Powned gaat het – waarschijnlijk – wél redden

Logo PowNed

Oh, wat was ik stellig, een paar weken geleden. En oh, wat zat ik er naast. Nog een week te gaan en PowNed hoeft nog maar 757 leden bij te schrijven. Dat is zo’n laag aantal, die hoaxen ze er desnoods wel even bij, mocht dat nodig zijn. Nog maar twee weken geleden zag het er slecht uit voor de mannen in ’t roze. Het leek erop dat ze al hun creatieve kruit verschoten hadden en leden kwamen nog maar mondjesmaat binnen.

Maar wie heeft creativiteit nodig als je je lidmaatschap gratis kan maken? Niet betaald door jezelf natuurlijk, maar door sponsoren die bereid waren de 5,72 op te hoesten als iemand maar een formuliertje op een speciale pagina met hun logo in zou vullen. Zelfs GroenLinkserts gingen aan het werven, voor de partijkas. Het gratis maken van het lidmaatschap sorteerde dus effect.

Volgens onze statistieken (die GS direct na publicatie van het eerder gelinkte artikel onbruikbaar maakte) zal PowNed eindigen met ergens tussen de 53.000 en 57.000 leden. Hoewel dat misschien wat aan de positieve kant is, aangezien GeenStijl waarschijnlijk direct stopt met werven als de mijlpaal is bereikt.

Rest mij niets anders dan PowNed succes te wensen als publieke omroep, mits ze geen straf krijgen voor oneigenlijke ledenwerving, of op het laatste moment worden geblokkeerd door één of andere minister.

Ik ben nu overigens wel benieuwd wat de ledenactie per lid gekost heeft, inclusief alle goodies en door sponsoren betaalde leden. Vast wel in de buurt van de 30 euro per lid

  1. 1

    Das wel auw Joost. Wat we met alle sentimenten vergeten zijn is dat straks helaas kostbare tijd op de publieke omroep ingevuld gaat worden door iets dat al door Veronica gedaan wordt op de commerciële omroep, ten koste van programma’s die je bij de commerciëlen niet tegenkomt (denk oa. aan veel van de VPRO-programmatuur). Dat vind ik wel zonde (van de diversiteit op TV).

  2. 2

    Wat powned tot nu toe heeft laten zien is wel leuk maar niet geweldig vernieuwend (moet dat?).
    Programma zou trouwens juist bij de VPRO passen.

  3. 6

    Hun manier van leden werven lijkt me niet meer oneigenlijk dan die van de meeste andere omroepen. Je krijgt zoveel gratis als je lid wordt, dat het lidmaatschap een bijkomstigheid is geworden.

    Ik ben erg benieuwd hoe Plasterk over PowNed en Wakker Nederland gaat oordelen trouwens.

  4. 7

    Het gaat niet alleen om het ledenaantal, Joost. De wijze van contributieheffing speelt wel degelijk een rol, naast de toegevoegde waarde van de programmering.

    Er is voor het Commissariaat geen enkele reden on netto-niet-betalende leden te accepteren.

  5. 9

    Ad die Joost. Laat dit nu eens een les voor je zijn. Wat we doorzien is, dat wat je voorspelde (= het échec van GS? Powned) geen objectieve prognosis (is) was, maar poging tot beïnvloeding. Je hebt gefaald. Kap ermee. De waarheid is op mars.

    Ga over de hele linie anders denken. Verontschuldig je voor alle modderige desinformatie die je tot nu toe hebt gespuid en weet dat er hoop is. De hemel verheugt zich meer over een (1) bekeerde zondaar, dan over 10 rechtvaardigen.

  6. 11

    @HPax: Ik sta nog steeds achter mijn vorige artikel. Ik zag niet in hoe GS het nog ging halen, gebaseerd op de aantallen leden die binnen kwamen, en het effect op die aanwas van eerdere acties.

    Het lidmaatschap de facto gratis maken, daar had ik geen rekening mee gehouden, want ik dacht dat dat niet geoorloofd was. En we moeten verder nog maar zien of het geaccepteerd wordt.

    En over je tweede paragraaf kan ik kort zijn: Bwahahahahahahahahaha… *veegt tranen uit ogen*

  7. 12

    Ik ben benieuwd wat Plasterk gaat doen. Wakker Nederland en PowNed hebben aan de ene kant een duidelijk andere doelgroep, maar aan de andere kant zit er ook een luchtje aan dat een groot mediabedrijf als TMG het systeem op een dergelijke manier bespeelt.