In Spanje en Engeland schijnt het vrij aardig te werken. Wellicht dat het de verkeersveiligheid op korte termijn niet verbetert (hoewel ik daarbij vraagtekens zou willen zetten), op de lange duur wordt wangedrag toch in ieder geval permanent bestraft met een rijontzegging.
#2
esgigt
Ach, Antonie, vandaag de dag raak je hier al voor een ongevaarlijke overtreding (50+ te hard op een volkomen lege snelweg) ook je rijbewijs kwijt.
Ik denk niet dat een puntenrijbewijs veel bijdraagt. Met verwijzing naar Engeland, ik weet niet of je weleens naar “de politie op je hielen” kijkt? Maar wat ik daar langs zie komen aan onverzekerd rijden en rijden zonder rijbewijs is behoorlijk tenenkrommend.
Daarnaast betekent een puntenrijbewijs weer een volgende databank met informatie over burgers, weer een ICT project (waarom de overheid zo positief gewaardeerd wordt), weer een registratie die op korte termijn onderhevig wordt aan internationalisatie… noem maar op.
Het wordt tijd dat de overheid wat terughoudender gaat worden.
#3
Bismarck
@2: Meer dan 170 rijden (straks meer dan 180) is ongevaarlijk? Typisch dat de overheid vooral terughoudender moet worden als het om het bestrijden van misbruik van de heilige koe gaat.
Meer dan 50 km te hard:
“De politie kan ter plekke uw rijbewijs invorderen. Afhankelijk van uw voorgeschiedenis bepaalt de rechter hoelang u uw rijbewijs kwijt bent. Reken ook op een forse geldboete of andere straf.”
Je bent je rijbewijs dus maar tijdelijk kwijt (tenzij je het al vaker gedaan hebt).
En: omdat het een overheids-ICT-project zou betreffen, moeten we sommige overtredingen maar legaal maken. Wat is dat nu weer voor redenering?
50+ te hard op een volkomen lege snelweg (die stonden toch altijd vol met files, en daarom moesten er meer komen?) – ik vraag je mij een definitie te geven van “leeg” en mij uit te leggen wat dan nog wel een grens is (200+ te hard)?
Reacties (5)
In Spanje en Engeland schijnt het vrij aardig te werken. Wellicht dat het de verkeersveiligheid op korte termijn niet verbetert (hoewel ik daarbij vraagtekens zou willen zetten), op de lange duur wordt wangedrag toch in ieder geval permanent bestraft met een rijontzegging.
Ach, Antonie, vandaag de dag raak je hier al voor een ongevaarlijke overtreding (50+ te hard op een volkomen lege snelweg) ook je rijbewijs kwijt.
Ik denk niet dat een puntenrijbewijs veel bijdraagt. Met verwijzing naar Engeland, ik weet niet of je weleens naar “de politie op je hielen” kijkt? Maar wat ik daar langs zie komen aan onverzekerd rijden en rijden zonder rijbewijs is behoorlijk tenenkrommend.
Daarnaast betekent een puntenrijbewijs weer een volgende databank met informatie over burgers, weer een ICT project (waarom de overheid zo positief gewaardeerd wordt), weer een registratie die op korte termijn onderhevig wordt aan internationalisatie… noem maar op.
Het wordt tijd dat de overheid wat terughoudender gaat worden.
@2: Meer dan 170 rijden (straks meer dan 180) is ongevaarlijk? Typisch dat de overheid vooral terughoudender moet worden als het om het bestrijden van misbruik van de heilige koe gaat.
@esgigt:
Denk je dat in Nederland iedereen wel verzekerd en met rijbewijs rondrijdt? Lees bijv. eens: http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/05/1200-mensen-met-rijontzegging-gepakt
Meer dan 50 km te hard:
“De politie kan ter plekke uw rijbewijs invorderen. Afhankelijk van uw voorgeschiedenis bepaalt de rechter hoelang u uw rijbewijs kwijt bent. Reken ook op een forse geldboete of andere straf.”
Je bent je rijbewijs dus maar tijdelijk kwijt (tenzij je het al vaker gedaan hebt).
En: omdat het een overheids-ICT-project zou betreffen, moeten we sommige overtredingen maar legaal maken. Wat is dat nu weer voor redenering?
50+ te hard op een volkomen lege snelweg (die stonden toch altijd vol met files, en daarom moesten er meer komen?) – ik vraag je mij een definitie te geven van “leeg” en mij uit te leggen wat dan nog wel een grens is (200+ te hard)?
@Bismarck, watje ;)
http://www.youtube.com/watch?v=N9FW6iAE35s