De Quote du Jour trekt zich op deze dag van grappenmakers graag terug uit de waan van alledag en stelt u voor aan Gerrit Achterberg, de dichter, moordenaar en P.C. Hooft-prijswinnaar. Achterberg is zonder twijfel de grootste dichter uit de vaderlandse poeziegeschiedenis. Dat wil zeggen; binnen het tijdsbestek waarin Gerrit Komrij zich nog niet om poezie bekommerde.
Aan het roer dien avond stond het hart
en scheepte maan en bossen bij zich in
en zeilend over spiegeling
van al wat het geleden had
voer het met wind en schemering
om boeg en tuig voorbij de laatste stad
LIBERTY
Soms, in een etalage, komt gij voor,
tussen geslachtenoten opgesteld.
beskleed met nieuwe kleren en vermeldt
het kaartje op uw borst de prijs waarvoor.
Dan weet ik weer hoeveel ik u behoor.
Het enige wat in mijn leven geldt
wordt binnen op de toonbank neergeteld.
Wij gaan er samen voor een uur vandoor.
’s Avonds na zessen is de winkelruit
van binnen manshoog met een doek bespannen.
Gij komt er met uw ogen bovenuit.
Vale personen maken zich gereed
de boze geesen bij u uit te bannen,
opdat geen pop zich met een man vergeet.
Beide gedichten uit: Verzameld Werk, 1963. Querido – Amsterdam.
Reacties (8)
Dit moet een een 1 aprilgrap zijn.
“Liberty” is zeker geen 1 april-grap en komt uit “Ode aan Den Haag” uit 1953 en wordt omringd door gedichten als “Bijenkorf” en “HTM”.
Gerrit Komrij is (terecht) een groot bewonderaar van Achterberg. Enfin, dit is niet een echt bijzonder gedicht, wel speelt Achterberg bijna achteloos met betekeniswisselingen en perspectieven. Knap. Enfin, mocht iemand het toevallig tegenkomen: “Vergeetboek” uit 1961 blijft de allerbeste bundel poezie der Lage Landen.
In het nederlandse taalgebied zijn er slechts drie dichters die met kop & schouders boven het maaiveld van onze goede vrienden Gerrit & Charles uitsteken. Toen Gerrit & Charles nog in Alvites woonden alwaar ik mocht nestelen in hun half vergane Solar zei hij al : let op die Blotenbil a.k.a. deDeurz die krijgt nog eens een buttplug in zijn * . Dat zij dus dottore Charles over wie ze nu nog met liefde spreken in de Tres Irmaos. En iedereen weet dat wat Charles zegt Gerrit doet v.v. De Tres Irmaos is het enige winkeltje-van-sinkeltje in de verre omtrek >>>>
Ik moet er even tussen uit want ik hoor iemand tjielpen dat-ie weet waar die Bert Brussen a.k.a. Lucasdelinkselul uithangt tjielpt
TJIP
Reactieverklaring.
Tsja, de enige reden voor mijn reactie #1 was dat ik nogal wat rare woorden in het gedicht zag. Nu kende ik het gedicht niet maar heb toch maar een tekst van Liberty op het internet opgezocht die niet op 1 april was gepubliceerd.
geslachtenoten geslachtsgenoten
geesen geesten
etc…
Wel aardig maar ik weet nog steeds niet wat ik er mee moet. Is het een grap en zo ja, wat is de grap?
Maar zoiets schrijven en dan tikfouten in een gedicht maken? Dat is de dichter schofferen of een grapje.
Een grapje dan maar.
Liberty
Soms, in een etalage, komt gij voor,
tussen geslachtsgenoten opgesteld,
bekleed met nieuwe kleren en vermeldt
het kaartje op uw borst de prijs waarvoor.
Dan weet ik weer hoeveel ik u behoor.
Het enige wat in mijn leven geldt
wordt binnen op de toonbank neergeteld.
Wij gaan er samen voor een uur vandoor.
’s Avonds na zessen is de winkelruit
van binnen manshoog met een doek bespannen.
Gij komt er met uw ogen bovenuit.
Vale personen maken zich gereed
de boze geesten bij u uit te bannen,
opdat geen pop zich met een man vergeet.
Mimicry
Ik laat de avond sterven
tot ook de kamer dood is
Uw beeld dat levensgroot is
vindt zijn verloren verve
Een angst die in mij groot is
omdat de ander snood is
gaat liggen als een vijver
Als hij mij aan komt randen
zal ik onder zijn handen
alleen nog overblijven
als dit onwederstrevend water
waarin niets staat
dan voor mijn ogen
uw gelaat.
Dat is dan wel een mooi spel met mi mi cry.
Als vinding, creatie/gebruik van emotie en clichees is Olafs eerste citaat van Achterberg nog niet overtroffen. Het staat wel tussen minder goed dichtwerk waar ook kopieen en fouten in voorkomen.
Nachtwandeling
Ik heb vannacht met u gewandeld
in de dove lanen van de slaap
en nu het morgen is geworden,
is er niets veranderd
dan dat die twee die in de nacht tezaam
volkomen bij elkander waren
mij weer alleen gelaten hebben in de morgen
en samen verder zijn gegaan.
bron: hoofd + voorbij de laatste stad
die onder #5 komt uit “Blauwzuur”