Quote du Jour | Air France KLM

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Quote du Jour

“Echte invloed moet gewoon komen van de relatie met Frankrijk en het belang van goede samenwerking. Daar zijn wij het politiek met de Fransen over eens.”

MinFin Jeroen Dijsselbloem heeft overleg gevoerd met zijn Franse collega over de zoveelste staking bij Air France. Die maatschappij is groter dan KLM, dat ooit als kleintje ten onder dreigde te gaan. Inmiddels begint men zich toch voorzichtig af te vragen of het wel zo’n gelukkig huwelijk is, waarin het Nederlandse belang gehoord blijft worden.

Reacties (12)

#1 Le Redoutable

“Inmiddels begint men zich toch voorzichtig af te vragen of het wel zo’n gelukkig huwelijk is, waarin het Nederlandse belang gehoord blijft worden.” PVV Populist Tierry Boudet is het daar in ieder geval mee eens:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/4317836/2016/06/11/Hoogste-tijd-voor-een-referendum-over-een-Nexit.dhtml

  • Volgende discussie
#2 Spam

KLM is toch gewoon een bedrijf? Moet de politiek zich daar ook al mee bezighouden?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Emile M

@1: Ja fijn. Een oude kleine KLM. De gulden terug. Misschien ook weer rijden met pientere poolkracht. Lekker fijn dromen maar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Emile M

@3: Stomme autocorrectie: bedoeld was ‘pookjes’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HenkdeWaal

@3:

Inderdaad, vooral geen koerswijziging betogen. Kleine kwetsbare dingen zijn uit de tijd geraakt. Alles moet groter, fuseren is the name of the game.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Spam

@5 Een koerswijziging is iets anders dan terugvaren naar de haven waar je vertrokken bent om daar je schip in de hens te steken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Frank N. Stein

@6: maar als je recht op een waterval af vaart, dan is elke koerswijziging volstrekt zinloos.

Om maar even in de analogie te blijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Inkwith Barubador

Gek he, dat die Fransen vooral hun eigen toko willen beschermen? Valt me nog mee dat het zo lang heeft geduurd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Hans Verbeek

Even wat achtergrondinformatie bij deze discussie.
Air France KLM lijdt per kwartaal (90 dagen) een verlies van 155 miljoen euro. Dat is per dag een verlies van 1,7 miljoen euro per dag !!
Hoe lang kan Air France KLM dat volhouden? Waar is de journalist die dat eens aan Dijsselbloem vraagt?
Voorlopig blijft het al jarenlang goed gaan… kennelijk is het geen enkel probleem en worden de rekeningen en salarissen gewoon betaald.
#biggerpicture
Ook andere luchtvaartmaatschappijen draaien al jaren met verlies.
Ik denk dat de hele luchtvaartsector een groot pyramidespel is waar niemand wordt afgerekend op rode cijfers. Net zoals de bankensector is de luchtvaart te belangrijk en te groot om failliet te gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Bismarck

@9: “Net zoals de bankensector is de luchtvaart te belangrijk en te groot om failliet te gaan.”
Zit hem daar niet mede de oorzaak in van die verlieslijdendheid? Overheden lopen “hun” (@2: Jammer, maar zo zien ze dat) luchtvaartmaatschappijen te steunen, met als gevolg dat er jarenlang op onrendabele prijzen geconcurreerd kan worden. Helaas zie je in veel sectoren zo’n tendens (al dan niet verborgen staatssteun), met als gevolg dat uiteindelijk overheden failliet gaan in plaats van “too big to fail” bedrijven. En dan moet er op de kerntaken (infra, onderwijs, zorg, uitkeringen) van de overheden bezuinigd worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Hans Verbeek

Zit hem daar niet mede de oorzaak in van die verlieslijdendheid?

@10: ben ik met je eens, Bismarck.
De grote luchtvaartmaatschappijen worden niet afgerekend op hun rode cijfers: de klanten betalen in feite te weinig voor het produkt luchtvaart. Je kunt dit ook subsidie noemen, hetzij van de overheid, hetzij van de financiële sector (investeerders).
Het lijkt of het nog altijd goed gaat met de bedrijfstak luchtvaart, maar dat is een vals beeld dat kost wat kost in stand gehouden moet worden.

Je ziet hetzelfde in de olie-industrie. Een behoorlijk deel van de oliewinning is verliesgevend (de teerzanden in Canada, de diepzee-olie voor de Braziliaanse kust en de zieltogende produktieplatforms in de Noordzee). Overheden en de financiële sector (banken en andere investeerders) rekenen de oliemaatschappijen niet af op die verliesgevende projecten. Gelukkig maar anders zou de mondiale olieproduktie een stuk sneller dalen dan nu het geval is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Co Stuifbergen

@11:
Ik hoorde onlangs dat oliemaatschappijen nog niet de kosten voor het ontmantelen van booreilanden op hun balansen hebben staan.
Ook het goed afsluiten van een boorgat kost geld.

Op de Noordzee hoeven ze maar te zorgen dat de afdichting 30 jaar houdt, daarna is het een probleem van de overheid.

  • Vorige discussie