Het is een mooi eufemisme, “regulier”. Althans, wanneer het gebruikt wordt in een kop “AH kijkt naar dierenwelzijn maar blijft regulier pluimveevlees verkopen“. Regulier betekent in dit geval hetzelfde als mishandeld. Plofkippen. Van die vogels die tegen de tijd dat ze geslacht worden niet meer op hun poten kunnen staan.
Je vraagt je af waar de term “regulier” in dit verband vandaan komt. Mijn gok is dat het een marketingterm is: de goedkoopste kip heet “regulier”, de duurdere kip heet “premium”. Mogelijk is de term ook dankbaar overgenomen door de persdienst van AH, die graag laat uitschijnen dat het de regulierste zaak van de wereld is dat er vlees van zwaar mishandelde dieren wordt verkocht.
AH kan het namelijk ook niet helpen. Het heeft geen keus. Het aanbod uit het alternatieve segment is namelijk te klein. Bovendien zou de prijs van de kip te sterk stijgen. Dat laatste, weet AH, willen u en ik niet. AH weet op dat punt erg veel. Als AH zijn kip te duur maakt, gaan u en ik ergens anders goedkope kip kopen. En dat is slecht voor AH, terwijl de kip er niets mee opschiet.
Loopt u al over van begrip? Mooi. Anders ik wel.
Laten we even beginnen met het eerste kulargument, dat van het aanbod “alternatieve” kip dat te klein zou zijn. Hoe komt het dat dat alternatieve, niet zwaar mishandelde, segment zo klein is? Eenvoudig: doordat de grote supers, AH voorop, daar weigeren vraag te creëren. Ooit was ook het aanbod sperzieboontjes uit Kenia, Egypte en Ethiopië ontzettend klein. Dat veranderde als bij toverslag toen AH besloot dat Nederlandse boontjes, zelfs in het hoogseizoen, te duur waren. Toen was er uit die exotische landen binnen de kortste keren aanbod te over. Vraag creëert namelijk aanbod. Dat weet AH ook wel; het hoopt alleen dat u en ik dat niet weten.
En wat dat tweede betreft: dat mes snijdt aan twee kanten. Als u en ik nu allemaal ophouden met plofkip te kopen bij AH en in plaats daarvan onze kip gaan betrekken uit het “alternatieve”, “niet-reguliere”, “premium” dan wel “anti-plof” segment, gebeurt er precies waar AH bang voor is: de klanten lopen weg omdat het aanbod niet naar hun zin is. Bij mij zullen ze daar overigens niets van merken, want ik koop al tijden geen kip meer bij AH. Wat dat betreft ben ik dus momenteel even afhankelijk van u, eetlezer. Doen dus. Moet u eens kijken hoe snel “alternatief” in “regulier” kan veranderen. En omgekeerd.
Daarna doen we dan misschien wel ’s hetzelfde met die boontjes.
Reacties (11)
Ik eet al geruime tijd geen kip meer. Die goedkope rommel wil ik niet, maar de biologische kip vind ik te duur. Ik neem liever biologisch vlees ook omdat het qua prijs niet zoveel afwijkt van “regulier”. Zo ben ik blijkbaar toch bedorven door het “reguliere” kipaanbod.
Ik vind de kip van Appie best te nassen.
Er is keuze tussen reguliere kip en biologische kip en mensen kopen de reguliere. Dat is niet de schuld van AH, maar van de mensen die de reguliere kip kopen en van de door ons gekozen politiek die er niet voor kiest die reguliere kip verbieden.
Zit in de biologische AH-kip trouwens net zo veel water als in de reguliere? Ik mijd al het vlees van AH, maar eigenlijk alleen vanwege de gebrekkige kwaliteit.
Ik heb nog nooit krokodil gegeten,hoe zou dat smaken?
krokodil smaakt naar kip (echt waar), een beetje vissige kip dat wel.
Er is ook nog scharrelkip trouwens. Ik geloof dat die beesten net genoeg ruimte hebben om zich om te draaien. Kost maar iets meer dan standaard plofkip en dan heb je toch een iets schoner geweten.
Ik heb AH al jaren geleden vaarwel gezegd, net zoals al het eten wat niet biologisch of zoveel mogelijk lokaal en duurzaam wordt geproduceerd. Netto verschil in mijn portomonee, nul.. Vooral omdat je niet meer al die onzin aankopen in de AH doet (bonus/hamster/etc) en gericht koopt wat je nodig hebt en het smaakt zoveel beter! Helemaal sinds Ekoplaza (voorheen natuurwinkel) flink aan de weg timmert is het aanbod enorm geworden.
Verplicht stellen te vermelden op de verpakking hoeveel ESBL-bacterien er in de ongeluksvogel zitten.
Wij vragen en AH draait en levert. Geef AH niet de schuld, dat slaat nergens op.
Als iedereen Premium wenst te eten dat is het aanbod gewoon premium. En als daardoor de Plofkip uit de schappen dreigt te verdwijnen dan heb ik gewoon pech. Ik hou namelijk erg van plofkip.
Als je een aanzienlijk tuintje hebt kan je al snel zelf een kippen tractor bouwen en je eigen spullen verbouwen.
Eenmaal die conclusie: Wens van de Klant is er ook geen weg meer terug..
AH geeft opdracht aan het marketingbureau: onze klant wil het hele jáár door sperzieboontjes kunnen vreten. Kunt u dit eens ff kort peilen? Na marktonderzoek luidt de eindconclusie hoe kan het ook anders: “Wens van de Klant” Noot: m.b.t. prijs en vooral kwaliteit hebben we onze respondenten niet ondervraagd. AH: houen zo..daar betaalden we jullie toch ook niet voor.
De consument vergeet namelijk al heel snel (want een lange termijngeheugen ter grootte van een aardnoot) dat boontjes uit Egypte heel sneaky en geleidelijk gemiddeld een stuk duurder zijn maar vooral b) de karakteristieke “versknak” missen (i.v.m. het ooit spotgoedkope kortere seizoensaanbod uit Nederland).
Je zou eigenlijk elk labiel huismoedertje die in zo’n krat halfslappe piemeltjes uit Egypte staat te graaien zo hup een zak 10 kg aardappelen in de nek moeten smijten…