuur en een onbetrouwbare overheid.

  4. 4

    Inmiddels is er een petitie, ondertekend door meer dan 300 beta’s, die dit ook een zéér slecht idee vinden. Quote: “hoe kan de minister van onderwijs de wetenschap zo in hokjes onderverdelen door technische universiteiten er geld bij te geven en de medische, alfa- en gammawetenschappen te laten bezuinigen? Dat terwijl de academische wereld juist de andere kant op beweegt: de verschillende disciplines gingen de afgelopen jaren steeds intensiever met elkaar samenwerken. Universitair docent Smeets geeft een voorbeeld. “Ik heb een collega die onderzoekt hoe het menselijk brein werkt. Hij is verbonden aan het Donders Instituut waar psychologen, medici, wiskundigen en taalkundigen met elkaar samenwerken.”
    https://www.trouw.nl/onderwijs/zelfs-de-beta-s-verzetten-zich-tegen-het-kabinetsplan-meer-te-investeren-in-technische-studies~b72519cb/

    En #1 is natuurlijk het prototype van slechtse kleingeestigheid. Als het niet direct meetbaar geld oplevert zal ’t wel nix zijn. Tja.

  5. 5

    @4 Ja, het Donders Instituut is inderdaad een prachtig voorbeeld van hoe de verschillende wetenschapsgebieden elkaar kunnen helpen, aanvullen, sterker maken.

  6. 6

    @5: Het is toch ook een beetje raar om alles maar af zo te bakenen. Tuurlijk, als je goed in wiskunde bent moet je je daar vooral op storten, maar je doet dat toch om beter te begrijpen hoe het universum als geheel in elkaar steekt. Iedereen snapt toch dat alles met elkaar in verbinding staat.

  7. 7

    @6

    Iedereen snapt toch

    Tja, dat zou je denken maar dat valt in de praktijk dus behoorlijk tegen, helaas. ‘Gelukkig’ weerhoudt ‘iets niet snappen’ weinig mensen om er een Heel Stellige Mening over te hebben…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren